Mere "lir" til min guitar (?)

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Mere "lir" til min guitar (?)

Indlæg af Mikkel Kå »

Jeg savner noget "et-eller-andet" når jeg indspiller guitar. Særligt på distortionguitaren. Og er også lidt træt af at skulle hooke hele recordingsetuppet op hver gang jeg vil spille guitar. Så det skal helst være en "rigtig dims".

Jeg har kigget lidt på Hotone heart attack, en Mesa Boogie V-twin (brugt), men det kunne også være en lille combo.

Hvis jeg havde råd - og plads - var det nok noget Mesa Boogie rectifier der skulle til, men det har jeg altså ikke.


Hvad gør I andre hvis/når I indspiller distortionguitar, og er der nogle der har konkrete erfaringer med eks Hotone?



I øvrigt: Guitaren er en Godin LG signature, og normalt kører den gennem min Focusrite ISA one, ind i RME fireface og så ind i Logic i de indbyggede kabinetsimuleringer m.m. deri.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg erindrer fra en anden tråd, at du ikke er modeling-klar.

Hvis man antog, at topmodeling ikke eksisterede, så ville jeg klart kigge i denne retning:

https://www.thomann.de/dk/bluguitar_amp1.htm

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Marshall Jmp-1?

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

SustainerPlayer skrev:Jeg erindrer fra en anden tråd, at du ikke er modeling-klar.

Hvis man antog, at topmodeling ikke eksisterede, så ville jeg klart kigge i denne retning:

https://www.thomann.de/dk/bluguitar_amp1.htm
Jeg har ikke noget principielt imod modelling, men de fede moduler er lige lovlig dyre til mit forbrug. Og jeg ved også at jeg nemt "drukner" i alt for mange småtrykknapper og menuer osv. (Har tidligere haft en Pod HD, men blev aldrig glad for den) Desto mere "plug'n'play" jo bedre passer det til mit temperament.

Og det også gerne være noget der er nemt at optage - altså gerne med en "recording out" mulighed.

Lurer lige lidt demoer på Blu og JMP-1 - tak for anbefalingerne...

Medlemsavatar
nulpunkt
Medlem
Indlæg: 81

Indlæg af nulpunkt »

Har du et budget og en lyd du gerne vil ramme? Hvis Axe FX / Kemper ikke er inden for budget, får du ikke en dims der gør alt godt, men nærmere en eller 2 ting ok.

Medlemsavatar
jkspost
Medlem
Indlæg: 329
Sted: København

Indlæg af jkspost »

Yamaha THR.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

nulpunkt skrev:Har du et budget og en lyd du gerne vil ramme? Hvis Axe FX / Kemper ikke er inden for budget, får du ikke en dims der gør alt godt, men nærmere en eller 2 ting ok.
Kemper o.l. er desværre udenfor budgettet. Jeg havde forestillet mig omkring 2000 - max 3000. Altså cirka den pris man kan få en brugt Mesa V-twin eller en ny Hotone for.
En brugt Bluguitar Amp1 burde også kunne fåes i det lag - og den er jeg blevet lidt vild med efter at have luret en masse demoer af den. Layoutet virker også tilpas simpelt til at min hjerne kan arbejde med det.

Det jeg savner mest er en ordentligt distortion lyd - men du tænker måske mere konkret som et lydklip der viser den lyd jeg synes mangler?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det her er et godt bud

Husk dog at Søgge får alt til at lyde godt

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Den lyder vildt den Yamaha der. Det ville nok være "X"udgaven jeg ville gå efter, hvis valget faldet på den


Medlemsavatar
nulpunkt
Medlem
Indlæg: 81

Indlæg af nulpunkt »

Mikkel Kå skrev:Det jeg savner mest er en ordentligt distortion lyd - men du tænker måske mere konkret som et lydklip der viser den lyd jeg synes mangler?
Yeah, ordenlig distortion lyd er jo et meget vidt begreb. Nogen er vilde med en åben marshall, andre vil have 5150 og nogen mener mesa dual rec er sagen, så det er hvilken flavour du søger.

Dit budget er ret lavt og imo får du meget bedre lyd fra gratis VST'er og nogle gode (også gratis) irs end noget af det der er forslået her i tråden. Hvis målet bare er at kunne jam'e en ide ud hurtigt, hvorfor så ikke bare en Vox Amplug 2 Metal? Det bliver ikke nemmere end det, så kan man få ideen ud og indspille ordenligt senere.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Hvad er en fed distortion lyd for dig?

Du bringer selv Rectifier på banen, det er ikke en fed distortion for mig. Hvis du vil have en lille combo du kan få en "moderne" distortion på kan du kigge på Blackstar, selv de små lyder af meget.

Yamaha's er også overraskende gode - har dog kun prøvet dem med mild drive.
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
jkspost
Medlem
Indlæg: 329
Sted: København

Indlæg af jkspost »

Mikkel Kå skrev:Den lyder vildt den Yamaha der. Det ville nok være "X"udgaven jeg ville gå efter, hvis valget faldet på den

Det er også den jeg har :wink: - som så mange andre har jeg været alle muligt forstærker simuleringer igennem med IR's osv. og der kan da godt vrides god lyd af dem. Men THR'en lyder bare lige mindst så godt og er meget "dynamisk" i forhold til hvordan den reagerer på guitarens volumeknap. Går fint fra stort set helt clean til pæn heavysovs udelukkende ved at bruge guitarens volumeknap som jeg kender fra gode rørforstærkere.
:jam:

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

nulpunkt skrev:
Yeah, ordenlig distortion lyd er jo et meget vidt begreb. Nogen er vilde med en åben marshall, andre vil have 5150 og nogen mener mesa dual rec er sagen, så det er hvilken flavour du søger.

Dit budget er ret lavt og imo får du meget bedre lyd fra gratis VST'er og nogle gode (også gratis) irs end noget af det der er forslået her i tråden. Hvis målet bare er at kunne jam'e en ide ud hurtigt, hvorfor så ikke bare en Vox Amplug 2 Metal? Det bliver ikke nemmere end det, så kan man få ideen ud og indspille ordenligt senere.
Yes - er helt med på at jeg ikke får +20k dobbeltstack sound eller feel af en dims til 2000.

Yamahaklippet ovenfor rammer noget af det jeg synes jeg mangler, Bluguitarklippet her gør også (sidste halvdel hvor han går over på "modern")

Jeg kan også vende det om, at sige at jeg synes det tager mig for lang tid at få en acceptabel distortionlyd i logic, og jeg synes at det bliver ved med at lyde lidt fladt og kedeligt. Så jeg vil gerne lidt tættere på "the real deal" og samtidig have en lille forstærker jeg kan øve på. Vox-plugen bliver nok lidt for klein til min smag.


Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

jkspost skrev:

Det er også den jeg har :wink: - som så mange andre har jeg været alle muligt forstærker simuleringer igennem med IR's osv. og der kan da godt vrides god lyd af dem. Men THR'en lyder bare lige mindst så godt og er meget "dynamisk" i forhold til hvordan den reagerer på guitarens volumeknap. Går fint fra stort set helt clean til pæn heavysovs udelukkende ved at bruge guitarens volumeknap som jeg kender fra gode rørforstærkere.
:jam:
Fedt - tak for anbefalingen. Den er i hvert fald på min "skal-tjekkes-ud"-liste.

Medlemsavatar
Kapello
Medlem
Indlæg: 522
Sted: København/Sverige

Indlæg af Kapello »

Jeg har i årevis - mange!! ... indspillet "recording out" fra mine forskellige boogie produkter - det virker og lyder super godt. Jeg kan i den grad anbefale v-Twin.
Fordele:
Lyder vildt fedt - på guitar ... og på andre line ting, der skal varmes op.
Er let af have med ... i sommerhus, på hotel ...
Kan også bruges som preamp, hvis man skal spille live
Kan også bruges som overdrive pedal i alm pedal bræt
Optage uden naboer, kæreste eller andre hører det
Har ingen ventilator eller lignende, som står og summer i baggrunden, når du sidder og tjekker dine "takes".
Kort sagt - fed og kan findes super fornuftige priser på brugtmarkedet ...
Jeg har ingen ide om hvor mange sessions jeg har brugt den på ... sidder lige nu og indspiller til en produktion som en amerikansk producer har booket mig til ... der indspiller jeg stereo med v-twin og min boogie Mark V ... konge!!!
Jeg har lavet en video om mit set up her
[color=#0000BF][i]Når du peger fingre ad andre er der altid tre fingre som peger mod dig selv![/i] [/color]

Medlemsavatar
Bjerre
Forum Donator
Indlæg: 2030
Sted: Randers

Indlæg af Bjerre »

290 bobs - Bum! Bare brug dine pedaler direkte ind i den. Har brugt den flere gange. Om det virker for dig, er da værd at prøve til den pris...

https://m.thomann.de/dk/behringer_gi100 ... 1487146735

Sendt fra min Nexus 5X med Tapatalk
[i]Hearing is believing... Or so I've heard[/i]

[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Kapello skrev:Jeg har i årevis - mange!! ... indspillet "recording out" fra mine forskellige boogie produkter - det virker og lyder super godt. Jeg kan i den grad anbefale v-Twin.
Fordele:
Lyder vildt fedt - på guitar ... og på andre line ting, der skal varmes op.

Kan også bruges som overdrive pedal i alm pedal bræt
Hej Søren.

Ja, det var faktisk den video der fik mig sporet ind på V-twin. Så du får lige et tillægsspørgsmål til den:

Hvis du skal indspille noget "hård-rock/metal-agtigt" distortion, er det så V-twin der laver din distortion lyd, eller bruger du den bare/mest som den slags "Warmer" /DI og så laver distortionlyden bagefter i pro-tools/logic?

Når jeg sidder og lurer youtubevideoer med V-twin har jeg ofte lidt svært ved at vurdere om det er V-twin eller anden effekt/amp/kabinet osv der er hovedårsag til den lyd der hører. Det er - indtil nu - ikke lykkedes mig at finde et klip/demo hvor der køres "record out" af V-twin og hvor der ikke er andre elementer involveret, som har sådan "ret meget" distortion. (Måske jeg lige skal prøve at søge lidt på den...)

Mvh Mikkel

Medlemsavatar
Kapello
Medlem
Indlæg: 522
Sted: København/Sverige

Indlæg af Kapello »

Både og ... fedt svar ikke ?
På mine 3 albums og nærmest alt hvad jeg har indspillet siden 90'erne har det været rør i pre-ampen som har lavet forvrængningen. Jo mere metal-agtigt det skulle være jo mere skulle der hives i noget eq bagefter.
Når det har været den type ting har jeg så vidt jeg husker nærmest altid indspillet med min Triaxis, som er lige mere avanceret og lidt mere moderne end v-twin'en.
Når jeg nu indspiller ... og det jeg har lagt på tuben det sidste halve år både på min danske og udenlandske kanal, har det været pedaler der har lavet forvrængningen.
Det har taget lang tid at finde de pedaler jeg synes matcher mine stilarter og smag - hvis jeg skal spille noget med meget skrald på bruger jeg måske min Plexi Drive og så presses ampen også noget. Skal der virkelig være skrald på er det min Friedman, som også presser ampen noget - men det er pedalen der laver forvrængningen - v-twin eller min Mark V varmer bare lyden. Jeg synes mine pedaler er mere definerede i bunden ... fastere end hvis jeg presser ampene for meget ... må nok lave en video eller to om det her :-)
Jeg indspillede noget "heavy mur" forleden til en amerikansk produktion, for en producer derovre - og da vi senere sad og gennemgik alle mine ideer på de forskellige spor, fik jeg selv kæben over hvor fedt Friedman'en i Mark V lød - verdensklasse og der var ikke mixet .. intet bare rent ind!!
Pøj pøj med det hele :-)
[color=#0000BF][i]Når du peger fingre ad andre er der altid tre fingre som peger mod dig selv![/i] [/color]

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Fedt - tak for svaret, Søren.

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

Det svarer ikke rigtigt på dit spørgsmål! Men jeg gør sådan her når jeg indspiller guitar...
https://youtu.be/i770M9pM0_k
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Ja, det har jeg også luret på, men så skal jeg vel både købe en amp og en load-box, og så kommer det nok til at overstige det budget jeg har lagt. Budgettet kan selvfølgelig udvides, men den slags tager tid, og jeg kan godt blive lidt utålmodig når jeg er GAS-ramt.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Til de evt interesserede, kan jeg afsløre at jeg endte med at købe en Mesa V-twin på DBA, og den er jeg ganske godt tilfreds med. Særligt clean-lyden på den er god, men distortion (som jo egentlig var det jeg gik efter) er også fint, og den arbejder også fint sammen med den TC Dark Matter jeg havde stående i forvejen.
I mine ører lyder det mere interessant end logics simuleringer, men det ville på den anden side ikke være første gang min GAS blokerer for objektive sandheder.

Der sidder nogle IE rør i den nu, og jeg evervejer lidt at prøve et par andre rør i den en dag - måske noget Mullard NOS, eller noget. Smid gerne eventuelle erfaringer i tråden (jeg har læst igennem på nettet, men hands on erfaringer i den specifikke sammenhæng trumfer jo altid)

Tak for alle indspark - nu skal jeg igang med at spille guitar...

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Fedt. Det med at spille og blive inspireret til det, er det vigtigste.

Og man går aldrig galt i byen med Mesa.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

nulpunkt skrev:Har du et budget og en lyd du gerne vil ramme? Hvis Axe FX / Kemper ikke er inden for budget, får du ikke en dims der gør alt godt, men nærmere en eller 2 ting ok.
Hvor god er den der Axe-FX? Er det "toppen af poppen" for el-guitar-recording, eller hvad?
Jeg kan huske jeg Google'de den engang... prislejet lå jo ikke lige i den smertefrie ende... Og så blev den vidst ikke engang forhandlet i vores ende af verden, så vidt jeg husker :?
Er der nogen her, der har prøvet den?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har en AX8. Det er den lidt nedskalerede gulvmodel.

Ja, det er vanvittig fedt. Jeg kommer 99% sikkert aldrig til at bruge en rørforstærker igen.

De forhandles af www.g66.eu i Europa.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar