Rygter om en ny KORG MINI MS-20 analog synth

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Brugeravatar
niklasni1
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: 2100

Re: Rygter om en ny KORG MINI MS-20 analog synth

Indlæg Skrevet: 25. jan 2013, 14:24

Jeg elsker de der gamle japanere i jakkesæt!
Nobody noes.
Brugeravatar
the19thbear
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Roskilde

Indlæg Skrevet: 25. jan 2013, 15:25

Hvis det virkelig er prisen og hvis den virkelig lyder præcis som den første generation ms20 samt har det eksterne input som gør at man kan generere cv fra en ekstern lydkilde er det helt vanvittigt! Og læg så midi oveni(dog meget begrænset). Det er da sindssygt billigt! Som sagt af andre så må den her da slå bunden ud af modular Synth markedet. Med de samme penge vil man jo kun kunne få ca 5 moduler af en doepfer og det er jo ikke engang nok til en helt almindelig Synth....wow..
Brugeravatar
AvS
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Valby

Indlæg Skrevet: 25. jan 2013, 15:26

Razmo skrev:
pksh skrev:Er det denne???

http://www.4sound.dk/shop/keyboards/kor ... -mini.html

Den er da ikke så gal, prismæssigt?

ja det er den... og nej... prisen kommer til at sætte nye standarder håber jeg... ekstremt billigt i forhold til mange andre synths... knap så godt for de små niche firma'er som Doepfer og MFB, det er helt sikkert... hvem gider købe deres semi modulare nu...

Tvivler på at den kommer til at være særligt lækkert bygget, og jeg vil sgu godt betale noget ekstra for god kvalitet. Grunden til den er så billig er nok også at der ikke er brugt så mange udviklingstimer på den, da det meste ved den er genbrug, så tror ikke den kommer til at påvirke prisen på hvad vi ser fra de minde firmaer. Tror slet ikke at det kan lade sig gøre at udvikle en helt ny synth med de features til den pris og stadig have fortjeneste på den.
Brugeravatar
GeorgeHayduke
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 25. jan 2013, 15:48

Ohhhhhhhhhhhh yes 8-)

Billigt også!
Brugeravatar
Razmo
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Denmark

Indlæg Skrevet: 25. jan 2013, 16:04

AvS skrev:
Razmo skrev:
pksh skrev:Er det denne???

http://www.4sound.dk/shop/keyboards/kor ... -mini.html

Den er da ikke så gal, prismæssigt?

ja det er den... og nej... prisen kommer til at sætte nye standarder håber jeg... ekstremt billigt i forhold til mange andre synths... knap så godt for de små niche firma'er som Doepfer og MFB, det er helt sikkert... hvem gider købe deres semi modulare nu...

Tvivler på at den kommer til at være særligt lækkert bygget, og jeg vil sgu godt betale noget ekstra for god kvalitet. Grunden til den er så billig er nok også at der ikke er brugt så mange udviklingstimer på den, da det meste ved den er genbrug, så tror ikke den kommer til at påvirke prisen på hvad vi ser fra de minde firmaer. Tror slet ikke at det kan lade sig gøre at udvikle en helt ny synth med de features til den pris og stadig have fortjeneste på den.

Jeg tvivler nu på at kvaliteten på en MFB vil være meget bedre end den MS-20 mini hvis jeg skal være helt ærlig... måske Doepfers er en smule bedre kvalitet, men de har kun een semi modular pt. og det er Dark Energy som ikke har nær så megen tingeltangel som den mini der.

Det kommer nok an på hvor meget mere KORG har tænkt sig at gå ind i analog markedet, for ind til nu har de små firma'er været sparet de tre store (KORG, Yamaha og Roland)... hvis disse pludseligt går ind i kampen, så er jeg ikke to sek. i tvivl om at prismarkedet vil ændre sig... desvære kan det betyde at de små går nedeom og hjem så, hvilket jo ville være skidt... vi må se hvad fremtiden bringer.... men jeg tror personligt ikke at KORG vil gå voldsomt ind i det markede endnu... ind til videre har det bare været legetøj de har presteret, men den her mini er vidst lidt af en game changer for KORG, så who knows?
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
Brugeravatar
Razmo
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 26. jan 2013, 10:12

I øvrigt tænker jeg, at hvis man kan lave en synth som MS-20 mini, og sælge den til kun USD 599,- så må der være nogen der tager ågerpriser for analogt grej..... nu ved jeg godt at KORG er et monster i forhold til de små virksomheder, men aligevel... hvem havde regnet med den pris for en MS-20?

Det kunne være sjovt at vide hvor meget Dave Smith f.eks. tjener på en Prophet 12 når alle produktionsudgifterne er betalt f.eks.... for ikke at tale om MOOG.
Brugeravatar
Mycelium moss
Ass. tekniker
Ass. tekniker

Indlæg Skrevet: 26. jan 2013, 10:27

jeg synes ski at det ser fedt ud med den der mini, og den er havnet på min ønskeliste, uddateret eller ej.

jeg vil forøvrigt osse hellere have en klon af den gamle end en ny fancy ms-2000 med en masse features som ville give mig lyst til at skaffe originalen.

fedt med en klon, og jeg er osse på den vogn at de andre store firmaer burde gøre det samme og slå benene væk under vintage synth markedet.
Brugeravatar
teevee
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Randers/Århus

Indlæg Skrevet: 26. jan 2013, 12:07

Razmo skrev:Det kunne være sjovt at vide hvor meget Dave Smith f.eks. tjener på en Prophet 12 når alle produktionsudgifterne er betalt f.eks.... for ikke at tale om MOOG.

Jeg er uddannet indenfor Finans og økonomi, så jeg har efterhånden lavet en del virksomhedsanalyser med fokus på nøgletal og effektivisering af regnskaber. Jeg må indrømme at jeg ikke har rodet det store med udenlandske virksomheder, men hvis du gerne vil have oplysninger om Dave Smith Instruments, Korg, Moog, Yamaha og Clavia m.v
Så kan du trække virksomhedernes årsrapporter ud – Nu kender jeg ikke kravene fra de lande som DSI, Korg, Moog Music inc. m.v befinder sig i. Der kan jo godt være forskellige krav til, hvordan en årsrapport skal være – herhjemme er det delt op efter størrelse med klasse A, B og C+D – som bliver klasse sat efter balance (inkl. aktiver og passiver), nettoomsætning og antal ansatte. Alt efter hvilken klasse du er i, er der forskellige krav.

Jeg kan desværre ikke trække regnskaberne ud for dig, da jeg ikke går på en handelsmæssig uddannelse længere (færdiguddannet), men hvis du kender nogen der går på HHX eller handelsakademi, så plejer skolerne at købe sig adgang til regnskaberne – så man kan hente ligeså tosset man vil fra Experian KOB, Navne & Numre Erhverv og Orbis.

Igen – jeg vil lige markere at jeg ikke kender årsregnskabsloven for de lande de befinder sig i – så hvor detaljeret de er, er svært at vurdere for mig. Her kan virksomheden godt have fint opdelt deres regnskab i produktionsomkostninger, salg, leverandører, løn m.v

Jeg fandt lige ud af, at jeg havde et gammelt password liggende til Navne & Numre Erhverv, som er for danske virksomheder – her kan jeg fortælle dig kort fra hovedresume (Jeg vil ikke til at dykke ned i omkostninger m.v):

Yamaha Danmark: (Jeg ved ikke hvorfor de nye tal ikke er kommet op endnu)
Billede

Roland Scandinavia A/S (Jeg ved ikke hvorfor de nye tal ikke er kommet op endnu)
Billede
What?
Brugeravatar
the19thbear
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Roskilde

Indlæg Skrevet: 26. jan 2013, 12:15

De kommer til at sælge SÅ mange ms20 minier hvis den opfører sig som originalen, med den pris. Hvis jeg har 4700kr liggende til den tid tror jeg ikke jeg kan lade være med at købe den! Og jeg tror langt fra jeg er den eneste...
Brugeravatar
Razmo
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 26. jan 2013, 13:11

the19thbear skrev:De kommer til at sælge SÅ mange ms20 minier hvis den opfører sig som originalen, med den pris. Hvis jeg har 4700kr liggende til den tid tror jeg ikke jeg kan lade være med at købe den! Og jeg tror langt fra jeg er den eneste...

Indrømmet... det er fanderme fristende, men jeg håber jeg kan holde mig væk fra den :roll:
Brugeravatar
Razmo
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 26. jan 2013, 13:13

teevee skrev:
Razmo skrev:Det kunne være sjovt at vide hvor meget Dave Smith f.eks. tjener på en Prophet 12 når alle produktionsudgifterne er betalt f.eks.... for ikke at tale om MOOG.

Jeg er uddannet indenfor Finans og økonomi, så jeg har efterhånden lavet en del virksomhedsanalyser med fokus på nøgletal og effektivisering af regnskaber. Jeg må indrømme at jeg ikke har rodet det store med udenlandske virksomheder, men hvis du gerne vil have oplysninger om Dave Smith Instruments, Korg, Moog, Yamaha og Clavia m.v
Så kan du trække virksomhedernes årsrapporter ud – Nu kender jeg ikke kravene fra de lande som DSI, Korg, Moog Music inc. m.v befinder sig i. Der kan jo godt være forskellige krav til, hvordan en årsrapport skal være – herhjemme er det delt op efter størrelse med klasse A, B og C+D – som bliver klasse sat efter balance (inkl. aktiver og passiver), nettoomsætning og antal ansatte. Alt efter hvilken klasse du er i, er der forskellige krav.

Jeg kan desværre ikke trække regnskaberne ud for dig, da jeg ikke går på en handelsmæssig uddannelse længere (færdiguddannet), men hvis du kender nogen der går på HHX eller handelsakademi, så plejer skolerne at købe sig adgang til regnskaberne – så man kan hente ligeså tosset man vil fra Experian KOB, Navne & Numre Erhverv og Orbis.

Igen – jeg vil lige markere at jeg ikke kender årsregnskabsloven for de lande de befinder sig i – så hvor detaljeret de er, er svært at vurdere for mig. Her kan virksomheden godt have fint opdelt deres regnskab i produktionsomkostninger, salg, leverandører, løn m.v

Jeg fandt lige ud af, at jeg havde et gammelt password liggende til Navne & Numre Erhverv, som er for danske virksomheder – her kan jeg fortælle dig kort fra hovedresume (Jeg vil ikke til at dykke ned i omkostninger m.v):

Yamaha Danmark: (Jeg ved ikke hvorfor de nye tal ikke er kommet op endnu)
Billede

Roland Scandinavia A/S (Jeg ved ikke hvorfor de nye tal ikke er kommet op endnu)
Billede

Nu er jeg bedre til at forstå synth specs sheets end finansielle papirer :lol: ... så jeg blir' ik meget klogere af de tal der, andet end at jeg kan se at Roland har været påvirket af krisen... efter 2008 er der godt nok røget en del af staben.

Egentligt var det også bare ønsketænkning sådan rent instrument mæssigt jeg tænkte på... hvad koster en prophet 12 at lave, og hvor megen profit tjener Dave på sådan en når alt er betalt... det kan jeg ikke rigtigt se ud af sådan nogle overordnede tal jo :) ... men tak for besværet aligevel Teewee 8-)
Brugeravatar
niklasni1
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: 2100

Indlæg Skrevet: 26. jan 2013, 16:05

MS-20 og Prophet 12 er ret svære at sammenligne -- der sidder en masse A/D konvertorer i Prophet'en fordi den har presets og MIDI-kontrol (til dig), som ikke er der i MS-20, og det koster nogen knaster. Plus den er tolvstemmig -- alene det siger den burde koste 12 gange så meget som MS-20 ;)
Nobody noes.
Brugeravatar
Sherinian
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 26. jan 2013, 16:15

Razmo skrev:
Jeg tvivler nu på at kvaliteten på en MFB vil være meget bedre end den MS-20 mini hvis jeg skal være helt ærlig... måske Doepfers er en smule bedre kvalitet, men de har kun een semi modular pt. og det er Dark Energy som ikke har nær så megen tingeltangel som den mini der.

Det kommer nok an på hvor meget mere KORG har tænkt sig at gå ind i analog markedet, for ind til nu har de små firma'er været sparet de tre store (KORG, Yamaha og Roland)... hvis disse pludseligt går ind i kampen, så er jeg ikke to sek. i tvivl om at prismarkedet vil ændre sig... desvære kan det betyde at de små går nedeom og hjem så, hvilket jo ville være skidt... vi må se hvad fremtiden bringer.... men jeg tror personligt ikke at KORG vil gå voldsomt ind i det markede endnu... ind til videre har det bare været legetøj de har presteret, men den her mini er vidst lidt af en game changer for KORG, så who knows?

Heh okay. Jeg er så modsat overbevist om, at det vi ser her fra Korg er begyndelsen på en ny æra for analog synthesizere og at vi med tiden også kommer til at se Roland og Yamaha...ja måske endda også Clavia bevæge sig ind på markedet for ægte analog synthesizere. Hvorfor?
Fordi at software synths langsomt er ved at tage noget af pusten fra hardware synth markedet - eller i hverfald VA synth markedet. Jeg tror der fortsat vil være et marked for workstation/performance synths som Korg Kronos, som folk måtte være skrevet op til i månedsvis, da den kom på gaden. Men i project studierne rundt omkring er der flere der vælger software synths frem for VA synths.
Nu har Korg for længst udgivet Legacy pakken og for nyligt iMS-20 og iPolysix med mm til vildt lave priser og er godt indenfor i softsynth markedet til vildt billige priser, så folk der foretrækker softsynths kan få Korg lyd - til små penge.
Der er så som bekendt en stadig stigende efterspørgelse på den ægte analog lyd. Så hvis Korg fortsat vil sælge hardware synthesizere, så må de jo give folket det de vil ha'...og det er det de er igang med nu og alle elsker dem for det...mens Roland gør sig selv mere og mere upopulær med deres egentlige udmærkede Jupiter-80, som bare er markedsført helt forkert. Roland skal bare lave et reisue af Juno-6/60 og så er de tilbage i kampen. Hvis det sker - og endda til en pris på under 10.000,- kr, hvem vil så være interesseret i at købe en Nord Lead?
Der er selvfølgelig mange flere parametre, der spiller ind i alt det her...det er jeg godt klar over. Men kort sagt, så tror jeg altså, at vi kommer til at se flere analog synthesizere fra alle de store - fordi det er den eneste vej de kan gå, hvis de vil undgå at uddø til software synthesiere - med undtagelse af de store live performance maskiner til live musikerne.

Jeg redigerer lige mit eget indlæg her: Der er jo så stadig i live sammenhænge store fordele ved VA synthesizere som fx Virus Ti
1: Den er laaaangt mere alsidig, da den jo i store træk kan efterligne både Moog, Jupiter, Prophet mm.
2: Muligheden for at stacke op til 16 lyde med individuelle effekter i Multi mode.
3: Kan jævnligt opgraderes/udvide muligheder med gratis software opdateringer.
Brugeravatar
teevee
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 26. jan 2013, 16:36

Razmo skrev:Egentligt var det også bare ønsketænkning sådan rent instrument mæssigt jeg tænkte på... hvad koster en prophet 12 at lave, og hvor megen profit tjener Dave på sådan en når alt er betalt... det kan jeg ikke rigtigt se ud af sådan nogle overordnede tal jo :) ... men tak for besværet aligevel Teewee 8-)

Ja det kunne være spændende, men jeg er ikke i tvivl om at der er en masse omkostninger forbundet med sådan en produktion af instrumenter. Herunder komponenter, løn, lokaler, marketing, administration, afskrivninger m.v Det er derfor, at man masseproducere, så man kan tjene mere pr enhed solgt.
- Indkøbsprisen mellem musikbutikken og ”Dave Smith Instruments” er reelt det, som ”Dave Smith Instruments” tjener.

Så når vi går ned i vores lokale 4Sound og køber en ”DSI Prophet 12” til f. eks 12.000 kr. Så har 4Sound måske betalt 7.000 kr. pr. Prophet 12. De køber dem hjem i en vis mængde og opnår en mængderabat på samme tid.
Det de så tjener er 5.000 kr. pr. enhed fra mit eksempel (12.000 kr.-7.000 kr.), herunder er der selvfølgelig også en leveringsomkostning som skal dækkes også bliver de overskydende brugt til at holde liv i musikbutikken.
- Herunder er jeg ret sikker på at musikbutikkerne aftaler indbyrdes eller med ”Dave Smith Instruments”, hvilken pris de minimum må sælge deres enheder til. Det er også derfor at der ikke er den store prisforskel mellem musikbutikkerne. For hvis Thomann valgte og sælge Prophet 12 til 9000 kr., mens 4sound måske valgte at sælge den til 12.000 kr., så ville forbrugeren pr. automatik købe fra Thomann. Set fra ”mikroøkonomi”, så er det godt med aftalte priser ellers ville det slå de mindre musikbutikker ihjel og til sidst skabe monopol på de store musikbutikker.

Konklusion er her:
Som forbruger betaler du både enhedens omkostninger for ”Dave Smith Instruments” og musikbutikkens omkostninger, for at musikbutikken kan holde sig i live.
Notere: Grunden til at priserne så falder på enhederne en dag og må sælges billigere er pga måske en kontrakt, som siger at efter en bestemt dato, så må butikken selv bestemme prisen. Her vælger musikbutikken så at sætte prisen, så omkostningerne stadig er inkluderet men fortjenesten er meget lille.

Alternativ:
Jeg er ret sikker på at ”Dave Smith Instruments” ikke vil sælge til private, men teoretisk set. Så burde man kunne gå sammen med andre og danne en ”virksomhed” hvor man som gruppe/virksomhed køber en masse ”Dave Smith Instruments” eller ”Moogs” til indkøbsprisen. Problematikken her ville så være aftalen om den faste pris, hvis de enkle medejere ville købe/have et eksemplar til sig selv til indkøbsprisen. Her må man så være opfindsom og få det til at se godt ud på papir ;)

Det her er mit gæt på hvordan markedet fungere ;) *Det kan sagtens være anderledes* ;)
What?
Brugeravatar
Razmo
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 26. jan 2013, 19:01

niklasni1 skrev:MS-20 og Prophet 12 er ret svære at sammenligne -- der sidder en masse A/D konvertorer i Prophet'en fordi den har presets og MIDI-kontrol (til dig), som ikke er der i MS-20, og det koster nogen knaster. Plus den er tolvstemmig -- alene det siger den burde koste 12 gange så meget som MS-20 ;)

Hvis det har set ud som om jeg sammenlignede de to, så er det ikke tilfældet... jeg er udmærket klar over at Prophet 12 er meget dyrere at fremstille med alle de convertere, knobs osv. Det var relativt jeg tænkte da jeg skrev det. man kan jo heller ikek sammenligne antal af stemmer med pris på nogen måde.

Var bare nysgerrig på hvor mange procent en synth gir' de firma'er i dag... for at fornemme om de tager ågerpriser nogen gange.
Brugeravatar
Razmo
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 26. jan 2013, 19:12

Sherinian skrev:
Razmo skrev:

Heh okay. Jeg er så modsat overbevist om, at det vi ser her fra Korg er begyndelsen på en ny æra for analog synthesizere og at vi med tiden også kommer til at se Roland og Yamaha...ja måske endda også Clavia bevæge sig ind på markedet for ægte analog synthesizere. Hvorfor?
Fordi at software synths langsomt er ved at tage noget af pusten fra hardware synth markedet - eller i hverfald VA synth markedet. Jeg tror der fortsat vil være et marked for workstation/performance synths som Korg Kronos, som folk måtte være skrevet op til i månedsvis, da den kom på gaden. Men i project studierne rundt omkring er der flere der vælger software synths frem for VA synths.
Nu har Korg for længst udgivet Legacy pakken og for nyligt iMS-20 og iPolysix med mm til vildt lave priser og er godt indenfor i softsynth markedet til vildt billige priser, så folk der foretrækker softsynths kan få Korg lyd - til små penge.
Der er så som bekendt en stadig stigende efterspørgelse på den ægte analog lyd. Så hvis Korg fortsat vil sælge hardware synthesizere, så må de jo give folket det de vil ha'...og det er det de er igang med nu og alle elsker dem for det...mens Roland gør sig selv mere og mere upopulær med deres egentlige udmærkede Jupiter-80, som bare er markedsført helt forkert. Roland skal bare lave et reisue af Juno-6/60 og så er de tilbage i kampen. Hvis det sker - og endda til en pris på under 10.000,- kr, hvem vil så være interesseret i at købe en Nord Lead?
Der er selvfølgelig mange flere parametre, der spiller ind i alt det her...det er jeg godt klar over. Men kort sagt, så tror jeg altså, at vi kommer til at se flere analog synthesizere fra alle de store - fordi det er den eneste vej de kan gå, hvis de vil undgå at uddø til software synthesiere - med undtagelse af de store live performance maskiner til live musikerne.

Jeg redigerer lige mit eget indlæg her: Der er jo så stadig i live sammenhænge store fordele ved VA synthesizere som fx Virus Ti
1: Den er laaaangt mere alsidig, da den jo i store træk kan efterligne både Moog, Jupiter, Prophet mm.
2: Muligheden for at stacke op til 16 lyde med individuelle effekter i Multi mode.

Nu forholdte jeg mig også kun til analoge synths, da det er de eneste der har min interesse :lol: ... jeg forstår ikke lige sammenligningen med almindelige software VA'ere?

Men jeg er enig i, at hvis de analoge begynder at blive produceret igen, at det vil ændre markedet lidt for de digitale VA'ere, i hvert fald så længe VA'erne stadig kun forsøger at emulere de analoge... de digitale kan sagtens holde deres egen plads, hvis bare de begynder igen at lave intuitive digital syntese som de ældre digitale synths som f.eks. Yamaha EX5, KORG Z1/Radias, Yamaha VL70m, osv. i den dur... de digitale er billigere at fremstille ens de analoge, så hvis de bare har noget de analoge ikke kan komme i nærheden af, er de stadig relevante.

Mange vil f.eks. mene at den bedste VA'er er en Clavia Nord Lead 1/2... personligt har den ikk emin interresse da den KUN emulerer en analog maskine, og helt uden FX osv... enhver poly analog vil i mine ører lyde bedre, og så er valget ikke så svært.

Det jeg oprindeligt ville frem til er konkurrencen analoge synths imellem... ms-20 mini er uhyre billig i forhold til hvilken maskine det er og at brugtmarkedet for den gamle er totalt overdrevet. Og jeg tror at hvis KORG kan holde den type priser på nyt analogt grej, så er det bad news for de små firma'er.

Men absolut godt for forbrugeren... og så aligevel ikke, for hvis de små dør, så ender vi bare som med alle de andre mastodonter i verdensfirma'erne, hvor der kun kommer analoge synths fra Yamaha, Roland og Korg... det ville også være ærgerligt.
Brugeravatar
Razmo
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 26. jan 2013, 19:16

teevee skrev:
Razmo skrev:Egentligt var det også bare ønsketænkning sådan rent instrument mæssigt jeg tænkte på... hvad koster en prophet 12 at lave, og hvor megen profit tjener Dave på sådan en når alt er betalt... det kan jeg ikke rigtigt se ud af sådan nogle overordnede tal jo :) ... men tak for besværet aligevel Teewee 8-)

Ja det kunne være spændende, men jeg er ikke i tvivl om at der er en masse omkostninger forbundet med sådan en produktion af instrumenter. Herunder komponenter, løn, lokaler, marketing, administration, afskrivninger m.v Det er derfor, at man masseproducere, så man kan tjene mere pr enhed solgt.
- Indkøbsprisen mellem musikbutikken og ”Dave Smith Instruments” er reelt det, som ”Dave Smith Instruments” tjener.

Så når vi går ned i vores lokale 4Sound og køber en ”DSI Prophet 12” til f. eks 12.000 kr. Så har 4Sound måske betalt 7.000 kr. pr. Prophet 12. De køber dem hjem i en vis mængde og opnår en mængderabat på samme tid.
Det de så tjener er 5.000 kr. pr. enhed fra mit eksempel (12.000 kr.-7.000 kr.), herunder er der selvfølgelig også en leveringsomkostning som skal dækkes også bliver de overskydende brugt til at holde liv i musikbutikken.
- Herunder er jeg ret sikker på at musikbutikkerne aftaler indbyrdes eller med ”Dave Smith Instruments”, hvilken pris de minimum må sælge deres enheder til. Det er også derfor at der ikke er den store prisforskel mellem musikbutikkerne. For hvis Thomann valgte og sælge Prophet 12 til 9000 kr., mens 4sound måske valgte at sælge den til 12.000 kr., så ville forbrugeren pr. automatik købe fra Thomann. Set fra ”mikroøkonomi”, så er det godt med aftalte priser ellers ville det slå de mindre musikbutikker ihjel og til sidst skabe monopol på de store musikbutikker.

Konklusion er her:
Som forbruger betaler du både enhedens omkostninger for ”Dave Smith Instruments” og musikbutikkens omkostninger, for at musikbutikken kan holde sig i live.
Notere: Grunden til at priserne så falder på enhederne en dag og må sælges billigere er pga måske en kontrakt, som siger at efter en bestemt dato, så må butikken selv bestemme prisen. Her vælger musikbutikken så at sætte prisen, så omkostningerne stadig er inkluderet men fortjenesten er meget lille.

Alternativ:
Jeg er ret sikker på at ”Dave Smith Instruments” ikke vil sælge til private, men teoretisk set. Så burde man kunne gå sammen med andre og danne en ”virksomhed” hvor man som gruppe/virksomhed køber en masse ”Dave Smith Instruments” eller ”Moogs” til indkøbsprisen. Problematikken her ville så være aftalen om den faste pris, hvis de enkle medejere ville købe/have et eksemplar til sig selv til indkøbsprisen. Her må man så være opfindsom og få det til at se godt ud på papir ;)

Det her er mit gæt på hvordan markedet fungere ;) *Det kan sagtens være anderledes* ;)

Så længe det er aftalte priser med Dave Smith og musikforretningerne, og ikke musikforretningerne imellem er det vel ok... ellers er aftalte priser da vidst ulovligt... ret meget enda.

Så vidt jeg ved sælger Dave Smith da også fra sin egen hjemmeside og har gjort det meget længe.
Brugeravatar
Sherinian
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 26. jan 2013, 19:49

Razmo skrev:
Sherinian skrev:
Razmo skrev:

Nu forholdte jeg mig også kun til analoge synths, da det er de eneste der har min interesse :lol: ... jeg forstår ikke lige sammenligningen med almindelige software VA'ere?

Men jeg er enig i, at hvis de analoge begynder at blive produceret igen, at det vil ændre markedet lidt for de digitale VA'ere, i hvert fald så længe VA'erne stadig kun forsøger at emulere de analoge... de digitale kan sagtens holde deres egen plads, hvis bare de begynder igen at lave intuitive digital syntese som de ældre digitale synths som f.eks. Yamaha EX5, KORG Z1/Radias, Yamaha VL70m, osv. i den dur... de digitale er billigere at fremstille ens de analoge, så hvis de bare har noget de analoge ikke kan komme i nærheden af, er de stadig relevante.

Mange vil f.eks. mene at den bedste VA'er er en Clavia Nord Lead 1/2... personligt har den ikk emin interresse da den KUN emulerer en analog maskine, og helt uden FX osv... enhver poly analog vil i mine ører lyde bedre, og så er valget ikke så svært.

Det jeg oprindeligt ville frem til er konkurrencen analoge synths imellem... ms-20 mini er uhyre billig i forhold til hvilken maskine det er og at brugtmarkedet for den gamle er totalt overdrevet. Og jeg tror at hvis KORG kan holde den type priser på nyt analogt grej, så er det bad news for de små firma'er.

Men absolut godt for forbrugeren... og så aligevel ikke, for hvis de små dør, så ender vi bare som med alle de andre mastodonter i verdensfirma'erne, hvor der kun kommer analoge synths fra Yamaha, Roland og Korg... det ville også være ærgerligt.

Aaah okay :-D ...det er mig der lige udvider emnet lidt med software synths så (altså plug ins som Legacy Collection og Nexus og Hybrid and what have you). Ik' at jeg som sådan selv bruger softsynths.
Jeg oplever bare, at der er en tildens til, at flere og flere går den vej. Jeg oplever en snak, der går i retning af, at VA'en bliver overflødig, efterhånden som software plug in synths bliver bedre. Så har man bare sin Axiom midi controller og en Macbook fyldt med plug in synths. Det er noget af en trussel mod VA synths som Nord Lead og Virus Ti mener jeg (nu vil jeg ikke lægge op til en diskussion om, hvilken der er bedst - jeg mener det til dels er en smagssag og til dels kommer an på, hvilke features man har brug for :) ).
Men vi kan jo hurtigt blive enige om, at hverken software VA synths eller hardware VA synths er en trussel mod analog synthesizere, når det kommer til lyden.
Til gengæld synes jeg som sagt, at en VA som Virus Ti stadig er en mægtig performance synth.

Men for at holde mig til det du oprindeligt ville frem til :-D :-D :-D ...konkurrencen analoge synths imellem, der er jeg ret meget hen af vejen helt enig med dig :)
Jeg synes dagsprisen på Alpha Juno 1/2, Juno 106, JX-8P oftest er ganske rimelig. Der kan godt være lidt lange imellem dem - især Polysix, som er min all time favorit synth. Synes ofte den ligger til 6.000,- i god stand, så det er jo et fint køb.
Men over 10.000,- for en MS-20 eller over 20.000,- for en Jupiter 8 eller Mini Moog...det synes jeg er galt.
Jeg vil også sammen med dig håbe - såfremt vi ser flere analoge synths fra giganterne, at det ikke går ud over mindre producenter som fx Dave Smith og Access.
Hvis de fortsat kan lave nogle produkter, der skiller sig ud, så ku' der vel godt stadig være plads til dem, selvom de koster mere. Mange mennesker betaler jo gerne ekstra for at få noget "eksotisk" som de andre ikke har :)
Brugeravatar
teevee
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 26. jan 2013, 19:59

Sherinian skrev: såfremt vi ser flere analoge synths fra giganterne, at det ikke går ud over mindre producenter som fx Dave Smith og Access.

Er Dave Smith under kategorien små/mindre? :)
What?
Brugeravatar
Razmo
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 26. jan 2013, 20:05

@sherinian

Ahh, så er jeg med... jo VA'ere har sværere ved at klare sig overfor softsynths, netop fordi en VA'er jo bare er en dedikeret computer til softsynth... det er jo stort set kun indpakningen der er til forskel... dog vil jeg stadig mene at VA'ere har en nichefunktion, specielt for live spillere... også selv om de bare kan finde en kontroller og tilkoble... en af grundende er at hvis de virkelig udnytter de nyeste processorer i en VA'er vil de kunne meget mere end en softsynth pga. at en computer skal køre alt muligt andet irellevant samtidigt... så rent power CPU mæssigt har en standalone VA'er stadig en fordel.

Men langt den største del af digital inovation... ja det sker på softsynth markedet nu, og det er vel også derfor flere og flere bruger dette, så den er jeg helt enig med dig i... Men tag en synth som Virus'en... jeg tror IKKE på du kan lave en kopi af denne på en PC eller MAC i dag... tror ikke de har CPU kræfter nok til at køre sådan en.

Hvad analog angår er jeg enig med dig... jeg ville i hvert fald nødigt se MOOG, Dave Smith Instruments, Waldorf, Doepfer og MFB forsvinde til fordel for KORG, Yamaha og Roland... både fordi de små har en bedre support som regel end de store statiske firma'er der er mere baseret på bare at producere og spytte ud... de små virker mere dedikerede, lidt mere nørd agtig, og det er som regel de produkter der fanger min interesse.

Men jeg synes jo aligevel det er fedt at se en MS-20 mini der netop kan hive brugtmarkedspriserne ned, for som du selv beskriver det, så er nogle af dem horribelt høje i brugtpriser som ingensteder burde høre hjemme... MOOG, Jupiter-8, TB-303, TR-808/909 osv. osv.. de lyder da godt, men er håbløst forældet i reliability og forbindelse til nyere teknologi, og specielt de ældre der ikke engang har MIDI.... fatter ikke at nogen gider gi' så meget for en TB-303... men det er så nok bare mig.

Generelt mister jeg interessen for synths (inkl. nye) der ryger meget over 6.000,- i pris... jeg forstår ikke at det skal være så dyrt, og det var derfor jeg godt ville vide hvad det egentligt koster at bygge sådan en Prophet 12 i kroner og øre, for at se om det vitterligt er fair priser i forhold til så meget andet elektronik man kan købe i dag (og her tænker jeg ikk ekun musik elektronik, men alt muligt andet).
Brugeravatar
Razmo
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 26. jan 2013, 20:06

teevee skrev:
Sherinian skrev: såfremt vi ser flere analoge synths fra giganterne, at det ikke går ud over mindre producenter som fx Dave Smith og Access.

Er Dave Smith under kategorien små/mindre? :)

I forhold til KORG, Yamaha og Roland... ABSOLUT! ... Dave Smith har ikke mange ansatte, du kan se dem alle på hans website... han er så nok et af de små firma'er som det går rigtig godt for vil jeg tro...

Tjek den liste du selv kom med ovenover... Roland og Yamaha bare i DK afdelingen tæller mellem 30 og 50 medarbedjere... Dave har ikke afdelinger overhovedet, så jeg vil nok mene han er en af de små :)
Brugeravatar
teevee
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 26. jan 2013, 20:16

Razmo skrev:I forhold til KORG, Yamaha og Roland... ABSOLUT! ... Dave Smith har ikke mange ansatte, du kan se dem alle på hans website... han er så nok et af de små firma'er som det går rigtig godt for vil jeg tro...

Tjek den liste du selv kom med ovenover... Roland og Yamaha bare i DK afdelingen tæller mellem 30 og 50 medarbedjere... Dave har ikke afdelinger overhovedet, så jeg vil nok mene han er en af de små :)

Nu laver Roland, Korg og Yamaha også andet end bare synths – set på sortiment. I samme boks er Casio.

Med hensyn til Casio, så syntes jeg faktisk ikke man har set noget spændende fra dem i mange år :/
What?
Brugeravatar
Razmo
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 26. jan 2013, 21:50

teevee skrev:
Razmo skrev:I forhold til KORG, Yamaha og Roland... ABSOLUT! ... Dave Smith har ikke mange ansatte, du kan se dem alle på hans website... han er så nok et af de små firma'er som det går rigtig godt for vil jeg tro...

Nu laver Roland, Korg og Yamaha også andet end bare synths – set på sortiment. I samme boks er Casio.

Med hensyn til Casio, så syntes jeg faktisk ikke man har set noget spændende fra dem i mange år :/

Ja det gør de, og det gør dem jo også til noget større hvad end de laver andet også... det gir' dem jo mulighed for at sætte priserne ned, som så mange andre store virksomheder vil jeg tro.

Og nej... Casio har ikk elaves noget interessant siden deres Phase Modulation synths... de nye de har lavet er bare Va'ere, men sikkert udmærket bang for the buck hvis det er det man leder efter.
Brugeravatar
mik_c
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Vesterbro

Indlæg Skrevet: 27. jan 2013, 10:10

Jeg tror på dette her bliver den nye microKorg i form af sucess og salg.

Men forudser også ligesom microKorgen at den vil ende med at stå og samle støv mange steder, og så ender mange på brugt marketet, oooog det er så DER jeg vil købe en :dollargrin:
Brugeravatar
KlausH
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: KBH NV

Indlæg Skrevet: 27. jan 2013, 10:28

Eller fire! Og det samme her :)

Iøvrigt tror jeg at på verdensplan er Korg et pænt meget mindre firma end Roland og Yamaha. Roland laver jo styrtende på BOSS og Yamaha laver for fanden også biler/motorcykler og hvad ved jeg

Tilbage til "Andet Udstyr & Lydteknik"