Evolution - EVS-1 Synthesizer

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Brugeravatar
Razmo
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Denmark

Evolution - EVS-1 Synthesizer

Indlæg Skrevet: 26. feb 2017, 17:55

Faldt over denne (for mig) ukendte digitale synth, som jeg ikke vidste eksisterede... tænkte om andre kender til den?

Det lader til at være en lidt ældre sag, siden der fulgte Atari ST software med til den. Den lader til at være en underlig blanding af Casio CZ (phase modulation) synthesis, og FM synthesis, med ekstra "moduler" der tilføjer bla.a. waveshaper, Width Modulator og Feedback... Modulerne er sat op i "algoritmer" ligesom på en FM synth, og man kan vælge mellem 32 samplede waveforms, som gør den en smule TX81Z agtig også.

Den er 16 stemme polyfon også.

Den har også to patches indbygget med PCM trommer, som man kan bruge hvis man synes de er værd at bruge... nok bare som en slags "ekstra".

Jeg får en hjem meget snart fra en ven i Kroatien, så jeg smider nok lidt mere info op om den, når jeg har prøvet den af... fik den for ca. 800,- så det er ikke så galt.

Jeg synes faktisk den lyder ret varm og "fed" i lyden, sammenlignet med så mange andre FM synths.... og helt klart noget jeg kan bruge til mine Ambient projekter... og så er det jo fedt, at den kommer i en 1U rack og har fuld MIDI SysEx så der kan laves editor :)

Her er billede, og et par demo'er af den.

Billede
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator
Sted: DK/SE

Re: Evolution - EVS-1 Synthesizer

Indlæg Skrevet: 26. feb 2017, 18:39

Lyder faktisk rigtig godt ,.. og særegen :thumbup:
S1-Pro/W7/Z77/3770K/32GB

https://soundcloud.com/dubtemple

Billede
Brugeravatar
Joachip
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Vesterbro

Indlæg Skrevet: 26. feb 2017, 20:55

Cool. Det virker som om den har den her afrundede Roland-sound. Den virker ikke så punchy eller skarp som f.eks. Yamaha FS1r, men til ambient og lign. ting er det sikkert kun en fordel.

Nåja, hvis du får lavet noget med den, så post gerne et link. Den samme synth kan lyde meget forskelligt i hænderne på forskellige folk.
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg Skrevet: 26. feb 2017, 21:19

M-Audio opkøbte som bekendt Evolution, på det tidspunkt, vist nok kun for at få finger i deres midi-controller såsom UC-33, i deres eget brand

https://www.bhphotovideo.com/c/product/ ... e_USB.html

Spørgsmålet er om den EVS-1 synth i virkeligheden ikke bare er noget andet, mere kendt, som også er re-branded,... af den ene eller anden årsag

Man laver jo ikke sådan noget ud af den blå luft, slet ikke dengang,...

Det kan f.eks. være en model som en af de store spillere undlod at lancer under deres egne faner
S1-Pro/W7/Z77/3770K/32GB

https://soundcloud.com/dubtemple

Billede
Brugeravatar
Razmo
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 26. feb 2017, 22:18

Joachip skrev:Cool. Det virker som om den har den her afrundede Roland-sound. Den virker ikke så punchy eller skarp som f.eks. Yamaha FS1r, men til ambient og lign. ting er det sikkert kun en fordel.

Nåja, hvis du får lavet noget med den, så post gerne et link. Den samme synth kan lyde meget forskelligt i hænderne på forskellige folk.

Hvor underligt det end lyder, så siger ham jeg køber den fra, og som er stor fan af Oberheim Matrix-1000, at den lyder "karaktermæssigt som M1000"... og jeg har læst andre steder, at den lyder "analog"... og nogle af de lydklips jeg har fundet efter kan jeg tydeligt høre den "fede" klang i... men med det sagt, så er den også DIRTY DIGITAL... der er megen aliasing, men sammenlagt har det en underlig varm analog feel i mine ører, samtidigt med at være digital... i hvert fald har den sin egen lyd.

Sammenlignet med FS1R, er sidst nævnte alt for poleret og klar samt tynd... Skal den sammenlignes med FM, er det nok snarere de gamle 8-10 bit DAC FM synths som DX7, FB-01 osv... men da den har andet end FM som syntese kan den smide nogle ret kraftige sawtooth baserede lyde af.

En anden ting er, at den er 8 part multitimbral, og da du kan sætte alle parts til samme MIDI channel, og ellers layer otte lyde på samme channel, kan den fyre nogle ret hæftige unison/layer lyde af også.

Det mest sjove er så, at jeg har fundet ud af, at maskinen er baseret på en costum lydchip, lidt som SID, YM osv.... har aldrig hørt om den chip, men det er en CPU kontrollerbar synth DSP chip af en art, med otte "banks" hvor man kan programere sine egne "algoritmer"... du skulle derfor kunne programere den chip til alle mulige andre typer af syntese, endda også reverbs og choruses osv... spændende chip, som jeg også har fundet datasheet på... man kunne f.eks. programmere sin egen Waldorf style Wavetable synth hvis man ville det.

Synthen har 28 algoritmer, og det er en masse underlige nogen... 4 styk med FM algoritmer, 4 PhaseMod algoritmer, 3 med blandede FM/PM algritmer, men også andre med Ringmod (formant), waveshaper, lowpass filter osv... det er lidt som om man har puttet gængse syntese former ind i moduler, og så sat dem sammen i en slags "carrier/modulator" agtig algoritme... det er i hvert fald ikke en opbygning jeg har set andre steder.
Billede
Brugeravatar
Razmo
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 26. feb 2017, 22:20

DUBTEMPLE skrev:M-Audio opkøbte som bekendt Evolution, på det tidspunkt, vist nok kun for at få finger i deres midi-controller såsom UC-33, i deres eget brand

https://www.bhphotovideo.com/c/product/ ... e_USB.html

Spørgsmålet er om den EVS-1 synth i virkeligheden ikke bare er noget andet, mere kendt, som også er re-branded,... af den ene eller anden årsag

Man laver jo ikke sådan noget ud af den blå luft, slet ikke dengang,...

Det kan f.eks. være en model som en af de store spillere undlod at lancer under deres egne faner

Det jeg har læst er, at den er af britisk oprindelse... og at de er blevet fabrikeret i omkring 1990 i HongKong... om der er tyske forbindelser også er jeg ikke helt sikker på, men jeg har ikke endnu fundet at den skulle være blevet "rebranded" i andre udgaver dog :)

Jeg har fundet .bin filer af både OS og PCM sample ROM'erne... ved lidt gennemgang af PCM EPROM'en burde det være muligt for mig, at smide andre PCM samples ind, som ville være mere brugbare :wink:
Billede
Brugeravatar
gs-dk
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Frederiksberg

Indlæg Skrevet: 26. feb 2017, 22:22

Den lyder da super på demoen - displayet ligner en af de gamle SPX rumklange fra Yamaha:)
Brugeravatar
Razmo
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 26. feb 2017, 22:25

På denne side ligger nogle multisamples af presets fra EVS-1 ... her kan man tydeligt høre alt det digitale og aliasing snavs der er i den, men nogle af de sidste lyde på siden giver klart M1000 agtig feel fra sig synes jeg

https://freesound.org/people/sandyrb/packs/2274/
Billede
Brugeravatar
Razmo
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 5. mar 2017, 14:06

Har fået testet EVS-1 af... og ja den er godt nok en weird blanding af synteser... lyder faktisk mere clean end i nogle af youtube video'erne... men lyden er så meget FM, at min FS1R kan det meste, så jeg kan ikke rigtigt forsvare at lade den tage et stereo spor op i min mixer, så den er røget til salg på DBA :)
Billede

Tilbage til "Andet Udstyr & Lydteknik"