Er aldrig blevet fortrolig med mine monitors og søger råd

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
steffwell
Medlem
Indlæg: 113

Er aldrig blevet fortrolig med mine monitors og søger råd

Indlæg af steffwell »

Hey Dudes


Jeg har igennem de sidste par år haft et par forskellige monitors. Mit første sæt var et par genelecs 8040 i et rum på ca 10 kvm og de spillede faktisk ret fedt selvom mit rum dengang ikke var akustik reguleret. Jeg købte en genelec 7060 sub og addede til setuppet da jeg godt kan lide der er lidt smæk på drengen når jeg hører musik og nogle gange ser film foran maskinen, men det hele rumlede og bumlede og var i den grad ikke korrekt uden ordentlig akustik og jeg begik også den store fejl med at bruge sub når jeg mixede og det lød forfærdeligt.

Jeg var ikke klogere dengang og tænkte hvis jeg nu gik en størrelse op så ville jeg få mere output, og som sagt kunne jeg godt lide Genelec og købte et sæt 8050 og solgte 8040 men sammen med den 7060 sub uden akustik så skreg de i ørene på mig til sidst og endte med at sælge hele setuppet til fordel for et sæt Dynaudio Air 15. De var naturlighvis også for store til rummet så jeg fik et andet rum i vores hus på 14 kvm som vi så byggede med det meste af det jeg kunne læse mig frem til på nettet angående placering og akustik osv.

Bestilte 2 rum kits fra GIK Acoustics og det har afgjort gjort en masse for det rum jeg sidder i nu og er egentlig rimelig sikker på jeg har et fedt reguleret rum men sidder nu med en følelse af at mine monitors er for store til rummet og er aldrig blevet rigtigt fortrolige med de Dynaudio Air 15. Jeg har også en Dynaudio Airbase 2 subwoofer jeg kun bruger til at tjekke dybe frekvenser på og lytte musik og Dynaudio setuppet lyder faktisk ret fedt og lækkert men de mixes jeg laver på dem bliver bare aldrig top notch.


Jeg har tænkt tanken med at udskifte Air 15 med Air 12 da de har en 8" bas og det kan være størrelses forholdet er bedre til mit rum også har alle air modellerne 2x200 watt til bas og diskant og kan egentlig godt lide de har den kraft og med den løsning ville jeg kunne beholde min sub, men har også en rigtigt god privat forbindelse til at købe focal og har lyttet de nye Trio6 i mit eget studie og de spillede ret fedt (men det kan også være de er for store) har også lyttet Yamaha hs8 herhjemme og de spiller også ret fornuftigt men ved ikke på sigt om de er de rigtige.

På en mini ferie var jeg i hamburg med familien og besøgte et sted der hedder just music (4sound på stereoider) og var meget nysgerrig efter at høre hvordan Focal soloerne lyder og detsamme med Event opal og der blev jeg lidt vild med Opalerne men igen jeg ved godt at man bedst selv kan bedømme hvilke monitors man kan lide men det ville stadig være rart at høre hvad i har af erfaringer med sådan et lille rum og hvilken størrelse monitor man burde vælge + (skal have en sub igen !!!) :-)

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Det lyder lidt som golfspilleren der køber nye køller fordi han tror det forbedrer hans spil..

Jeg vil bestemt ikke fornærme dig, men du har vadet igennem nogle "mærkevarer" du har forstand på, og siger dine mix ikke er gode nok, og at du aldrig er blevet fortrolig med dine monitors.

Fortrolig ? det handler om at lytte meget nøje med øret, så du lægger mærke til store og meget små detaljer, du ønsker at ændre på (når du mixer), og dernæst om din evne til at opnå det du vil.

I mine øjne handler det om at blive fortrolig med dine ører!
Genelec er vist ikke den billige ende, og hvad skal det nytte når dine mix ikke er goe nok ?

Der er noget andet galt, jeg mener du skal blive fortrolig med det sæt du har, ved at lave en masse lyttetræning. det ku være du sku mixe en stak musik som andre har lavet, og ikke dit eget lyd. Træn dine ører til at høre detaljer, og øv dig i at opnå dine mål.

Dine svageste punkter ved at opnå lyden du vil ?
identificer dem, og øv!

Lyt!

jeg siger dette, fordi hele sidste år lavede jeg mastering og mix for en del forskellige, det gav mig en lytteøvelse jeg ikke havde på min egen musik.
det gav mig en stor nøjagtighed, ved at lytte intenst, at identificere hvilke ting jeg skulle skrue på for at få lavet den bedste master.

meget bedre øvelse, end bare at at sidde med min egen musik, som laves for sjov.

og tag det heller ikke sompersonangreb, når jeg siger du går da vist ALT for meget op i det her, og er meget nørdet med viden, og se bare hvor megastor din post er! ?

eller hvad ?

jeg har billige KRK 6 - mine resultater er ret gode, og jeg menr helt klart: det handler om at være en meget bevidst lytter! - mine gode lyt giver mig evnen til at indstille på de korrekte knapper.

håber du kan bruge mit lange svar til et eller andet :)

Medlemsavatar
steffwell
Medlem
Indlæg: 113

Indlæg af steffwell »

SIDwave skrev:Det lyder lidt som golfspilleren der køber nye køller fordi han tror det forbedrer hans spil..

Jeg vil bestemt ikke fornærme dig, men du har vadet igennem nogle "mærkevarer" du har forstand på, og siger dine mix ikke er gode nok, og at du aldrig er blevet fortrolig med dine monitors.

Fortrolig ? det handler om at lytte meget nøje med øret, så du lægger mærke til store og meget små detaljer, du ønsker at ændre på (når du mixer), og dernæst om din evne til at opnå det du vil.

I mine øjne handler det om at blive fortrolig med dine ører!
Genelec er vist ikke den billige ende, og hvad skal det nytte når dine mix ikke er goe nok ?

Der er noget andet galt, jeg mener du skal blive fortrolig med det sæt du har, ved at lave en masse lyttetræning. det ku være du sku mixe en stak musik som andre har lavet, og ikke dit eget lyd. Træn dine ører til at høre detaljer, og øv dig i at opnå dine mål.

Dine svageste punkter ved at opnå lyden du vil ?
identificer dem, og øv!

Lyt!

jeg siger dette, fordi hele sidste år lavede jeg mastering og mix for en del forskellige, det gav mig en lytteøvelse jeg ikke havde på min egen musik.
det gav mig en stor nøjagtighed, ved at lytte intenst, at identificere hvilke ting jeg skulle skrue på for at få lavet den bedste master.

meget bedre øvelse, end bare at at sidde med min egen musik, som laves for sjov.

og tag det heller ikke sompersonangreb, når jeg siger du går da vist ALT for meget op i det her, og er meget nørdet med viden, og se bare hvor megastor din post er! ?

eller hvad ?

jeg har billige KRK 6 - mine resultater er ret gode, og jeg menr helt klart: det handler om at være en meget bevidst lytter! - mine gode lyt giver mig evnen til at indstille på de korrekte knapper.

håber du kan bruge mit lange svar til et eller andet :)

Tak for et langt input :-)

jeg giver dig helt ret i at man skal lytte og forstå hvad man skal lytte efter for at gøre sine mixes bedre og er slet ikke uening. Men hvis dit værktøj er for overdimensioneret og slet ikke passer til opgaven så kan man vel blive ved med at overkompensere for ting der i sidste ende ikke bliver nøjagtigt?

Jeg er et sted med min musik hvor jeg for det meste sidder med mit eget materiale og har lavet et par singler og har lavet mange, mange remixes men jeg prøver at gøre det til en levevej, så ja jeg går rigtigt meget op i det og gør det ikke kun for sjov :-)

summa sumarum af mit indlæg er jo bare om man burde gå ned i monitor størrelse og finde noget der passede bedre til ens størrelse rum nu hvor jeg har købt sådan et voldsomt setup :-)

Medlemsavatar
AdamSampler
Medlem
Indlæg: 325

Indlæg af AdamSampler »

På mig lyder det som om at rummet/akustikken snyder dig.

Hvis du har et større rum/stue til rådighed, så prøv evt at sæt dem om der og lav et testmix.

Jeg ville kigge efter nogle højtalere med mindre bund (tjek evt "ApS coax" hos Cyberfarm ud) og så måske beholde et sæt/anlæg til at spille højt på

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis jeg i nuværende setup flytter mig 40cm tilbage, ændrer lyden sig voldsomt, lytteposition i et lokale er meget vigtigt, højttalerne skal stå korrekt, afstand til dig, væg, hinanden. reflektioner fra evt. bord, eller loft. Samt!!! placering og indstilling af subwoofer (hvis en sådan er nødvendig)

Det er utrolig svært, og jeg skal igen og igen minde andre i studiet om at vi ikke lytter på det samme når de ikke sidder i min stol.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 950
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

Jeg er ret sikker på, at de andre har ret, når de siger, at dine højtalere er overdimensionerede og at du mangler at øve dig, i dine svage sider.

Du kan købe monitors til en million milliard og stadig ikke opnå de resultater du gerne vil, fordi forhindringen ligger et andet sted. Jeg synes SIDwave rammer hovedet på sømmet.

Var jeg dig, ville jeg lytte på en række forskellige monitors. Vælge et sæt som er behagelige og som du kan lytte på i mange timer, istedet for at kigge på, hvor mange watt de er på. - måske det er dem du allerede har? og så gælder det altså om at øve sig.

Hvis dit rum er korrekt behandlet - det må det være, da du har brugt mange penge på regulering - du har gode monitors, hvilket du har - så skal du bare øve dig! :)

Og det er jo fedt.. Fordi det fede ved at købe grej er jo at bruge det! :)

Ha' en pisse god dag.. :) alle sammen..

Kram

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Det er en trial and error proces, hvor du bare må blive ved med at prøve dig frem. Gå altid efter ting du elsker lyden af, det er vejen.

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Der er sagt mange rigtige ting her. Vil tilføje, at i min optik er 8" højtalere for store til din rumstørrelse, - 6" er mere passende. Og så ville jeg fyre subben. Igen har det noget at gøre med rumstørrelse, men helt klart også med rumakkustikken. Hvis rummet ikke er reguleret pinedød nøjagtigt, vil en sub medvirke til at snyde dig helt ad h... til. Og så skal sådan en fætter også reguleres meget nøjagtigt ind i forhold til dine 2 monitors.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
steffwell
Medlem
Indlæg: 113

Indlæg af steffwell »

Er lige vendt hjem fra påske ferie men tak for en masse gode svar :-)

Medlemsavatar
RicoRadio
Medlem
Indlæg: 567
Sted: Holbæk

Indlæg af RicoRadio »

Akustikken er jo altafgørende.. men jeg fornemmer også at du kan li at mixe ved høj volume? Det er ikke altid en fordel ihvertfald. Med lavere volume undgår man at ørene bliver "trætte" hvilket er med til at forringe dømmekraften i en mix situation.
[size=85]Hvis ikke JEG kan, kan alle andre[/size]

Medlemsavatar
steffwell
Medlem
Indlæg: 113

Indlæg af steffwell »

Jeg mixer som regel ved lav volume .. Jeg bruger kun sub til at tjekke lave frekvenser i mix fasen.

Men jeg elsker at høre høj musik i studiet og der er jeg glad for at have nogle monitors der har noget power ... :-)

Mht Akustik så har jeg lige skudt et billed:
2016-03-29 15.12.29.jpg
2016-03-29 15.12.29.jpg (1.61 MiB) Vist 212 gange
2016-03-29 15.12.06.jpg
2016-03-29 15.12.06.jpg (1.56 MiB) Vist 212 gange

Medlemsavatar
ask
Medlem
Indlæg: 123
Sted: København NV

Indlæg af ask »

Ved første øjekast kunne det se ud til du har masser af absorption - undtagen i basområdet, som derved sagtens kan stå og "rumle"..

Jeg kan ikke se hvor i landet du er, men jeg giver i øjeblikket rabat til lydmaskinister der vil have målt akustikken i deres studier og vejledning til forbedringer hvis det har interesse?

Nyt svar