Synthesizer med 3rd part custom roms og gensalg?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Synthesizer med 3rd part custom roms og gensalg?

Indlæg af teevee »

Hej lydmaskine community,
Jeg har set at nogle 3rd part expansions/upgrade udviklere skrive, at gensalg af deres produkt ikke er lovligt pga licens og beskyttelse.
Eksempel: https://www.patchmanmusic.com/LicenseAgreement.html

Kan en 3rd part custom rom udvikler virkelig gyldigt opsætte sådan et sæt regler?

Eksempel:
1. Du har en synthesizer, hvor du har installeret en custom rom upgrade for længe siden, men bruger ikke instrumentet ofte og vil derfor gerne sælge den, men det må du ikke fordi instrumentet nu er licenset til dig og denne licens må ikke videresælges.
2. Du vil gerne opgradere til en anden 3rd part custom rom eller måske gendanne instrumentet til original rom, men hvad kan du så gøre med det gamle 3rd part kit, da du ikke må videresælge det eller give det væk gratis?

En anden ting der faldt mig ind er at sælgeren/udvikleren i eksempel skriver, at man skal sende 3rd part cutom rom tilbage fremfor at videresælge eller give væk, men man får ingen refund, men man betaler alligevel over 1000 kr for selve kittet? :S
What?

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Tror du ikke bare de hentyder til at sælge (pirat)kopier?

Ifht. at sælge et instrument med deres lyde installeret, så tror jeg ikke de kan opstille begrænsninger på den måde. Men man kan jo skrive hvad man vil og så håbe folk retter sig efter det.

Hvis de virkelig mener man ikke må videresælge noget man har købt ville jeg nok overveje om jeg ville købe fra dem. Ikke fordi de er juridisk gyldigt, eller fordi jeg ville være bange for de havde nogen praktisk mulighed for at håndhæve det, men fordi jeg synes det principielt er ret vigtigt at man ejer noget når man har købt det...
Nobody noes.

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

niklasni1 skrev:Tror du ikke bare de hentyder til at sælge (pirat)kopier?

Ifht. at sælge et instrument med deres lyde installeret, så tror jeg ikke de kan opstille begrænsninger på den måde. Men man kan jo skrive hvad man vil og så håbe folk retter sig efter det.

Hvis de virkelig mener man ikke må videresælge noget man har købt ville jeg nok overveje om jeg ville købe fra dem. Ikke fordi de er juridisk gyldigt, eller fordi jeg ville være bange for de havde nogen praktisk mulighed for at håndhæve det, men fordi jeg synes det principielt er ret vigtigt at man ejer noget når man har købt det...
Det kan selvfølgelig godt være, at det mest er pirater han vil lange ud efter.

Forstil dig dette scenarium:
Du køber en brugt Yamaha Vl-70m, som er solgt med en Turbo VL chip installeret (De findes ofte på Ebay) :D Hvis det køre 100 % efter informationen med den nævnte ”License Agreement”, så skal du åbne din Yamaha VL-70m og smadre eller returnere chippen.

Her kommer problemstilling nr 2:
Uden chippen er enheden ubrugelig, da chippen indeholder OS og Yamaha tilbyder ikke den slags reservedele.
What?

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

teevee skrev:
niklasni1 skrev:Tror du ikke bare de hentyder til at sælge (pirat)kopier?

Ifht. at sælge et instrument med deres lyde installeret, så tror jeg ikke de kan opstille begrænsninger på den måde. Men man kan jo skrive hvad man vil og så håbe folk retter sig efter det.

Hvis de virkelig mener man ikke må videresælge noget man har købt ville jeg nok overveje om jeg ville købe fra dem. Ikke fordi de er juridisk gyldigt, eller fordi jeg ville være bange for de havde nogen praktisk mulighed for at håndhæve det, men fordi jeg synes det principielt er ret vigtigt at man ejer noget når man har købt det...
Det kan selvfølgelig godt være, at det mest er pirater han vil lange ud efter.

Forstil dig dette scenarium:
Du køber en brugt Yamaha Vl-70m, som er solgt med en Turbo VL chip installeret (De findes ofte på Ebay) :D Hvis det køre 100 % efter informationen med den nævnte ”License Agreement”, så skal du åbne din Yamaha VL-70m og smadre eller returnere chippen.

Her kommer problemstilling nr 2:
Uden chippen er enheden ubrugelig, da chippen indeholder OS og Yamaha tilbyder ikke den slags reservedele.
Jeg ville helt ærligt skide på de regler... fysiske ting sælger jeg videre hvis jeg vil det, og så er jeg egentligt ret ligeglad med hvad deres profit-mongering handler om... hvis du har købt en VL-70m derude, med den chip i, har du jo så sådan set allerede købt maskinen ulovligt, for sælgeren har jo selv solgt den til dig ulovligt... og hvis du selv har skiftet chippen, så kan man jo gemme original chippen, hvis man er så OBS på ikke at bryde licenseringen.

Det er så min mening... jeg ved godt nogen kan få ondt i røven over min indstilling, men så må de have det, det er ikke min røv det gør ondt i :dollargrin: :wink:

Køber jeg en stol, har jeg lov til at sælge den videre... jeg har betalt for dens værdi, ergo er den min at sælge videre... det samme gælder en synth, men så snart det kommer til software, er der nogen der har fået denne fikse idé, at sådan skal det åbenbart ikke være, for her skal man have lov til at blive ved og ved med at sælge ting der ikke engang er i fysisk form. Det er i mine øjne bare mere moderne profit spekulation, og jeg kan egentligt ikke se hvorfor det så ikke er tilladt for stoleproducenten at gøre det samme... at sælge videre er ikke at kopiere og "klone stolen". Jeg ved godt at "sådan er loven", men jeg er ikke enig i meget af den lovgivning, sådan er det bare.

P.S. dette er ikke et forsøg på at starte en moral debat osv... bare MIN mening... den ændrer sig ikke via debat alligevel ;)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

Razmo skrev:
teevee skrev:
niklasni1 skrev:Tror du ikke bare de hentyder til at sælge (pirat)kopier?

Ifht. at sælge et instrument med deres lyde installeret, så tror jeg ikke de kan opstille begrænsninger på den måde. Men man kan jo skrive hvad man vil og så håbe folk retter sig efter det.

Hvis de virkelig mener man ikke må videresælge noget man har købt ville jeg nok overveje om jeg ville købe fra dem. Ikke fordi de er juridisk gyldigt, eller fordi jeg ville være bange for de havde nogen praktisk mulighed for at håndhæve det, men fordi jeg synes det principielt er ret vigtigt at man ejer noget når man har købt det...
Det kan selvfølgelig godt være, at det mest er pirater han vil lange ud efter.

Forstil dig dette scenarium:
Du køber en brugt Yamaha Vl-70m, som er solgt med en Turbo VL chip installeret (De findes ofte på Ebay) :D Hvis det køre 100 % efter informationen med den nævnte ”License Agreement”, så skal du åbne din Yamaha VL-70m og smadre eller returnere chippen.

Her kommer problemstilling nr 2:
Uden chippen er enheden ubrugelig, da chippen indeholder OS og Yamaha tilbyder ikke den slags reservedele.
Jeg ville helt ærligt skide på de regler... fysiske ting sælger jeg videre hvis jeg vil det, og så er jeg egentligt ret ligeglad med hvad deres profit-mongering handler om... hvis du har købt en VL-70m derude, med den chip i, har du jo så sådan set allerede købt maskinen ulovligt, for sælgeren har jo selv solgt den til dig ulovligt... og hvis du selv har skiftet chippen, så kan man jo gemme original chippen, hvis man er så OBS på ikke at bryde licenseringen.

Det er så min mening... jeg ved godt nogen kan få ondt i røven over min indstilling, men så må de have det, det er ikke min røv det gør ondt i :dollargrin: :wink:

Køber jeg en stol, har jeg lov til at sælge den videre... jeg har betalt for dens værdi, ergo er den min at sælge videre... det samme gælder en synth, men så snart det kommer til software, er der nogen der har fået denne fikse idé, at sådan skal det åbenbart ikke være, for her skal man have lov til at blive ved og ved med at sælge ting der ikke engang er i fysisk form. Det er i mine øjne bare mere moderne profit spekulation, og jeg kan egentligt ikke se hvorfor det så ikke er tilladt for stoleproducenten at gøre det samme... at sælge videre er ikke at kopiere og "klone stolen". Jeg ved godt at "sådan er loven", men jeg er ikke enig i meget af den lovgivning, sådan er det bare.

P.S. dette er ikke et forsøg på at starte en moral debat osv... bare MIN mening... den ændrer sig ikke via debat alligevel ;)
Lovgivning og logik hænger ikke altid sammen :D

Jeg formoder også, at der er forskel på at benytte sådan en ”License Agreement” indenlands (her USA) og udenlandsk?

Kan man argumentere for at hans ”License Agreement” er ugyldig, fordi det ikke kun er et software produkt, men også hardware da eprom chippen ikke er 100 % identisk til den oprindelige Yamaha chip, som var en OTP (one time programmable) med andre specifikationer f.eks. har den nye chip forbedret access speed (NS), forlænget/fornyet eprom levetid m.v.?

Summa summarum:
Argumentation for, at updaten også kan anses som hardware opdatering pga. formatet, som det bliver leveret i? (Sælger kunne i teorien også have solgt sine produkter som sysex filer, der kunne uploades via midi)

Definition af hardware: (Kilde)
“Hardware is the collection of all the parts you can physically touch. Computer software, on the other hand, is not something you can touch. Software is a set of instructions for a computer to perform specific operations. You need both hardware and software for a computer system to work.”
What?

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Jeg har desværre ikke megen forstand på det... men jeg tror nu ikke han kan gøre ret meget, og han ser det sikkert heller ikke... bare mit gæt... jeg har også en anelse om, som du skriver, at når det er låst fast til maskinen, som du har lov at sælge, at han kan gøre ret meget ved det, for den fysiske EEPROM er sikkert din da den er fysisk... men jeg aner det ikke, og ville selv være ret ligeglad.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Jeg er heller ikke ekspert, men det er stensikkert at det ikke er rigtigt bare fordi han siger det - køb og salg er reguleret nogen helt andre steder, og privatpersoner har rettigheder som man ikke bare sådan kan afgive. Og det der med hardware/software, der er så vidt jeg ved en meget stor forskel på at sælge en ny kopi af noget, og så på at sælge noget der allerede findes. Jeg må nok ikke sælge dig en installation af et program og så tage skiven med hjem, men jeg må godt sælge dig mediet.

Og igen. Det er nok ikke fordi dansk politi dukker op på din addresse hvis en eller anden tosse ringer efter dem og siger du har brudt en kontrakt ifbm. et salg af en lydchip til 400 kr eller hvor meget. Hvis det handler om at du gerne vil sætte en synth på DBA når du bliver træt af den så lad være med at spekulere mere over det.
Nobody noes.

Nyt svar