Studer / Revox / Spolebånds Tråd

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Brugeravatar
Gunnar
Bag pulten
Bag pulten
Sted: Van Helsinge

Re: Studer / Revox / Spolebånds Tråd

Indlæg Skrevet: 1. feb 2016, 09:01

Hej Niels

Det er da en fin samling båndmaskiner du har ;)
Mht til rensemiddel, er isopropyl ikke bare det vi alle bruger (undtaget på gummi-dele) ?
--------
Grej: OSX 10.6.8, Apogee Duet MKI, Logic 9, hjemmestrikkede rør-forstærkere, B&W P6, Stratocasters, moddede effektpedaler
scofield
Tekniker
Tekniker

Indlæg Skrevet: 27. jun 2019, 09:54

Tillader mig lige at genoplive denne tråd i håb om at nogen vil svare :-)

Jeg har nogle gamle bånd (både 2 og 4 spors) fra en gang i 60'erne (brugt til korrespondance mellem østafrika og Danmark) , som jeg gerne vil have overspillet, og den forbindelse vil jeg købe en brugt maskine, men skal lige være sikker på et par ting:

- Hvis jeg køber en 4 spors, vil den så også kunne afspille 2 spors bånd/optagelser?

- Er spolebånd en standard eller skal man have bestemte typer til bestemte bånd?

- Er der nogen mærker modeller man skal holde sig fra?

- Pt er der nogle ret billige og velholdte Beocords på dba.dk, vil de kunne bruges?
Brugeravatar
kll
Gearslæber
Gearslæber
Sted: København

Indlæg Skrevet: 13. jul 2019, 09:41

Min Revox A77 har efter lang tids ikke-brug mistet lysten til at dreje sin capstan rundt. Spolemotorerne virker fint. Nogle erfaringer eller reparatøranbefalinger? På forhånd tak!
WarmJet
Røvballemusiker
Røvballemusiker

Indlæg Skrevet: 28. jul 2019, 10:47

scofield skrev:Tillader mig lige at genoplive denne tråd i håb om at nogen vil svare :-)

Jeg har nogle gamle bånd (både 2 og 4 spors) fra en gang i 60'erne (brugt til korrespondance mellem østafrika og Danmark) , som jeg gerne vil have overspillet, og den forbindelse vil jeg købe en brugt maskine, men skal lige være sikker på et par ting:

- Hvis jeg køber en 4 spors, vil den så også kunne afspille 2 spors bånd/optagelser?

- Er spolebånd en standard eller skal man have bestemte typer til bestemte bånd?

- Er der nogen mærker modeller man skal holde sig fra?

- Pt er der nogle ret billige og velholdte Beocords på dba.dk, vil de kunne bruges?

1. Ja, men du vil formentlig miste noget lydkvalitet da den vil forsøge at afspille "bufferafstanden" mellem de to spor, så mere støj.
2. Det er næsten hundrede procent sikkert 1/4" bånd, når det er tale. Hastighed og hvorvudt det er mono fulltrack, stereo halftrack eller stereo quartertrack (firespors der kører to veje som en kassettebåndoptager). Båndene er ligeglade hvad du optager på dem. Der findes også 1/2", 1" og 2" bånd, men det er næppe aktuelt for dig ift. din problemstilling.
3. Dem hvor det er svært at skaffe reservedele eller en reperatør der kan fikse dem. Revox/Studer og Otari er nok dem der er nemmest at holde kørende i Europa.
4. De er fandme gamle og de to jeg har haft, har haft diverse mekaniske problemer som gør at jeg ikke ville forsøge mig med vigtigt arkivmateriale på dem. Derudover så er der nogle af dem, hvis ikke alle, der ikke vil afspille bånd med backcoating. De bånd du har, er næsten sikkert uden, men hvis du vil bruge maskinerne til andet i fremtiden er det en pine i røven. Alle bånd der er i produktion har backcoating.

Held og lykke.
WarmJet
Røvballemusiker
Røvballemusiker

Indlæg Skrevet: 28. jul 2019, 10:51

kll skrev:Min Revox A77 har efter lang tids ikke-brug mistet lysten til at dreje sin capstan rundt. Spolemotorerne virker fint. Nogle erfaringer eller reparatøranbefalinger? På forhånd tak!

Christian Kronborg fra Kronborg Elektronik er vildt dygtig, han holder til i Esbjerg.

Du kan prøve med syrefri symaskineolie. Så vidt jeg husker er capstain ens ift. B77, hvis det er tilfældet er tricket at give det en dråbe i det lille hul i capstain akslen fra toppen. Maskinen skal ligge ned.
Øv dig med en tallerken først, så du ikke drukner motoren. Der findes også en anden metode, som skulle være bedre, men er noget sværere og er ikke noget jeg selv tør gøre eller vil rådgive i.

Er maskinen ren indvendig? Er der OVERHOVEDET ingen aktivitet på motoren? Kunne godt tyde på at den er død, men ved det af gode grunde ikke.
Brugeravatar
kll
Gearslæber
Gearslæber
Sted: København

Indlæg Skrevet: 1. aug 2019, 17:31

Tak for rådet. Ingen aktivitet overhovedet, så den sendes til rep.

Tilbage til "Andet Udstyr & Lydteknik"