V8 vca

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Brugeravatar
mb.electroaccoustics
Producer
Producer
Sted: København

V8 vca

Indlæg Skrevet: 4. okt 2015, 13:32

Nogen herinde, der har hacket VCAen i dbx 160s, eller som kender steder med oplysninger om samme ??
De burde være til at bygge selv.
Brugeravatar
nuclues
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: frederiksberg

Re: V8 vca

Indlæg Skrevet: 4. okt 2015, 15:13

Giver en Googler ikke noget resultat ? Jeg har prøvet at klone en Gold vca til et DBX 160 projekt. Det var noget værre snask, så jeg endte med at finde en på E bay
Mac pro 2009/6 gig.Cubase 5 /Protools 7,4
Brugeravatar
mb.electroaccoustics
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 4. okt 2015, 19:07

Har søgt tykt og tyndt, også på hjemmebygge foraer. Har heller ikke fundet en servicemanual.
Brugeravatar
Preben Friis
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: CPH

Indlæg Skrevet: 4. okt 2015, 20:17

Brugeravatar
mb.electroaccoustics
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 5. okt 2015, 11:01

Ja der er masser af info på 202 VCAen, og kloner deraf. Men nu er dey V8 VCAen, jeg spørger til. Og den er helt anderledes. Den findes i en 22 volt, og en 15 volts. Der må da være nogen der har hacket dem ?
Brugeravatar
Gyraf
Professor i DIY
Professor i DIY
Sted: Aarhus (Lyd-) Havn

Indlæg Skrevet: 5. okt 2015, 15:22

Var den ikke bare hype, der blev brugt af DBX som salgsargument en kort overgang? med eloxeret farvet bling og det hele?

Jeg er ikke spor sikker på at den var bedre end de nyere THAT2180 parallel-on-a-chip typer.

Hvis den virkelig var halvt så sjov som de siger, ville nogen have reverse-engineer'ed den for længst, tror jeg.

Jakob E.
Brugeravatar
mb.electroaccoustics
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 5. okt 2015, 21:26

Det med bling bling, har du nok ret i. Det er jo trods alt Harman, der har begået den. Men den skulle ha et ret højt headroom. Og 160s kompressoren, som den oprindelig blev brugt i, skulle være et ok produkt. Når jeg spørger, er det fordi, at der er en 160s på vej, som jeg har fået meget billigt, fordi der skulle være noget knas med den ene kanal. Jeg har kunnet læse mig til at VCAerne godt kunne drille. Sikkert pga alt det shit de er pakket ind i. Derfor kunne det være morsomt at se om man kunne finde en opskrift et sted. Men jeg har ikke en gang kunnet finde en flig af en servicemanual.
Brugeravatar
Gyraf
Professor i DIY
Professor i DIY
Sted: Aarhus (Lyd-) Havn

Indlæg Skrevet: 6. okt 2015, 08:08

Jeg er ret sikker på at du ka' få den som reservedel, hvis den er gået i stykker.

Med hensyn til headroom og modellen til højere forsyningsspænding, så er jeg rimelig sikker på at det er ren hype: Blackmer-cell VCA'en, som denne jo er en variant af, er en strøm-ind, strøm-ud device: Strømmen "oversættes" først til spænding i det efterfølgende trin (og oversættes fra spænding til strøm i det foregående) - så alt hvad der kræver spændingsmæssigt headroom foregår altså alle andre steder end i selve VCA'en (se evt. diagram/forklaring på GSSL).

Jakob E.
Brugeravatar
Preben Friis
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 6. okt 2015, 14:36

Jeg har hele tiden troet at V8'eren var en 202R "med bling på", da 202R jo netop er med 8 SIL VCA'ere.

http://www.ka-electronics.com/images/TH ... A_202R.pdf

Man kan købe V8'eren her:
http://www.studioelectronics.biz/sunsho ... ail&p=2368
Brugeravatar
vilddyr
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Kbh N

Indlæg Skrevet: 10. okt 2015, 23:21

Vær opmærksom på du kan købe 15volt versionen nu. Hvis du får en brugt enhed med den gamle (24volt?), så er du på den, og hele kredsløbet skal modificeres, og du skal købe ikke 1 men 2 nye og DYRE vca'er.
Brugeravatar
mb.electroaccoustics
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 10. okt 2015, 23:48

Takker for indlæg. Vi har åbenbart læst de samme ting. Jeg har nu også fundet et par andre stede man kab købe VCAen, men kun 15 volts versionen. Det er jo derfor, kære lydmaskine brødre, at jeg deler mine kvaler med jer. Jeg må nok skrive til dbx, efter en servicemanual. De må da for helvede lave sådan nogen. Det sagt, så tager jeg nok sorgerne på forskud. Det eneste jeg ved er at den ene kanal nogengange, står af. Men det kan selvfølgelig også være alvorligt nok.
Der er åbenbart en ny type dbx vca: V1, som jeg heller ikke har kunnet finde noget på. Ikke engang et billede. Men jeg har fundet masser af kloner af de helt gamle VCAer, som ikke engang er særligt dyre at købe brugt. Derfor undrer det mig, at jeg ikke har kunnet finde en eneste kopi/klon af både 24 og 15 volts V8 VCAen.
Brugeravatar
vilddyr
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Kbh N

Indlæg Skrevet: 10. okt 2015, 23:52

Vi købte 15Volt VCA'er os Lydrommet, men måtte have Freddy fra danfield til at modificere den til 15volt. Han har altså gjort det før, og kan måske gøre det "hurtigt", og måske har jeg endda nogle instrukser liggende til hvordan det gøres, men det er ikke noget jeg kan love.
Brugeravatar
Preben Friis
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 11. okt 2015, 00:23

mb.electroaccoustics skrev:Det eneste jeg ved er at den ene kanal nogengange, står af. Men det kan selvfølgelig også være alvorligt nok.

Da jeg søgte rundt, var der vist en med same problem som konstaterende at det var vægten af V8 modulet som havde løsnet nogle lodninger I hovedprintet, så måske er det ikke værre...
Brugeravatar
mb.electroaccoustics
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 19. okt 2015, 17:06

Må bare sige her, at lydmaskinen er et cool sted. Selvom vi er så få her i dk, er der søde hjerner nok.. Tak for svar allesammen. Vender nok tilbage med mere dbx 160s, når den dukker op engang. Tror at jeg kan mærke, at den lige nu er i en mørk skibscontainer på vej over det indiske ocean....
Brugeravatar
mb.electroaccoustics
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 15. jan 2016, 15:11

Vil lige runde af her.
Efter at have testet min 160s igennem, fandt jeg ud af det som jeg havde vidst hele tiden. Nemlig at den ene kanal, periodisk satte ud.
Heldigvis var det bare et par løse lodninger, der selvom de var besværlige at komme til, let lod sig fixe. Den må ha siddet i et turnerende rackskab engang, og kørt over nogen dørtrin.
Men nu er det altså en rigtig dejlig compressor.

Tilbage til "Andet Udstyr & Lydteknik"