Har du surround?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.

Dit setup er...

Mono
0
Ingen stemmer
Stereo
20
74%
Quadrofonisk (4 højttalere)
1
4%
5.1 Surround (5 højttalere + sub)
6
22%
7.1 Surround (7 højttalere + sub)
0
Ingen stemmer

Afgivne stemmer: 27
Brugeravatar
Joachip
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Vesterbro

Har du surround?

Indlæg Skrevet: 7. mar 2017, 10:07

Jeg lavede engang et par chill-out numre i surround, fordi der var et surround-lytterum på mit arbejde. (Jeg var hos KiSS dengang.)

Det var nu ganske morsomt at prøve... men når jeg ser på min omgangskreds, så synes surround at være en ret sjælden ting. Så derfor denne afstemning om surround: Er det noget folk derude har, eller er det en enhjørning? Det er jo mere fristende at prøve at lege med, hvis der bare er én promille af befolkningen der kan høre skidtet (jeg har tydeligvis lave krav hvad angår popularitet).
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Re: Har du surround?

Indlæg Skrevet: 7. mar 2017, 10:41

Jeg snakker altid folk fra Surround.. Det er klart at hvis man har hjemmebiograf og interesse nok i at gøre det ordenlig (ORDENLIG!!!) så fair nok, men hvis ikke, så brug krudtet på at få bedre stereo.

Hvis man skal lede efter oplevelsen, og det kun er 2 film hvor man (som overdrevet 3D effekter) oplever en helekopter flyver hen over en, så er det bare ikke det værd, det er også grimt og giver en masse fasebøvl.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 8 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 7. mar 2017, 11:22

Elsker og kan ikke undvære surround i hjemmebiografen og mit main spillesetup (PS4). Ingen faseproblemer her ;-) Korrekt setup og en forstærker med Audyssey er vejen frem, men bruger det ikke til musik.

I vores andre spillesetups er det kun stereo.

I studiet er det stereo og det samme i hjemmelytteanlægget i den ene stue. Så al musik aflyttes i stereo.
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 7. mar 2017, 11:27

Jeg vil godt indrømme at jeg også bruge 4 kanals "surround" da jeg boede hjemme og spillede computer, der gav det ret fin mening. :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 8 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 7. mar 2017, 12:05

Jeg har 5.1, men kun til hjemmebiograf brug. Jeg har indtrykket af, at du skal bruge et bestemt filformat, for at vi andre kommer til at kunne afspille det som surround. Ved ikke om en PS3 kan afspille sådan nogle filer. Smid gerne noget op, så tester jeg det. :)

EDIT:
Eller øhhh.. Bruger ikke subwooferen, da flere lytter er døde i den. :)
Brugeravatar
Joachip
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 7. mar 2017, 12:56

Ja, lydformatet bør passe til den slags typiske consumer-setups. I gamle dage var DVD med AC3 lyd vejen frem, men jeg har på fornemmelsen at man måske godt kan have heldet med sig med AAC (mp4) lyd nu om dage. Men eftersom ingen i min omgangskreds har surround, så er mit gætværk mest baseret på en blanding af krystalhealing, astrologi og tydning af smileys i kaffegrums.

Det kan være jeg poster en test-fil herinde på et tidspunkt. Jeg tror måske surround kunne være sjovt at lege med til noget atmosfærisk soundtrack-agtig ambient.
Brugeravatar
Razmo
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Denmark

Indlæg Skrevet: 7. mar 2017, 13:00

Nope... har aldrig haft, og får det heller ikke... den musik jeg laver, er lavet i, og til høretelefoner, og jeg har endnu ikke set nogen pointe i "surround" i det tilfælde, når man kun har to ører alligevel ;)
Billede
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 7. mar 2017, 15:10

Joachip skrev:Det kan være jeg poster en test-fil herinde på et tidspunkt. Jeg tror måske surround kunne være sjovt at lege med til noget atmosfærisk soundtrack-agtig ambient.

Ja, generelt er det jo bare en fed ekstra dimension at lytte til.

BT har jo udgivet et eller flere surround albums:
https://www.discogs.com/BT-This-Binary- ... ster/43927

Og Ultimae Records laver også nogle udgivelser til surround:
https://ultimae.com/product/greenosophy ... ltimae-cd/
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Brøndby

Indlæg Skrevet: 7. mar 2017, 18:43

I hulen: Stereo

I stuen: Stereo - gået tilbage til det fra 5.1, da jeg dels er mere interesseret i gode musikoplevelser end biograf-oplevelser og dels fordi de film, der udnytter surround-formatet godt - generelt samtidigt udfordre mit interesseniveau og fornærmer min intelligens.

Edit1: :-D

Edit2: :-P
Brugeravatar
lakris
Forum Donator
Forum Donator
Sted: CPH, Denmark

Indlæg Skrevet: 7. mar 2017, 20:00

Vi har left, center, right og sub til tv
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 7. mar 2017, 21:50

Iøvrigt, jeg synes det er lidt fesent at du ikke har Atmos med som mulighed i poll'en... :-D
Brugeravatar
Joachip
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 8. mar 2017, 11:46

SustainerPlayer skrev:... de film, der udnytter surround-formatet godt - generelt samtidigt udfordre mit interesseniveau og fornærmer min intelligens.
Ha ha, jeg er helt enig. Jeg er lidt træt af amerikanske storfilm af samme årsag.

Christoffer I. N. skrev:Iøvrigt, jeg synes det er lidt fesent at du ikke har Atmos med som mulighed i poll'en... :-D
Atmos er jo bare Dolby's svar på et meget ældre system ved navn Ambiunix som blev bygget af en flok kodere og musikere på Lab mange år tidligere. Så hvis jeg havde smidt det på poll'en, havde det været under dét navn. :-D
Brugeravatar
kandersen
Forum Donator
Forum Donator
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg Skrevet: 8. mar 2017, 12:43

Hjemmebioén skal som minimum have 5.1 surround. En god film er lyden den halve oplevelse.
Musikken nydes i stereo. Men jeg har tit overvejet at prøve at lave surround musik. Jeg kan bare ikke lige overskue hvordan.
scofield
Tekniker
Tekniker

Indlæg Skrevet: 13. mar 2017, 14:19

Har 5.1 men bruger det aldrig til at lytte til musik.

Tilbage til "Andet Udstyr & Lydteknik"