Rosentræ, Kingwood, Cocobolo, og Bubinga er igen fritaget fra CITES regulering

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Rosentræ, Kingwood, Cocobolo, og Bubinga er igen fritaget fra CITES regulering

Indlæg af SustainerPlayer »

Update 27/11 - 2019

Fra 26. november er rosentræ, Kingwood, Cocobolo, og Bubinga til instrumentbrug fritaget for CITES regulering og behøver ikke specielle tilladelser for at blive handlet internationalt. Rio palisander er dog stadigvæk på listen - fornuftigt nok.

----

Oprindelig OP:

Fra 1/1 2017 falder en del af de træsorter ind under CITES bestemmelserne, som bl.a. brasiliansk palisander (Rio palisander) har været pålagt.
Det er typisk strengeinstrumenter, marimbaer og nogle træblæsere, der er lavet af dem.

Læs mere her:

https://reverb.com/news/new-cites-regul ... od-species

Og f.eks her:

http://www.warmoth.com/Guitar/Necks/NeckWoods.aspx

EDIT: fejl i træbeskrivelse
Senest rettet af SustainerPlayer ons 27. nov 2019 08:45, rettet i alt 3 gange.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Rimligt heftigt. Det vil ramme stort set alle guitarproducenter, samt lukke ned for den internationale brugthandel ... eBay osv.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Men hvem skal kontrollere din pakke?

Jeg tror ikke man vil se nogen bemærkelsværdig ændring af international brugt køb / salg

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Toldvæsenet skal vel kontrollere pakken, lige som de gør i dag.

Det er nogen ret vilde regler. Men det er da betryggende, at der i det mindste findes et 'område', hvor man gør noget for at beskytte naturen. Det lader til, at man i det store og hele er ligeglade på de fleste områder.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

bredal187 skrev:Men hvem skal kontrollere din pakke?

Jeg tror ikke man vil se nogen bemærkelsværdig ændring af international brugt køb / salg

Som Smittefar nævner, så er det tolderne, der skal checke det. Det gør de såmænd allerede.
Og man kan jo også læse, at grunden til, at man tager hele slægten af Dalbergia over en kam, er for at gøre toldernes arbejde lettere, så de ikke skal stå og prøve at skelne mellem de forskellige arter.

Og det kræver jo, at papirarbejdet er i orden, når guitaren "bare" skal sendes fra Danmark til Tyskland, så jeg tvivler på at særligt mange private vil bruge tid og penge på, at få checket op på gribebrætet på deres Fender Stratocaster.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

OT. Træet til marimbaer har været elendigt i mange år - forurening samt mangel på lagring og brug af alt for meget dårligt træ, har gjort kvalitet meget diskutabel.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

SustainerPlayer skrev:
bredal187 skrev: Jeg tror ikke man vil se nogen bemærkelsværdig ændring af international brugt køb / salg
Og det kræver jo, at papirarbejdet er i orden, når guitaren "bare" skal sendes fra Danmark til Tyskland, så jeg tvivler på at særligt mange private vil bruge tid og penge på, at få checket op på gribebrætet på deres Fender Stratocaster.
Det betyder da nok, at jeg aldrig får taget mig sammen til at sælge den her skønhed.
TravelinWilburysGuitar-01.jpg
TravelinWilburysGuitar-01.jpg (508.4 KiB) Vist 3720 gange
I Danmark kan man have den til salg i et år for 1000 kroner uden nogen bider på, men de går ind i mellem for noget der minder om 2-3000 på eBay.

Men jeg har ikke originalkvitteringen. Jeg har faktisk ingen dokumentation på den overhovedet, bortset fra at enhver knold, kan se, at det er rosewood gribebræt. Jeg kan ikke se, hvordan jeg nogensinde kan komme til at sælge den uden for DK.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hæhæ det var den Tavs havde til salg meget længe på det gamle Aage. [emoji1]Hvor i verden vil de give 3000,- for den? Er det reelle salgspriser eller de sædvanlige wishfull thinking køb nu priser?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

3.000 er højt sat, men jeg har indtryk af, at de faktisk handles ind i mellem til priser deroppead (mest i USA dog)

Vi havde et roadtrip til Møn for at hente guitaren - Vi kørte BMW og fik Wienerschnitzel på Monarch.

Skal vi lige se verdens hurtigste slide move?? Det tror jeg nok vi skal (ingen grund til at se mere end de første 10 sekunder)



EDIT: Undskyld for Off-topic
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Proveniens kan vel altid tilføre lidt værdi. Men BMW og wienerschnitzel på Monarch skæpper nok ikke det store i kassen.

Men muligvis kan designet, der ligner almindelig dårlig smag, der har fået ekstra tæsk med gør-grim-kæppen, for derefter at blive forbandet med sheer uglyness muligvis gå hen og blive sådan en anti-ting-ting, der får værdi. :-D

Kan godt huske den der - sliden, der hurtigere end sin egen skygge video der. :dollargrin:

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

What CITES laws mean for Fender

The CITES laws have affected the distribution of Fender products across borders. So, Fender have changed the woods on some of their guitars.

This does, of course, mean that you’ll have limited time remaining to buy a Rosewood board Fender guitar. But don’t worry too much about the future changes to Fender because they’ll still retain that classic tone that’s been heard on countless records since the 50s.
We are expecting these changes to be begin to happen by June/July 2017. As soon as we get more information on these changes, we’ll be sure to update you.

Fender Mexican Models – Ensenada Factory

All Mexican-made Fender guitars that were made with Rosewood will now have Pau Ferro instead. Pau Ferro is sonically similar to Rosewood. It has a warm character with a clear, sweet top-end and was also used on the famous Stevie Ray Vaughan Strat.
Pau Ferro can vary in appearance going from light brown wood grains to darker streaks.
In our experience, Pau Ferro doesn’t look too different from Rosewood and according to Fender, it sounds very similar too.

Fender American Elite

From July/August the American Elite models will have Ebony boards instead of Rosewood. Ebony is considered a premium fretboard wood and can also vary in appearance, from light, streaky hues to dark black.
Traditionally, only darker Ebony was used for fingerboards but sustainable harvesting practice suggests that all shades of Ebony should be considered for guitar-making. Ebony is a prized tonewood that blends the sonic qualities of Rosewood and Maple. It’s got a smooth feel, fast attack with a robust bass response and brilliant top-end.

https://blog.andertons.co.uk/guitars/fender-rosewood

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Et eller andet sted så har jeg det sådan her......synes folk virkelig, at der mangler guitarer her i verden?

Jeg elsker guitarer og det er pissefedt, når man får købt en ny spade. Men seriøst.....hvis ikke der blev produceret guitarer mere, så kommer verden nok ikke til at mangle dem. Jeg synes, at det er på tide, at vi kigger udover, hvad vi selv har lyst til og kigger på naturen og tænker på de næste generationer. Jeg synes, at det er dejligt, at der kommer restriktioner. Måske skulle der komme så mange restriktioner, så det ikke er specielt rentabelt at masseproducere guitarer i træ mere. Der er et hollandsk firma, der laver guitarer af noget nyt materiale, som skulle være super og som ikke bliver berørt af luftfugtighed osv. Hvis de bare ikke havde valgt at lave dem så skide grimme, ku det være, at de fik vind i sejlene.

Men når alt handler om penge i lommen i toppen af samfundene i verden, så kommer det nok ikke til at ske. Tænk hvis al energi kunne være bæredygtig grøn energi. Så ville vi komme langt.

Nåh....det skal ikke være en salgstale for klima osv, men jeg savner bare nogle gange, at folk tænker i et bredere perspektiv.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Briannielsen79 skrev:Et eller andet sted så har jeg det sådan her......synes folk virkelig, at der mangler guitarer her i verden?

Jeg elsker guitarer og det er pissefedt, når man får købt en ny spade. Men seriøst.....hvis ikke der blev produceret guitarer mere, så kommer verden nok ikke til at mangle dem. Jeg synes, at det er på tide, at vi kigger udover, hvad vi selv har lyst til og kigger på naturen og tænker på de næste generationer. Jeg synes, at det er dejligt, at der kommer restriktioner. Måske skulle der komme så mange restriktioner, så det ikke er specielt rentabelt at masseproducere guitarer i træ mere. Der er et hollandsk firma, der laver guitarer af noget nyt materiale, som skulle være super og som ikke bliver berørt af luftfugtighed osv. Hvis de bare ikke havde valgt at lave dem så skide grimme, ku det være, at de fik vind i sejlene.

Men når alt handler om penge i lommen i toppen af samfundene i verden, så kommer det nok ikke til at ske. Tænk hvis al energi kunne være bæredygtig grøn energi. Så ville vi komme langt.

Nåh....det skal ikke være en salgstale for klima osv, men jeg savner bare nogle gange, at folk tænker i et bredere perspektiv.
Som sådan helt enig. Jeg er også lidt forundret over, at man stedse kan pumpe guitarer ud i større antal år for år, uden tilsyneladende at nå et mætningspunkt.

Noget helt andet man skal være opmærksom på er, at "de store syndere" her er møbel- og gulvindustrien - (og i hel stor skala - kødproduktionen, men det er så en helt anden diskussion), hvor størstedelen af belastningen af sjældne, eksotiske træarter ligger. Her er guitarproduktion - på trods af alt - kun nærmest en biting.

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Jeg havde faktisk osse møbler i tankerne, da jeg skrev mit indlæg. Og jeg er osse enig i det som sådan. Bevæggrunden for ikke at inkludere netop møbler er, at jeg skelner imellem nødvendigheden mellem de to. Møbler er noget, vi har brug for til et vis niveau. Guitarer har vi ikke brug for på nogen som helst måde.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Stadig på rygteniveau. Men de rygter siger, at der kan være en opblødning på vej mht. færdiglavede guitarer og CITES.

New Gibson CEO & CITES news

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Rygtemøllen siger, at der til CITES-mødet i juni muligvis vil blive blødt op for, at undtage musikinstrumenter for palisander/rosentræsforbuddet.

Der er allerede en lignende undtagelse på mahogni, som også er et CITES-træ. Mængden af mahogni/palisander mm, som musikindustrien anvender er simpelthen i petitesse-afdelingen, så set i forhold til omkostninger mm - og det at meget rosentræ efter sigende bliver dyrket af netop musikindustrien skulle tale for, at det bliver ophævet.

Lad os se.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Møbler er noget, vi har brug for til et vis niveau. Guitarer har vi ikke brug for på nogen som helst måde.
Ku´man ikke sige det samme om ethvert musikinstrument. Cello, Kontrabas violiner eller klaverer ?
Mange her på LM bruger jo samples. Så hvad skal vi med musikinstrumenter.
Og der er jo f.eks. langt færre som lytter til klassisk musik end til musik med guitar. Og endnu færrer lytter til den type musik som,typisk, spilles her på LM.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Skal have en 5 strengs bas ,... og overvejer Steinberger Spirit XT-25

https://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Ste ... 003937-000

og

https://www.musicstore.com/da_DK/DKK/page.cites

Måske nogen kan forklare HELT kort hvad det handler om ?

Det ser ud til at mit eksakte eksemplar skal registreres, jeg tør slet ikke tænke på hvad det indebærer, f.eks. ved videresalg

Måske man bare skulle finde en brugt :(
Vedhæftede filer
steinberger-spirit-xt-25-standard-bass-white_4_BAS0003937-000.jpg
steinberger-spirit-xt-25-standard-bass-white_4_BAS0003937-000.jpg (114.63 KiB) Vist 876 gange
Senest rettet af DUBTEMPLE søn 19. maj 2019 22:25, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Helt kort.
Hvis du en dag vil sælge til en køber udenfor EU, så er der papirarbejde.
Hvis du en dag vil tage dit instrument med dig ud af EU, så _kan_ der blive papirarbejde.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

SustainerPlayer skrev:Helt kort.
Hvis du en dag vil sælge til en køber udenfor EU, så er der papirarbejde.
Hvis du en dag vil tage dit instrument med dig ud af EU, så _kan_ der blive papirarbejde.

Ok ,... takker :)
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

SustainerPlayer skrev:Helt kort.
Hvis du en dag vil sælge til en køber udenfor EU, så er der papirarbejde.
Hvis du en dag vil tage dit instrument med dig ud af EU, så _kan_ der blive papirarbejde.
Det samme gælder i øvrigt et brugt instrument.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

SustainerPlayer skrev:
SustainerPlayer skrev:Helt kort.
Hvis du en dag vil sælge til en køber udenfor EU, så er der papirarbejde.
Hvis du en dag vil tage dit instrument med dig ud af EU, så _kan_ der blive papirarbejde.
Det samme gælder i øvrigt et brugt instrument.
Det sygeste jeg længe har hørt, jeg vil seriøst overveje bare at drive en økse gennem lortet, hvis jeg skal have mere besvær end der er i forvejen med et salg,.... sorry men det er sådan jeg har det,.... :-(

Har lige gjort noget lignede med en bil og en MC, begge af en smule værdi,... der var ting, omend andre ting, der gjorde at jeg "bare ikke gad"

Tænker mig det her kun betyder at der vil blive fældet flere træer ,... folk smider ud i stedet for at bøvle med et salg af en billig guitar

Folk der ellers ville have købt den brugte guitar ender så op i at købe en ny
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

DUBTEMPLE skrev:
Det sygeste jeg længe har hørt, jeg vil seriøst overveje bare at drive en økse gennem lortet, hvis jeg skal have mere besvær end der er i forvejen med et salg,.... sorry men det er sådan jeg har det,.... :-(

Har lige gjort noget lignede med en bil og en MC, begge af en smule værdi,... der var ting, omend andre ting, der gjorde at jeg "bare ikke gad"

Tænker mig det her kun betyder at der vil blive fældet flere træer ,... folk smider ud i stedet for at bøvle med et salg af en billig guitar

Folk der ellers ville have købt den brugte guitar ender så op i at købe en ny
Du kan sælge i Danmark og resten af EU uden videre. Det er da et rimeligt stort marked? :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

SustainerPlayer skrev:
DUBTEMPLE skrev:
Det sygeste jeg længe har hørt, jeg vil seriøst overveje bare at drive en økse gennem lortet, hvis jeg skal have mere besvær end der er i forvejen med et salg,.... sorry men det er sådan jeg har det,.... :-(

Har lige gjort noget lignede med en bil og en MC, begge af en smule værdi,... der var ting, omend andre ting, der gjorde at jeg "bare ikke gad"

Tænker mig det her kun betyder at der vil blive fældet flere træer ,... folk smider ud i stedet for at bøvle med et salg af en billig guitar

Folk der ellers ville have købt den brugte guitar ender så op i at købe en ny
Du kan sælge i Danmark og resten af EU uden videre. Det er da et rimeligt stort marked? :)
Mere det med registrering ved hvert salg, samt registrering i det hele taget, sådan noget gider jeg ikke, sådan noget er ikke ok, hvis der skal ske noget så er det mindre registrering, og mindre snagen i vore liv

Det er ikke ok man føler at man skal spørge om lov til at disponere over sin egen ejendom, eller bare informere, helt ned til småting, vi taler om gram

Derudover er det latterligt

Og nogen har været lønnet med MINE penge for at udtænke det her byrokrati

Som nævnt, de reder ikke verden, de gør ondt værrer i tilfældet her

Såvidt jeg forstår selv gamle brugte instrumenter man forlængst har købt, Thomann skriver at man tager referance i kvitteringen for deres part fremadrettet

Tror hverken jeg kan finde den 25 år gamle kvittering ti Guitar eller bas, noget af det var bytte handel, har ingen ide om hvad de er bygget af i øvrigt
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Nej - verden er ikke perfekt. Heller ikke her.

I første omgang er musikinstrumenter blevet ramt, selvom "de rigtige" syndere er møbel- og gulvindustrien.

Så vidt jeg forstår, så mødes CITES kun en gang om året - i juni - og hvis noget skal ændres, så kan det kun ske der. Og som tidligere nævnt, så tror nogen - jeg har det fra en bekendt, der er CITES-ansvarlig i MI - at instrumenter vil blive friholdt for CITES-reglerne for rosentræ og palisander ved næste møde. Om det sker - og hvornår det evt. træder i kraft er så en anden sag.

Men indtil da:

Hvis man køber et CITES-ramt instrument, så får man jo de respektive papirer mm fordi forhandleren skal sørge for, at der er styr på det.

Og ellers kan man jo holde sig fra instrumenter, der er lavet af CITES-træ.

Ældre instrumenter kan jo mange gange nemt aldersbestemmes ud fra et serienummer eller lign. så det kan bevises, at det er før CITES trådte i kraft - og det er umiddelbart kun et issue, hvis man vil sælge ud af EU.
Man behøver ikke et CITES-bevis for sælge en gammel Fender-bas i Danmark eller til en i Spanien.

Nyt svar