SOMA Laboratory

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

SOMA Laboratory

Indlæg af Christoffer I. N. »

https://somasynths.com/

Han har lagt nogle lange lo-res videoer op. Ganske interessante. Der er manualer på hjemmesiden.
LYRA-8 demo og forklaring:


LYRA-8 som effektprocessor (distortion og delay):


Hans youtube kanal:
https://www.youtube.com/channel/UCXfXBf ... qQ1oWwZr3A

Han skriver på hans site at der nok kommer DIY kits til halv pris, engang ude i fremtiden.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Han skriver desuden:
The sound editing of all my demo videos is not major and is within the range of what is considered necessary mastering for a YouTube video. I used a slight equalization, compression and about 10-15% of the standard reverberation to broaden the stereo signal for a more pleasant headphones experience.
Øyjhhh altså, hvorfor laver folk synth demoer med effekter på? Der skal ikke engang være limiter på sådan noget. Rent, tak! :puke:

Men den ser ellers virkeligt spændende ud, og prisen (500 euro for den store model) er ikke engang slem.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Endelig noget nytænkning, og med god mulighed for eksperimentiel brug.... den kunne jeg godt være interesseret i... perfekt til Dark Ambient :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Vist nok lidt ny info eller bare video om LYRA-4:
http://www.synthtopia.com/content/2016/ ... izer-demo/

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Der er kommet priser på DIY kits, man skal nok skrive en mail til ham for at få status på hvad der kan leveres og hvornår.
https://somasynths.com/lyra-organismic-synthesizer/

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

23 minutters video fra Sonic State:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

God video som altid med Nick fra Sonic Lab.

Medlemsavatar
BitchHouse
Medlem
Indlæg: 49
Sted: Nørrebro

Indlæg af BitchHouse »

Jeg har en Lyra-8 på vej. Faktisk har jeg allerede haft en i mine hænder, men den var små defekt og nu på vej tilbage. Men den lyder virkelig fedt og er helt crazy ustyrlig, perfekt til droner og støj.

Jeg har snakket en del med Grzgorz, som står for den europæiske afdeling, han og Vlad regner med at komme til Danmark til feb/mar 2018. Prøver at sætte nogle workshops og koncerter op med dem.

Hvis folk har forslag til arrangementer eller andet, sig endelig til.

Bedste hilsner
Tanja

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt!

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Uhh, den virker godt nok interessant. Fedt at der er nogen der tænker i helt nye baner end de sædvantlige iterationer over de samme standard-principper.

Det eneste der måske fik mig til at få lidt rynker i panden var, at Mike sagde at dens CV (pitch) input slet ikke styrede tonen på en måde der giver mening. Er det mon sådan den er, eller kan der være tale om en produktionsfejl? Ellers er det virkeligt fristende at købe en.

BitchHouse: Sig endelig til hvis der kommer tid og sted det der arrangement.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nick fra Sonicstate har lavet en video mere, med samspil og processering af en Roland SH-01A:


Medlemsavatar
BitchHouse
Medlem
Indlæg: 49
Sted: Nørrebro

Indlæg af BitchHouse »

Så er det sikkert at SOMA kommer til København.
Link til event:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt, tak for deling! :thumbup:

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Den er virkelig sjov! Ser og lyder meget inspirerende! Af en eller anden grund er meget der kommer ud af den meget nostalgisk for mig. Lyder som gamle sci fi film. Alien etc. Tak for deling!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg kan desværre ikke embedde billederne fra fb.
Men der er nu kommet mulighed for farvede udgaver af LYRA-8. Se mere her:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

LYRA8-FX - Eurorack modul med 2 delays og distortion.
https://somasynths.com/lyra8-fx/



Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

God demo af The Pipe fra Superbooth 2018:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

PULSAR-23 trommemaskine/rytmisk synth:
https://somasynths.com/pulsar-23/


Medlemsavatar
mush
Medlem
Indlæg: 225
Sted: Frederiksberg

Indlæg af mush »

Jeg forstår slet ikke hvorfor Soma fået sådan god omtale. De absolut billigste komponenter og primitive CMOS/lunetta kredsløb... Lidt same forhold jeg har til Dreadbox og DSP synthesizers(Jan Östman). Det spares på alt der kan spares på. Og man bruger de nemmeste/billigste løsninger i alle led. Sure, soundet bliver rough, men uden precision. Med det udbud det er på markedet i dag af budget synths (se01, behringers, arturia, etc) så kan jeg slet ikke forstå hvorfor de nævnte brands kan overleve...

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

mush skrev:Jeg forstår slet ikke hvorfor Soma fået sådan god omtale. De absolut billigste komponenter og primitive CMOS/lunetta kredsløb... Lidt same forhold jeg har til Dreadbox og DSP synthesizers(Jan Östman). Det spares på alt der kan spares på. Og man bruger de nemmeste/billigste løsninger i alle led. Sure, soundet bliver rough, men uden precision. Med det udbud det er på markedet i dag af budget synths (se01, behringers, arturia, etc) så kan jeg slet ikke forstå hvorfor de nævnte brands kan overleve...
Der er "stort set" set ingen der går op i hvordan maskinen er sat sammen og med hvilke komponenter. Det der tæller er om man kan lide lyden, om interfacet er spændende og om det fungerer som instrument. Som du selv påpeger, så bliver det et råt output, men det er der mange der godt kan lide.

Soma rammer i hvert fald 100% rigtigt på punktete spændende.

Med tiden spiller holdbarhed/stabilitet selvfølgelig også ind, så der kan billige løsninger selvfølgelig være en negativ faktor.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

LYRA8-FX demo fra mylarmelodies:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

ETHER
https://somasynths.com/ether/

Lyder til at være noget lignende LOM Elektrosluch/Priezor, dog meget bredere frekvensområde.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ah, han har selv forklaret yderligere i kommentarsporet:

I've seen comparisons with different magnetic fields detectors so I decided to post the explanation:
ETHER is not just an inductive sniffer like some projects you can easily find online. A simple low-frequency inductive sniffer will be silent in most places that are full of sounds in the video. Such devices need to be placed close to an emitting source and will not work on a street. All they contain is a coil and a low-frequency amplifier. In comparison, ETHER has a regenerating circuit and a demodulator, making it an actual radio wave receiver, not just an amplifier of low-frequency magnetic fields. However, ETHER can perceive the low-frequency magnetic fields as well. But, honestly, if your goal is to scan objects in close proximity (0-20 centimetres), devices like Elektrosluch will work cleaner and more focused due to its narrow band and lower sensitivity. ETHER was designed to be a part of your walks in the city and may even pick up sounds in a forest or at the seashore (I have such experience). Elektrosluch was designed for using over a table full of gear. Also, ETHER can perceive the electric component of the radiation as well, capturing radiation that is far above the audio range and is much more sensitive. Therefore, it has a significantly different design, functions and implementation than a simple inductive sniffer even if in some cases their functions can overlap.

Default avatar
Uglefar
Medlem
Indlæg: 10

Indlæg af Uglefar »

Så kom min Pipe med posten, og AV hvor er den en vild djævel! ...ville jeg bare lige sige :smash:

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg prøvede forresten Lyra-8 i London for nogen måneder siden. Den er meget underlig at betjene, og ikke på en måde jeg synes gav mig noget særligt i forhold til hvad man kan med mere konventionelle analoge synth'er. Et mere eller almindeligt eurorack setup vil nok give den samme kreativitet, vil jeg mene.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar