Gyraf G24 - Passive/Aggressive Compressor

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Lækkert med elliptic control og sidechain emphasis tilt.
Hvad mon den koster ‘at lease’, som der står ifm. direktiverne omkring cadmium udledning?
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Kan være Jakob kan komme på banen med priser og evt. ekstra information. :)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Den lyder vildt sej

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Lyder meget interessant og jeg tager hatten af for den kreative løsningsmodel på forretningssiden også... :-)

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Haha, ja. Det er godt tænkt. Den vil jeg meget gerne høre. De har tænkt på alle moderne funktioner i den. Men vil nu også meget gerne høre den G23 eq. Den kender jeg slet ikke
Deaktiveret

Medlemsavatar
Gyraf
Professor i DIY
Indlæg: 658
Sted: Aarhus (Lyd-) Havn

Indlæg af Gyraf »

Så er den så småt ved at være klar - de lokale teknikere har alle OK'et de sidste tweaks. Lydmæssigt har den været klar i de sidste 6-7 revisioner, men meteret - indikationen af hvad den laver - vae svær at få helt på plads.

Prisen er ikke helt regnet ud endnu (det kommer også an på hvor besværlig den blir at matche stumper til) - men den får nok en introduktionspris omkring 19½K ex moms.

Deal'en bliver at du godt nok køber G24'eren, men du anerkender at jeg beholder ejerskabet til opto-modulet - OG at du er indstillet på, når tid er, at udskifte modulet til et alternativt når (evt. hvis) der udvikles et alternativt og brugbart materiale der kan det samme. Modulet er let at udskifte (to skruer og et print-stik) - og skal efterfølgende sendes til mig, der så slut-konverterer det til en lille lovlig orange prik på et stykke kunst fra en lokal keramiker. Prikken blir' ret lille, da der kun er ca. 500ug Cadmium ialt i opto-array'et..

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nu har jeg læst beskrivelsen af maskinen igen og jeg er stadig ikke blevet helt klog på den.

Faktisk tror jeg ikke den "giver mening" i praksis før man har siddet med den gennem noget tid og opdaget præcis hvad den kan. Spændende.

Med masteringbrillerne på: Én ting jeg bilder mig ind, at jeg kan forudsige med sikkerhed er, at den vil være særdeles velegnet til vinylmastering.

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Holger skrev:Med masteringbrillerne på: Én ting jeg bilder mig ind, at jeg kan forudsige med sikkerhed er, at den vil være særdeles velegnet til vinylmastering.
Ja, som du måske er inde på Holger, et mid-side filter, der summer mono under valgt freq.

Ikke at jeg har beskæftiget mig med produktioner til vinylpres, men er I andet sammenhæng stødt på begrebet Elliptic eller ‘Cauer filter’, som i sin originalitet er en gammel ting. Metoden/begrebet findes vist også i ældre Neumann mastering konsoller. Fristes til at sige begrebet har fået en slags revival i denne mid-side trend vi oplever.

Nu skal jeg ikke sidde og gætte på hvad hensigten er og hvordan den nye G24 afspejler dette. Men spændende er det synes jeg.

Her et par links jeg selv har fundet interessante omkring vinyl,
https://en.wikipedia.org/wiki/Gramophon ... onic_sound
https://en.wikipedia.org/wiki/Stereopho ... yl_records
http://www.radio-electronics.com/info/r ... basics.php

Gyraf skrev:Så er den så småt ved at være klar
Fedt, al held og lykke med projektet! :-)
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ikke at jeg har beskæftiget mig med produktioner til vinylpres, men er I andet sammenhæng stødt på begrebet Elliptic eller ‘Cauer filter’, som i sin originalitet er en gammel ting. Metoden/begrebet findes vist også i ældre Neumann mastering konsoller. Fristes til at sige begrebet har fået en slags revival i denne mid-side trend vi oplever.
Ja, men mens det er lidt samme koncept, så er det bliver der ikke filtreret frekvensmæssigt i G24. Hverken i sidechainen eller i outputtet. Det er såvidt jeg kan se alene et pot, der styrer hvor meget der arbejdes på hhv. sum og difference pr. compressordel. Samme funktion som du ser i FabFilter Pro-C2 og Pro-MB under advanced settings for sidechainen.

Så G24'erens nyttighed i forb. m. bl.a. (vinyl)mastering har mere at gøre med, at man vil kunne kontrollere dynamiske aspekter i M/S og fordi den er ægte dual stereo (!), så kan man virkelig være fleksibel. Som jeg har opfattet det, så vil du både have mulighed for to helt separate compressorer der hhv. virker på M og S individuelt, eller du kan trinløst variere forholdet pr. compressordel, hvilket jeg ikke erindrer at have set før i hardware.

Til vinyl undgår jeg helt digital brickwall limiting, men ønsker nogle gange stadig - udover alm. analog komprimering - at have en ekstra analog kontrol på, som p.t. er 2 x linked Dave Hill Titans. Her kunne en G24 måske være interessant i min situation.
Ja, som du måske er inde på Holger, et mid-side filter, der summer mono under valgt freq.
Normalt når man filtrerer differencen i bunden, så summes der ikke som sådan til mono under x frekvens (selvom nogle plug-ins bl.a. skriver det sådan), men der filtreres blot fra i S-delen. Ved ikke om jeg myreknepper her :-D
Nu skal jeg ikke sidde og gætte på hvad hensigten er og hvordan den nye G24 afspejler dette. Men spændende er det synes jeg
Jeg tror også den vil være særdeles handy til trommer/overheads og sikkert også ting jeg slet ikke har kunne gennemskue endnu.

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Yes kan godt følge dine betragtninger. Der ligger nogle interessante muligheder ved de adskilte kompressorer, også i SC emphasis'en.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Chipsposen
Medlem
Indlæg: 67
Sted: Earth

Indlæg af Chipsposen »

Holger skrev: Normalt når man filtrerer differencen i bunden, så summes der ikke som sådan til mono under x frekvens (selvom nogle plug-ins bl.a. skriver det sådan), men der filtreres blot fra i S-delen. Ved ikke om jeg myreknepper her :-D
Jo jo, den er sgu god nok.. du myreknepper.. :-D

Bruger du nogensinde multiband compressor / limiter til masterering, hvis ja, hvor mange bånd finder du passende?

Medlemsavatar
Chipsposen
Medlem
Indlæg: 67
Sted: Earth

Indlæg af Chipsposen »

Gyraf skrev:... skal efterfølgende sendes til mig, der så slut-konverterer det til en lille lovlig orange prik på et stykke kunst fra en lokal keramiker. Prikken blir' ret lille, da der kun er ca. 500ug Cadmium ialt i opto-array'et..
Fed maskine..!
- Så hvis du går væk fra Cadmium på grund af lovkrav, vil maskinen så stadig beholde det samme navn? :dollargrin:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Chipsposen skrev:
Holger skrev: Normalt når man filtrerer differencen i bunden, så summes der ikke som sådan til mono under x frekvens (selvom nogle plug-ins bl.a. skriver det sådan), men der filtreres blot fra i S-delen. Ved ikke om jeg myreknepper her :-D
Jo jo, den er sgu god nok.. du myreknepper.. :-D

Bruger du nogensinde multiband compressor / limiter til masterering, hvis ja, hvor mange bånd finder du passende?
Det tager jeg gerne i anden tråd ved lejlighed :-)

Medlemsavatar
Gyraf
Professor i DIY
Indlæg: 658
Sted: Aarhus (Lyd-) Havn

Indlæg af Gyraf »

Jeps, du har ret, Holger - "Elliptic" er ikke elliptisk filter, men elliptisk kompression, dvs. gainreduktionen kan fordeles trinløst mellem M og S - og i midt imellem (når der er lige meget M og S, svarer det til god gammeldags LR-stereo-kompression).

Men fordi vi jo egentlig har at gøre med en (egl. to) MS-kompressor(er) her, så kan vi ikke bare addere L+R for at få et sidechain-kontrol-signal - dette ville så kun indeholde +6dB af M-komponenten og helt ophæve S-komponenten. Så vi bruger et fase-trick fra gamle dage, hvor vi forskyder L og R hhv. -90 og +90 grader, så signalet bliver de-korreleret nok til at en simpel addition af siderne nu giver +3dB på M-komponent OG +3dB på S-komponent..

Jakob E.

Medlemsavatar
Gyraf
Professor i DIY
Indlæg: 658
Sted: Aarhus (Lyd-) Havn

Indlæg af Gyraf »

Så er vi hjemme fra MusikMessen i Frankfurt igen. "Sound on Sound" lavede et ret godt video-interview om G24'eren.

Kompressoren blev i øvrigt blev meget pænt modtaget (!)

Jakob E.


Medlemsavatar
Gyraf
Professor i DIY
Indlæg: 658
Sted: Aarhus (Lyd-) Havn

Indlæg af Gyraf »

Ved godt det blev lidt rodet; de kom forbi om morgenen lige da vi var sat op var helt uforberedte på at skulle til at snakke.. men i det mindste blev det da sjovt..

:-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg vil sige, at til målgruppen, så var det nok den helt rigtige video. Man bliver i hvert fald ikke mindre nysgerrig efter at sidde med den selv.

Medlemsavatar
Gyraf
Professor i DIY
Indlæg: 658
Sted: Aarhus (Lyd-) Havn

Indlæg af Gyraf »

Udtalelse fra den allerførste end-user (på gearslutz, mastering-sub-forum): https://www.gearslutz.com/board/masteri ... f-g24.html

Jakob E.

Medlemsavatar
Gyraf
Professor i DIY
Indlæg: 658
Sted: Aarhus (Lyd-) Havn

Indlæg af Gyraf »

....oooog så blev vi lige nomineret til Resolution Magazine's "2017 Product Award"..



:-)

Jakob E.
Vedhæftede filer
ResoNom.jpg
ResoNom.jpg (27.23 KiB) Vist 864 gange

Nyt svar