Tips og tricks (indstillinger, effekter, routing osv.)

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Brugeravatar
Jens Ledet
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Århus

Indlæg Skrevet: 24. maj 2007, 21:39

en anden gammel og kendt ting er at lave 2 kanaler(kopiere) af lilletrommen og smide kanal2 igennem en komp.. gerne en dårlig komp der smadre den totalt så der kun lige siger sp (atack) og så ligge den op sammen med den originale lilletromme, så får man noget mere smæk i det... DOG kan man få problemer med det itb da der så kommer en latency mellem den ene og den anden kanal, og så duer det ikke. må også kunne bruges på tammer.. hat dog ikke prøvet.
når der nu bliver snakket om pitch og delay i den ene kanal osv.. så kan man også bare smide et delay på 10 ms i den ene side.. det kan man også opnå noget fylde med.

/jens
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)
Brugeravatar
Michael
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vestsjælland

Indlæg Skrevet: 24. maj 2007, 22:24

Jens Ledet skrev:så kan man også bare smide et delay på 10 ms i den ene side.. det kan man også opnå noget fylde med.

Men når du pitcher de der 8 - 10 cent, får man fornemmelsen af dub, ikke tydelig dub men dog, samtidig.
I have no solution, but I do admire your problem.

[url]http://www.artbyaccident.dk[/url]
[url]http://www.lydgaarden.dk[/url]
[url]http://www.silentheart.dk[/url]
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 24. maj 2007, 23:09

Jens Ledet skrev:så kan man også bare smide et delay på 10 ms i den ene side.. det kan man også opnå noget fylde med.

Den er dog ikke mono kompatibel.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
Der er nu en ting, det ville være skønt at have vidst: om de fleste er de bedste, eller bare de fleste
Brugeravatar
Zaki
Executive Producer
Executive Producer
Sted: DK, Valby

Indlæg Skrevet: 25. maj 2007, 00:01

Et trick fra en nylig produktion:

To guitarer der spiller unisont, men hvor jeg gerne vil vil fremhæve hvor stramt de spiller ved at gate dem. Først gatede jeg den ene guitar, så den lød nogenlunde som jeg ville ha' den og dernest gatede jeg den anden med den første guitar som sidechain. På den måde blev tone-længderne fuldstændig ens og netop længden på de toner der bliver spillet kan give lige så meget rytmisk, som hvornår de bliver spillet.

Kan bruges mange steder, men kan let suge liv ud af musikken, så det skal bruges med omtanke.

Et andet trick. Placer en WAVES L2 på masteren. gain 25-35dB, alt efter musikkens karakter. Straks får du den hippeste lækkerlyd ever - hvis du tuner ind på de fede radiostationer er den der hele tiden :-D
Brugeravatar
Zaki
Executive Producer
Executive Producer
Sted: DK, Valby

Indlæg Skrevet: 25. maj 2007, 00:03

david mondrup skrev:

Den er dog ikke mono kompatibel.

Arhhh, who gives a f*ck....

Ej, er faktisk blevet rimeligt mono-paranoid, så jeg er blevet ret glad for "multimeter" i Logic. Jeg synes stadig mono er dybt undervurderet og at det er noget pjat, at alting partout skal produceres i stereo eller mere.
Brugeravatar
Simond
Forum Donator
Forum Donator

Tips til trick søges

Indlæg Skrevet: 25. maj 2007, 00:45

Sidder og spekulere over dette: Har indspillet et akustisk trommesæt efter metronom, og vil eksempelvis gerne ændre lyden af stortrommen, til en samplet BD. Nogle tricks til, hvordan man gør dette? Kan det overhoved lade sig gøre?? Jeg tænker lidt i noget sidechain. Altså ikke så meget i at smide en sample på stortrommesporet manuelt.
Compassion
Vagn Hollund

Indlæg Skrevet: 25. maj 2007, 01:08

Evt lowcutte den og blande med en samplet som du comper og laegger laengere frem i billedet
Ellers kan du jo osse bare mute stortrummetracket eller hva? :)
Senest rettet af Vagn Hollund 25. maj 2007, 01:57, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Simond
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 25. maj 2007, 01:21

Vagn Hollund skrev:Evt lowcutte den og blande med et samplet som du comper og laegger laengere frem i billedet
Ellers kan du jo osse bare mute stortrummetracket eller hva? :)

Finten er at fremkalde den samplet lyd, via den originalindspillet lyd. Og som et eksempel kunne det være en BD. Et menneske ligger jo meget sjældent 100% op a' metronomen. Så derfor skal der et kreativt stunt til, før at min (ønske) tese kan lade sig gøre.
Compassion
Vagn Hollund

Indlæg Skrevet: 25. maj 2007, 01:58

opret en ny traad :wink:
Brugeravatar
tomcat
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Valby ved Kbh

Re: Tips til trick søges

Indlæg Skrevet: 25. maj 2007, 02:18

Simond skrev:Sidder og spekulere over dette: Har indspillet et akustisk trommesæt efter metronom, og vil eksempelvis gerne ændre lyden af stortrommen, til en samplet BD. Nogle tricks til, hvordan man gør dette? Kan det overhoved lade sig gøre?? Jeg tænker lidt i noget sidechain. Altså ikke så meget i at smide en sample på stortrommesporet manuelt.
Har du mic'et op normalt -- så du har et seperat BD spor? Så er det jo bare at fyre det ind i fx reCycle. Dén giver dig jo et midi-track, og så er du hjemme.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Sierra. Logic 10.4.4
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 25. maj 2007, 08:06

Audio to MIDI i Sample Editoren.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
Der er nu en ting, det ville være skønt at have vidst: om de fleste er de bedste, eller bare de fleste
Brugeravatar
bryla
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Indlæg Skrevet: 25. maj 2007, 08:09

FAQ'en har netop et emne om dette
skriver noder
Brugeravatar
Simond
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 25. maj 2007, 09:20

Kanon - Super Tak. (Skulle har været under anden tråd)
Compassion
Brugeravatar
Jens Ledet
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 25. maj 2007, 12:57

det er rigtigt at den md de 10 ms i den ene side ikke er mono kompatibel.. så man skal tænke sig om når man gør det.. men når haævdelen aligevel lytter til det i mp4 format i 128 kbs hmm såååå hehe ej man skal ALTID teste sit mix i mono :-)

/jens
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)
Brugeravatar
Hansen
Producer
Producer
Sted: Ribe

Indlæg Skrevet: 27. maj 2007, 23:34

Lav en kopi af snaresporet som gates ret hårdt. Send dette spor til klangen, men ikke til stereobussen. Så får du ikek hi-hat og andet bleed ind i klangen.

Automatiser thresholden på gate'en - hvis du bruger sådan een - på tammerne.

Hav altid et par slag liggende af hver del på det kit du er ved at indspille. Er der noget der ikke er bleve slået ordentligt på, f.eks. splash eller china, og ikke kommer frem i mixet, så sætter du liige en "sample" ind.
Kristofferb
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Århus, Danmark

Indlæg Skrevet: 28. maj 2007, 12:25

Jens Ledet skrev:det er rigtigt at den md de 10 ms i den ene side ikke er mono kompatibel.. så man skal tænke sig om når man gør det.. men når haævdelen aligevel lytter til det i mp4 format i 128 kbs hmm såååå hehe ej man skal ALTID teste sit mix i mono :-)

/jens

I hvilke situationer kan man komme ud for, at lyttere lytter i mono?
Det virker på mig som noget, der er gået af mode for mange år siden.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 28. maj 2007, 12:35

Jeg lytter i mono derhjemme på radioen.

Mange klubber spiller i mono (eller tager kun venstre side).
Brugeravatar
Mark Norup
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 28. maj 2007, 13:05

Jeg tjekker altid om mine mix fungere i mono, hvis de ikke gør tweaker jeg dem indtil de osse lyder godt i mono..
Brugeravatar
Ronnikj
Gearslæber
Gearslæber
Sted: Frederiksværk

Indlæg Skrevet: 28. maj 2007, 21:30

Kristofferb skrev:
Jens Ledet skrev:det er rigtigt at den md de 10 ms i den ene side ikke er mono kompatibel.. så man skal tænke sig om når man gør det.. men når haævdelen aligevel lytter til det i mp4 format i 128 kbs hmm såååå hehe ej man skal ALTID teste sit mix i mono :-)

/jens

Når jeg sidder på toilettet kommer det ud i mono.... altså fra den radio der tænder samtidig med lyset.
Brugeravatar
Chris Wulff
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: København

Indlæg Skrevet: 28. maj 2007, 21:36

Ronnikj skrev:
Kristofferb skrev:

/jens

Når jeg sidder på toilettet kommer det ud i mono....

DAMN
Brugeravatar
oesterby
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Frøstrup, Nr. Nebel

Indlæg Skrevet: 28. maj 2007, 21:40

Chris Wulff skrev:
Ronnikj skrev:
Kristofferb skrev:

/jens

Når jeg sidder på toilettet kommer det ud i mono....

DAMN

Stereo er også en mulighed...
Anders Østerby [cand.mag. i musikvidenskab og dansk]
Forstander på http://www.frostruphave.dk
Brugeravatar
RigPa
Tekniker
Tekniker
Sted: Viby J

Indlæg Skrevet: 28. aug 2007, 02:55

Få mere smæk i en lilletromme ved at pitche den en smule op.
Brugeravatar
Alex - Aural Invasion
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Frederiksberg

Indlæg Skrevet: 20. sep 2007, 07:59

Jeg er generelt ikke super vild med Cubase's indbyggede plugz, men hold kæft hvor er quadrafuzz fed at sculpte bass med!!
Brugeravatar
RigPa
Tekniker
Tekniker
Sted: Viby J

Indlæg Skrevet: 23. sep 2007, 20:05

For ikke så længe siden skulle jeg overspille mogle tracks fra båndmaskinen til harddisken. Der var et spor med akustisk guitar der blev indspillet lidt for højt hvorfor jeg tog det track igen og endte op med to guitarer. Det er den mest præcise dubbing jeg nogensinde har lavet. Fri for lyd som om det var et ultrakort delay da samplingerne jo er forskellige og båndmaskinen nok også varierer tempoet en anelse, fuldstændig som var det en 100% steady guitarist. Den ene panoreret skarpt til højre og den anden modsat gav en multi flot stereoguitar....
Brugeravatar
Springer
Kaffedreng
Kaffedreng
Sted: Islands Brygge

Indlæg Skrevet: 25. sep 2007, 22:43

Vokalproduktion: Kopier originalsporet - hæv de grimme s'er og t'er på det kopierede spor - komprimer det efterfølgende temmeligt hørbart - skru ned for det kopierede spor - hæv det langsomt indtil du har en behagelig samlet top - resultat: en mere naturlig lyd end en de-esser.

Trommer:
sidechain BD med bassen for at få orden i bunden. Brug flere samples per tromme istedet for at forsøge at eq'e compe en stor lyd frem. Bland akustiske og processerede beats.

Alle instrumenter undtagen bas og BD: Væk med bunden (alt under 100 hz minimum!).

Stereotrick for mono instrumenter: pan instrumentet - 20 (fx) send til en egnet reverb bus pan bussen +20.

I øvrigt: Køb dig til god akustik, mics, tekniker, musikere. Det er tilsyneladende dyrt, men i det lange løb sparer din kunde penge istedet for at prøve at mixe guld ud af projektstudiets begrænsninger+du for tid til at se fodbold og jagte hunkøn.
David Springborg. Interplay Music.
'Pusterummet' Njalsgade. Mac G5, Logic Studio, Avalon 737, TLA Compressor, Genelec 1030, Dynaudio BM5 Apogee Ensemble, Waves/Sonalksis Plugs, Neumann/AKG/Røde/SE Mics. Martin/Tele/Guild/Alhambra Guitars.

http://www.interplaymusic.dk, http://www.degraed.dk

Tilbage til "Andet Udstyr & Lydteknik"