Nye DIY monitors, "on-axis" eller ej ???
Nye DIY monitors, "on-axis" eller ej ???
Selv relativt seriøse lydfolk ses placere 2 dynamiske enhed vertikalt "off-axis", selv om det modsatte er god latin af indlysende årsager,..
(her tænker jeg mest f.eks. på en to eller tre-vejs der er lagt ned for at spare plads)
Med en højtaler som A77X fra Adam er der direkte lagt op til det, da den er konstrueret "vandret", istedet for med enhederne over hindanden
De to dynamiske enheder ku formodes at tvære stereo-perspktivet lidt ud, da de virker fra et bredere område, istedet for at værer on-axis,..
Men sker der i virkeligheden det at lyden bare opfattes som kommende præcis fra midten ? eller har jeg ret i mine frygtsomme antagelser ?
(vigtigt for mig at få styr på da jeg roder med et lignende DIY build)
Foto er et tilfældigt fra nettet, blot til illustration;
(her tænker jeg mest f.eks. på en to eller tre-vejs der er lagt ned for at spare plads)
Med en højtaler som A77X fra Adam er der direkte lagt op til det, da den er konstrueret "vandret", istedet for med enhederne over hindanden
De to dynamiske enheder ku formodes at tvære stereo-perspktivet lidt ud, da de virker fra et bredere område, istedet for at værer on-axis,..
Men sker der i virkeligheden det at lyden bare opfattes som kommende præcis fra midten ? eller har jeg ret i mine frygtsomme antagelser ?
(vigtigt for mig at få styr på da jeg roder med et lignende DIY build)
Foto er et tilfældigt fra nettet, blot til illustration;
- Vedhæftede filer
-
- a77x.jpg (338.41 KiB) Vist 914 gange
Senest rettet af DUBTEMPLE tirs 26. sep 2017 09:37, rettet i alt 2 gange.
/Dub
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Prøv at tænk lidt over hvorfra i spekteret øret lokaliserer ting "på fase" og hvor henne i spektret det er styrken som angiver retningsinformation. Der er to ting der spiller ind her afstanden imellem øret og øre kanalens længde, så derfor handler alt retnings information om området rundt om 3K5 og ned til ca. 1 K. og op til 5K på den anden side. Desværre svarer de længder der er i spil, også om den afstand der er imellem de to typer enheder.
D'Appolito opsætningen som det her er, handler om spredningsforhold væk fra aksen hvor enhederne overlapper en smule fordi der ikke er uendeligt stejle delefilterfrekvense ... kommer til at udfase hinanden væk fra aksen i nogle "lommer" ude på siden når der kun er 2 enheder.
http://www.birotechnology.com/articles/VSTWLA.html
Så ved at sætte højttalere på hver side af diskanten opnår man at styrken ikke falder nogen steder, hvor øret har sin egentlige retningsfølsomhed indbygget. Ved at lægge opstillingen ned på siden i forhold til D'Appolitos samler man faktisk bølgefronten sammen så der sendes mindre ned i pulten og op i loftet. Lidt firkantet sagt kan man sige at man laver et Bessel array i det punkt hvor diskanten er 3 dB over de to på siden, så man går desuden også ind og retter lidt på de to flanker på delefilteret asymetrisk for at dette område lige dækker der hvor øret opfatter retning. Bessel arrays handler om at slukke for lommer på siden... via styrken.
Men om det så betyder stort er et helt andet spørgsmål? Det er de færreste der der mixer udelukkende binaurelt ... langt de fleste bruger bare PAN knappen eller L-C-R'er bare alligevel, og egentlig burde vi mixe i mono som desværre bare er skide svært eller rettere det tager længre tid at få syet guitare sammen på midten, det er uendeligt meget enklere at smide dem ud til en af siderne, væk fra vokalen. Vi burde mixe i mono fordi vi er sikre på at modtagere med mono-radioer også får del i det glade budskab vi er ude på at formidle.
Så lige en ting mere Westlake har altid gjort det, og jeg tror stort set alle Michael Jackson albummer er mixet på en kombination af ét et par Auratones og så et par Westlakes ... så det handler om ikke at lægge alle æggene i samme kurv og knejse med nakken. Lav retning på Aura'erne og balancer på Westlakerne.
--sd
D'Appolito opsætningen som det her er, handler om spredningsforhold væk fra aksen hvor enhederne overlapper en smule fordi der ikke er uendeligt stejle delefilterfrekvense ... kommer til at udfase hinanden væk fra aksen i nogle "lommer" ude på siden når der kun er 2 enheder.
http://www.birotechnology.com/articles/VSTWLA.html
Så ved at sætte højttalere på hver side af diskanten opnår man at styrken ikke falder nogen steder, hvor øret har sin egentlige retningsfølsomhed indbygget. Ved at lægge opstillingen ned på siden i forhold til D'Appolitos samler man faktisk bølgefronten sammen så der sendes mindre ned i pulten og op i loftet. Lidt firkantet sagt kan man sige at man laver et Bessel array i det punkt hvor diskanten er 3 dB over de to på siden, så man går desuden også ind og retter lidt på de to flanker på delefilteret asymetrisk for at dette område lige dækker der hvor øret opfatter retning. Bessel arrays handler om at slukke for lommer på siden... via styrken.
Men om det så betyder stort er et helt andet spørgsmål? Det er de færreste der der mixer udelukkende binaurelt ... langt de fleste bruger bare PAN knappen eller L-C-R'er bare alligevel, og egentlig burde vi mixe i mono som desværre bare er skide svært eller rettere det tager længre tid at få syet guitare sammen på midten, det er uendeligt meget enklere at smide dem ud til en af siderne, væk fra vokalen. Vi burde mixe i mono fordi vi er sikre på at modtagere med mono-radioer også får del i det glade budskab vi er ude på at formidle.
Så lige en ting mere Westlake har altid gjort det, og jeg tror stort set alle Michael Jackson albummer er mixet på en kombination af ét et par Auratones og så et par Westlakes ... så det handler om ikke at lægge alle æggene i samme kurv og knejse med nakken. Lav retning på Aura'erne og balancer på Westlakerne.
--sd
Tak Søren, meget langhåret for mig, så vil hæfte mig ved de sidste to ting, og holde muligheden for vandret design åben,...Søren Dyhr skrev:1. Men om det så betyder stort er et helt andet spørgsmål?
2. Så lige en ting mere Westlake har altid gjort det, og jeg tror stort set alle Michael Jackson albummer er mixet på en kombination af ét et par Auratones og så et par Westlakes ... så det handler om ikke at lægge alle æggene i samme kurv og knejse med nakken. Lav retning på Aura'erne og balancer på Westlakerne.--sd
Helt beskedent project, Fountek Neo 3.0, samt to stk 4" Gradient W115, og så en elektronisk delt bas, meget lavt delt, nærmest sub,..
http://www.gradient-acoustics.com/Produ ... 601,156414
http://www.fountek.net/neox3.0.html
Kun hygge-projekt, der hverken må eksplodere tidsmæssigt, eller økonomisk, har focus andre steder, men stumperne er nu ved at være på plads
Ja, bruger flere forskellige monitorer,højtalere, og headphones,..
/Dub
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Det kan man vel godt, det er bare hvor godt man slipper af sted med det. Der er en udklingning der drejer opad efter ca. 4 ms og desværre ligger den ret dybt for at slutte ved 500 hz, når man ser på vandfalds diagrammet. Vær beredt på at få designet et par sugekredse ind hist og her i det som basserne skal have, selvom det i realiteten er et dynamisk problem, som ville kunne volde dig problemer med at lægge en bas i dit mix rigtigt. Men meget store monitors som Tannoys FSM har også sådanne problemer.
Jeg ville nok i stedet være gået i retning af Tang Band W5-1880
--sd
Jeg ville nok i stedet være gået i retning af Tang Band W5-1880
--sd
Ser ultra fed, og dyr, udSøren Dyhr skrev:Jeg ville nok i stedet være gået i retning af Tang Band W5-1880--sd
Jeg er nede på et helt andet budget 75 kr pr 4" enhed da Intertechnik havde udsalg, samt Fountek NeoX 3.0 fundet på ebay til ca 740 kr for et sæt
Forstærkere til elektronisk deling klunset i skraldrumene gennem et par år ,.. kabinetter af affaldstræ ,.. højtalernes svar på en "rat-bike"
Jeg regner med 1000 kr pr side ,.. men ser potentialet for noget der spiller mangefold bedre end prisen ,.
Tingene bliver i første omgang lavet rimeligt modulært i nogle kasser hvor der kan ændres og rykkes rundt, nok ingen målinger, kun lyt
/Dub
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Men jeg kunne måske forestille mig at du gav dig til at dele via lydkortets udgange, fordi der en hel masse i flankestejlhederne i sådan en opsætning hvor det virkelig er hit'n'mis - og når du så rammer noget der ikke ødelægger perspektivet nævneværdig er det at få regnet på hvilke passive komponenter der giver det samme resultat via overlap af sugekredse.
--sd
--sd
Har haft tanken om at lade computeren agere elektronisk delefilter, men den eneste software der jeg umidelbart kunne finde der tiltalte mig,Søren Dyhr skrev:Men jeg kunne måske forestille mig at du gav dig til at dele via lydkortets udgange, fordi der en hel masse i flankestejlhederne i sådan en opsætning hvor det virkelig er hit'n'mis - og når du så rammer noget der ikke ødelægger perspektivet nævneværdig er det at få regnet på hvilke passive komponenter der giver det samme resultat via overlap af sugekredse.--sd
og virkede ubøvlet, samt til at betale, var noget gammelt XP-noget, husker ikke lige navnet, og har sikkert ikke ledt længe nok,...
Så er der jo alskens hardware moduler, herunder nogle hvor der kan rodes med al det langhårede remote på en computer
Har foreløbig købt en Behringer CX2310 til 200 kr, om ikke andet så for bare at afsøge bedste delefrekvens mellem sub-bassen, og kassen med de
to små 4" samt bånddiskanten, hvor der deles passivt 12 dB oct ved 2 KHz, efter anbefaling fra Fountek, (måske sænkes frekvensen lidt senere)
https://www.music-group.com/Categories/ ... 10/p/P0132
DCX2496(LE) havde været et lidt mere alsidigt værktøj da f.eks flankestejlheder kan vælges frit, men nu løb jeg altså ikke over sådan en
Ønsker nok at ende op med en hardware-box som aktivt filter, der bare tændes og slukkes sammen med forstærkere, frem for software
Men måske en almindelig EQ-plug på DAW-master-out som samlet fast dispensation for HT/lytterum
Strategien bag et ubøvlet build skulle derudover være at bruge kendte enheder, med en bred margin inden for det område hvor de arbejder
uproblematisk, og så i øvrigt se på hvad andre har endt op med at gøre med selvsamme enheder, og herigennem undgå de værste faldgruber,
jeg har absolut ingen ambitioner om at starte med Adam og Eva, for så vil resten af livet pludselig gå med højtalerbyg,..
Min kone har lagt en seddel fra GLS på bordet, bånddiskanterne er landet mangler stort set kun at finde sub-basserne, noget 8" tænker jeg
(ikke subwoofer, men med enhed i hver side)
/Dub
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Bare du husker på at det er de relativt flade udklingning i delefiltrene der skaber helheden ... men sådan noget som Bx_cleansweep kan du stakke 6 dB/okt og trække dem lidt fra hinanden for at lave de andre typer flankestejlheder.
--sd
--sd
Tak Søren, har ikke fået kikket så meget på det siden sidst, fordelene i flad udklingning er vist noget der har ligget Dynadio meget på sinde,Søren Dyhr skrev:Bare du husker på at det er de relativt flade udklingning i delefiltrene der skaber helheden ... men sådan noget som Bx_cleansweep kan du stakke 6 dB/okt og trække dem lidt fra hinanden for at lave de andre typer flankestejlheder.
--sd
deres enheder lægger måske også mere op til det. Her har vi en bånddiskant hvis vellyd man gerne vil trække lidt længere ned, så kommer
fristelsen til at bruge 18 db/oct og det same måske for ikke at få sub og low-mid's til at snakke unødigt meget med opad, men point taken
Indtil videre bliver det de faste 18 db/oct ved ca 140 hz, via CX2310, samt 12 db/oct passivt ved 2Khz,...
Stacke 6 db/oct ,.. samt evt knække flankerne forskudt er en interessant tanke ,.. tænker det så skal gøres ens symetrisk op/ned,...
Vedr "on-axis", lodret/vandret-tingen, så jeg lige at Presonus har haft gang i noget på en beslægtet note ,.. med deres E44 og E66
Her lidt links, specielt det første underbygger ret godt de(n) teori du postede lidt oppe i tråden:
http://idmmag.com/tech-corner/best-offe ... d-monitor/
http://www.presonus.com/products/Eris-E44
https://www.gearslutz.com/board/product ... aging.html
http://www.soundonsound.com/reviews/pre ... is-e44-e66
http://www.prosoundweb.com/article/revi ... _monitors/
http://crossfadr.com/2016/04/06/presonu ... -the-size/
Foreløbige evaluations-kasser som på skitse, placeringsvenlig vendbar top, vil prøve at holde begge to som trykkammer, de kan noget
med transient-gengivelsen, skal have fundet et passende minimalt rum-volume for de to 4" ned til ca 140 hz som noget af det næste
/Dub
Update:
Godt jeg var langsom om at få bygget færdig, går bort fra de lidt for små 4" Gradient enheder, og laver kasserne lidt anderledes således at der på min meget lille arbejdsplads alligevel bliver taget højde for både en ny 43" skærm, samt de nye monitorer,..... lidt af en kabale,...... men det gik
Som basis holder jeg mig til grund-planen ,.. herunder "on axis" udformningen
4" Gradienterne var for brystsvage, der er oppet til Fountek FW146, godt 5", bedre data, lavere resonans, og jævnt bedre. Har netop modtaget og pakket ud, finish og kvalitets-indtryk er lige som med bånd-diskanterne virkelig posetiv !!!!
Der er nye passive komponenter på vej fra bekent.dk til top-delefiltret i løbet af et par dage, (nu 4 ohm, ikke 8), nedre delefrekvens sænkes på det elektroniske delefilter, og de små kasser er med de nye enheder nu istand til at agere uden bundkasser
Budgettet er selvfølgelig skredet, men skulle dog kunne holdes inden for 1500 kr pr side, (tilovers-blevne gradient enheder anvendes til andet DiY)
På billederne kan anes hvor kompakte forsiden af monitorerne bliver i forhold til en kaffekop
Godt jeg var langsom om at få bygget færdig, går bort fra de lidt for små 4" Gradient enheder, og laver kasserne lidt anderledes således at der på min meget lille arbejdsplads alligevel bliver taget højde for både en ny 43" skærm, samt de nye monitorer,..... lidt af en kabale,...... men det gik
Som basis holder jeg mig til grund-planen ,.. herunder "on axis" udformningen
4" Gradienterne var for brystsvage, der er oppet til Fountek FW146, godt 5", bedre data, lavere resonans, og jævnt bedre. Har netop modtaget og pakket ud, finish og kvalitets-indtryk er lige som med bånd-diskanterne virkelig posetiv !!!!
Der er nye passive komponenter på vej fra bekent.dk til top-delefiltret i løbet af et par dage, (nu 4 ohm, ikke 8), nedre delefrekvens sænkes på det elektroniske delefilter, og de små kasser er med de nye enheder nu istand til at agere uden bundkasser
Budgettet er selvfølgelig skredet, men skulle dog kunne holdes inden for 1500 kr pr side, (tilovers-blevne gradient enheder anvendes til andet DiY)
På billederne kan anes hvor kompakte forsiden af monitorerne bliver i forhold til en kaffekop
- Vedhæftede filer
-
- ø2.jpg (322.41 KiB) Vist 750 gange
-
- ø1.jpg (266.32 KiB) Vist 750 gange
/Dub
Der er skaffet 4 stks QXW8 Kevlar-basser til bundkasserne, ved ikke præcis hvordan disse vil blive udformet, dropper nok isobaric design alligevel
http://www.bluearan.co.uk/index.php?id=SKT902426
http://www.bluearan.co.uk/index.php?id=SKT902426
- Vedhæftede filer
-
- ø3.jpg (179.33 KiB) Vist 743 gange
/Dub
Jeg lagde lige mærke til en pudsig detalje vedrørende Adam A77x: "The special feature of the A77X is its 2 1⁄2-way system. Both 7” woofers start to work together at 38 Hz and at 400 Hz one woofer fades out and only the second woofer continues to operate in the midrange up to 3 kHz."
Så den højeste frekvens hvor begge enheder spiller det samme må være omkring 400 Hz svarende til en bølgelængde på 80-90 cm for en fuld sinus. Hvor forskudt to sinusbølger så skal være før det giver egentlige problemer kan jeg ikke helt afgøre, men hvis vi siger det er 1/10 af sinusbølgens længde, så skal der altså 8-9 cm skævhed til før det bliver et problem. Det er en meget skævt placeret højttaler! Selv 1/20 af bølgelængden burde være realistisk hvis man vinkler højttaleren rigtigt.
Derfor tror jeg ikke det er et problem. (Jeg har faktisk selv et setup hvor der foregår noget tilsvarende ved disse frekvenser, og det synes ikke at give mig problemer i praksis.)
Så den højeste frekvens hvor begge enheder spiller det samme må være omkring 400 Hz svarende til en bølgelængde på 80-90 cm for en fuld sinus. Hvor forskudt to sinusbølger så skal være før det giver egentlige problemer kan jeg ikke helt afgøre, men hvis vi siger det er 1/10 af sinusbølgens længde, så skal der altså 8-9 cm skævhed til før det bliver et problem. Det er en meget skævt placeret højttaler! Selv 1/20 af bølgelængden burde være realistisk hvis man vinkler højttaleren rigtigt.
Derfor tror jeg ikke det er et problem. (Jeg har faktisk selv et setup hvor der foregår noget tilsvarende ved disse frekvenser, og det synes ikke at give mig problemer i praksis.)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
Tak for du nævnte det med "2.5" vejs ,... har godt hørt begrebet før, jeg vil lige kikke lidt på det ...
Men umiddelbart lyder det ikke som noget jeg bryder mig om, (af flere grunde),.... er der andre end Adam der bruger det i den slags monitorer ?
Kunne også være sjovt at høre pm nogen kan dele nogle oplevelser, desangående,..
Dels med basic konceptet: "2 små basser med en diskant i midten, placeret vandret" ?
Og dels med hvordan 2.5-vejs virker i DEN forbindelse ?
Men umiddelbart lyder det ikke som noget jeg bryder mig om, (af flere grunde),.... er der andre end Adam der bruger det i den slags monitorer ?
Kunne også være sjovt at høre pm nogen kan dele nogle oplevelser, desangående,..
Dels med basic konceptet: "2 små basser med en diskant i midten, placeret vandret" ?
Og dels med hvordan 2.5-vejs virker i DEN forbindelse ?
/Dub
Tak igen Hald ! Lidt godt nyt til projektet, vil tillade fuld elektronisk deling af alle delefrekvenser, og er en ren sweitzer-kniv hvis der skal eksperimenteres
Så skidt med at der lige er bestilt stumper til passiv deling af den øverste
(DCX2496)
Så skidt med at der lige er bestilt stumper til passiv deling af den øverste
(DCX2496)
- Vedhæftede filer
-
- 20171023_121955.jpg (802.68 KiB) Vist 630 gange
/Dub
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Du tager mobil studio til ekstremerne!DUBTEMPLE skrev:Tak igen Hald ! Lidt godt nyt til projektet, vil tillade fuld elektronisk deling af alle delefrekvenser, og er en ren sweitzer-kniv hvis der skal eksperimenteres
Så skidt med at der lige er bestilt stumper til passiv deling af den øverste
(DCX2496)
Fantastisk værktøj, også til ht-udvikling, nok tænkt meget til live, men masser af hifi og ht-nørder bruger det også, gr grundlæggennde god lydSustainerPlayer skrev:Du tager mobil studio til ekstremerne!DUBTEMPLE skrev:Tak igen Hald ! Lidt godt nyt til projektet, vil tillade fuld elektronisk deling af alle delefrekvenser, og er en ren sweitzer-kniv hvis der skal eksperimenteres
Så skidt med at der lige er bestilt stumper til passiv deling af den øverste
(DCX2496)
Antallet af outputs passer perfekt til mit kommende faste system
Er så heldig at der er ikke er tale om "LE" udgaven, hvilket betyder jeg har kort-læser på forsiden, til at gemme presets,..
https://media.music-group.com/media/PLM ... ument.pdfa
/Dub