Behringer DeepMind 12 - Analog Polyfonisk synth

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Re: Behringer DeepMind 12 - Analog Polyfonisk synth

Indlæg af teevee »

Jeg besøgte session i Lørdags og fik den testet….jeg syntes den lyder ok. Designet et egentlig lækkert og layout logisk, men når det er sagt…Så syntes jeg ikke, at den vækker et latent behov for at erhverve den :roll:
What?

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

teevee skrev:Jeg besøgte session i Lørdags og fik den testet….jeg syntes den lyder ok. Designet et egentlig lækkert og layout logisk, men når det er sagt…Så syntes jeg ikke, at den vækker et latent behov for at erhverve den :roll:
Behringer placebo effekten?
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Så er desktop-versionen købsbar. :-D

https://www.thomann.de/dk/behringer_deepmind_12d.htm

Jeg overvejer, om jeg skal gå væk fra min "only in the box"-approach ... :?: :idea: :-P

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Razmo skrev:
teevee skrev:Jeg besøgte session i Lørdags og fik den testet….jeg syntes den lyder ok. Designet et egentlig lækkert og layout logisk, men når det er sagt…Så syntes jeg ikke, at den vækker et latent behov for at erhverve den :roll:
Behringer placebo effekten?
Eller måske bare et sted i livet, hvor en sund og normal "mæthed", og erkendelse omsider har indfundet sig, at stoppe op, og flytte focus fra det evindelige nye grej, og vende blikket andre steder hen,... lyder faktisk meget sundt,... just saying :dollargrin:
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

DUBTEMPLE skrev:
Razmo skrev:
teevee skrev:Jeg besøgte session i Lørdags og fik den testet….jeg syntes den lyder ok. Designet et egentlig lækkert og layout logisk, men når det er sagt…Så syntes jeg ikke, at den vækker et latent behov for at erhverve den :roll:
Behringer placebo effekten?
Eller måske bare et sted i livet, hvor en sund og normal "mæthed", og erkendelse omsider har indfundet sig, at stoppe op, og flytte focus fra det evindelige nye grej, og vende blikket andre steder hen,... lyder faktisk meget sundt,... just saying :dollargrin:

Det er EEN forklaring på det ja :D
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Og så er 6'eren også til levering:

https://www.thomann.de/dk/behringer_deepmind_6.htm

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Er det egentlig kun polyfonien og den ekstra oktav der gør forskellen på 6'eren og 12'eren?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

K-Bee skrev:Er det egentlig kun polyfonien og den ekstra oktav der gør forskellen på 6'eren og 12'eren?
Ja - og wifi.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Wifi? I en synth?

Øøøhhh... er det nu overhovedet en god idé - wifi teknologiens evindelige luner taget i betragtning.

Det minder mig jo om https://twitter.com/internetofshit
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Joachip skrev:Wifi? I en synth?

Øøøhhh... er det nu overhovedet en god idé - wifi teknologiens evindelige luner taget i betragtning.

Det minder mig jo om https://twitter.com/internetofshit
Hvis folk gerne vil bruge tablets til trådløst at editere, er der vel kun to mulige forbindelsesstandarder pt?
Bluetooth og WIFI med hver deres pros and cons.
Og jeg går ud fra, at al det augmented reality-halløj ikke kan kører via bluetooth.

Og det er vel ok, at netop synthesizeren stadig er et instrument, der er "edgy" med ny technologi?
https://www.sweetwater.com/sweetcare/ar ... via-wi-fi/

Anyways. Hvis det er skræmmende kan man jo netop vælge Deepmind 6. Den er næsten ligesom i de gode gamle dage. :-D

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Min pointe er, at hælde så mange teknologier ned i et apparat som overhovedet muligt er ikke altid lykken. Forestil jer følgende scenarier:

"Fejl: Din Deepmind12 kan desværre ikke starte op, da maskinen venter på opdateringer fra update.behringer.com"
eller
"This device has not been registered with the BehringerCloud™. Presets cannot be stored at the present time."

Jeg generelt glad for teknologi, men mange af de her mere internet-relaterede teknologier er tit ikke planlagt langt nok ud i fremtiden hvor tingene kan have ændret sig så meget, at de gamle apparater slet ikke længere er kompatible. Og køber jeg en hardware synth, håber jeg også den virker om 30-40 år. Teknologi er fedt, men keep it simple!
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Sherinian
Medlem
Indlæg: 340

Indlæg af Sherinian »

Så køb en Deepmind 6 uden wifi ;-)

Seriøst, hvis man er på markedet efter en analog polysynth, så er det en no brainer til 5.500,- kr!
Folk kræver stadig op til 10.000,- kr for deres brugte Juno synthesizere....bevares Deepmind og eksempelvis en Juno 106 er ikke 100% identiske...men hvis man er igeglad med nostalgien i at have en Juno...

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det er nu ikke fordi jeg er imod den. Tværtimod. De ting som en af mine venner har lavet med den er temmeligt imponerende.

Jeg er ret fristet til at købe én, og det ville nok endda blive 12'eren. Den lyder sgu fedt, og noget tyder på at betjeningen også er ganske intuitiv.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Sherinian
Medlem
Indlæg: 340

Indlæg af Sherinian »

Ja okay. Jeg synes den fede deal ligger i Deepmind 6, blandt andet fordi vi snakker 5.500,- kr...for en "moderne Juno".

Deepmind 12 nærmer sig prismæssigt Dave Smith's REV2 (den med 8 toner polyfoni), så i det prisleje ville jeg nok vælge at betale de ca 3.000,- mere på en REV2.

https://www.musicstore.de/da_DK/DKK/Dav ... 005818-000

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Så fik jeg prøvet den. Wow. Fandme ikke skuffet. Godt nok røg der en knap af (på en 1 dag gammel synth, det er jo Behringer), men lyden... wow.

Kort opsummeret (bedømt ud fra en aftens legen rundt hos en ven):
Fordele:
  • Lyder virkeligt fedt. Den har den der "analoge" lyd (jeps, jeg er super videnskabelig i dag). Der er meget dybde i lyden.
  • Den virker genremæssigt alsidig. Jeg kan både forestille mig at den vil være god til house, trance, new-age ambient, mørk syg gotisk ambient, retro 80er synth pop og warp-records agtig electronica.
  • Latterligt mange features at vælge imellem, og som kan styres på syrede måder fordi den har...
  • Matrix (ting kan styre andre ting).
  • En imponerende mængde indbyggede effekter som virkeligt har personlighed, og er værd at lære at kende og bruge.
  • Glimrende ikke-vægtede tangenter med både anslagsfølsomhed og hvor-hurtigt-man-slipper-tangenten følsomhed og aftertouch.
  • LFO'erne kan både være ens for alle 12 stemmer eller køre separat (for ekstra kaos. Kaos er fedt.)
  • Vildt flot skalerbar editor som både modtager og sender MIDI, så editor og synth altid er i sync med hinanden.
  • Fedt at se balancerede udgange og en ren analog signalvej (man ville kunne optage lyden fra den, og afspille det i halv hastighed og stadigvæk have fin diskant.)
  • Alle envelope generatorens kurver kan justeres i formen mellem logaritmisk, lineær og omvendt logaritmisk. (-50 til +50)
  • Den forekommer ret hands-on, omend jeg ikke helt tør udtale mig om den detalje endnu.
  • Dens arpeggiator og chord-ting er sjove at bruge og inspirerende.
Ulemper:
  • Lidt flimsy, specielt sliderne som ikke virker super præcise, og ja, en af knapperne faldt af (kunne dog let sættes på igen).
  • De mange indbyggede reverbs er so-so, og navnligt er de ikke særligt gode til korte rum, kun lange. Typisk TC-sound. Men nu laver man nok ikke så tit trommer på den, så det er nok ikke et problem i praksis.
  • Editoren er ikke en VST, men en stand-alone, hvilket både har betydning for anvendelsen, og kan betyde låste MIDI devices hvis man prøver at køre DAW og editor samtidigt.
  • Decay-kurverne er ikke helt godt valgt, for det brugbare område ville nærmere være rangen fra -90 til 0 i stedet for -50 til +50 pga. den måde øret nu engang opfatter volume og fade-outs på. Så minimumsværdien for f.eks. decay/release på -50 er dét som svarer til en Arp Odyssey eller en Oberheim SEM, og er den værdi som lyder mest musikalsk.
Alt i alt synes jeg absolut den er pengene værd.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Har hele tiden vidst det, men dejligt at Uli Behringer nu endu engang har bevist at de fede ting kan laves til en brøkdel af prisen, og lader det komme kunden til gode vel at mærke.

Forhåbentligt er kraftigt vink med en vognstang til de øvrige aktører på markedet
/Dub

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Købte en 12D for et par uger siden, og er relativt skuffet. Lyden er så om så, men god til nogen ting. Desværre har den en usædvanlig høj Noise floor + en hyle tone, der ligger omkring 6k. Hyletonen er tilstede selv når volumen er skruet ned.
Når man så laver en mørk lydene patch bliver både støjgulv + hyletone ret tydelig.
Fuldstændigt ubrugelig til den type lyde. Så for mit vedkommende ryger den tilbage

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

En mands lykke, en anden mands forbandelse... sådan vil det nok altid være.

Jeg har haft lysten til at prøve, men et eller andet har holdt mig fra det... jeg tror det er den ekstremt lave pris der signalerer et eller andet der får mig til at tøve... en anden ting er, at jeg synes det er utrolig mange features Behringer lægger ud med, når det er første synth... selv for MIDAS der står bag har det været "a first", og jeg har nogen gange tænkt, om de ikke har taget munden FOR fuld fordi Uli bare ville have et mega produkt... jeg tænker man måske burde have startet med en lille simpel monosynth, uden alle mulige FX... bare for at teste landskabet af først... det er som om Behringer farer lige ind i det marked, med så mange produkter, at man skulle tro de havde solgt synthesizere i årtier.... se på KORG... de startede med monotron, og der efter arbejdede de sig langsomt op i størrelse og kompleksitet... og det selv om KORG har masser af synths fra langt tilbage... men der var gået længe uden analoge synths, så de gik langsomt frem igen...

Jeg har lidt den her fornemmelse af Behringer (og Uli), at "HER KOMMER JEG!! OG JEG KAN DET HELE!" ... jeg havde nok forventet lidt mindre slag i den fra start... det gør mig utryg at købe et så kompliceret produkt fra et firma, som endda er deres første af slagsen... derfor har jeg holdt fingrene for mig selv... og jeg ser også delte meninger om DM12... jeg har endda set et billede fra en hvor modwheel var begyndt at skalle malingen af efter kun 3 mdr... så LED lyset skinner igennem ... der begynder så småt at være tegn på de vanlige Behringer low-price skavanker...

Så jeg holder mig på afstand.... selv om prisen bestemt ikke fejler noget.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Peter skrev:Desværre har den en usædvanlig høj Noise floor + en hyle tone, der ligger omkring 6k. Hyletonen er tilstede selv når volumen er skruet ned.
Jeg havde faktisk en spectrum analyzer på, og en 6 khz hyletone eller megen støj havde jeg helt sikkert opdaget. Jeg checkede netop for støj og eventuelle højfrekvente problemer. Prøv med balancerede kabler og prøv at køre med jord i dit studie.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Joachip skrev:
Peter skrev:Desværre har den en usædvanlig høj Noise floor + en hyle tone, der ligger omkring 6k. Hyletonen er tilstede selv når volumen er skruet ned.
Jeg havde faktisk en spectrum analyzer på, og en 6 khz hyletone eller megen støj havde jeg helt sikkert opdaget. Jeg checkede netop for støj og eventuelle højfrekvente problemer. Prøv med balancerede kabler og prøv at køre med jord i dit studie.
Jeg troede, til at starte med, at det var et defekt kabel, så købte et nyt sæt til den, da hyletonen er højst i højre kanal, men det gjorde ingen forskel.
Har også prøvet forskellige stik i lejligheden uden resultat. Skal nævnes, at der ikke er nogen af mine andre synths, der har problemet.
Vil et problem med jord ikke som regel være mere dybt i spektret?

Hyletonen var især tydelig i de mørke patches, hvor det kunne være nødvendigt at hæve volumen efterfølgende, og så blev den meget tydelig.

Har spurgt inde på behringers officielle forum, men er blevet mødt med absolut tavshed, så :roll:

Anyway, Ups henter den på mandag, og så er den ude af mit system.
Så må jeg sparer lidt længere og købe noget andet istedet..

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Det kunne jo også være du bare var uheldig og fik en mandags model. Kunne godt være noget strømforsynings hejs, eller et af de digitale moduler der er blevet født med en fejl.

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Jeps, det kan sagtens være at det var en mandagsmodel.. Har købt den hos session.de, og de er supersløve til at svare/gøre noget som helst, så gider ikke prøve lykken igen hos dem..

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Forståeligt.

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Sidste post var 15 september. Har nogen købt en sidenhen?

Medlemsavatar
Jan Holm
Medlem
Indlæg: 605
Sted: Aalborg, Denmark

Indlæg af Jan Holm »

Jeg har noget ledig rackplads der klør her i bordet. Det bliver en desktop udgave inden jul.
Sphion https://sphion.com
Produktion af lyd & video

Nyt svar