SideChain

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

SideChain

Indlæg af stig-b »

Hej..

Jeg så, i et andet forum, noget omkring "SideChain" og vil gerne bringe det op her, fordi Jeg aldrig rigtig har forstået brugen af det, og hvordan man gør det.
Håber på nogle gode input.

De bedste hilsner.
Stig. :)

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Groft sagt bruges det til at få elementer til at gøre plads til andre. Bla få bas og trommer til ikke at clashe. Eller lave plads til vokaler i et massivt lydtæppe :-)


Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ofte vil man gerne have godt med bas på, men man vil også gerne hører stortromme slaget, så kan man sidechaine så hver gang stortrommen slår, så dæmpes bas'compen lidt og så op igen, det vil ikke høres så voldsomt hvis man gør det ordentlig og der vil være plads til begge dele.

Teknikken kender man fra de lokale radiostationer der benytter en "Ducker" dvs. den skruer ned for musikken når der bliver talt i mikrofonen, det er lidt "same/same"
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

lakris skrev:Groft sagt bruges det til at få elementer til at gøre plads til andre. Bla få bas og trommer til ikke at clashe. Eller lave plads til vokaler i et massivt lydtæppe :-)
LOL ,.. tak ,.. jeg levede i den vildfarelse at "sidechain" bandt sig til "stereo-begrebet" på en eller anden måde :dollargrin:
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja, det har fået ry for nærmest kun at bruges i det dersens elektroniske umti umti musik, men faktum er at du kan bruge det alle steder, hvor du synes at noget tager pladsen for noget andet.
Du spørger hvordan man gør. Det er afhængigt af hvad for en sequencer du bruger. I Logic (ja på Mac.) er det vist muligt at gøre i alle(?) compressorer? Hvorimod i Cubase, Ableton osv. der benytter sig af VST standarden skal du have plugin'et som VST3, og producenten skal have aktiveret den key-knap der åbner for en ekstern sidechain. I VST'er kan det vist stadig laves uden at det skal være et VST3 plugin, men det kræver igen at producenten har åbnet for featuren på anden vis, vist nok med at der er flere kanaler end de sædvanlige 2 til stereo.
Jeg har skrevet en mikro guide til det her:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=579949#p579949 og frem

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Er det så også "sidechain outut" man tapper, og bruger, hvis man vil styre: en modulation, noget envelope, eller noget helt tredie som ikke bare er en "dæmpning" ????

Og hvordan skal selve sidechain-signalet betragtes når vi er plug-in-verdenen, er det en slags pendant til CV-voltages ?

og kan det evt splittes og routes ved komplekse styre-formål ?
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Som det ses i mit eksempel, så kan det routes på alle de måder man har lyst til, eller alle de måder som sequenceren giver dig lov til.

Ekstern sidechain er udelukkende et input, der skal aktiveres (eller altid er tilgængeligt i eks. Logic(?!)).

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår dit første spørgsmål omkring modulation.

Jeg har ingen praktisk erfaring med CV-grej, men igen, åbner du for det eksterne sidechain input, så kan du bare hælde al den lyd ind i den indgang du nu har lyst til.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Christoffer I. N. skrev:Jeg er ikke sikker på at jeg forstår dit første spørgsmål omkring modulation..
Hej, tak, jeg mente bare om meningen var at man i en DAW skulle kunne tage f.eks. side-chain signalet fra et analogt stortromme spor, og styre envelope eller modulation i en synth eller effekt, hvis man havde lyst til det,..

Tror ikke jeg kan forklare det bedre

(vedr "CV-pendant" lader det til at man i daw-verdenen mere tapper det respective signal, uden at omdanne det, og så lader modtager-enheden "fortolke" det)
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det ville være dejligt hvis (Mange) flere firmaer gad at tage muligheden til sig omkring den her type inputs, for det kunne bruges meget mere kreativt end i dag.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Christoffer I. N. skrev:Det ville være dejligt hvis (Mange) flere firmaer gad at tage muligheden til sig omkring den her type inputs, for det kunne bruges meget mere kreativt end i dag.
Ja, det åbner op for rigtig meget,..
/Dub

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

DUBTEMPLE skrev:
Christoffer I. N. skrev:Jeg er ikke sikker på at jeg forstår dit første spørgsmål omkring modulation..
Hej, tak, jeg mente bare om meningen var at man i en DAW skulle kunne tage f.eks. side-chain signalet fra et analogt stortromme spor, og styre envelope eller modulation i en synth eller effekt, hvis man havde lyst til det,..

Tror ikke jeg kan forklare det bedre

(vedr "CV-pendant" lader det til at man i daw-verdenen mere tapper det respective signal, uden at omdanne det, og så lader modtager-enheden "fortolke" det)

Det kan man i Reaper.. Man kan tage sidechain audio signaler og route dem til knapper og ting på andre spor/synths/fx :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det kan man også i Logic i f.eks. sampleren, ES2 synth, m.v. Husk at læse mit link længere oppe, der er mange gode idéer til brug af side-chain til både ducking og gating.

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Holger skrev:Det var måske den her?
http://www.logicprohelp.com/forum/viewt ... 1&t=122136
Lige præcis, Holger :)

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Holger!

Var det evt. et emne du kunne tage op i "Gear Grotto", eller er det forbeholdt Gear snak?

Stig. :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

God idé. Oplagt emne. Skrevet på listen.

Medlemsavatar
Sherinian
Medlem
Indlæg: 340

Indlæg af Sherinian »

Waves har gjort det utrolig nemt for dig, så du kan bruge tiden på at lave musik i stedet for at route.

http://www.waves.com/plugins/oneknob-pu ... nob-pumper

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

En "sidechain" er i al sin enkelthed den del af kredsløbet (læs: plugin'et) som der bliver *målt* på. Oftest er signalet i en sidechain det samme, som den lyd der bliver behandlet .. men der er utallige anvendelsesmuligheder!

Klassikeren er at fodre en kompressors sidechain med et kick, så comp'en måler på kicket, men komprimerer andre elementer - f.eks. keys, bas eller lign. En anden mulighed kunne være en gate på top-mikrofonen af en lilletromme, hvis sidechain bliver fodret af bundmikrofonen; den har tit ikke lige så meget hihat bleed, og er derfor nemmere "at læse på" for at få gaten til kun at åbne på selve lilletrommen.

Et lidt mere kreativt scenarie, kunne være at komprimere en vokal-rumklang efter det tørre vokal-signal, så rumklangen mest kan høres *efter* vokalen, hvor der er bedre plads til den. Eller at dykke en støjende guitar med lead-vokalen i sidechainen, så vokalen automatisk får plads i mixet - men guitaren samtidig træder frem så snart vokalen er væk ..

Mulighederne er mange, og min pointe er blot at konceptet "sidechain" er meget mere, end blot at gnave løs i en flok instrumenter efter et 4-to-the-floor kick! :)
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Old Dub Dude
Forum Donator
Indlæg: 1179
Sted: 3730

Indlæg af Old Dub Dude »

Nu arbejder jeg jo ikke i DAW... men principperne gælder osse for hardware - det er jo der DAW'sne har lært det.
Såvidt jeg kan se, er der ingen her i tråden der har nævnt at man kan lave en glimrende de-esser ved at inserte en EQ i sidechain.
Det vil så være EQ'ens indstillinger der afgår i hvilket frekvensområde kompressoren arbejder!
Mer bass i hi-hatten
k [color=#FF0000]snabel-a[/color] daffydub [color=#FF0000]punktum[/color] com

Nyt svar