Behringer DeepMind 12 - Analog Polyfonisk synth

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Behringer DeepMind 12 - Analog Polyfonisk synth

Indlæg af Morten B »

[Har tilladt mig at ændre på overskriften, nu vi er blevet klogere - Hilsen Mod.]

Som flere af jer ved har der for nylig været en stor afstemning på Facebook angående ønsker til en kommende synthesizer. Bagmanden er Behringer og der er nu kommet mere info fra hestens egen mund via et interview som er offentliggjort på Amazona.de

http://www.amazona.de/top-news-intervie ... nthesizer/

For dem af jer som ikke læser tysk vil jeg gerne lige ridse hovedpunkterne op:

Behringer har i længere tid gået med planer om at bygge en synthesizer. Det er også behringer som stod bag den oprindelige debat om en polyfonisk analog synth på Amazona.de, det som senere hen udviklede sig til Tyrell N6 som Uhe har lavet en gratis software version af. Designet af den synth blev stykket sammen af ønsker fra Amazonas læsere hvoraf flere var kompetente kredsløbs designere.

Uli Behringer har nu meldt ud at de er gået i gang med udviklingsarbejdet. Alle facts er ikke på plads endnu, men hvad der er "sikkert" er:

1. Det bliver en anlog polyfonisk synth, da "markedet kræver det" som han siger.

2. Behringer udvikler deres egne chips som benytter "højkvalitets" VCA'er og OTA'er.

3. Synthen bliver digitalt styret, der er bl.a. snak om DAW integration. Det står ikke klart ud fra artiklen om det bliver VCO'er eller DCO'er.

4. Der er fokus, som altid, på at holde prisen lav.


Det er Behringers nyindkøbte medarbejdere fra Midas i Manchester som skal stå for udviklingen, så det er altså et hold som har stor expertise inden for analoge kredsløb. Hovedansvarlig for projektet bliver John Price, som i følge artiklen har mere end 40 års erfaring inden for feltet.

Udviklingen af de nye chips, som har været i gang noget tid, vil tage mindst et år endnu og vi vil ikke se nogen produktype før de er klar. De klassiske Curtis og SSM chips bliver brugt som base for de nye Behringer chips og de har ind til videre brugt en masse tid på at prøve at genskabe de gamle chips med VCA'er og OTA'er. Om det bliver direkte kopier står ikke helt klart.

Alt i alt meget spændende nyheder fra Behringer. Det bliver vældig interessant at se hvad der kommer ud af det, specielt fordi Uli Behringer i artiklen giver udtryk for at han personligt er meget interesseret i "at vække de originale analoge synthesizere til live igen". Hvad man skal lægge i den sætning er jo nok op til fortolkning, men med Behringers lanceringer de sidste par år har jeg selv rimelig god tiltro til at der kommer noget godt ud af projektet.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Endelig en analog polyfonisk synth som ikke koster en på kassen. Er så pisse træt af, at de alle sammen er monofoniske :?
Men havde det fandme ikke set komme fra Behringer 8-)
Deaktiveret

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Endelig! ... jeg har undret mig over hvornår de ville begynde på det, så der kan blive sat kamp til stregen overfor de andre producenter hvad angår pris... Og jeg er MEGET glad for at høre den enda bliver digitalt styret, så den forhåbentligt har ordentlig MIDI specs.

Og egne chips... nice... så får vi vel en synth med sin helt egen karakter af filtrene! ... cool... :-D
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Tak for informationen og oversættelsen :D .. det lyder sku spændende .. Glæder mig til at se og hører hvad der kommer ud af det.

Kan jo endda være de lancere nogle mindre modeller op til ligesom korg gjorde med deres små boxe.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Jeg håber bare de laver dem i modul version også...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Det er ret tydeligt at det er en Polyfonisk som er i pipelinen, men at der også blive tænkt i monofoniske baner.

Jeg synes det er rigtigt set af Behringer at komme med en Polyfonisk først, da der er en god mængde nye monofoniske efterhånden.

De har efterhånden bevist at de kan levere kvalitet og innovation, så man kan kun håbe at de strækker sig udover en kopi af de klassiske poly'er. Alene det at de udvikler chipsene fra bunden vil selvfølgelig give en egenartig lyd, trods inspirationskilderne.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Men først og fremmest bliver det spændende at se hvilket prisleje de formår at lande i. Det er jo trods alt her deres expertise ligger :-P

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

Jeg glæder mig også til, at se resultatet :)

Jeg kunne godt læse mig frem til på deres Facebook opslag, at flere havde ønsker om ”remakes” hvilket jeg ikke håber. Jeg syntes ligesom vi har set en tid med alt for mange ”Yeah baby, just another clone/one!

Vi skal have nogle nye kort på bordet :D
What?

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Uh, spændende!

Men jeg kan tydeligt mærke hvordan fokus for min nørdethed er skiftet lidt: Behringers komponentunderafdeling (Cool Audio) laver bl.a. de chips som er kernen i de fleste Shruthi-filtre, og vist i mange modular-ting også. Hvis de begynder at lave flere chips rettet mod synth-brug falder der måske noget af i den retning.
Nobody noes.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Wow!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

What?

Medlemsavatar
mha
Forum Donator
Indlæg: 496
Sted: Ørestad Syd

Indlæg af mha »



:dollargrin:
Soundcloud - Ambient dub m. modular synth
8track - 8-spors MIDI-sequencer til monome

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Elektron ripoff :-P

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Så kom den første teaser.



Ser ikke dumt ud ud fra de glimt man ser af maskinen. Alle lydene i videoen er dog monofoniske, så jeg tvivler på det bliver en poly i første omgang.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

De få lyde der er i videoen lyder ikke særligt tiltalende. Underligt tågede og slørede i lyden og filteret lyder karakterløst og trist, men håber det ikke er sigende for synthen. Venter på ordentlige demoer.

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

Spaendende, jeg glaeder mig til at se mere :)

Det er vel Behringer’s forste kommicielle synth?
What?

Medlemsavatar
Old Dub Dude
Forum Donator
Indlæg: 1179
Sted: 3730

Indlæg af Old Dub Dude »

Og de kan spare et potmeter ifht. konkurrenterne ;o)

Billede
Mer bass i hi-hatten
k [color=#FF0000]snabel-a[/color] daffydub [color=#FF0000]punktum[/color] com

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

LOL. :-D

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

Teaseren minder lidt om samme fremgang, som Yamaha lavede på Reface serien med videoer :D
What?

Medlemsavatar
fugmann
Forum Donator
Indlæg: 1489
Sted: 20 km nord for Kbh.

Indlæg af fugmann »

Old Dub Dude skrev:Og de kan spare et potmeter ifht. konkurrenterne ;o)

Billede
Fandme god værkstedshumor [emoji3] [emoji41] [emoji3] [emoji23]


Sent from my iPad using Tapatalk
Med venlig hilsen

Henrik



"It's not the music that's electronic. It's the instruments that are electronic" ´Quote JMJ

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Er det bare mig, eller virker de personer i video'en bare som om de er instrueret eller betalt for at sige de ting de gør... de ser næsten flove ud over at sige det de gør, og kigger ikke engang ind i kamera'et ... specielt Richard Divine...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Razmo skrev:Er det bare mig, eller virker de personer i video'en bare som om de er instrueret eller betalt for at sige de ting de gør... de ser næsten flove ud over at sige det de gør, og kigger ikke engang ind i kamera'et ... specielt Richard Divine...
Havde ikke set videoen før, men nu du skrev som du gjorde blev jeg lige nødt til. Jeg er ikke enig. Eller også er Richard Devine altid betalt. Jeg vil sige det bare er dig. :-D

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Razmo skrev:Er det bare mig, eller virker de personer i video'en bare som om de er instrueret eller betalt for at sige de ting de gør... de ser næsten flove ud over at sige det de gør, og kigger ikke engang ind i kamera'et ... specielt Richard Divine...


hvis han kan sige sådan noget om rythm wolf kan han jo betales til at sige alt om alt :D

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Det er heller ikke helt det indtryk jeg har, men jeg synes dog generelt disse typer vidoer er ligegyldig og enormt intetsigende, så vil vente med min dom til der er noget konkret info.

De få glimt man får af synthen ser det dog ud til at de leverer en god byggekvalitet, selvom det selvfølgelig er svært at vurdere.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Jeg ved intet :) ... jeg ved bare, at de ser overhovedet ikke begejstrede ud på nogen måde.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Nyt svar