Hvilken AD/DA skal jeg have?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
fred
Forum Superstar
Forum Superstar

Hvilken AD/DA skal jeg have?

Indlæg Skrevet: 2. jun 2016, 10:44

Hej Lydmaskinen

Jeg har i sidste uge erhvervet mig en billig SPL Mixdream XP. Hvilken AD/DA-converter, samt kabler, skal jeg have for at få det hele til at spille?

Kører lige nu et RME Fireface 802 interface(og en Focusrite Octopre - hvis det skulle have betydning). Jeg leder ikke efter en top-notch converter, som kan gå ind og være det stærkeste led i kæden. Nogen vil måske kræse øjnene ud nu, men det skal bare spille.

Hvad fungerer? Tak på forhånd.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Re: Hvilken AD/DA skal jeg have?

Indlæg Skrevet: 2. jun 2016, 10:49

De ældre RME ADI8 modeller kan du nok få for 2-3000 kr. De er fede. Skal det være billigere kender jeg ikke til så meget andet end Behringers ADA8000 og ADA8200. Eller kender og kender. Jeg kender ikke lyden af Behringers convertere.

Der har været nogle Lynx Aurora convertere til salg herinde, men de er nok dobbelt pris af brugte (gamle) ADI8'ere.
fred
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 2. jun 2016, 10:56

RME ADI 8'eren ligger på 11k, og så skal der to til. Det er 22.000,- og en hel del over budget. Så skal jeg selvfølgelig holde mig up to date på dba.dk m.m.

Behringer er udelukket. Lidt budget er der.

Hvad med Ferrofish? Link: http://www.thomann.de/dk/ferrofish_a16_ ... h_324808_2
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 2. jun 2016, 11:07

Bruger du allerede de 3 stereo-sæt ins/outs du har i overskud på Firefacen?
Hvis ikke, så kan du jo nøjes med en enkelt ADAT converter, og få 7 stereosæt istedet for 8, som er det loft Mixdream'en har.

Jeg kender ikke ferrofish'en.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 2. jun 2016, 11:08

Iøvrigt, tjek det lige i SPL manualen, men Thomann burde gerne have DSUB snakes der benytter det korrekt pinout, så du ikke skal købe dig fattig i kabler og loddearbejde hos en tekniker.
fred
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 2. jun 2016, 12:27

Nej, jeg har selvfølgelig allerede de 3 gange stereo ins/out i lydkortet. Men er det ikke noget rod, at begynde at blande to forskellige convertere?

Er det sådan en(eller to) fætter?: http://www.thomann.de/dk/digidesign_db2 ... 5_114165_0
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 2. jun 2016, 12:51

fred skrev:Nej, jeg har selvfølgelig allerede de 3 gange stereo ins/out i lydkortet. Men er det ikke noget rod, at begynde at blande to forskellige convertere?

Er det sådan en(eller to) fætter?: http://www.thomann.de/dk/digidesign_db2 ... 5_114165_0

Ja, eller den her eksempelvis, der følger Tascam pinout:
http://www.thomann.de/dk/cordial_cfd3_dmt.htm

Som sagt burde du i manualen til MixDream kunne læse hvilket pinout de bruger. Måske kræver det lidt googling også.

Der sker ikke noget ved at bruge de 3 stereosæt fra lydkortet og så spare en ADAT converter der. Du kan evt. pinge latency for de forskellige sæt, og så bliver der kompenseret for hvis der eksempelvis skulle være lidt ekstra latency, når det skal ud til en ADAT converter.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 27. jul 2016, 21:04

Manglede du stadig en ADAT converter, så var der en her:
viewtopic.php?f=21&t=70745
Brugeravatar
JBoStudio
Groupie
Groupie

Indlæg Skrevet: 17. aug 2016, 13:44

Hej! Prøv at se her: https://www.facebook.com/Rostecgear og her: http://www.rostec.dk/lma8%20microphone% ... lifier.htm
Pt under 16k ! En ufattelig pris for det bedste der findes!! :-)
Jeg har en økonomisk interesse i at anbefale Rostec gear
https://www.facebook.com/Rostecgear
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 17. aug 2016, 14:35

Jeg har lige indsat den manglende signatur i din brugerprofil ellers er der tale om sockpuppetry, som medfører udelukkelse fra Lydmaskinen.

Du kan selv redigere i din signatur hvis du vil have en anden ordlyd, men den skal tydeligt vise at du har et økonomisk eller andet tilhørsforhold til produkter du anbefaler.

Fra reglerne (og i øvrigt almindelig pli på alle fora):

Inhabilitet
Du må gerne poste i emner, hvor du inhabil, men det skal fra begyndelsen fremgå af dit indlæg eller signatur hvad dit tilhørsforhold er. Fremgår dette ikke, så kan det betragtes som misbrug.
Brugeravatar
marco
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Aalborg

Indlæg Skrevet: 18. aug 2016, 12:59

Jeg ville gå for Lynx eller RME ADI-something...

Begge kan pt. Erhverves brugt ved cyberfarm.. :-D
fred
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 24. okt 2016, 15:39

Så fik jeg endelig taget mig sammen og købt en Ferrofish A16 AE converter hjem med tilhørende DB25- og optiske kabler. Det hele lyser som det skal, og converter og interface er synkroniseret. Jeg kan dog stadig ikke summe. Er der nogen der kan hjælpe mig med at route det her?

Jeg har kørt alle sporene i Logic X ud i busses og sendt de busses til de rigtige ADAT outputs. Det ser også altsammen fint ud i RME Totalmix, men her går jeg død. Jeg kan ikke se hverken inputs eller outputs på converterens display og jeg kan ikke hitte ud af hvordan det giver mening at smide outputtet fra summing mixeren tilbage i converterens outputs.

Der tages i mod med kyshånd!
fred
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 31. okt 2016, 11:55

Anyone?
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 31. okt 2016, 12:12

Jeg er ikke helt med på din opsætning (prøv at forklare i detaljer og med navne)
fred
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 31. jan 2017, 15:38

Nu har converter og summer siddet i racket i 3 måneder uden at blive brugt. Nu må jeg lige tage mig sammen.

Holger skrev:Jeg er ikke helt med på din opsætning (prøv at forklare i detaljer og med navne)

Jeg kører Logic X -> RME Fireface 802 (og RME Totalmix software) -> Ferrofish A16 AE -> SPL MixDream XP. Jeg købte MixDream brugt for længe siden, og siden har jeg købt Ferrofishen for at få det til at spille. Jeg synes dog alle de in- og outputs driller for hver gang jeg forsøger at summe et mix(jeg er langt fra oplært i en tid hvor tape m.v. var dagligdag for de unge engineers :doh: ).

Jeg har set denne video af den gode Fab Dupont: https://www.youtube.com/watch?v=Sd8hNPrqCck&t=90s. Her gennemgår han det meste og jeg er med så langt. Alligevel har jeg to problemer:

1. Når jeg skal tracke det summede mix, synes jeg kun at kunne få gang i spor 2(altså højre side af det summede mix). Se vedhæftede screenshot.

2. Når jeg router min bus 8 til Out 29-30(15/16 på MixDream), går de kanaler ikke igennem. (Som det måske ses på billedet). ADAT 7/8 viser heller intet output, og dertil kommer hvad jeg ser på converteren, hvor det kun er spor 1-6 der viser output, til trods for at mixet ellers går fint igennem.

Jeg har prøvet at lave summingen i et úber simpelt projekt, for at være helt sikker på at udelade div. fejlkilder. Har også været nede og ligge på gulvet for at gå igennem, at alle kabler er korrekt installeret.

Det piner mig lidt, at det ikke fungerer for mig. Jeg kan høre både source 1 og source 2 på monitor-controlleren, og forskellen er overraskende stor(i summerens favor).
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2017-01-31 kl. 15.13.54.png
Skærmbillede 2017-01-31 kl. 15.13.54.png (211.72 KiB) Vist 326 gange
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 31. jan 2017, 16:08

Jeg vil kunne finde ud af det, hvis jeg sad med det, men ellers må jeg melde pas (her på lang afstand), da jeg ikke bruger TotalMix.
Brugeravatar
Beier
Bag pulten
Bag pulten

Indlæg Skrevet: 31. jan 2017, 17:01

Hmm. Formoder du at lyden fra DAW'en når ind i RME-boksen, der styres med TotalMix, men ikke ud af den?
Det vedhæftede screenshot viser jo ikke meget om hvordan TotalMix er indstillet, for det er ikke vist i de sammenfoldede kanaler (og "Phones 1" ser ud til at være markeret som destination). Hvordan ser mikser-indstillingerne i TotalMix så ud?

Tilføjelse: Det forkromede overblik der viser al routing i ét samlet billede, fås i "Matrix view" fremfor "Mixer view", som er beskrevet i videoen
https://youtu.be/-t1WHH__TWQ?list=PL0QK ... nSXF_f8UB6
Når det drejer sig om simple mønstre, såsom at en række kanaler kun skal rutes til én udgang hver 'en til en', så er det lettest at se efter i "Matrix view".
Senest rettet af Beier 31. jan 2017, 18:07, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Beier
Bag pulten
Bag pulten

Indlæg Skrevet: 31. jan 2017, 17:42

RME har vejledninger til TotalMix, både som PDF og som video. Man finder hurtigere løsningen ved at sætte sig med vejledningerne, end at nedstirre TotalMix-vinduet mens man klikker rundt på må og få (been there, done that, no T-shirt).

Tutorial video playliste fra RME, om TotalMix: https://www.youtube.com/watch?v=3CirlPc ... nSXF_f8UB6
Nogle dele af denne tutorial virker som højtlæsning af manualen, men viser hvad der sker samtidig med mere eller mindre beskrivende tale til, og de nyttige dele opvejer de passager hvor videomediet ikke udnyttes.

Tilbage til "Andet Udstyr & Lydteknik"