SideChain
Groft sagt bruges det til at få elementer til at gøre plads til andre. Bla få bas og trommer til ikke at clashe. Eller lave plads til vokaler i et massivt lydtæppe
www.k76.dk | www.soundcloud.com/k76 | facebook.com/k76music
itunes: http://apple.co/1KPrzRW | spotify: http://spoti.fi/1QzBYbJ
itunes: http://apple.co/1KPrzRW | spotify: http://spoti.fi/1QzBYbJ
Ofte vil man gerne have godt med bas på, men man vil også gerne hører stortromme slaget, så kan man sidechaine så hver gang stortrommen slår, så dæmpes bas'compen lidt og så op igen, det vil ikke høres så voldsomt hvis man gør det ordentlig og der vil være plads til begge dele.
Teknikken kender man fra de lokale radiostationer der benytter en "Ducker" dvs. den skruer ned for musikken når der bliver talt i mikrofonen, det er lidt "same/same"
Teknikken kender man fra de lokale radiostationer der benytter en "Ducker" dvs. den skruer ned for musikken når der bliver talt i mikrofonen, det er lidt "same/same"
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
LOL ,.. tak ,.. jeg levede i den vildfarelse at "sidechain" bandt sig til "stereo-begrebet" på en eller anden mådelakris skrev:Groft sagt bruges det til at få elementer til at gøre plads til andre. Bla få bas og trommer til ikke at clashe. Eller lave plads til vokaler i et massivt lydtæppe
/Dub
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35560
- Sted: Hørsholm
Ja, det har fået ry for nærmest kun at bruges i det dersens elektroniske umti umti musik, men faktum er at du kan bruge det alle steder, hvor du synes at noget tager pladsen for noget andet.
Du spørger hvordan man gør. Det er afhængigt af hvad for en sequencer du bruger. I Logic (ja på Mac.) er det vist muligt at gøre i alle(?) compressorer? Hvorimod i Cubase, Ableton osv. der benytter sig af VST standarden skal du have plugin'et som VST3, og producenten skal have aktiveret den key-knap der åbner for en ekstern sidechain. I VST'er kan det vist stadig laves uden at det skal være et VST3 plugin, men det kræver igen at producenten har åbnet for featuren på anden vis, vist nok med at der er flere kanaler end de sædvanlige 2 til stereo.
Jeg har skrevet en mikro guide til det her:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=579949#p579949 og frem
Du spørger hvordan man gør. Det er afhængigt af hvad for en sequencer du bruger. I Logic (ja på Mac.) er det vist muligt at gøre i alle(?) compressorer? Hvorimod i Cubase, Ableton osv. der benytter sig af VST standarden skal du have plugin'et som VST3, og producenten skal have aktiveret den key-knap der åbner for en ekstern sidechain. I VST'er kan det vist stadig laves uden at det skal være et VST3 plugin, men det kræver igen at producenten har åbnet for featuren på anden vis, vist nok med at der er flere kanaler end de sædvanlige 2 til stereo.
Jeg har skrevet en mikro guide til det her:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=579949#p579949 og frem
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Er det så også "sidechain outut" man tapper, og bruger, hvis man vil styre: en modulation, noget envelope, eller noget helt tredie som ikke bare er en "dæmpning" ????
Og hvordan skal selve sidechain-signalet betragtes når vi er plug-in-verdenen, er det en slags pendant til CV-voltages ?
og kan det evt splittes og routes ved komplekse styre-formål ?
Og hvordan skal selve sidechain-signalet betragtes når vi er plug-in-verdenen, er det en slags pendant til CV-voltages ?
og kan det evt splittes og routes ved komplekse styre-formål ?
/Dub
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35560
- Sted: Hørsholm
Som det ses i mit eksempel, så kan det routes på alle de måder man har lyst til, eller alle de måder som sequenceren giver dig lov til.
Ekstern sidechain er udelukkende et input, der skal aktiveres (eller altid er tilgængeligt i eks. Logic(?!)).
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår dit første spørgsmål omkring modulation.
Jeg har ingen praktisk erfaring med CV-grej, men igen, åbner du for det eksterne sidechain input, så kan du bare hælde al den lyd ind i den indgang du nu har lyst til.
Ekstern sidechain er udelukkende et input, der skal aktiveres (eller altid er tilgængeligt i eks. Logic(?!)).
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår dit første spørgsmål omkring modulation.
Jeg har ingen praktisk erfaring med CV-grej, men igen, åbner du for det eksterne sidechain input, så kan du bare hælde al den lyd ind i den indgang du nu har lyst til.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Hej, tak, jeg mente bare om meningen var at man i en DAW skulle kunne tage f.eks. side-chain signalet fra et analogt stortromme spor, og styre envelope eller modulation i en synth eller effekt, hvis man havde lyst til det,..Christoffer I. N. skrev:Jeg er ikke sikker på at jeg forstår dit første spørgsmål omkring modulation..
Tror ikke jeg kan forklare det bedre
(vedr "CV-pendant" lader det til at man i daw-verdenen mere tapper det respective signal, uden at omdanne det, og så lader modtager-enheden "fortolke" det)
/Dub
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35560
- Sted: Hørsholm
Det ville være dejligt hvis (Mange) flere firmaer gad at tage muligheden til sig omkring den her type inputs, for det kunne bruges så meget mere kreativt end i dag.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
DUBTEMPLE skrev:Hej, tak, jeg mente bare om meningen var at man i en DAW skulle kunne tage f.eks. side-chain signalet fra et analogt stortromme spor, og styre envelope eller modulation i en synth eller effekt, hvis man havde lyst til det,..Christoffer I. N. skrev:Jeg er ikke sikker på at jeg forstår dit første spørgsmål omkring modulation..
Tror ikke jeg kan forklare det bedre
(vedr "CV-pendant" lader det til at man i daw-verdenen mere tapper det respective signal, uden at omdanne det, og så lader modtager-enheden "fortolke" det)
Det kan man i Reaper.. Man kan tage sidechain audio signaler og route dem til knapper og ting på andre spor/synths/fx
Det kan man også i Logic i f.eks. sampleren, ES2 synth, m.v. Husk at læse mit link længere oppe, der er mange gode idéer til brug af side-chain til både ducking og gating.
Lige præcis, HolgerHolger skrev:Det var måske den her?
http://www.logicprohelp.com/forum/viewt ... 1&t=122136
God idé. Oplagt emne. Skrevet på listen.
Waves har gjort det utrolig nemt for dig, så du kan bruge tiden på at lave musik i stedet for at route.
http://www.waves.com/plugins/oneknob-pu ... nob-pumper
http://www.waves.com/plugins/oneknob-pu ... nob-pumper
En "sidechain" er i al sin enkelthed den del af kredsløbet (læs: plugin'et) som der bliver *målt* på. Oftest er signalet i en sidechain det samme, som den lyd der bliver behandlet .. men der er utallige anvendelsesmuligheder!
Klassikeren er at fodre en kompressors sidechain med et kick, så comp'en måler på kicket, men komprimerer andre elementer - f.eks. keys, bas eller lign. En anden mulighed kunne være en gate på top-mikrofonen af en lilletromme, hvis sidechain bliver fodret af bundmikrofonen; den har tit ikke lige så meget hihat bleed, og er derfor nemmere "at læse på" for at få gaten til kun at åbne på selve lilletrommen.
Et lidt mere kreativt scenarie, kunne være at komprimere en vokal-rumklang efter det tørre vokal-signal, så rumklangen mest kan høres *efter* vokalen, hvor der er bedre plads til den. Eller at dykke en støjende guitar med lead-vokalen i sidechainen, så vokalen automatisk får plads i mixet - men guitaren samtidig træder frem så snart vokalen er væk ..
Mulighederne er mange, og min pointe er blot at konceptet "sidechain" er meget mere, end blot at gnave løs i en flok instrumenter efter et 4-to-the-floor kick!
Klassikeren er at fodre en kompressors sidechain med et kick, så comp'en måler på kicket, men komprimerer andre elementer - f.eks. keys, bas eller lign. En anden mulighed kunne være en gate på top-mikrofonen af en lilletromme, hvis sidechain bliver fodret af bundmikrofonen; den har tit ikke lige så meget hihat bleed, og er derfor nemmere "at læse på" for at få gaten til kun at åbne på selve lilletrommen.
Et lidt mere kreativt scenarie, kunne være at komprimere en vokal-rumklang efter det tørre vokal-signal, så rumklangen mest kan høres *efter* vokalen, hvor der er bedre plads til den. Eller at dykke en støjende guitar med lead-vokalen i sidechainen, så vokalen automatisk får plads i mixet - men guitaren samtidig træder frem så snart vokalen er væk ..
Mulighederne er mange, og min pointe er blot at konceptet "sidechain" er meget mere, end blot at gnave løs i en flok instrumenter efter et 4-to-the-floor kick!
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp
- Old Dub Dude
- Forum Donator
- Indlæg: 1179
- Sted: 3730
Nu arbejder jeg jo ikke i DAW... men principperne gælder osse for hardware - det er jo der DAW'sne har lært det.
Såvidt jeg kan se, er der ingen her i tråden der har nævnt at man kan lave en glimrende de-esser ved at inserte en EQ i sidechain.
Det vil så være EQ'ens indstillinger der afgår i hvilket frekvensområde kompressoren arbejder!
Såvidt jeg kan se, er der ingen her i tråden der har nævnt at man kan lave en glimrende de-esser ved at inserte en EQ i sidechain.
Det vil så være EQ'ens indstillinger der afgår i hvilket frekvensområde kompressoren arbejder!
Mer bass i hi-hatten
k [color=#FF0000]snabel-a[/color] daffydub [color=#FF0000]punktum[/color] com
k [color=#FF0000]snabel-a[/color] daffydub [color=#FF0000]punktum[/color] com