ARP Odyssey af Korg!

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Brugeravatar
Sherinian
Producer
Producer

Re: ARP Odyssey af Korg!

Indlæg Skrevet: 23. jan 2015, 10:56

niklasni1 skrev:
nuclues skrev:Nedern, for dem der har originalerne..Sidste raslede brugt priserne godt ned for MS 10/20 ejerne da de lavede den der mini MS dims der

Jeg synes faktisk det med brugtpriserne er det mest positive ved de her genudgivelser. Ikke fordi jeg selv gerne vil have de gamle maskiner, mere fordi jeg hader den der overtro og fetichisme der er forbundet med gamle synths..

+1

Jeg synes så det mest positive ved genudgivelserne er, at folk der rent faktisk vil bruge instrumenterne til at lave god musik, nu endelig kan få de her fede instrumenter, uden (som vi har set i årevis) at blive flået af grådige gamle mænd, der bruger friværdien af deres parcelhuse til at opkøbe alt hvad der har været af fede analog synthesizere.
Brugeravatar
Sherinian
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 23. jan 2015, 10:59

metal skrev:Jeg har nu ikke noget mod genudgivelserne, men hvis det så bare var genudgivelser, der bare tilnærmelsesvis var af samme standard som originalerne og ikke legetøjsudgaver lavet af den billigste tynde kineser-plastik og elendige potmetre. De håner sig selv efter min mening. MS20mini er en joke ud over alle grænser. Jeg var en af dem der havde glædet sig til endelig at få fat på en MS20, men for pokker et chok jeg fik da jeg fik mini'en mellem hænderne. Mage til makværk. Jeg har overvejet et MS20-kit, fordi den er full-size, men tør simpelthen ikke pga. kvaliteten. Og selvom det sneak-peak på Odyssey'en ikke gør det nemt at vurdere er jeg ikke optimist mht. byggekvalitet. Men hvad kan man også forvente til $999 nu om dage.

Se nu i stedet den nye Prophet-6. Dave Smith er en mand der har forstået at vintage var dengang, og nu er nu, så vi tager det gode fra dengang og tilføjer noget af det nye og vupti har man potentialet til en ny klassiker - og ikke noget af det mini-key nonsens.

Ja det er altså nyheden over dem alle. Jeg glemte næsten alt om Korg Odyssey, da han afslørede Prophet 6.

Jeg vil dog indskyde at have læst flere steder, at Korg godt har fanget, at mange var utilfredse med kvaliteten af MS-20 Mini. Det skulle der være rettet op på med Odyssey, som ifølge flere kilder er af samme materialer som originalen.
Den kommer i øvrigt i alle tre farveskemaer. To af dem dog som "limited edition".
Brugeravatar
teevee
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Randers/Århus

Indlæg Skrevet: 24. jan 2015, 12:15

Creamware lavede faktisk også en Odyssey klon tilbage i 2007 som hed Prodyssey. Selvom den er 8 år gammel, så virker den alligevel til at være mere fremme i skoene.

Her er et billede af Creamware Prodyssey:
Billede

Her er et billede af en moddet Creamware Prodyssey:
Billede

Video:

What?
Brugeravatar
Razmo
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Denmark

Indlæg Skrevet: 25. jan 2015, 00:22

Ja jeg venter til Behringer kommer med noget hvor der er fuld MIDI kontrol I/O... så kan tweakerne købe de her analoge hardwired maskiner :lol: ... Jeg venter dog stadig på info omkring P6 fra Sequential... om der er fuld MIDI kontrol som Dave Smith altid plejer at lave... hvis ikke, kan den "hoppe i havet" for all I care :lol:
Billede
Brugeravatar
teevee
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 8. feb 2015, 17:05

What?
SYNTHEX
Gearslæber
Gearslæber

Indlæg Skrevet: 14. feb 2015, 15:00

mini keys har den ikke ,de er 10,7 cm forhold til 13 cm på org ARP ,det hedder Slimline keys

Det Korg'en til venstre

Billede
Brugeravatar
mha
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Valby

Indlæg Skrevet: 16. feb 2015, 21:19

Endelig en demo i ordentlig kvalitet:

Soundcloud - Ambient dub m. modular synth
8track - 8-spors MIDI-sequencer til monome
Brugeravatar
Razmo
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 18. feb 2015, 10:55

En ting jeg synes er lidt sjovt... det nye desktop-kit af MS20 koster lige så meget fra ny, som en gammel MS20 koster... hvis man ikke kan få prisen ned under brugtpriserne, så synes jeg reissues kan være lidt ligegyldigt for at være ærlig.

Heldigvis kan jeg være ligeglad, da ingen af disse reissues tilbyder noget moderne, ud over et skrabet MIDI input... det synes jeg stadigvæk er lidt trist, og er der hvor Dave Smith reelt set ved hvad han laver... hans maskiner er ti gange mere interessante, og ti gange mere nytænkning end alt det reissue pjat... at Korg så oven i købet må være besat af en masse små japanere med små fingre er endnu et letdown som jeg er ved at være temmelig træt af.

Der er kun et par firma'er i dag der laver synths som jeg synes de bør være i det 21. århundrede... DaveSmithInstrumnets/Sequential, og Waldorf... trist udvikling... Novation kunne være med, hvis de gad udlevere fuld MIDI specs til deres maskiner, ellers er der ikke rigtigt andre... jo MOOG... ellers ikke.

Den analoge tid blev ødelagt da DX7 kom frem... fordi den havde det alle havde ventet på... polyfoni, memory, billigere... nu har man reelt set technologien til at tage det bedste fra begge verdener, og bygge det sammen... analog styret digitalt, og alligevel ser vi den ene semi-modulare synth efter den anden, uden memory og fuld MIDI specs, som bare holder fremskridtet fra ilden... det er her jeg tager hatten af for MOOG... de har trods alt taget den digitale kontrol til sig, i stedet for at blive hængene i det gamle concept.
Billede
Brugeravatar
teevee
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 20. feb 2015, 18:03

What?
Brugeravatar
teevee
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 12. maj 2015, 06:01

What?
Joonathan
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 16. maj 2015, 20:03

Jeg har omtrent så store hænder, som man kan have, og har absolut ingen problemer med de mindre keys på ms20mini - hvad er problemet egentlig?
Brugeravatar
teevee
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 5. nov 2015, 09:45

What?
Brugeravatar
Joachip
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Vesterbro

En lille rodet anmeldelse

Indlæg Skrevet: 15. maj 2016, 19:07

Okay, jeg har købt sådan en satan nu (altså den nye genudgivelse af Korg), har haft den i nogle uger, og tænkte jeg lige ville smide et par kommentarer i håb om at det kunne være til nytte for lydmaskinisterne. I får de gode detaljer først, og så de dårlige til sidst.

Godt:
Jeg kan ikke sammenligne med nogen af de originale modeller, da jeg desværre aldrig har haft dem i hænderne, men en ting er sikkert: Den lyder godt. Rigtigt rigtigt godt. Den har noget af den samme fylde og her-kommer-jeg fornemmelse i oscillatorerne som f.eks. Macbeth M5, hvilket var den primære grund til at jeg købte den. Den er monster beefy, og der er ingen støj af betydning.

Man kunne måske godt ærge sig over, at den ikke se semi-modular som f.eks. Korg MS-20, men der er heldigvis et stort udvalg af modulationsmuligheder som virker gennemtænkte. Og i og med at routingen altid er den samme, kan man sikkert blive rigtigt hurtig til at betjene den. Jeg synes både den klarer de meget rene lyde og de meget grumsede og beskidte lyde rigtigt godt. Korg har valgt at inkludere alle tre revisioner af filtre, og de er virkeligt forskellige - ikke bare i stejlhed, men også i karakter.

Decay-kurven er meget logaritmisk og næsten percussion-agtig i det, hvilket jeg synes er uendeligt meget mere musikalsk end de nærmest lineære kurver som MS-20 giver. Resultatet er et meget mere "bouncy" udtryk, hvis man prøver at lave en funk-agtig bas, og det er også en stor fordel hvis man prøver at lave syntetiske percussion- og trommelyde. Og fordi der både er ringmodulation, sync og FM, samt en omskifter mellem pink/white noise, så kan man virkeligt lave nogen atonale ting (percussion, lydeffekter osv.)

Den holder tuning rigtigt godt. Det er ikke sådan et levende ukontrollabelt bæst som f.eks. en gammel Jupiter-8, som nærmest skal stemmes om hvis månefasen skifter. De lidt for små dimensioner synes jeg faktisk godt om. Den er let at bære, og fylder ikke så meget. Det midi den har fungerer problemfrit. Ingen overdreven latency eller noget. Og det er sgu praktisk at den overhovedet har MIDI, hvilket den oprindelige jo ikke havde. Der er kommet en volume-kontrol på headphones out, hvilket den oprindelige vistnok manglede, og så er der et audio input, jeg ikke har fået udforsket endnu.

Sliderne har meget store ranges. Jeg hader når synth'er kun tillader én at indstille diverse ting inden for en alt for små ranges, fordi designerne har været for forsigtige og prøvet at skåne forbrugerne mod dem selv. En synth i denne prisklasse bør tillade én at skrue tingene hele vejen til ekstremerne, og det gør den for det meste. Både pitch, LFO hastighed, filter frekvens osv. (Desværre går pulsewidth ikke helt ned til stilhed, som jeg mener den bør.)

Hvis man trykker to toner ned samtidigt, spiller oscillator 1 den nederste tone og oscillator 2 spiller den øverste. Hvis man så har sat de to oscillatorer til at modulere hinanden eller lave ringmod eller lign, så giver det nogen seje effekter.

Sample-and-hold kan bringes til at ændre værdi hver gang en tone trykkes ned i stedet for bare at køre efter LFO'en. God feature.

Hvis man savner en sinus-waveform, kan man lave det med filterets resonans, som kan selv-oscillere i alle tre modes. Når man skruer knappen med "keyboard CV" -> filter frekvens helt op, så tracker den næsten perfekt. Det er åbenbart kalibreret fra fabrikken af.

Der er to outputs med forskellige signalstyrker. Det ene er sgu et balanceret signal ud af et XLR stik, og signalstyrken passer perfekt til mit lydkort som kører +4 dBu. Signalet ligger typisk ved -3 til -9 dB alt efter indstillinger, hvilket er rart så man ikke skal gaine analogt for at have et fornuftigt niveau.

Ikke godt:
Den MIDI implementation er så skrabet at det ville være acceptabelt at kalde den mangelfuld. Den kan ikke engang bringes til at reagere på velocity. Det er virkeligt kun note-on og note-off. De har endda udstyret den med USB, hvilket efter sigende heller ikke tilbyder noget ekstra (jeg har ikke testet USB endnu).

Dens pitch-shifter dippedut er sådan et par mystiske tryk-dimser som kræver et abnormt kraftigt tryk før de reagerer. Er man en lille spinkel asiatisk pige, må man nok kalde på en ven for at trykke dem ned. Men så reagerer den også vildt meget. Det samme gælder dens vibrato-dims. Det er komplet ubrugeligt. Jeg gad nok vide om printpladen neden under har godt af så hårdt et tryk.

Oktav-omskifteren virker ufatteligt plastik-agtig, og er sansynligvis hovedårsagen til at folk synes at hele apparetet virker plastik-agtigt.

Highpass filter slideren er forkert logaritmisk. Fra 0% til 75% er ændringen så lille, at man skal have højttalere der kan spille helt ned til 30-40 Hz, før man kan høre at der sker noget. De øverste 25% er der hvor det hele sker. Det kunne man vist godt have gjort bedre, men måske har de ønsket at være preset kompatible med den originale?

Lowpass filter 2 og 3 minder måske liiiidt for meget om hinanden. Der måtte godt have været lidt længere i mellem, for det er fedt med meget forskellige filtre. Men det er nok også for at være tro mod de originale udgaver, så jeg forstår godt beslutningen.

LFO'en starter forfra når man trykker en tangent ned. Det måtte godt have været valgfrit.

Hvis man trykker to toner ned samtidigt, spiller oscillator 1 den nederste tone og oscillator 2 spiller den øverste: Det er bestemt ikke altid dét man har lyst til. Der måtte godt have været en almindelig legato mono-synth mode, hvor legato betyder "pitch ændres, men ADSR kurverne bliver ikke re-triggered". Der er vist et eller andet hack med dens CV/gate input/outputs, men det har jeg ikke fået til at spille endnu.

Hvorfor kun en LFO? Havde to været meget dyrere? Men det er vel igen for at være tro mod originalen. Og oscillatore 1 kan faktisk fungere som LFO også. Det kunne også have været fedt med mere end bare savtak og square waveforms... en tri havde været rar at have.

Konklusion: På trods af at den har forskellige børnesygdomme, så må jeg sgu sige, at jeg er ret glad for den. Jeg har stadigvæk returret på den, men det får jeg næppe brug for. It's here to stay! :)
Senest rettet af Joachip 15. maj 2016, 19:45, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 15. maj 2016, 19:36

Dejligt at høre lidt om. Jeg mindes at have set nogle af demoerne her fra tråden og mindes også at jeg virkeligt syntes om lyden.
AR envelopen kan vel også give nogle meget perkussive lyde? Og generelt tænker jeg på situationer, hvor man gerne vil have lidt anden bevægelse end den man har fra sin ADSR.
Ja det med at LFO'en retrigger er da en irriterende begrænsning..

Jeg kan se at imellem portamento-slideren og transpose er der sådan et "hul"(?!?) til mode. Hvad gør det? Og det ligner en indstilling man kun kan komme til via en tynd spids genstand.
Brugeravatar
Joachip
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 15. maj 2016, 21:35

Den har jeg lige måttet slå op i manualen. Den bestemmer kun om der også er portamento på, når man skifter på oktav-switchen eller ej. Jeg har tændt den nu, for det synes jeg er en fin feature, og næppe noget jeg vil skifte om på særligt ofte.

En anden ting jeg har opdaget: "Pedal" inputtet er ikke en on/off ting, men en variabel spænding som er fint kompatibel med min Korg MS20's 0-5 volt patch bay, så nu fik jeg den LFO ekstra (eller whatever) jeg savnede. Pink noise fra MS20 ind i Gate In er også muntert iøvrigt.

Nåja, og så fandt jeg også lige en absurd indstilling hvor filter 2 og 3 faktisk opfører sig vildt forskelligt, så min brok over at de to filtre ikke er forskellige nok er måske ikke helt retfærdig.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 15. maj 2016, 22:17

Ejj jeg er alligevel lidt misundelig nu. :)
Brugeravatar
Joachip
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 15. maj 2016, 23:10

Her er lidt demo af dem. Bassline, kick, samt de der FM/ringmod-agtige lyde er Odyssey.
http://www.robotplanet.dk/f/lydmsk/nested_horizon.mp3
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 15. maj 2016, 23:22

Fedt :)
Brugeravatar
teevee
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 29. aug 2016, 20:09

Det ser ud til at der måske kommer en desktop udgave -> http://www.synthtopia.com/content/2016/ ... nthesizer/

Billede
What?
Brugeravatar
teevee
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 1. sep 2016, 07:08

What?
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 1. sep 2016, 09:13

Synes det er mega sejt at de har lavet modul-udgaven. Synthtopia skriver 600$, dvs. vel nok omkring 5000 kr.
Brugeravatar
midibass500
Producer
Producer
Sted: Aarhus / København

Indlæg Skrevet: 1. sep 2016, 10:31

Martin Ahm

Laver lyd til brands - og udgiver 80er elektro på vinyl
Ahmatron - musik og lyddesign til broadcast
Code Elektro - 80er elektro
Brugeravatar
bredal187
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Frederiksberg

Indlæg Skrevet: 1. sep 2016, 14:10

Den musik er da rimelig inspireret af Stranger Things Soundtracket :-O
WebudviklerHjemmesider til alleCall me, maybe?
Brugeravatar
Razmo
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 1. sep 2016, 16:43

Ville ønske at firma'erne lavede i rack-format også i stedet for kun desktop... men jeg er sgu' nok en uddøende race hvad angår rackmount synths :/
Billede
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 1. sep 2016, 17:00

Razmo skrev:Ville ønske at firma'erne lavede i rack-format også i stedet for kun desktop... men jeg er sgu' nok en uddøende race hvad angår rackmount synths :/

Jeg tror efterhånden firmaerne kigger sådan her på det:
Laver vi hardware, så skal der også være masser af knapper og fadere som køberne vil bruge. Eller i det mindste et minimum. Og laver de genudgivelser vil de lave noget der minder så meget som muligt om det.

Tilbage til "Andet Udstyr & Lydteknik"