Prøvet Seaboard Rise endnu?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Brugeravatar
Jacob_VigO
Forum Donator
Forum Donator
Sted: København / Odense

Prøvet Seaboard Rise endnu?

Indlæg Skrevet: 5. maj 2016, 20:05

Nogen der har prøvet Roli Seaboard Rise endnu?
Synes det virker cool, men kunne være sjovt at høre erfaringer
Macbook Pro, Apogee Duet 2, Logic, Roland RD-700GX
Brugeravatar
bredal187
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Frederiksberg

Re: Prøvet Seaboard Rise endnu?

Indlæg Skrevet: 5. maj 2016, 20:32

Det ser vildt fedt ud, men som de også siger, så er bilen ikke noget uden motoren og det virker til at det stort set kun er kompatibelt med egen software, hvis man skal benytte funktionerne der får den til at stå ud.
WebudviklerHjemmesider til alleCall me, maybe?
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Brøndby

Indlæg Skrevet: 5. maj 2016, 20:44

Til dem, der som mig, var ret "Huh?" efter de to første poster.

https://www.roli.com/products/seaboard-rise
Brugeravatar
Nicolai
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vejle

Indlæg Skrevet: 6. maj 2016, 03:03

Prøvede den i Frankfurt... Det er ret fedt. Man lærer hurtigt at beherske det.

Jeg er dog ikke så vild med controllerne på Rise modellerne. Omvendt, den store (Grand) 88 tangenters version koster 75.000,- - det er jo også en slags penge :roll:
Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)
Brugeravatar
K-Bee
Producer
Producer
Sted: Kbh

Indlæg Skrevet: 6. maj 2016, 13:41

nåååå fungerer den ikke også som et normal Midikeyboard? Jamen så farvel til Seaboard :-D
monno
Gearslæber
Gearslæber
Sted: Aarhus

Indlæg Skrevet: 7. maj 2016, 14:28

Jeg forstår ikke helt hvorfor de har insisteret på at blande en multi-dimensionel controller med noget så bagstræbende som et klaver layout. Det og så det faktum, at det er en controller der er afhængig af en computer! Så er jeg noget mere varm på et Haken Continuum.
Det kommer vel mest an på hvilken "skole" man tilhører. Deres grund var vel at designe et interface der virkede bekendt for de fleste.
Min tilgangsvinkel er, at jeg foretrækker nytænkning og måder der kan trække os lidt væk fra de klassiske måder at tænke musikalsk input på. Hvis det kom med native understøttelse af Kyma (og eller cv interface) ville jeg derimod nok overveje et Rise som et billigt alternativ til et Continuum.
Brugeravatar
sproed
Bag pulten
Bag pulten
Sted: Herning

Indlæg Skrevet: 7. maj 2016, 19:46

prøvede en i en musikbutik herovre! Den er skøn at spille på, rigtig sjov idé, men synes godt nok prisen er for høj. Hvis man ikke direkte søger den funktionalitet i ens musik, synes jeg den er for dyr!
Brugeravatar
Joachip
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Vesterbro

Indlæg Skrevet: 8. maj 2016, 14:21

Jeg prøvede et lignende produkt for nogle uger siden: Haken Fingerboard. Man kan lave alt muligt theremin-agtigt sjov på det, samt spille tyrkiske skalaer osv. fordi man ikke er låst til den tempererede skala. (Den pointe går man vist glip af med Roli Seaboard, kan jeg se).

Dog tror jeg først der er en fordel i det (fremfor et almindeligt keyboard), hvis man virkeligt lærer at beherske det fuldt ud, og det er ikke nemt!
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 5. jun 2016, 22:47

Har ikke selv gloet videoen, men jeg synes Sonic State plejer at være ærlige og dybdegående. De har lagt et review op af 49 tangenters udgaven:

kompression
Kaffedreng
Kaffedreng

Indlæg Skrevet: 5. dec 2016, 11:45

Synes også at den liiige er en tand for dyr, når det egentlig er et MIDI-keyboard med en tilhørende software. Det er selvfølgelig vildt fedt at spille på den (prøvede den i Berlin) Helt anderledes end et rigtigt keyboard, og derudover massere af muligheder for at lave nogle vilde lyde, men til prisen er jeg desværre for længst stået af.
Brugeravatar
gs-dk
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 5. dec 2016, 13:42

Jeg bruger et Haken Continuum til en del ting - der er intet andet derude, som er i nærheden af det interface. DYRT - men særligt.
Brugeravatar
Nicolai
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 5. dec 2016, 17:03

gs-dk skrev:Jeg bruger et Haken Continuum til en del ting - der er intet andet derude, som er i nærheden af det interface. DYRT - men særligt.

Og passer godt til et evt Clavia/Nord setup :)
Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)
Brugeravatar
K-Bee
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 27. okt 2017, 12:37

https://roli.com/legal/rise-cashback-te ... conditions

Roli kører et cashback på Seaboard Rise 25 og 49 som giver op til 1200 kr retur blot man opfylder kriterierne. Har ikke fået kigget meget på det endnu men det betyder reelt at man kan få en rise 49 for ca 7500 og det gør den da noget mere interessant :). Specielt efter at de nu også inkluderer Strobe2 polysynthen (som Seaboard fungerer fuldt ud med) i det bundle.
https://fxpansion.com/products/strobe2/
Brugeravatar
Joachip
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Vesterbro

Indlæg Skrevet: 27. okt 2017, 13:39

Seaboard er lavet af sådan noget underligt gummi-agtigt noget som jeg synes har alt for meget friktion sammenlignet med Haken Fingerboard. Det er lige som om man "kører fast", når man prøver at lade fingrene glide hen over det, hvilket jeg mener man bør kunne før det giver helt mening. Jeg ved heller ikke om jeg er helt fan af at tangenterne stikker op sådan som de gør på Roli.

Jeg prøvede en prototype af et analogt keyboard på Superbooth for et halvt år siden som havde polyfonisk aftertouch i både X, Y og Z aksen, hvilket gav en helt fantastisk kontrol. Og så var det endda langt lettere at spille på end både Roli og Haken. Det håber jeg de to gamle hollændere snart får lavet til et produkt, for det var virkeligt cool.
Brugeravatar
gs-dk
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 27. okt 2017, 14:04

Haken er langt overlegen - men koster også kassen. Og så skal man virkelig øve sig på det - man får intet forærende.
Brugeravatar
NilsOlav
Ass. tekniker
Ass. tekniker
Sted: Vanløse

Indlæg Skrevet: 27. okt 2017, 15:15

ROLI fungerer bedst med MAC udstyr, selv om Windows understøttes... - overvejer stadig Seaboard Blocks som supplement til min Eowave 2. Jeg er ikke så begejstret for selve det taktile interface, som jeg finder for blødt og svampet (kan ikke lide at tænke på hvordan det opfører sig over tid i bakteriologisk henseende), men ideen om flerkanals polyfoni er genial!
We don't make mistakes - we do variations.
Brugeravatar
K-Bee
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 31. okt 2017, 15:46

NilsOlav skrev:ROLI fungerer bedst med MAC udstyr, selv om Windows understøttes.

Hvorfor bedre med Mac? Jeg tænker det i sidste ende er et spørgsmål om at det handler om at integrationen mellem DAW, Softwareinstrument og Rise'en er ordentligt udtænkt og ikke plaget af bugs. Gør Logic det da bedre end de andre MPE kompatible DAWs? Både Cubase, Reaper, Bitwig og Tracktion understøtter det også. Hvorfor storsælgende produkter som Ableton Live og FL Studio så ikke gør det må guderne vide. Det er nok kun et spørgsmål om tid.

Tilbage til "Andet Udstyr & Lydteknik"