Monitor spørgsmål...

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Doc Noiz
Medlem
Indlæg: 1927
Sted: Kjøvenhavn

Monitor spørgsmål...

Indlæg af Doc Noiz »

Hey Folkens.

Jeg sidder her og producerer noget house/lounge musik. Så var jeg oppe hos Holger og fandt ud af at de steder hvor jeg havde brugt sinusbasser, var den alt for høj. Mine monitors afslørede ikke dette særligt godt, hvorimod når det var nogle andre typer basser var det fint nok. (Jeg har et par Fostex PM0.5 - aktive monitors).

Jeg overvejer nu at opgradere til et par ADAM P11-A. Ville dette være en god idé? Eller ville det være spild af penge i forhold til den forbedring jeg ville få (er bassen væsentlig bedre på ADAM P11-A eller er der andre monitors i den prisklasse jeg hellere skal kigge efter)? Jeg kommer nok til at kigge efter noget brugt under alle omstændigheder.

Gode råd ønskes

PS: tak for undervisning Holger - jeg gik direkte hjem og sov 5 timer lige bagefter og drømte om Threshold, ratio mm. :)

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Hvis du har "store" problemer med din lyd, så få kikket lidt på dit rum først. Stående
frekvenser ell. fase problemer kan ofte drille en del i forbindelse med bassen. Få lavet
nogle bass-traps til hjørnerne.

Jeg kender dog ikke meget til højtalere, men udfra pris/data burde ADAM højtalerne
lyde bedre. Men du skal eventuelt prøve at låne dem en weekend i dit studio, og så
tjekke dem ud, sammenligne med dine nuværende højtalere.

Medlemsavatar
Delax
Forum Donator
Indlæg: 3640
Sted: København

Indlæg af Delax »

Jeg har P11-A og de er fine til project studios men hvis du laver seriøs house kan det godt være du skulle overveje en sub oven i for bunden i dem er ikke den mest afslørende, men den er tilgændgæld ikke så hyped, men jeg syns de er bedre end 1030A og hvad der ellers findes i den klasse. Specialt mellemtonen syns jeg er bedre end på de fleste i den klasse.
Plugin presets @ https://www.16sounds.com/
.NET Development @ http://www.dotbuch.net/

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Doc Noiz skrev: PS: tak for undervisning Holger - jeg gik direkte hjem og sov 5 timer lige bagefter og drømte om Threshold, ratio mm. :)
Smukt, en ægte lydnørd drømmer selvfølgelig om threshold/ratio :-)

Jeg vil også anbefale dig at checke Dynaudio BM5A, de er nok et rigtig godt bud. Så kan du evt. købe den lille Dynaudio sub til når du har tid (råd).

Men som SLL siger: store problemer skyldes nok mest dit rum/opstilling.

Medlemsavatar
Black Dog
Medlem
Indlæg: 228
Sted: Aarhus, DK

Indlæg af Black Dog »

Holger skrev:Jeg vil også anbefale dig at checke Dynaudio BM5A, de er nok et rigtig godt bud. Så kan du evt. købe den lille Dynaudio sub til når du har tid (råd).
:thumbup:

Jeg synes også de små(og store) monitors fra Dynaudio er rigtig gode.

Medlemsavatar
Niels Vølund
Medlem
Indlæg: 479
Sted: Vodskov nordjylland

Indlæg af Niels Vølund »

jeg er møj gla for mine da :-)
Logic 7.1.1 Os X.4.11 Dual G5 1.8 2GB 2 UAD kort Yamaha 01x, i88, Dynaudio BM5A - kaffe - hotdogs - m.m

Medlemsavatar
Doc Noiz
Medlem
Indlæg: 1927
Sted: Kjøvenhavn

Indlæg af Doc Noiz »

Hey alle.

Tak for svarene. Stødte også på Dynaudio i går da jeg læste om dem. Jeg bor i lejlighed og har droppet soveværelset til fordel for musikrum. Jeg ville ønske jeg havde et digitalkamera så I kunne se hvordan det ser ud. Det er en leje-lejlighed, så selvom jeg meget gerne ville, kan jeg ikke lave så meget om. Jeg har bygget 5 basfælder af terrænbats i ramme og stillet en i det ene hjørne og hængt de andre op på væggen. Jeg kunne sikkert godt bruge en masse ting i hjørnerne, men har bare ondt i røven over at skulle slippe 1300,- for 4 skumgummi-terninger i Aage - og hvad med alle de andre hjørner der også er i rummet?

Jeg har i går købt stativer og placeret højttalerne ca. midt i rummet - så langt væk fra bagvæggen som muligt - nu står de frit i rummet. Der er dog stadig problemer med sinusbassen.

Medlemsavatar
dfg_MacGyver
Medlem
Indlæg: 1209
Sted: Roskilde

Indlæg af dfg_MacGyver »

Doc Noiz skrev:Hey alle.

Tak for svarene. Stødte også på Dynaudio i går da jeg læste om dem. Jeg bor i lejlighed og har droppet soveværelset til fordel for musikrum. Jeg ville ønske jeg havde et digitalkamera så I kunne se hvordan det ser ud. Det er en leje-lejlighed, så selvom jeg meget gerne ville, kan jeg ikke lave så meget om. Jeg har bygget 5 basfælder af terrænbats i ramme og stillet en i det ene hjørne og hængt de andre op på væggen. Jeg kunne sikkert godt bruge en masse ting i hjørnerne, men har bare ondt i røven over at skulle slippe 1300,- for 4 skumgummi-terninger i Aage - og hvad med alle de andre hjørner der også er i rummet?

Jeg har i går købt stativer og placeret højttalerne ca. midt i rummet - så langt væk fra bagvæggen som muligt - nu står de frit i rummet. Der er dog stadig problemer med sinusbassen.
prøv at tage alt akustik regulerende ud af rummet.
Sæt så monitors på forskellige leder og forskellige steder i rummet.
Vælg den placering der giver dig mindst "problemer".
Så kan du begynde at behandle.
Du blir næsten nødt til at lave målinger før og efter.
Hvis du regulerer i blinde er der risiko for at du forstærker problemerne istedet for at formindske dem.
(læs feks tråd på aage.dk studie forum ,søg på : stuk)

Medlemsavatar
Doc Noiz
Medlem
Indlæg: 1927
Sted: Kjøvenhavn

Indlæg af Doc Noiz »

Hejsa.

Tak for tips'ne... Jeg har allerede rykket en del rundt og startede også uden noget akustik regulerende. Jeg synes jeg er nået til det bedste resultat rent akustisk ud fra de ting jeg har til rådighed nu og ud fra hvordan rummet er (det typiske alt for lille soveværelse). Jeg ved at mit rum er en lille smule basset, men jeg tror der skal akustik-stuk til (a la akuforms) eller lignende før jeg ville kunne se væsentlige forbedringer - og der er desværre strenge regler for hvad man må og ikke må her i ejendommen.

Jeg har set nogle billeder af nogle studier, hvor det også virker som helt umulige forhold (bla. var der et interview med Anders Trentemøller i Lineout for et godt stykke tid siden), og der er blevet lavet noget virkelig fedt musik sådanne steder. De har så også som regel nogle gode monitors tilgengæld.

Jeg har læst en del om Dynaudios BM5a nu og der står bla. ofte, at de vil gøre sig godt - også i "ikke akustikbehandlede rum". Og jeg kan se at der sådan nogle equaliser-switches bagpå, så man kan kompensere lidt for forholdende i rummet. Hvis jeg nu skulle investere i sådan et par og ved at mit rum i forvejen er lidt basset, skulle jeg så skrue op eller ned for bassen bagpå monitoren for at kompensere? Og skulle jeg også benytte mig af de andre (diskant+mellemtone) - fx. skrue op for diskanten i et basset rum - eller vil det så blive helt ad helvede til? Min hjerne er kortsluttet i forsøget på at tænke så abstrakt! :shock:

Medlemsavatar
Chris Wulff
Medlem
Indlæg: 1788
Sted: København

Indlæg af Chris Wulff »

@ dfg macgyver

Kan du ikke poste de præcise mål på dit lytterum B-L-H jeg har et rum på cirka 15 kvm ligesom dit og jeg har et sygt dyk omkring 60 hz, hvoffor jeg blev grøn af misundelse da jeg så tråden på aage.dk hvor du alligevel har formået at få en pæn lineær frekvens curve dernede af efter akustik regulering.


Edit:
De der akustik hjørner, hvordan er det de er lavet? Jeg har selv rammer med 10cm rockwool hængene skråt fra loft til væg, er dine akustik hjørner af "massivt" rockwool eller er der luft bag dem

Medlemsavatar
dfg_MacGyver
Medlem
Indlæg: 1209
Sted: Roskilde

Indlæg af dfg_MacGyver »

mit rum er 2,72m x 4,44m , 2,70 højt. Altså kun ca 12 m2.
Akustik hjørnerne som du spørger til må være det jeg kalder "stuk". Det er en træramme hvori der er lagt 10cm(2x5cm) rockfon opal. Der er luft bag dem.

Det er det muliges kunst i sådan et lille lokale. Der er mange råd jeg læste i det forum jeg linker til nedenfor som jeg af praktiske grunde ikke kunne følge (i hjørnerne som nok burde behandles har jeg keyboard stativer fra gulv til loft og placeringen af mine monitors/lytteplads er nærmest modsat af hvad der anbefales).

Der er masser af råd omkring bla akustik behandling , monitor placering og brug af equalizere i forbindelse med rumakustik i dette her forum: http://www.musicplayer.com/cgi-bin/ulti ... aysPrune=0

Medlemsavatar
Doc Noiz
Medlem
Indlæg: 1927
Sted: Kjøvenhavn

Indlæg af Doc Noiz »

HEY!!!

Efter at have brugt et par timer i Aage fandt jeg ud af at de højttalere jeg har tydeligt viste for meget sinus-bas. Så altså er det mit rum den er gal med. Jeg er ikke den store fysiker, så alt det der med måleapparater og kurver vil jeg helst undgå. Jeg vil i stedet for prøve at gøre som Ethan Weiner siger med bare at knalde nogle basfælder op i så mange hjørner som muligt. Jeg er pisse fattig, så jeg må bygge dem selv. Sidste gang jeg byggede nogle stykker brugte jeg 2x30mm terrænbats i nogle trærammer og så noget lærrede.

De næste her havde jeg ikke tænkt skulle være i trærammer men mere hvile på nogle wires oppe langt loftet, da jeg som tidligere nævnt bor i leje-lejlighed og ikke kan sætte alt muligt op. 2 wires i hver sin side af rummet som de kan hvile på kan klare med 8 skruer i alt, så tror det må blive sådan en løsning.

Jeg tænkte på bare at købe nogle plader der ikke skulle gøres noget ved og så hænge dem op på wirene. Spørgsmålet er bare hvilke plader. Rockfon, Rockwool eller hvad? Hvilken type og hvilken tykkelse? Eller skal jeg gå efter terrænbats igen? Det fedeste ville være at de kunne være så tykke som muligt, så jeg ikke skulle ligge nogle plader dobbelt.

Gode råd ønskes...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Husk at læse min artikel om monitor-setup.

Find de batts som har den største massefylde, men ellers er f.eks. Rockfon ganske udmærket (Opal Støjbatts).

Medlemsavatar
Doc Noiz
Medlem
Indlæg: 1927
Sted: Kjøvenhavn

Indlæg af Doc Noiz »

Hej Holger.

Jeg har skam læst den og også set nogle video'er med Ethan Weiner osv. Jeg savner dog noget info om hvor langt de minimum skal stå fra bagvæggen. Du skriver noget om forholdet sidevæg/bagvæg (altså væggen bagved monitorerne - ved monitorens bagside om du vil (den side af monitorerne der IKKE sidder membraner på hehe)), men ikke noget om hvor langt de minimum skal stå fra bagvæggen... altså 10cm, 20 cm eller hvad? På en af Ethan's video'er installerer de basstraps i hjørnerne i et lille lytterum. Her står monitorerne helt op til bagvæggen, hvilket undrede mig meget. Han siger i en anden video at afstanden til væggen bagved monitorerne ikke er så vigtig, da der ikke kommer lyd ud den vej!?

Desuden kunne jeg også godt tænke mig at vide om det ændrer sig hvis man har basrefleksporte foran på monitorerne. Det har jeg nemlig.

SÅ... hvor langt skal jeg stille dem fra bagvæggen? Jeg er i krise herhjemme

:lol:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du skal sætte dem så du selv sidder 38% væk fra bagvæggen, set i forhold til rummets længde.

Medlemsavatar
Doc Noiz
Medlem
Indlæg: 1927
Sted: Kjøvenhavn

Indlæg af Doc Noiz »

Men det vil i mit rum betyde at de kommer til at stå helt op af væggen og enten lige ved en radiator og en trædør (som så ikke kan lukkes) eller også kommer de til at stå på hver sin side af et ca. 50 dybt indhug/vindueskarm til en vindue og lige ind i hvert sit hjørne. *SUK* det er besværligt kun at have et soveværelse. Lige nu står de frit i rummet med god afstand til bagvæggen. Jeg tror midten af rummet er lige mellem mig og monitorerne :S Men jeg synes bassen mudrer mindre her end når jeg har stillet dem tæt op af væggen.

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Indlæg: 806
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

Har selv gjort trikket at hænge rockwhool plader op i wires. Lidt filt omkring, noget gaffa og så er den røv barberet. Mit rum er 33KVM og med højt til loftet, så jeg bygger et slags rum i rummet af rockwhool plader. Minder meget om da man byggede hule som barn hehe. Mit rum er stadig ret levende, selv efter jeg har placeret 15 bats a 100mm terrænbats og mere bløde plader, samt 2 almindelige madrasser som jeg bruger som mur bag mig.
sounds and scores - www.lasseelkjaer.dk

Medlemsavatar
Doc Noiz
Medlem
Indlæg: 1927
Sted: Kjøvenhavn

Indlæg af Doc Noiz »

Lyder sgu godt... tror også jeg ender med sådan en løsning... Jeg tror bare jeg ender med at sy nogle poser hvor der kan være 2x30mm terrænbats i og så knalde 2 wires op der hvor loftet møder væggen, som der så kan ligge 2-3 stykker i hver side af rummet. Så må det sgu være det!!! :) Og så er det bare igang med at producere hits!!! 8-)

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Jeg har lige lavet lidt trap hjemme hos mig. Jeg forsøgte mig med den simpleste jeg kunne forestille mig.

Jeg har kun 2,40m til loftet og tog to Industribatts Sort 50mm, skar med en hobbykniv kanterne i 90 graders vinkler, plads til panelerne, satte dem oven på hinanden og satte to lister fra loftpanel til gulvpanel til at holde battsenene på plads. Jeg skal lige have fæstnet battsene på midten for helt at sikre mig at de bliver ved med at ligge helt ind til væg og loft hele vejen rundt.

Det virker sq ret godt og selvom jeg kun har denne ene trap sat op (endnu) har det med et slag elimineret den "rum-eq" jeg havde på. Jeg ved godt at rum-eq ikke løser rumproblemer men det har hidtil hjulpet mig lidt og efter at ha' tjekket det med og uden har det vist sig at det var bedst med rum-eq på. Det var selvfølgelig det første jeg tjekkede igen og nu er det helt bestemt bedre uden, omend lokalet stadig ikke er i orden. Jeg har selvfølgelig taget det værste hjørne men jeg kan skrive under på at det betyder rigtig rigtig meget at få dæmpet hjørner når bare et enkelt gør så stor forskel.

Jeg nævner min fremgangsmåde her fordi det er supernemt og hurtigt. :wink: Om det er optimalt er så spørgsmålet. jeg er ikke ekspert og ved faktisk ikke noget om Industribatts vægtfylde f.eks. Men ser det ikke meget fornuftigt ud med dæmpningen med disse batts. Det ser for mig ud som om de dæmper ret pænt i sig selv ned til der hvor trappen som konstruktion tager over.
Den nederste kurve er for de 50mm batts som jeg har.

Billede

Industribatts Sort hos Rockwool hér:
http://www.rockwool.dk/sw38492.asp
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Doc Noiz
Medlem
Indlæg: 1927
Sted: Kjøvenhavn

Indlæg af Doc Noiz »

Nu har jeg læst en hel masse om de forskellige "batts". Den virker som en god idé den der industribatts ting. Det er i hvert fald den eneste hvor de nævner gode absortions-evner, så mon ikke der er en grund til det? Man kunne jo evt. sy en pose der kunne indeholde 2 styks af dem, og så sætte dem op. Godt bud! :thumbup: Jeg overvejede alternativt dem der hedder Terrænbatts bolig eller Terrænbatts industri... industri er de hårdeste (for hårde? måske de reflekterer mere end absorbere), så vidt jeg kan forstå - de kan i hvert fald klare den største det belastning, hvis jeg ellers har forstået det ret. Men ved terrænbatts bliver der ikke nævnt noget om hvor godt de absorberer lyden.

Tror sgu bare jeg køber et par pakker af de der Industribatts sort :)

Medlemsavatar
Doc Noiz
Medlem
Indlæg: 1927
Sted: Kjøvenhavn

Indlæg af Doc Noiz »

Luny Tune skrev:Jeg har lige lavet lidt trap hjemme hos mig. Jeg forsøgte mig med den simpleste jeg kunne forestille mig.

Jeg har kun 2,40m til loftet og tog to Industribatts Sort 50mm, skar med en hobbykniv kanterne i 90 graders vinkler, plads til panelerne, satte dem oven på hinanden og satte to lister fra loftpanel til gulvpanel til at holde battsenene på plads. Jeg skal lige have fæstnet battsene på midten for helt at sikre mig at de bliver ved med at ligge helt ind til væg og loft hele vejen rundt.

Det virker sq ret godt og selvom jeg kun har denne ene trap sat op (endnu) har det med et slag elimineret den "rum-eq" jeg havde på. Jeg ved godt at rum-eq ikke løser rumproblemer men det har hidtil hjulpet mig lidt og efter at ha' tjekket det med og uden har det vist sig at det var bedst med rum-eq på. Det var selvfølgelig det første jeg tjekkede igen og nu er det helt bestemt bedre uden, omend lokalet stadig ikke er i orden. Jeg har selvfølgelig taget det værste hjørne men jeg kan skrive under på at det betyder rigtig rigtig meget at få dæmpet hjørner når bare et enkelt gør så stor forskel.

Jeg nævner min fremgangsmåde her fordi det er supernemt og hurtigt. :wink: Om det er optimalt er så spørgsmålet. jeg er ikke ekspert og ved faktisk ikke noget om Industribatts vægtfylde f.eks. Men ser det ikke meget fornuftigt ud med dæmpningen med disse batts. Det ser for mig ud som om de dæmper ret pænt i sig selv ned til der hvor trappen som konstruktion tager over.
Den nederste kurve er for de 50mm batts som jeg har.

Billede

Industribatts Sort hos Rockwool hér:
http://www.rockwool.dk/sw38492.asp
Hvor har du forøvrigt købt dem henne? Jeg kan ikke finde nogen forhandlere på nettet her på Sjælland...

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Indlæg: 806
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

Doc Noiz skrev: Hvor har du forøvrigt købt dem henne? Jeg kan ikke finde nogen forhandlere på nettet her på Sjælland...
http://www.byggecenter.dk/?siteid=713&m ... start1=713
sounds and scores - www.lasseelkjaer.dk

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Jeg købte mine hos Stürup Trælast, eller Stark hedder det vist nu, her i Helsingør.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Doc Noiz
Medlem
Indlæg: 1927
Sted: Kjøvenhavn

Indlæg af Doc Noiz »

Så nu skal jeg i Stark i morgen og kigge på batts. Og så fik jeg lige pludseligt den tanke om de batts "Luny Tune" snakker om (Industribatts sort), om de i virkeligheden kunne gøre tingene værre i basområdet, fordi de har sådan et massivt dyk lige pludseligt i stedet for en mere lineær kurver? Kunne man risikere at få større huller i nogle af basområderne, end jeg i forvejen har eller er det godt at de batts "suger" så meget som de gør?

Ville det være en idé evt. at ligge 2x50mm industribatts sort i hver sin stofpose og så hænge i hjørnerne mod loftet? Synes jeg har læst noget om at jo mere jo bedre? (Hvilket også er derfor det undrer mig at Rockfons plader er 20 mm tykke eller mindre - som de sagde da jeg snakkede med dem).

Nyt svar