Reflexion filter?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Reflexion filter?

Indlæg af david mondrup »

Jeg har fået en ekstra opgave som lydbogsindlæser, og vil gerne forbedre min soveværelsesakustik til opgaven. Solo vokal, som der jo her i praksis er tale om, er i sagens natur rimelig nøgent, og resultatet er ret påvirket af evt. halvsløj rum-akustik. Hvad er dommen pt. ift. Reflexion Filter (SE) og lignende produkter? Der er en del prisforskel på de 3 SE modeller på både 4Sound og Thomann, og i en søgning herinde så jeg at Holger bl.a. tidligere har anbefalet Kaotica Eyeball som alternativ. Især Thomann har jo også et hav af alternativer i meget forskellige prisklasser
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Reflexion Filter (SE) får minuspoint herfra. Torben og jeg testede den i sin tid både i et relativt udæmpet rum og i en eksisterende sangboks. I begge tilfælde gav den så meget kamfiltereffekt, at det var bedre uden. Dæmpningseffekten er relativ beskeden. Jeg synes den decideret lyder dårligt, dvs. har en kraftig og irriterende egenlyd.

Eyeball er klart bedre og også et helt andet designkoncept uden den hårde flade, som skaber kamfiltereffekten. Når det er sagt, så er der stadig rumklang fra den åbne side, så for optimal lyd bør du have mindst 1 bredbåndspanel bag dig. Eyeball løser ikke resonanser i de dybe frekvenser.

Derudover betyder mikrofonen jo meget, så fx en closemic'ed SM7B vil nok fungerer bedre i halvsløj akustik.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Med en SM57 eller en Sm7b helt oppe i hovedet, synes jeg at jeg har fået nogle fornuftige resultater i mit decideret elendige kælderrum.

Det er så godt nok ikke ren speak, men jeg kan måske godt overtales til at indtale et rent, unprocessed speak, hvis du vil høre et hvordan et sådant vil lyde med de mikrofoner i et dårligt rum.

(Jeg kører så igennem en ISA one, som jeg synes gør noget godt særligt for 57'eren, når den er på laveste impedans-setting.)

Medlemsavatar
ThomasRiem
Forum Donator
Indlæg: 285
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg af ThomasRiem »

Hvis man må kloge lidt..?

Altså, de fleste soveværelser har både en seng med dyner mm - og der er osse ofte et klædeskab, fordi man ikke gider strejfe gennem halvdelen af domicilet for at finde sine klæder.

Så måske kunne en løsning være at åbne bemeldte klædeskab - hvis du osse har et i dit soveværelse - bakse mikrofonen derind og så hænge dynen over de åbne døre til klædeskabet (hvis der altså er to...)?

Så vidt jeg har forstået, så er reflection filters generelt ikke meget bevendt - se osse Holgers indlæg (som dog delvis frikender Eyebaal-tingesten). Jeg mener at huske, at man brugte et reflection filter ret kreativt under indspilningen af nogle af Ed Sheerans numre: Han spillede på en akustisk guitar med en magnetisk pickup el lign - og for at undgå overhøring til de *andre* instrumenter, stillede de et reflection filter op foran... så de er åbenbart semi-OK som "gobos".

Sidst, men ikke mindst, så er en bil et fint sted at lege vokalboks! Det er der jo både godt og skidt at sige om (fx er der tissekoldt i en stillestående bil om vinteren), men du kan altså faktisk køre et godt sted hen og nyde udsigten, mens du indlæser..!
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg foretrækker ofte lav og længere men ikke resonant rumklang på en indspilning frem for kort, men høj/resonant rumklang (fra et skab eller lign.). Så husk at eksperimentere og vurdér hvad det bedste kompromis er.

Den længere men lave rumklang kan være nemmere at gate væk, mens den højere/resonant rumklang er bagt hårdt ind i indspilningen.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg købte faktisk sådan et Reflexion Filter af en her på lydmaskinen for ganske nylig. Min dom:

Tæt på: Man får en syret dåset EQ (den førnævnte kamfiltereffekt).
Lidt længere væk: Dåse-EQ går væk, men den dæmpende effekt er uhyre lille og ikke pengene værd.

Prøv evt. samtlige rum og smid resultaterne her på lydmaskinen. Så kan vi se hvad folk bedst kan lide. Jeg tager ihvertifald gerne en lytter og skriver hvad jeg hører, om jeg synes det er et problem, og hvad jeg måske tror der kan gøres.

Jeg har iøvrigt en ven som kører www.epicsound.dk og de laver masser af lydbøger, så hvis det viser sig at være helt håbløst, kan du garanteret lave en eller anden deal ham somehow, for han har nemlig lokationen og udstyret hooket op.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Holger skrev:Eyeball er klart bedre og også et helt andet designkoncept uden den hårde flade, som skaber kamfiltereffekten. Når det er sagt, så er der stadig rumklang fra den åbne side, så for optimal lyd bør du have mindst 1 bredbåndspanel bag dig. Eyeball løser ikke resonanser i de dybe frekvenser.
OK, herunder er det setup jeg brugte sidst. De to stofbeklædte dimser er træpaller stoppet ud med skumgummi og beklædt med stof.
Billede
Måske der ligger en forbedringsmulighed i at bruge en eyeball, og så med skumgummi-pallerne bag mig i stedet?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)


Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg har bestilt en eyeball - så får vi se hvordan det bliver. Tak for svarene.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Meld gerne tilbage når du er blevet klogere på den. :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Er også spændt på at høre resultatet.

Ved godt du har bestilt, men kom også lige i tanke om den her:
https://www.thomann.de/dk/isovox_mobile ... oth_v2.htm

Godt nok lidt mere pebret end eyeball.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Og ti gange så klaustrofobisk. Det ville dræbe al mood hos de fleste performere tror jeg...

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Holger skrev:Og ti gange så klaustrofobisk. Det ville dræbe al mood hos de fleste performere tror jeg...
Jeg tror det er fint de første 5 minutter, ind til ilten slipper op :-P

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, det må også være en seriøs bivirkning. Varmeudvikling og ilt.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Og lys.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Billede

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Får man brug for popfilter udover, David?
skriver noder

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

bryla skrev:Får man brug for popfilter udover, David?
Nu har jeg indlæst to lydbøger på den, og brugt den på en sanger på en studiesession de seneste tre dage, og har ikke konstateret noget behov for popfilter udover det der er indbygget i Eyeball. Så mit svar bygget på erfaringen indtil videre må være et nej.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Tak for det! Tror snart jeg bestiller den
skriver noder

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hvad er den Eyeball egenligt lavet af? Kan man snitte sig en DIY-udgave af en skumbold?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

De ve je sgu ikke ... det føles som hård skumgummi.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
davey
Medlem
Indlæg: 184

Indlæg af davey »

SustainerPlayer skrev:Hvad er den Eyeball egenligt lavet af? Kan man snitte sig en DIY-udgave af en skumbold?
Her er der en, der laver en lignende DIY af skumgummi.
Evt. kunne man måske gøre det med rockwool, og endda opnå et bedre resultat...?


Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Jeg har også haft reflexion filter, og oplevet kamfilter effekten der ødelagde mange optagelser for mig. Men så fik jeg denne http://www.smproaudio.com/index.php/en/ ... -mic-thing og der er ingen kamfilter effekt. Så jeg tror at noget af kamfilter effekten kommer fra at designet er lukket i siderne. Mic Thing'en er åben i siderne, og kan drejes og vippes, hvilket gør den meget mere fleksibel og så er den meget lettere. Mic Thing'en har også lidt større afstand til mic'en, hvilket jeg tror er bedre.

Men jeg gad da godt prøve sådan en Eyeball..

Medlemsavatar
mica
Medlem
Indlæg: 1046
Sted: København

Indlæg af mica »

Det er sgu imponerende så mange steder man ser det der reflexion filter så, hvis det er så lort. Det er jo i mange seriøse studier og tit med større kunstnere bag.
SÆLGER MACBOOK PRO 2017!

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg er helt enig. Og det er tragikomisk hvor mange superkendte produktioner er blevet lavet under kummerlige forhold, eller bare lavet fantastisk sjusket. Tænk på alle de produktioner der kører i ring på radioen, som er smidt sammen på en eller anden laptop og så fået et ordentligt skrald limiter, og så er det ellers afsted til butikkerne med lortet. De overlever på at være tidstypiske, ramme målgruppen og den slags parametre, men godt håndværk er det sgu ikke.

Men hvis man tjener boksen alligevel, så kan man jo være fløjtende. :-D
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar