Vox+guitar separate spor

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
aien89
Medlem
Indlæg: 9

Vox+guitar separate spor

Indlæg af aien89 »

Kære Lydmænd

Jeg ønsker at optage en sanger og vedkommendes guitar på samme tid, men på to forskellige spor, så jeg kan redigere dem uden den ene forstyrrer den anden. Jeg har læst, at dynamiske mikrofoner er det bedste til det formål, da de ikke opsamler meget andet en kilden lige foran mikrofonen.

Hvad er jeres holdning til det?

På forhånd tak.

Medlemsavatar
rasmus nørregaard
Medlem
Indlæg: 329
Sted: 8520

Indlæg af rasmus nørregaard »

Her de punkter jeg ville bruge energi på:

Find og brug det mest vellydende rum du har adgang til.
Brug den bedste akustisk guitar du kan få adgang til - med friske strenge.
Sørge for at sangeren har varmet stemmen ordentligt op.
Brug de bedste mikrofoner du kan få adgang til.
Brug den bedste stereo-pre du har adgang til.
Set gain-level.
Optag et par prøve-takes hvor du leger med mikrofonplacering og afstand til guitaren/vokalen.
Når du er tilfreds så tryk optag :)

Jeg vil påstå at du får den bedste grundlyd på denne måde.
Hvis du virkelig går op i at kunne bruge en mere tung processering på de enkelte spor, så giver bedre mening at optage sporerne hver for sig.

vh
R.

ps. hvis du er som mig, så sletter du filerne om 6 måneder, fordi du ikke er tilfreds alligevel. :lol: :surrender:
bomtjik

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Prøv at se den her video


Her fortæller han blandt andet om, hvordan man kan bruge mikrofoners polar patterns til at separere vokal og guitar

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

aien89 skrev:... så jeg kan redigere dem uden den ene forstyrrer den anden.
Det kan du ikke hvis de skal optages samtidig.

Jeg ville indspille et cue track hvor personen indspiller sang og guitar.
Derefter indspiller man guitaren med 2 mic's hvor personen lytter på cue-tracket i lukkede hovedtelefoner.
Når det lyder godt, stiller man personen op og indspiller sangen til guitarsporet.

Så kan du redigere dem hver for sig.

Dog kan man godt lave en hæderlig lyd når man indspiller samtidig, men man skal være meget nøjsommelig med at få niveauer som man ønsker allerede når man indspiller så man ikke skal hæve hverken sang eller guitar en helt masse efterfølgende.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar