Guitar modeling-tråden

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Re: Guitar modelling-tråden

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg har haft en buddy forbi, der ellers spiller på en Ax8. Han var helt på røven over, hvor godt Helix Native lød - og hvor hvor lidt latency min opsætning med Presonus Quantum-kortet har. Vi spillede med en 16 samples buffer!

Det tog ham 8 minutter, at lave et clean og et crunch-preset fra bunden, som han var tilfreds med.

Han skrev næste dag, at han skulle ud og hente et Helix Floor :-D Han står pt. derhjemme og ved at gøre det klart til hans næste gig.

Ud over det, så har jeg investeret i MBritts presets og IR's: https://mbritt.com/product/m-britt-helix-preset-pack-1/

Han har virkelig et godt øre for god guitarlyd - og det er nogle af de bedste presets jeg har hørt på nogen enhed. Personligt slukker jeg for hans delay og reverb, som han har på alt. Men det er jo en personlig ting. Anyways er den pakke et godt udgangspunkt, for at have nogle vellydende presets.

Sammenlignet med min Axe Fx vil jeg sige, at de begge har deres for- og bagdele. Både lyd og funktionsmæssigt. Men over-all er det hip som hap, hvis du spørger mig. Helix har fået skyld for, at skulle tweakes meget mere end Axe Fx. Det kan jeg ikke genkende. Specielt deres nyere amp-modeller lyder stjerne godt ud af boksen - med minimale indstillinger. Nogle af de indbyggede cabs lyder fint. Men den lever virkeligt op med nogle gode IR's som f.eks i MBritts pakke.

Det er alt for fedt, at man kan holde det hele "in the box" og alt kan automatiseres. Og så har man jo også valget, at bruge andre plugins, hvis man ikke lige kan finde den perfekte delay hos Line 6.
Selve GUI på softwaren kunne være langt bedre - men det slæber an.
Senest rettet af SustainerPlayer tors 8. mar 2018 22:19, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

garcia skrev:Så lad os vende det rundt: Jeg skal bruge en rigtig guitarist (og ikke en morgensangsguitarist som mig selv) og ringer til en af jer. Jeg siger I bare skal have guitar med, jeg har resten. I kommer ind af døren til mit studie. Hvad ville I så helst have jeg kunne plugge jer i?

Jeg har en vox jeg mic'er op, men det var langt nemmere med en eleven rack. For der kunne vi lytte på monitors mens vi indspillede. Der synes jeg dog jeg manglede lidt af det grit det giver at indspille old school, det giver en anden lyd i mixet. Men min kammerat laver mega fed metal kun med et eleven rack. Hvis det er lige meget om det er helix, axe fx eller amplifire, så gør det da min verden lettere. Er det fint med helix native, så er det jo bare endnu bedre :)
Jeg ville klart mene, at det fint med Native. Men hiv dog en demo ned og gå i gang :)

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Det gør jeg sgu. Men først skal jeg have nyt lydkort
Deaktiveret

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg vil sige, det kommer an på guitaristen. Der er nogen guitarister, der ville blive slået helt ud og fuldstændig miste inspirationen, hvis du gav dem en software/modeller løsning. Om det er en modeller eller software er nok mere eller mindre ligemeget. Workflowet er stort set det samme, man sidder foran en computer og laver lyde, og man lytter på monitors.

Men det kræver en vis tilvænning og kendskab til modelleren/softwaren at få noget fornuftigt ud af det sådan lige ud af boksen.

Jeg har spillet Fractal AX8 i to år nu, og jeg kigger mig ikke tilbage. Hvis der stod en AC30 og ventede på mig, når jeg skulle indspille, ved jeg godt, det er en fed amp, og jeg skulle nok få noget godt ud af det - men jeg ville stadig føle mig en anelse begrænset i mine muligheder.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Jeg undersøger mulighederne. Så kan jeg også indstille og gemme The Edge indstillingerne: http://www.amnesta.net/edge_delay/

:P :P :P
Deaktiveret

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvis du skal lyde som The Edge skal du have (fire) AxeFX
Billede
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvis det er noget, du skal arbejde med i studiet, og du skal have gæsteguitarister, så er det værd at tænke over, hvor nem softwaren er at gå til.

Helix har med rette fået meget ros for deres brugerinterface på enheden.Desværre har de fået oversat det til en computer editor og en plugin version, som er noget af det mest guitaristfjendtlige,jeg nogensinde har set.

Billede
Der er ikke mange guitarister, der har en intuitiv forståelse af, hvordan en forstærker skal lyde ud fra et bar chart.

Til sammenligning er her AX8s standard editor
Skærmbillede 2018-03-09 00.49.23.png
Skærmbillede 2018-03-09 00.49.23.png (146.63 KiB) Vist 1943 gange
Måske ikke det smukkeste interface nogensinde heller, men i det mindste er knapperne runde, og alle guitarister ved, hvordan en amp lyder, når alle knapper står mod øst.

På AX8 kan man også vælge en 3. parts editor, og så bliver det lige pludselig sjovt - Den her AC30 (som er den samme som tidligere screenshot) lyder pissegodt
Skærmbillede 2018-03-09 00.50.52.png
Skærmbillede 2018-03-09 00.50.52.png (395.1 KiB) Vist 1943 gange
Jeg synes bestemt, du skal prøve Helix Native - Hvis det virker, er det jo en langt mindre investering end AX8 :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Ok nu har jeg så prøvet helix ganske kort til synth brug.

Er som om der mangler en hel del bund hvis man bare tager en Amp rent og kører en mono synth igennem. Er ihvertfald ikke sådan min digitech opfører sig når jeg kører rent amp uden cab og ingen andre effekter. .. Er selvfølgelig nogen modeller med mere bas end andre, men virker som om der i alle helixes amp bliver lukket for det varme vand i bas afdelingen. hmmm.. kan måske være det er det dens preamp modeller er til?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

mik_c skrev:Ok nu har jeg så prøvet helix ganske kort til synth brug.

Er som om der mangler en hel del bund hvis man bare tager en Amp rent og kører en mono synth igennem. Er ihvertfald ikke sådan min digitech opfører sig når jeg kører rent amp uden cab og ingen andre effekter. .. Er selvfølgelig nogen modeller med mere bas end andre, men virker som om der i alle helixes amp bliver lukket for det varme vand i bas afdelingen. hmmm.. kan måske være det er det dens preamp modeller er til?
En amp uden cab vil lyde ganske forfærdeligt. Der skal cab på ... og endnu bedre en IR. Det gælder alle modellers.

Har ikke prøvet at rode med dens pre-amps endnu. Det må på listen.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mht. gæsteguitarister så tænker jeg følgende:

1. Hvis de er "faste", så spørg dem dog, hvad de synes?
2. Hvis de er "hired guns" bør de kunne omstille sig til omstændighederne, ...
3. Det er vel mest Thomas, der skal sidde og dreje på knapper. Og det meste af det, kan jo klares efter session. Der skal bare være noget god lyd at indspille med.
4. Et plugin er så meget nemmere at have med at gøre end re-amping.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Jeg plejer faktisk at indspille nogenlunde som det skal lyde færdigt. Det er meget lidt jeg justerer efterfølgende. Ellers drejer jeg bare på alting til jeg går i stå. Jeg er sådan lidt dogme agtig omkring mine projekter, haha. Men er der overhovedet nogen grund til at købe et helix rack og så sætte til sit lydkort? Så kan man vel ligeså godt bare køre det igennem sit lydkort og helix native, eller ?
Deaktiveret

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

I et studie vil jeg mene, at Helix Native giver mere mening end Helix Rack
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Smittefar skrev:I et studie vil jeg mene, at Helix Native giver mere mening end Helix Rack
Okay. Så er den beslutning taget :)
Deaktiveret

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

:thumbup:
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

SustainerPlayer skrev:En amp uden cab vil lyde ganske forfærdeligt. Der skal cab på ... og endnu bedre en IR. Det gælder alle modellers.
Har ikke prøvet at rode med dens pre-amps endnu. Det må på listen.
aaaah .. ska vi nu ikke liiiige.

Mange af Amplitubes + Digitech Gnx2 mere clean amp heads lyder ganske fedt med lave gain settings uden cabs til at saturate+tone sculpte mono synths. Om det lige er en lyd du bryder dig om er selvfølgelig en smagssag.

Og til guitar clean lyde er der heller ikke noget galt med at mixe imellem en clean amp med cab moddeling og en anden clean amp uden på de digitech modeller der kan blende amp modeles og lave "hyper models" (hvor den kombinere to amps til at lave en ny hybrid amp).
Igen kan det godt være det ikke er den type lyde du selv bruger men er jo ikke det samme som det lyder forfærdeligt.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

mik_c skrev:
aaaah .. ska vi nu ikke liiiige.

Mange af Amplitubes + Digitech Gnx2 mere clean amp heads lyder ganske fedt med lave gain settings uden cabs til at saturate+tone sculpte mono synths. Om det lige er en lyd du bryder dig om er selvfølgelig en smagssag.

Og til guitar clean lyde er der heller ikke noget galt med at mixe imellem en clean amp med cab moddeling og en anden clean amp uden på de digitech modeller der kan blende amp modeles og lave "hyper models" (hvor den kombinere to amps til at lave en ny hybrid amp).
Igen kan det godt være det ikke er den type lyde du selv bruger men er jo ikke det samme som det lyder forfærdeligt.
Nu var det sådan set dig selv, der skrev at du ikke brød dig om lyden :wink:

Anyways - har ikke prøvet at køre synths igennem det. Med guitar lyder ganske rædselsfuldt uden cabs - det vil jeg stå ved.

Er man så til rædselsfuld guitarlyd - så er det selvfølgelig det, man skal gøre :-D

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Jeg er lidt skeptisk mht de nye units der koster kassen. Enkelte fremfører det argument at man betaler meget for flot hardware, men at der ikke er den store udvikling i selve tonerne. Især for cleans og low gain toner, synes der at være noget om det:



Jeg husker også Anderton drengenes video her med den gamle røde POD:



Jeg siger ikke at Kemper og Helix er ringe, blot at man måske kun får fuldt udbytte af dem, hvis man spiller high gain. Hvis ikke kan de gamle units stadig være udmærkede, til en brøkdel af prisen.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg vil undlade at udtale mig om Helix, da jeg stort set ikke har prøvet den, men min Fractal AX8 er noget helt andet (ved alle typer lyde) end min gamle POD 2.0 og Yamaha THR10.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Jeg tænker selv at den store evolution er i Cab IR’s, så hvis man tænker at der er en forstærker del, en kabinet del, og en effekt del i enhederne, så lyder især effekt delen i de nye enheder som om de er mere HD, måske pga opgraderede computer chips.

Der er måske bare større variation i emuleringerne af forstærker delene og kabinet delene i enhederne, og afhængigt af hvilke man har/bruger, og om man spiller low eller high gain, så er det ikke alt der er opgraderet i de nye enheder.

Men til live er de naturligvis meget convenient. I studiet vil jeg dog foretrække et tube amp head DI til DAW, og en god Cab sim. Så får man det bedste af begge verdener, imø.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Der er ingen tvivl om, at IRs har været et kæmpe spring fremad, og at det er noget af det, der virkelig adskiller en POD2.0 fra dens efterfølgere.

Alligevel vil jeg påstå, at IRs er det svageste led i 'modellerings'-kæden. En IR er i det store og hele en højopløst EQ (med en anelse reflektioner), og det er slet ikke nok til at opfange den magi som en rigtig højttaler i et rigtigt kabinet med en rigtig mikrofon giver. Der foregår flere forskellige slags forvrængning, kompression og transient 'smearing'. Desuden er der hele den måde, hvor højttalerloaden påvirkerforstærkeren, og hvordan belastningen udvikler sig over tid (når den bliver varm etc.) Alt dette er fuldstændig fraværende i en IR (som er en 100% lineær operator).

Fractal er så småt begyndt at åbne op for at modellere disse ting, men jeg vil sige, at det stadig er på baby-stadiet, hvor jeg bare får en drejeknap, hvor jeg kan justere mængden af kompression og en tidskonstant for kompressionen. Det bliver først rigtig godt, når jeg kan loade en Celestion Blue og samtidig bliver denne højttalers kompressionskarakteristik loadet.

Derfor har jeg det også sådan, at Load+IR måske nok er meget convenient i studiet, men det er også ren dovenskab, og i min verden har man taget det dårligste fra begge verdener, da jeg vil påstå, at forstærkerdelen (i hvert fald hos Fractal) er modelleret med langt højere detaljerigdom og akuratesse end højttaler+mikrofon.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Ja, du har ret. Transient smearing tænker jeg er et væsentligt issue, og nok ikke nogen let ting at emulere.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Så er der nyt til dem, der gerne vil have "amp-in-the-room" (AITR) følelsen:



https://line6.com/powercab/

Ser og lyder meget kompetent. Og vægten er også helt fin - i 15-16 kg klassen.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Vupti, så kom Waves og PRS lige med et fælles amp plugin - Well played, you have my attention

https://www.waves.com/plugins/prs-super ... mp-plugins

Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ser man kan få det for 29,- dollars, hvis man har GTR3.

Håber ikke det kører under GTR3. Det er jo et legacy-plugin. :shock:

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »


Nyt svar