Gyraf G24 - Passive/Aggressive Compressor
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35558
- Sted: Hørsholm
Gyraf G24 - Passive/Aggressive Compressor
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35558
- Sted: Hørsholm
Kan være Jakob kan komme på banen med priser og evt. ekstra information.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Lyder meget interessant og jeg tager hatten af for den kreative løsningsmodel på forretningssiden også...
Så er den så småt ved at være klar - de lokale teknikere har alle OK'et de sidste tweaks. Lydmæssigt har den været klar i de sidste 6-7 revisioner, men meteret - indikationen af hvad den laver - vae svær at få helt på plads.
Prisen er ikke helt regnet ud endnu (det kommer også an på hvor besværlig den blir at matche stumper til) - men den får nok en introduktionspris omkring 19½K ex moms.
Deal'en bliver at du godt nok køber G24'eren, men du anerkender at jeg beholder ejerskabet til opto-modulet - OG at du er indstillet på, når tid er, at udskifte modulet til et alternativt når (evt. hvis) der udvikles et alternativt og brugbart materiale der kan det samme. Modulet er let at udskifte (to skruer og et print-stik) - og skal efterfølgende sendes til mig, der så slut-konverterer det til en lille lovlig orange prik på et stykke kunst fra en lokal keramiker. Prikken blir' ret lille, da der kun er ca. 500ug Cadmium ialt i opto-array'et..
Prisen er ikke helt regnet ud endnu (det kommer også an på hvor besværlig den blir at matche stumper til) - men den får nok en introduktionspris omkring 19½K ex moms.
Deal'en bliver at du godt nok køber G24'eren, men du anerkender at jeg beholder ejerskabet til opto-modulet - OG at du er indstillet på, når tid er, at udskifte modulet til et alternativt når (evt. hvis) der udvikles et alternativt og brugbart materiale der kan det samme. Modulet er let at udskifte (to skruer og et print-stik) - og skal efterfølgende sendes til mig, der så slut-konverterer det til en lille lovlig orange prik på et stykke kunst fra en lokal keramiker. Prikken blir' ret lille, da der kun er ca. 500ug Cadmium ialt i opto-array'et..
Nu har jeg læst beskrivelsen af maskinen igen og jeg er stadig ikke blevet helt klog på den.
Faktisk tror jeg ikke den "giver mening" i praksis før man har siddet med den gennem noget tid og opdaget præcis hvad den kan. Spændende.
Med masteringbrillerne på: Én ting jeg bilder mig ind, at jeg kan forudsige med sikkerhed er, at den vil være særdeles velegnet til vinylmastering.
Faktisk tror jeg ikke den "giver mening" i praksis før man har siddet med den gennem noget tid og opdaget præcis hvad den kan. Spændende.
Med masteringbrillerne på: Én ting jeg bilder mig ind, at jeg kan forudsige med sikkerhed er, at den vil være særdeles velegnet til vinylmastering.
Ja, som du måske er inde på Holger, et mid-side filter, der summer mono under valgt freq.Holger skrev:Med masteringbrillerne på: Én ting jeg bilder mig ind, at jeg kan forudsige med sikkerhed er, at den vil være særdeles velegnet til vinylmastering.
Ikke at jeg har beskæftiget mig med produktioner til vinylpres, men er I andet sammenhæng stødt på begrebet Elliptic eller ‘Cauer filter’, som i sin originalitet er en gammel ting. Metoden/begrebet findes vist også i ældre Neumann mastering konsoller. Fristes til at sige begrebet har fået en slags revival i denne mid-side trend vi oplever.
Nu skal jeg ikke sidde og gætte på hvad hensigten er og hvordan den nye G24 afspejler dette. Men spændende er det synes jeg.
Her et par links jeg selv har fundet interessante omkring vinyl,
https://en.wikipedia.org/wiki/Gramophon ... onic_sound
https://en.wikipedia.org/wiki/Stereopho ... yl_records
http://www.radio-electronics.com/info/r ... basics.php
Fedt, al held og lykke med projektet!Gyraf skrev:Så er den så småt ved at være klar
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"
Ja, men mens det er lidt samme koncept, så er det bliver der ikke filtreret frekvensmæssigt i G24. Hverken i sidechainen eller i outputtet. Det er såvidt jeg kan se alene et pot, der styrer hvor meget der arbejdes på hhv. sum og difference pr. compressordel. Samme funktion som du ser i FabFilter Pro-C2 og Pro-MB under advanced settings for sidechainen.Ikke at jeg har beskæftiget mig med produktioner til vinylpres, men er I andet sammenhæng stødt på begrebet Elliptic eller ‘Cauer filter’, som i sin originalitet er en gammel ting. Metoden/begrebet findes vist også i ældre Neumann mastering konsoller. Fristes til at sige begrebet har fået en slags revival i denne mid-side trend vi oplever.
Så G24'erens nyttighed i forb. m. bl.a. (vinyl)mastering har mere at gøre med, at man vil kunne kontrollere dynamiske aspekter i M/S og fordi den er ægte dual stereo (!), så kan man virkelig være fleksibel. Som jeg har opfattet det, så vil du både have mulighed for to helt separate compressorer der hhv. virker på M og S individuelt, eller du kan trinløst variere forholdet pr. compressordel, hvilket jeg ikke erindrer at have set før i hardware.
Til vinyl undgår jeg helt digital brickwall limiting, men ønsker nogle gange stadig - udover alm. analog komprimering - at have en ekstra analog kontrol på, som p.t. er 2 x linked Dave Hill Titans. Her kunne en G24 måske være interessant i min situation.
Normalt når man filtrerer differencen i bunden, så summes der ikke som sådan til mono under x frekvens (selvom nogle plug-ins bl.a. skriver det sådan), men der filtreres blot fra i S-delen. Ved ikke om jeg myreknepper herJa, som du måske er inde på Holger, et mid-side filter, der summer mono under valgt freq.
Jeg tror også den vil være særdeles handy til trommer/overheads og sikkert også ting jeg slet ikke har kunne gennemskue endnu.Nu skal jeg ikke sidde og gætte på hvad hensigten er og hvordan den nye G24 afspejler dette. Men spændende er det synes jeg
- Chipsposen
- Medlem
- Indlæg: 67
- Sted: Earth
Jo jo, den er sgu god nok.. du myreknepper..Holger skrev: Normalt når man filtrerer differencen i bunden, så summes der ikke som sådan til mono under x frekvens (selvom nogle plug-ins bl.a. skriver det sådan), men der filtreres blot fra i S-delen. Ved ikke om jeg myreknepper her
Bruger du nogensinde multiband compressor / limiter til masterering, hvis ja, hvor mange bånd finder du passende?
- Chipsposen
- Medlem
- Indlæg: 67
- Sted: Earth
Fed maskine..!Gyraf skrev:... skal efterfølgende sendes til mig, der så slut-konverterer det til en lille lovlig orange prik på et stykke kunst fra en lokal keramiker. Prikken blir' ret lille, da der kun er ca. 500ug Cadmium ialt i opto-array'et..
- Så hvis du går væk fra Cadmium på grund af lovkrav, vil maskinen så stadig beholde det samme navn?
Det tager jeg gerne i anden tråd ved lejlighedChipsposen skrev:Jo jo, den er sgu god nok.. du myreknepper..Holger skrev: Normalt når man filtrerer differencen i bunden, så summes der ikke som sådan til mono under x frekvens (selvom nogle plug-ins bl.a. skriver det sådan), men der filtreres blot fra i S-delen. Ved ikke om jeg myreknepper her
Bruger du nogensinde multiband compressor / limiter til masterering, hvis ja, hvor mange bånd finder du passende?
Jeps, du har ret, Holger - "Elliptic" er ikke elliptisk filter, men elliptisk kompression, dvs. gainreduktionen kan fordeles trinløst mellem M og S - og i midt imellem (når der er lige meget M og S, svarer det til god gammeldags LR-stereo-kompression).
Men fordi vi jo egentlig har at gøre med en (egl. to) MS-kompressor(er) her, så kan vi ikke bare addere L+R for at få et sidechain-kontrol-signal - dette ville så kun indeholde +6dB af M-komponenten og helt ophæve S-komponenten. Så vi bruger et fase-trick fra gamle dage, hvor vi forskyder L og R hhv. -90 og +90 grader, så signalet bliver de-korreleret nok til at en simpel addition af siderne nu giver +3dB på M-komponent OG +3dB på S-komponent..
Jakob E.
Men fordi vi jo egentlig har at gøre med en (egl. to) MS-kompressor(er) her, så kan vi ikke bare addere L+R for at få et sidechain-kontrol-signal - dette ville så kun indeholde +6dB af M-komponenten og helt ophæve S-komponenten. Så vi bruger et fase-trick fra gamle dage, hvor vi forskyder L og R hhv. -90 og +90 grader, så signalet bliver de-korreleret nok til at en simpel addition af siderne nu giver +3dB på M-komponent OG +3dB på S-komponent..
Jakob E.
http://www.soundonsound.com/news/musikm ... compressor
"...except it's not"
"get a compressor for free"
Haha
"...except it's not"
"get a compressor for free"
Haha
Jeg vil sige, at til målgruppen, så var det nok den helt rigtige video. Man bliver i hvert fald ikke mindre nysgerrig efter at sidde med den selv.
Udtalelse fra den allerførste end-user (på gearslutz, mastering-sub-forum): https://www.gearslutz.com/board/masteri ... f-g24.html
Jakob E.
Jakob E.