Nye DIY monitors, "on-axis" eller ej ???

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Nye DIY monitors, "on-axis" eller ej ???

Indlæg af DUBTEMPLE »

Selv relativt seriøse lydfolk ses placere 2 dynamiske enhed vertikalt "off-axis", selv om det modsatte er god latin af indlysende årsager,..

(her tænker jeg mest f.eks. på en to eller tre-vejs der er lagt ned for at spare plads)

Med en højtaler som A77X fra Adam er der direkte lagt op til det, da den er konstrueret "vandret", istedet for med enhederne over hindanden

De to dynamiske enheder ku formodes at tvære stereo-perspktivet lidt ud, da de virker fra et bredere område, istedet for at værer on-axis,..

Men sker der i virkeligheden det at lyden bare opfattes som kommende præcis fra midten ? eller har jeg ret i mine frygtsomme antagelser ?

(vigtigt for mig at få styr på da jeg roder med et lignende DIY build)

Foto er et tilfældigt fra nettet, blot til illustration;

Billede
Vedhæftede filer
a77x.jpg
a77x.jpg (338.41 KiB) Vist 915 gange
Senest rettet af DUBTEMPLE tirs 26. sep 2017 09:37, rettet i alt 2 gange.
/Dub

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Prøv at tænk lidt over hvorfra i spekteret øret lokaliserer ting "på fase" og hvor henne i spektret det er styrken som angiver retningsinformation. Der er to ting der spiller ind her afstanden imellem øret og øre kanalens længde, så derfor handler alt retnings information om området rundt om 3K5 og ned til ca. 1 K. og op til 5K på den anden side. Desværre svarer de længder der er i spil, også om den afstand der er imellem de to typer enheder.

D'Appolito opsætningen som det her er, handler om spredningsforhold væk fra aksen hvor enhederne overlapper en smule fordi der ikke er uendeligt stejle delefilterfrekvense ... kommer til at udfase hinanden væk fra aksen i nogle "lommer" ude på siden når der kun er 2 enheder.

http://www.birotechnology.com/articles/VSTWLA.html

Så ved at sætte højttalere på hver side af diskanten opnår man at styrken ikke falder nogen steder, hvor øret har sin egentlige retningsfølsomhed indbygget. Ved at lægge opstillingen ned på siden i forhold til D'Appolitos samler man faktisk bølgefronten sammen så der sendes mindre ned i pulten og op i loftet. Lidt firkantet sagt kan man sige at man laver et Bessel array i det punkt hvor diskanten er 3 dB over de to på siden, så man går desuden også ind og retter lidt på de to flanker på delefilteret asymetrisk for at dette område lige dækker der hvor øret opfatter retning. Bessel arrays handler om at slukke for lommer på siden... via styrken.

Men om det så betyder stort er et helt andet spørgsmål? Det er de færreste der der mixer udelukkende binaurelt ... langt de fleste bruger bare PAN knappen eller L-C-R'er bare alligevel, og egentlig burde vi mixe i mono som desværre bare er skide svært eller rettere det tager længre tid at få syet guitare sammen på midten, det er uendeligt meget enklere at smide dem ud til en af siderne, væk fra vokalen. Vi burde mixe i mono fordi vi er sikre på at modtagere med mono-radioer også får del i det glade budskab vi er ude på at formidle.

Så lige en ting mere Westlake har altid gjort det, og jeg tror stort set alle Michael Jackson albummer er mixet på en kombination af ét et par Auratones og så et par Westlakes ... så det handler om ikke at lægge alle æggene i samme kurv og knejse med nakken. Lav retning på Aura'erne og balancer på Westlakerne.

--sd

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Søren Dyhr skrev:1. Men om det så betyder stort er et helt andet spørgsmål?

2. Så lige en ting mere Westlake har altid gjort det, og jeg tror stort set alle Michael Jackson albummer er mixet på en kombination af ét et par Auratones og så et par Westlakes ... så det handler om ikke at lægge alle æggene i samme kurv og knejse med nakken. Lav retning på Aura'erne og balancer på Westlakerne.--sd
Tak Søren, meget langhåret for mig, så vil hæfte mig ved de sidste to ting, og holde muligheden for vandret design åben,...

Helt beskedent project, Fountek Neo 3.0, samt to stk 4" Gradient W115, og så en elektronisk delt bas, meget lavt delt, nærmest sub,..

http://www.gradient-acoustics.com/Produ ... 601,156414

http://www.fountek.net/neox3.0.html

Kun hygge-projekt, der hverken må eksplodere tidsmæssigt, eller økonomisk, har focus andre steder, men stumperne er nu ved at være på plads

Ja, bruger flere forskellige monitorer,højtalere, og headphones,..
/Dub

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Det kan man vel godt, det er bare hvor godt man slipper af sted med det. Der er en udklingning der drejer opad efter ca. 4 ms og desværre ligger den ret dybt for at slutte ved 500 hz, når man ser på vandfalds diagrammet. Vær beredt på at få designet et par sugekredse ind hist og her i det som basserne skal have, selvom det i realiteten er et dynamisk problem, som ville kunne volde dig problemer med at lægge en bas i dit mix rigtigt. Men meget store monitors som Tannoys FSM har også sådanne problemer.

Jeg ville nok i stedet være gået i retning af Tang Band W5-1880

--sd

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Søren Dyhr skrev:Jeg ville nok i stedet være gået i retning af Tang Band W5-1880--sd
Ser ultra fed, og dyr, ud :-D

Jeg er nede på et helt andet budget 75 kr pr 4" enhed da Intertechnik havde udsalg, samt Fountek NeoX 3.0 fundet på ebay til ca 740 kr for et sæt

Forstærkere til elektronisk deling klunset i skraldrumene gennem et par år ,.. kabinetter af affaldstræ ,.. højtalernes svar på en "rat-bike" :dollargrin:

Jeg regner med 1000 kr pr side ,.. men ser potentialet for noget der spiller mangefold bedre end prisen ,.

Tingene bliver i første omgang lavet rimeligt modulært i nogle kasser hvor der kan ændres og rykkes rundt, nok ingen målinger, kun lyt
/Dub

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Men jeg kunne måske forestille mig at du gav dig til at dele via lydkortets udgange, fordi der en hel masse i flankestejlhederne i sådan en opsætning hvor det virkelig er hit'n'mis - og når du så rammer noget der ikke ødelægger perspektivet nævneværdig er det at få regnet på hvilke passive komponenter der giver det samme resultat via overlap af sugekredse.

--sd

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Søren Dyhr skrev:Men jeg kunne måske forestille mig at du gav dig til at dele via lydkortets udgange, fordi der en hel masse i flankestejlhederne i sådan en opsætning hvor det virkelig er hit'n'mis - og når du så rammer noget der ikke ødelægger perspektivet nævneværdig er det at få regnet på hvilke passive komponenter der giver det samme resultat via overlap af sugekredse.--sd
Har haft tanken om at lade computeren agere elektronisk delefilter, men den eneste software der jeg umidelbart kunne finde der tiltalte mig,
og virkede ubøvlet, samt til at betale, var noget gammelt XP-noget, husker ikke lige navnet, og har sikkert ikke ledt længe nok,...

Så er der jo alskens hardware moduler, herunder nogle hvor der kan rodes med al det langhårede remote på en computer

Har foreløbig købt en Behringer CX2310 til 200 kr, om ikke andet så for bare at afsøge bedste delefrekvens mellem sub-bassen, og kassen med de
to små 4" samt bånddiskanten, hvor der deles passivt 12 dB oct ved 2 KHz, efter anbefaling fra Fountek, (måske sænkes frekvensen lidt senere)

https://www.music-group.com/Categories/ ... 10/p/P0132

DCX2496(LE) havde været et lidt mere alsidigt værktøj da f.eks flankestejlheder kan vælges frit, men nu løb jeg altså ikke over sådan en

Ønsker nok at ende op med en hardware-box som aktivt filter, der bare tændes og slukkes sammen med forstærkere, frem for software

Men måske en almindelig EQ-plug på DAW-master-out som samlet fast dispensation for HT/lytterum

Strategien bag et ubøvlet build skulle derudover være at bruge kendte enheder, med en bred margin inden for det område hvor de arbejder
uproblematisk, og så i øvrigt se på hvad andre har endt op med at gøre med selvsamme enheder, og herigennem undgå de værste faldgruber,
jeg har absolut ingen ambitioner om at starte med Adam og Eva, for så vil resten af livet pludselig gå med højtalerbyg,..

Min kone har lagt en seddel fra GLS på bordet, bånddiskanterne er landet :-) mangler stort set kun at finde sub-basserne, noget 8" tænker jeg

(ikke subwoofer, men med enhed i hver side)
/Dub

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Bare du husker på at det er de relativt flade udklingning i delefiltrene der skaber helheden ... men sådan noget som Bx_cleansweep kan du stakke 6 dB/okt og trække dem lidt fra hinanden for at lave de andre typer flankestejlheder.

--sd

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Søren Dyhr skrev:Bare du husker på at det er de relativt flade udklingning i delefiltrene der skaber helheden ... men sådan noget som Bx_cleansweep kan du stakke 6 dB/okt og trække dem lidt fra hinanden for at lave de andre typer flankestejlheder.
--sd
Tak Søren, har ikke fået kikket så meget på det siden sidst, fordelene i flad udklingning er vist noget der har ligget Dynadio meget på sinde,
deres enheder lægger måske også mere op til det. Her har vi en bånddiskant hvis vellyd man gerne vil trække lidt længere ned, så kommer
fristelsen til at bruge 18 db/oct :-) og det same måske for ikke at få sub og low-mid's til at snakke unødigt meget med opad, men point taken

Indtil videre bliver det de faste 18 db/oct ved ca 140 hz, via CX2310, samt 12 db/oct passivt ved 2Khz,...

Stacke 6 db/oct ,.. samt evt knække flankerne forskudt er en interessant tanke ,.. tænker det så skal gøres ens symetrisk op/ned,...

Vedr "on-axis", lodret/vandret-tingen, så jeg lige at Presonus har haft gang i noget på en beslægtet note ,.. med deres E44 og E66 :)

Her lidt links, specielt det første underbygger ret godt de(n) teori du postede lidt oppe i tråden:

http://idmmag.com/tech-corner/best-offe ... d-monitor/

http://www.presonus.com/products/Eris-E44

https://www.gearslutz.com/board/product ... aging.html

http://www.soundonsound.com/reviews/pre ... is-e44-e66

http://www.prosoundweb.com/article/revi ... _monitors/

http://crossfadr.com/2016/04/06/presonu ... -the-size/

Foreløbige evaluations-kasser som på skitse, placeringsvenlig vendbar top, vil prøve at holde begge to som trykkammer, de kan noget
med transient-gengivelsen, skal have fundet et passende minimalt rum-volume for de to 4" ned til ca 140 hz som noget af det næste
evu ht.jpg
evu ht.jpg (77.59 KiB) Vist 1042 gange
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Update:

Godt jeg var langsom om at få bygget færdig, går bort fra de lidt for små 4" Gradient enheder, og laver kasserne lidt anderledes således at der på min meget lille arbejdsplads alligevel bliver taget højde for både en ny 43" skærm, samt de nye monitorer,..... lidt af en kabale,...... men det gik

Som basis holder jeg mig til grund-planen ,.. herunder "on axis" udformningen

4" Gradienterne var for brystsvage, der er oppet til Fountek FW146, godt 5", bedre data, lavere resonans, og jævnt bedre. Har netop modtaget og pakket ud, finish og kvalitets-indtryk er lige som med bånd-diskanterne virkelig posetiv !!!!

Der er nye passive komponenter på vej fra bekent.dk til top-delefiltret i løbet af et par dage, (nu 4 ohm, ikke 8), nedre delefrekvens sænkes på det elektroniske delefilter, og de små kasser er med de nye enheder nu istand til at agere uden bundkasser

Budgettet er selvfølgelig skredet, men skulle dog kunne holdes inden for 1500 kr pr side, (tilovers-blevne gradient enheder anvendes til andet DiY)

På billederne kan anes hvor kompakte forsiden af monitorerne bliver i forhold til en kaffekop
Vedhæftede filer
ø2.jpg
ø2.jpg (322.41 KiB) Vist 751 gange
ø1.jpg
ø1.jpg (266.32 KiB) Vist 751 gange
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Der er skaffet 4 stks QXW8 Kevlar-basser til bundkasserne, ved ikke præcis hvordan disse vil blive udformet, dropper nok isobaric design alligevel

http://www.bluearan.co.uk/index.php?id=SKT902426
Vedhæftede filer
ø3.jpg
ø3.jpg (179.33 KiB) Vist 744 gange
/Dub

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg lagde lige mærke til en pudsig detalje vedrørende Adam A77x: "The special feature of the A77X is its 2 1⁄2-way system. Both 7” woofers start to work together at 38 Hz and at 400 Hz one woofer fades out and only the second woofer continues to operate in the midrange up to 3 kHz."

Så den højeste frekvens hvor begge enheder spiller det samme må være omkring 400 Hz svarende til en bølgelængde på 80-90 cm for en fuld sinus. Hvor forskudt to sinusbølger så skal være før det giver egentlige problemer kan jeg ikke helt afgøre, men hvis vi siger det er 1/10 af sinusbølgens længde, så skal der altså 8-9 cm skævhed til før det bliver et problem. Det er en meget skævt placeret højttaler! Selv 1/20 af bølgelængden burde være realistisk hvis man vinkler højttaleren rigtigt.

Derfor tror jeg ikke det er et problem. (Jeg har faktisk selv et setup hvor der foregår noget tilsvarende ved disse frekvenser, og det synes ikke at give mig problemer i praksis.)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tak for du nævnte det med "2.5" vejs ,... har godt hørt begrebet før, jeg vil lige kikke lidt på det ...

Men umiddelbart lyder det ikke som noget jeg bryder mig om, (af flere grunde),.... er der andre end Adam der bruger det i den slags monitorer ?

Kunne også være sjovt at høre pm nogen kan dele nogle oplevelser, desangående,..

Dels med basic konceptet: "2 små basser med en diskant i midten, placeret vandret" ?

Og dels med hvordan 2.5-vejs virker i DEN forbindelse ?
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg købte et sæt Presonus Eris E66 som jeg er yderst tilfreds med, føler ikke at de har nogle ulemper frem for min KRK monitors.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tak igen Hald ! Lidt godt nyt til projektet, vil tillade fuld elektronisk deling af alle delefrekvenser, og er en ren sweitzer-kniv hvis der skal eksperimenteres

Så skidt med at der lige er bestilt stumper til passiv deling af den øverste :-)

(DCX2496)
Vedhæftede filer
20171023_121955.jpg
20171023_121955.jpg (802.68 KiB) Vist 631 gange
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

DUBTEMPLE skrev:Tak igen Hald ! Lidt godt nyt til projektet, vil tillade fuld elektronisk deling af alle delefrekvenser, og er en ren sweitzer-kniv hvis der skal eksperimenteres

Så skidt med at der lige er bestilt stumper til passiv deling af den øverste :-)

(DCX2496)
Du tager mobil studio til ekstremerne! :dollargrin:

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

SustainerPlayer skrev:
DUBTEMPLE skrev:Tak igen Hald ! Lidt godt nyt til projektet, vil tillade fuld elektronisk deling af alle delefrekvenser, og er en ren sweitzer-kniv hvis der skal eksperimenteres

Så skidt med at der lige er bestilt stumper til passiv deling af den øverste :-)

(DCX2496)
Du tager mobil studio til ekstremerne! :dollargrin:
Fantastisk værktøj, også til ht-udvikling, nok tænkt meget til live, men masser af hifi og ht-nørder bruger det også, gr grundlæggennde god lyd

Antallet af outputs passer perfekt til mit kommende faste system

Er så heldig at der er ikke er tale om "LE" udgaven, hvilket betyder jeg har kort-læser på forsiden, til at gemme presets,..

https://media.music-group.com/media/PLM ... ument.pdfa



/Dub

Nyt svar