Indspilning af diskussion og undervisning i klasselokale

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
de Haan
Medlem
Indlæg: 1448
Sted: København

Indspilning af diskussion og undervisning i klasselokale

Indlæg af de Haan »

Hej

Jeg har fået et job, hvor jeg skal dokumentere undervisning af skoleledere i forbindelse med skolereformen.

Jeg filmer i et klasselokale, hvor der er en underviser og eleverne sidder i en halvcirkel (som på illustrationen). Eleverne er også ofte oppe og lave fremlæggelser ved tavlen. Lige nu har jeg en trådløs lavalier mikrofon på underviseren og en shotgun på kameraet. Men det er lidt vanskeligt at fange diskussioner ordentligt med shot gun'en.

Er der nogen der har gode forslag til hvordan jeg bedst kan fange lokalet? :)

Billede

Mvh Nikolaj

Medlemsavatar
Bacher
Medlem
Indlæg: 1193
Sted: Sjælland

Indlæg af Bacher »

Hvis målet er ren registrering af hvad der bliver sagt og der i øvrigt er nogenlunde stille i lokalet kan du prøve med en grænseflademic i loftet eller på gulvet i midten af lokalet, men det bliver næppe godt. Den pro løsning er en lavalier mikrofon +sender til alle eleverne. 3. mulighed er en boomer+boomstang, men det er jo temmeligt forstyrrende.

Medlemsavatar
de Haan
Medlem
Indlæg: 1448
Sted: København

Indlæg af de Haan »

Jeg har desværre ikke lavalier mikrofoner nok til alle elever (der er ca. 10 af gangen), og ja, boom bliver for forstyrrende. Jeg må prøve at se om jeg kan få noget ud af en grænseflademic. Der sidder en bjælke midt i loftet, det er vel ikke så godt ift. grænseflademic, eller hvordan?

Medlemsavatar
kontrolrummet
Medlem
Indlæg: 86
Sted: Vallekilde

Indlæg af kontrolrummet »

Hvis opgaven er at dokumentere, hvad så med en lille diskret ikke-intimiderende håndholdt ala Zoom. Ved selvfølgelig ikke hvor stort rummet er?

Medlemsavatar
sproed
Medlem
Indlæg: 257
Sted: Aarhus

Indlæg af sproed »

Måske kan du tage inspiration fra Questions and answer scenarier fra diverse forelæsninger og interviews med kendte. Ofte henad slutningen kan elever eller tilskurere stille spørgsmål, hvortil der bliver sendt en mikrofon rundt. Så lad læreren bære en mikrofon konstant, og lad eleverne sende et par mikrofoner rundt til den der har ordet?

Medlemsavatar
de Haan
Medlem
Indlæg: 1448
Sted: København

Indlæg af de Haan »

Det er mere dialog end det er spørgsmål til læreren, så det duer desværre ikke at sende mikrofoner rundt :) Det kan godt være shotgun på kameraet er den bedste løsning så. Prøver dog lige med en grænsefæademic og ser om det giver noget brugbart

Medlemsavatar
Crevil
Medlem
Indlæg: 733
Sted: Brabrand

Indlæg af Crevil »

Jeg ville nok gribe an på en Zoom som det er nævnt højere oppe.

På et lile stativ i centrum af cirkelen og så skal du nok få det hele med,

Medlemsavatar
de Haan
Medlem
Indlæg: 1448
Sted: København

Indlæg af de Haan »

Altså med omnidirectional karakteristik? :)

Medlemsavatar
de Haan
Medlem
Indlæg: 1448
Sted: København

Indlæg af de Haan »

Altså med omnidirectional karakteristik? :)

Medlemsavatar
Crevil
Medlem
Indlæg: 733
Sted: Brabrand

Indlæg af Crevil »

De har vist kun X/Y og Mid/Side de fleste af de små. Men hvis de er vendt frem mod bunden af halvcirklen så skal de nok tage alle eleverne ind, og du har jo underviseren i forvejen. :)

Medlemsavatar
de Haan
Medlem
Indlæg: 1448
Sted: København

Indlæg af de Haan »

Jeg prøvede at sætte en PZM op i loftet, og der fungerer faktisk ganske godt. Desværre er der et ventilationssystem der går lige i den og laver en masse lavfrekvent støj, øvbøv.

Næste skridt bliver måske en kuglemic fra loftet :)

Nyt svar