Optage live lyd – hvordan?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Re: Optage live lyd – hvordan?

Indlæg af Søren Dyhr »

Fantastisk god pointe ... der har du ret Yamaha'ens phantom er noget smadderværk, men det er jo fordi jeg ikke kører med aktive DI selv, jeg har virkelig aldrig haft problemer med whirlwinds IMP-2 eller Palmers PAN 01 ligesom der givetvis også findes noget tilsvarende fra Radial. Men hvis man allerede har active DI's er der klart problemer her.

Men man kan dog også med fordel køre med en Fethead før sine ribbons, så står de ligefrem og skal bruge phantom:

http://tritonaudio.com/fethead.html

Og ja det med begge systemer med phantom, der har man jo en firmapolitik i sit lydfirma/whatever hvor man vælger at phantom ligger FOH eller monitor...for den ligger ikke begge steder.

--sd

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Det var ikke for at indvikle. jeg nævner bare at jeg ville prøve mig frem hvis jeg valgte split kabel løsning. Altså lige lave en og se hvordan det gårinden jeg køber ind og lodder 8 styk. Jeg kender ikke de nævnte mixere og konvertere , men jeg har været ude for problemer ved split. Men jeg forstår nu ikke hvorfor man ikke bare tage signalet fra "inserts"

En ting til , en båndmikrofon kan fint tåle phantom. Og en god, moderne båndmikrofon kan sige lige så meget som en dynamisk mikrofon .En båndmikrofon der er ordenligt konstrueret støjer ikke overhovedet . Det der med at sætte en forstærker ind i en ribbon kan være en hjælp til folk med rigtigt dårligt udstyr.

ja undskyld det høre ikke til i tråden , men god jul alligevel
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

bodtbody skrev: Men jeg forstår nu ikke hvorfor man ikke bare tage signalet fra "inserts"
Helt enig - Det var det jeg kaldte at lave en sniffer - hvor ring og tip på et stereo er samlet og går til tip i den anden ende, i stedet for blot at køre et guitar kabel halvt ind (half-cock) i insert-punktet. Det er den nemmeste løsning, hvor det med split - mere er til monitor-mix brug.

--sd

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

Søren Dyhr skrev:
bodtbody skrev: Men jeg forstår nu ikke hvorfor man ikke bare tage signalet fra "inserts"
Helt enig - Det var det jeg kaldte at lave en sniffer - hvor ring og tip på et stereo er samlet og går til tip i den anden ende, i stedet for blot at køre et guitar kabel halvt ind (half-cock) i insert-punktet. Det er den nemmeste løsning, hvor det med split - mere er til monitor-mix brug.

--sd
Nej, det er ikke nemmere at lave sniffer-setup'et, end det er at benytte XLR Y-split kabler.

Og nej til at XLR-split mere er til monitor-mix... det er / har også været én af metoderne til at multi-tracke. Selv videoen med "Ulige Numre", som jeg postede tidligere, er tracket via passivt split... Nu til dags tracker de fleste via den digitalpult de oftest arbejder på, og her kan det gøres lige efter Gain trinnet.

Anyways... med sniffer-tricket...:

1. Man skal i gang med at lodde kabler.

2. Signalet er ikke balanceret... nuvel, det kan man sikkert leve med, medmindre det støjer.

3. Måske vil man benytte insert-punkterne til f.eks. compressor eller gate under show... det er nu ikke længere en mulighed... bevares, der er 4 grupper, hvor man kan gøre lidt.

4. Insert-punkterne ligger post HPF + EQ... ergo bånder man, med den EQ man laver på mixeren ved showet... måske har man været nødsaget til, at gøre noget radikalt med EQ'en ved showet, hvilket på ingen måde er ønskværdigt, når man senere skal mixe på optagelsen.

Alle disse "problemer" slipper man for, hvis man blot laver det helt traditionelle XLR-split :)
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Mike Runner skrev: 4. Insert-punkterne ligger post HPF + EQ... ergo bånder man, med den EQ man laver på mixeren ved showet... måske har man været nødsaget til, at gøre noget radikalt med EQ'en ved showet, hvilket på ingen måde er ønskværdigt, når man senere skal mixe på optagelsen.

Alle disse "problemer" slipper man for, hvis man blot laver det helt traditionelle XLR-split :)
Yikes, jeg konsulterede lige manualen - deri har du så ganske ret, ligesom den jo også har en "one-knob" kompressor før EQ, hvilket kunne tyde på at det er noget langt attack, lavt threshold samt low ratio noget. Jeg gi'r mig XLR split er nok at foretrække!

Men så har jeg tænkt lidt videre over Massenburgs placering af Ribbon'er og deres skrøbelighed og lidt gain-krævende adfærd. Den billigste 8-tals mikrofon er C03 fra Samson, som lyder pænt rædselsfuldt i toppen ... Man kunne vel hælde en f.eks Waves renaissance-deesser efter det mest ulidelige i toppen af lilletromme delen af de to? Ligesom man vel kunne hælde noget Rbass efter stortrommens lyd efter man havde hevet det værste proximity ud af den. (...stærkt inspireret af)



...dog uden 57 men i stedet en 8tals mikrofon pegende nedad i en vinkel på 45 grader henne ved forskindet på stortrommen ikke ved hullet og så lilletromme delen en anden der peger 45 grader opad mod det punkt hvor hihat og lilletromme mødes så bundskindets lyd kommer ud der hvor 8 tallet har sit nulpunkt. Hvis man som her så har en 57'er i overskud kunne den sættes på fra undersiden af ridebækkenet hvor det vipper opad og derved er alt det vigtige i trommesættet op-mic'et ret tæt på kilderne. Den mikrofon-regel for der hedder 3:1 overholdes derved nemt.

Se de her tre signaler indeholder ikke noget der alligevel kan bruges i PA'et så dem skal der så ikke bruges split på alligevel, så man kan hælde x antal dedikerede PA mikrofoner på som behovet måtte være til henne i mixeren. Jeg tror man kommer længst for få penge med et par Røde m3 og en 112 AKG til det brug, men da det ikke nødvendigvis er bækkenlyd der mangler på små jobs som det her må være rettet imod? ...så kunne sådan noget her måske være interessant:



--sd

Default avatar
emillyngbo
Medlem
Indlæg: 11
Sted: København

Indlæg af emillyngbo »

Hej folkens!

Igen, 1000 tak for jeres kommentarer og diskussioner. Efter at have produceret musik i omkring 10 år på computeren, føler jeg mig okay godt med rent teknisk, men har godt nok stadigvæk til tider skulle holde tungen lige i munden her i gennemlæsningen :dollargrin:

Det lyder til at jeg skal kaste mig ud i at købe XLR Y-splitter kabler, hvis jeg lige skal være fornuftig og ikke købe den der t.racks splitter, som ellers går lige i mit gear-hjerte :-D .
Går ud fra at man også kan købe Y-splitter kabler som jack-kabler? Her tænker jeg på rytme-guitar og leadguitar, da vi ikke har nogle DI-bokse. Eller skal vi ud og investere i det?

Jeg har i øvrigt en RØDE NT2000, som jeg tænkte, at jeg ville bruge som kondensator-mic'en til optagelsen. Hvor anbefaler I at den placeres? Over trommesættet i midten?

Billede

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

bodtbody skrev: En ting til , en båndmikrofon kan fint tåle phantom. Og en god, moderne båndmikrofon kan sige lige så meget som en dynamisk mikrofon .En båndmikrofon der er ordenligt konstrueret støjer ikke overhovedet . Det der med at sætte en forstærker ind i en ribbon kan være en hjælp til folk med rigtigt dårligt udstyr.
Det er nu ikke heeeelt rigtigt, at "en båndmikrofon kan fint tåle phantom"... læs evt mere om det emne her:
http://www.royerlabs.com/phantompower.html
bodtbody skrev: ... men god jul alligevel
Ja, god jul :)
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

emillyngbo skrev: Går ud fra at man også kan købe Y-splitter kabler som jack-kabler?
En passiv DI med trafo kan det du er ude efter,

https://www.thomann.de/dk/palmer_pan_04.htm

...lader dig køre 2 signaler ind og lade dig gå ud igen i 2 via link samt selvfølgelig 2 x XLR over i lydkortet.

emillyngbo skrev: Jeg har i øvrigt en RØDE NT2000, som jeg tænkte, at jeg ville bruge som kondensator-mic'en til optagelsen. Hvor anbefaler I at den placeres? Over trommesættet i midten?
Nu er det en ordentlig krabat, som ikke lige lader sig putte ned midt inde i sættet, prøv at se på den her:

https://www.thomann.de/dk/audio_technic ... 0_192555_0

Den kan du godt komme til med derinde, hvis du hænger den med sådan en her på gulvtammen og peger med den over imod hihatten:

https://www.thomann.de/dk/lp_592a_x_mic ... _z_rod.htm

--------------------------------------------------------------------

Jeg har tænkt lidt over tingene, jeg ejer jo alle de ovenstående ting i en eller anden udgave, så hvis du skulle få lyst til at afprøve dem inden du køber noget selv, kunne vi jo mødes på jeres næste job og give f.eks Tchad Blake approach'et et forsøg eller to?

--sd

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Mike Runner skrev:
bodtbody skrev: En ting til , en båndmikrofon kan fint tåle phantom. Og en god, moderne båndmikrofon kan sige lige så meget som en dynamisk mikrofon .En båndmikrofon der er ordenligt konstrueret støjer ikke overhovedet . Det der med at sætte en forstærker ind i en ribbon kan være en hjælp til folk med rigtigt dårligt udstyr.
Det er nu ikke heeeelt rigtigt, at "en båndmikrofon kan fint tåle phantom"... læs evt mere om det emne her:
http://www.royerlabs.com/phantompower.html
bodtbody skrev: ... men god jul alligevel
Ja, god jul :)
Jo jeg burde ha skrevet en modene båndmikrofon kan , og man kan selvfølgelig lave nogen fejl i sine kabler eller krydsfelter der kan foresage phantom på forkerte ben. Men forkerte forbindelser kan jo ødelægge alt muligt.

Men du har ret , man kan ikke sige at båndmikrofoner , generelt , tåler phantom .
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

emillyngbo skrev: Det lyder til at jeg skal kaste mig ud i at købe XLR Y-splitter kabler, hvis jeg lige skal være fornuftig og ikke købe den der t.racks splitter, som ellers går lige i mit gear-hjerte :-D .
Det er naturligvis op til dig, hvor meget guld du vil kaste efter det :)
emillyngbo skrev: Går ud fra at man også kan købe Y-splitter kabler som jack-kabler? Her tænker jeg på rytme-guitar og leadguitar, da vi ikke har nogle DI-bokse. Eller skal vi ud og investere i det?
Jeg vil klart anbefale, at du køber (eller låner) 3 aktive DI-bokse. Evt. blot nogle billige LDI 02:
https://www.thomann.de/dk/ld_systems_ldi_02.htm

Jeg synes ofte, at passive DI-bokse (jeg benytter/kender primært Radial) bliver for svage i output'et til i forvejen svage signaler som f.eks. bas + ak. gtr... så skal man gain'e væsentligt mere op på preamp'en, hvilket ofte hiver uønsket preamp støj frem.
emillyngbo skrev: Jeg har i øvrigt en RØDE NT2000, som jeg tænkte, at jeg ville bruge som kondensator-mic'en til optagelsen. Hvor anbefaler I at den placeres? Over trommesættet i midten?
Den burde du fint kunne bruge :)

Men hvor stort et trommesæt snakker vi ?
Stortromme, lilletromme, hihat, hvor mange tammer ?

Og hvilken musikgenre er vi ude i ? :)
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

bodtbody skrev: Jo jeg burde ha skrevet en modene båndmikrofon kan , og man kan selvfølgelig lave nogen fejl i sine kabler eller krydsfelter der kan foresage phantom på forkerte ben. Men forkerte forbindelser kan jo ødelægge alt muligt.

Men du har ret , man kan ikke sige at båndmikrofoner , generelt , tåler phantom .
:thumbup:
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Default avatar
emillyngbo
Medlem
Indlæg: 11
Sted: København

Indlæg af emillyngbo »

Hey! Beklager den sene tilbagemelding. Der har lige været en masse eksamenstravlhed for mit vedkommende.
Søren Dyhr skrev: Jeg har tænkt lidt over tingene, jeg ejer jo alle de ovenstående ting i en eller anden udgave, så hvis du skulle få lyst til at afprøve dem inden du køber noget selv, kunne vi jo mødes på jeres næste job og give f.eks Tchad Blake approach'et et forsøg eller to?
Det lyder meget interessant. Vi har ikke det store budget, så det skulle også være fordi at du synes det kunne være sjovt at give det et skud?
Mike Runner skrev: Men hvor stort et trommesæt snakker vi ?
Stortromme, lilletromme, hihat, hvor mange tammer ?

Og hvilken musikgenre er vi ude i ? :)
Vi snakker stortromme, lilletromme, hihat, crash, ride, én sidetam og én gulvtam.

Vi spiller blandet nyt og gammelt kopimusik fortolket med halvakustiske guitarer og halvakustisk bas; Alt fra Creedence Clearwater Revival og Kim Larsen til Justin Bieber og Medina.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Fint med mig, i giver mig bare et ring (40423223) når tiden nærmer sig, så kan jeg tage lidt af hvert med som vi aftaler.

--sd

Default avatar
emillyngbo
Medlem
Indlæg: 11
Sted: København

Indlæg af emillyngbo »

Det lyder super fint!
Kan jeg få dig til at skrive d. 3/3 i kalenderen?

Det er i øvrigt i Kolding, det håber jeg, at du er okay med? Vi sørger selvfølgelig for at dække for transport og forplejning.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Det er hermed gjort, helt OK!

--sd

Nyt svar