Hvordan optager jeg et stereo output m en monobåndoptager?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
nuclues
Medlem
Indlæg: 1714
Sted: frederiksberg

Hvordan optager jeg et stereo output m en monobåndoptager?

Indlæg af nuclues »

Inden jeg prøver det af (hvis det kan lade sig gøre) vil jeg lige høre om man får et ordentlig stereoperspektiv at optage hver kanal seperat og lave et stereospor i min DAW
Kan det lade sig gøre? funker det?
Mvh Nick
Mac pro 2009/6 gig.Cubase 5 /Protools 7,4

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

Hmm så skal du hvertfal lave/optage et kort "knald" nøjagtigt samme sted inden musikken starter så du kan få dem syncet 100% i dawen.
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Medlemsavatar
Wessberg
Medlem
Indlæg: 488
Sted: København

Indlæg af Wessberg »

Hvis lyden er mono, er det nok bare at spille det over én gang. Hvis lyden er stereo, forstår jeg ikke, at der kun er et mono-output :-)

Medlemsavatar
nuclues
Medlem
Indlæg: 1714
Sted: frederiksberg

Indlæg af nuclues »

Mono er fint nok hvis mono sporene i DAW'en blot skal have lidt analog snas og jeg bruger min Nagra mono optager he he
Men jeg tænker på mastersporet også skal have lidt analog snas, når nu jeg har fået sådan en Nagra mono ting
Mac pro 2009/6 gig.Cubase 5 /Protools 7,4

Medlemsavatar
Wessberg
Medlem
Indlæg: 488
Sted: København

Indlæg af Wessberg »

Er det fordi processen er den, at du spiller noget over på båndoptageren fra din DAW og så tilbage igen, pga. det, det giver til lyden? Det vil aldrig helt kunne lykkes at spille det over én kanal ad gangen og stadig bevare det præcist samme faseforhold, da hastighed og pitch svinger en smule på bånd. Det vil uundgåeligt have forskelle, omend små, mellem de 2 channels.

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

Ja det er helt 100 at det aldrig kan blive 100% samme stereo billede.
Men det er vel i bund og grund også lige meget hvis det der kommer retur fra bånd er bedst.
Det er derfor du lige skal have et meget kort knald optaget lige inden musikken går igang fra dawen ud på bånd, på den måde kan du synce ret nøjagtigt.
Dit stereo billede ændre sig også på en stereo båndmaskine pga overhør.
Jeg ville da prøve og se hvad der sker.
Post gerne resultatet :-)

Mvh Jens
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Medlemsavatar
nuclues
Medlem
Indlæg: 1714
Sted: frederiksberg

Indlæg af nuclues »

Tak for svaret gutter, jeg prøver det lige af og smider en lydbid op
Mvh Nick
Mac pro 2009/6 gig.Cubase 5 /Protools 7,4

Medlemsavatar
Wessberg
Medlem
Indlæg: 488
Sted: København

Indlæg af Wessberg »

Jeg synes du skal bevare den som en effekt til lyde du vil lege med og investere i en mere seriøs båndoptager (i stereo), når du vil køre stereomateriale eller mix bussen igennem uden at skulle lave både pre- og postarbejde med sync. Men rock n roll. :-)

Medlemsavatar
nuclues
Medlem
Indlæg: 1714
Sted: frederiksberg

Indlæg af nuclues »

Ja det kan være det er den bedste løsning bare at køre den som effekt på de enkelte spor.Jeg ville bare slippe for at have et gammelt Studer/revox skrummel 2 spors stående, men en stereoversion af min Nagra koster snildt 20 K og derover på Ebay, så jeg fik bare lige den ide ha ha
Igen mange tak for jeres tid og løsninger og fedt at I findes derude :)
Mac pro 2009/6 gig.Cubase 5 /Protools 7,4

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

Jeg vil også tilslutte mig at skal det være en "permanent" løsning så er en god stereo maskine det du skal have, ellers er det sku for langhåret i længden. Men til et par sange her og nu havde jeg bare prøvet og set hvad der skete.
/Jens
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Medlemsavatar
nuclues
Medlem
Indlæg: 1714
Sted: frederiksberg

Indlæg af nuclues »

Ja du har ret i at det bliver for langhåret i længden , men jeg laver alligevel lige en test på det
Problemet er lidt at hvis jeg skal købe en Nagra i stereo version så koster de fra 2000 GP og opefter.De er så ret driftsikre i forhold til så mange andre båndmaskiner på markedet der har mange år på bagen og så fylder de ikke noget særligt
Mac pro 2009/6 gig.Cubase 5 /Protools 7,4

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Kunne da godt være at der var en stereo Nagra til en mere moderat pris :-D
Og måske lige i nærheden.
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Niels Vølund
Medlem
Indlæg: 479
Sted: Vodskov nordjylland

Indlæg af Niels Vølund »

Din Nagra skal godtnok køre møj præcis for det skal lykkes mere end 20-30 sekunder :-) Men spændende hvad du når frem til !
Logic 7.1.1 Os X.4.11 Dual G5 1.8 2GB 2 UAD kort Yamaha 01x, i88, Dynaudio BM5A - kaffe - hotdogs - m.m

Medlemsavatar
nuclues
Medlem
Indlæg: 1714
Sted: frederiksberg

Indlæg af nuclues »

Visse vasse Niels-den skal bare have en hjælpende hånd hvis den halter på timingen ha ha
Mac pro 2009/6 gig.Cubase 5 /Protools 7,4

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

Hmm altså studer a80ére i stereo version ligger på ca 3-5000 nu til dags, og de lyder fandme godt! Men den fylder jo en del...

Mvh Jens
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Nyt svar