Tips og tricks (indstillinger, effekter, routing osv.)

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Springer skrev:Vokalproduktion: Kopier originalsporet - hæv de grimme s'er og t'er på det kopierede spor - komprimer det efterfølgende temmeligt hørbart - skru ned for det kopierede spor - hæv det langsomt indtil du har en behagelig samlet top - resultat: en mere naturlig lyd end en de-esser.
Den må du lige forklare igen?

Medlemsavatar
Springer
Medlem
Indlæg: 20
Sted: Islands Brygge

Indlæg af Springer »

Hmm... det kan være svært at forklare auditive ting:

Jeg glemte i øvrigt at nævne at bunden/mellemtonen skal helt væk på det kopierede spor.

Jeg prøver forfra:

1. Dubler dit vokaltrack.
2. Fjern bund og mellemtone på kopien.
3. Find og hæv de grimme s/t områder i den resterende top på kopien.
4. Komprimer sporet hørbart. Hermed bliver netop de grimme områder komprimeret mere end resten af toppen, som vi skal bruge med glæde.
5. Mix sporet sammen med det originale.
6. Resultat: dit kopierede spor virker som behagelig top, der sammen med det originale spor giver en mere naturtro lyd end end de-esser
7. Send begge spor til en bus og lav en samlet eq og kompresion (med måde).

Øv: jeg er vist ikke helt god til at forklare det :-x
David Springborg. Interplay Music.
'Pusterummet' Njalsgade. Mac G5, Logic Studio, Avalon 737, TLA Compressor, Genelec 1030, Dynaudio BM5 Apogee Ensemble, Waves/Sonalksis Plugs, Neumann/AKG/Røde/SE Mics. Martin/Tele/Guild/Alhambra Guitars.

http://www.interplaymusic.dk, http://www.degraed.dk

Default avatar
sugardaddy
Medlem
Indlæg: 67

Indlæg af sugardaddy »

Til Folk som der ligesom mig har spekuleret over hvad de forskellige MD 421 versioner dækker over, er der her en forklaring:

http://www.coutant.org/md421u4/index.html

:)
THIS IS THE REMIX...OF MYSELF...SORRY THAT WAS ALL I COULD THINK OF AT THE TIME!!!

Medlemsavatar
Lasso
Medlem
Indlæg: 1775
Sted: DK

Indlæg af Lasso »

Springer skrev:
Alle instrumenter undtagen bas og BD: Væk med bunden (alt under 100 hz minimum!).
Hvis man laver tysker tekno måske....not in rock my friend 8-)

Medlemsavatar
Mark Norup
Medlem
Indlæg: 1146

Indlæg af Mark Norup »

nope.. jeg vil nødig undvære det hug der ligger omkring 40 hz.. især i rock...
Mvh.
Mark Norup

Medlemsavatar
Philler
Medlem
Indlæg: 168
Sted: Hovedstaden

Indlæg af Philler »

Eller i techno for den sags skyld....! De mørke pads og synths må gerne bibeholde noget af dybden tak!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Philler:
Så prøv at cut dine synths ved 80/100hz og boost dem en anelse omkring 200 hz.

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Den med at kopiere vokalsporet, fjerne bund og mellemtone og så compe det, det er jo det samme trick som man kan lave med overheads og selvom jeg ikke har prøvet det på vokal og kan sige noget om det endnu så kan det sikkert godt være en god metode til at kunne hæve top på uden at den bliver anstrengt.

At den kan bruges i stedet for en de-esser er nok dér hvor man misforstår dig lidt, Springer. Mener du ikke at hvis man hæver toppen på denne måde så er det mindre sandsynligt at man efterfølgende får brug for en de-esser, end hvis man bare hæver toppen med en eq?
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Det er osse lidt ala det jeg snakker om ind imellem om at man kan goere med succes med en bassoptagelse
hvor man laver et split signal , et gaar til bas forstaerkeren med en mic foran til at fange fra mellemtonen og op
og en anden optagelse til dybbas via DI til en preamp med en fed comp eller directe til comp

Medlemsavatar
Bacher
Medlem
Indlæg: 1193
Sted: Sjælland

Indlæg af Bacher »

Sound System Interconnection:

http://www.rane.com/note110.html

Medlemsavatar
Golsje
Medlem
Indlæg: 190
Sted: DK

Indlæg af Golsje »

Jeg sender altid mine delaymaskiner videre ind i en rumklang. Jeg synes det giver et mere "naturligt" delay og hjælper i mine ører til et mere sammenhængende mix.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Yup, god idé

I Logic 8 er det dejligt nemt da der sidder sends på busserne, så det er bare at sende en vis portion videre fra delay over i reverb

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvis man ikke vil have den der "tørre" gentagelse som man normalt får ved et helt standard delay, ja, så er det da dejligt med en stille rumklang efter. :)

Medlemsavatar
Joe Belmaati
Medlem
Indlæg: 25

Indlæg af Joe Belmaati »

Jeg kan slet ikke lide at bruge de-esser. Det lyder rent ud sagt af H til IMHO. Jeg gør det, at jeg går hvert enkelt vokalspor igennem og duck'er alle s'er, t'er mv et sted mellem 4 og 8 db. Jeg bruger ganske enkelt Pro Tools plug-in "Gain" og markerer så et område større end mit "s". Derefter duck'er jeg mit område og trimmer til sidst enderne til. Normalt er det ikke nødvendigt at cross-fade. Det tager mig ca. en halv til en hel time at gå en lead vokal igennem, men det er alt besværet værd. Det skulle også lige mangle andet efter det, der kan have været dagevis med indspilninger, ugevis med editering samt muligvis transatlantiske flyture.

Medlemsavatar
Longhorn
Medlem
Indlæg: 1265
Sted: Kolding

Indlæg af Longhorn »

Hvis du er blevet træt af din Reverb-plug og synes den er lidt steril at høre på.. Så prøv at putte en blid Chorus på Reverben (Altså Reverb - Chorus) Det "varmer" din klang og gør den mere fyldig
"You never really finish a mix.. you just give up on it"
"Væk med 2kHz"

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Som opfølgning til det seneste tip så vil jeg lige tilføje at jeg også godt kan finde på, netop at proppe en chorus/flanger eller en diskret phasor bag hele min kæde på en synth, dvs. efter EQ, Delay, Reverb. Som beskrevet så kan det hjælpe en anelse på fyldigheden og tilføje noget som eksempelvis detune af synthen ikke ville kunne gøre på samme livlige måde.. :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Joe Belmaati skrev:Jeg kan slet ikke lide at bruge de-esser. Det lyder rent ud sagt af H til IMHO. Jeg gør det, at jeg går hvert enkelt vokalspor igennem og duck'er alle s'er, t'er mv et sted mellem 4 og 8 db. Jeg bruger ganske enkelt Pro Tools plug-in "Gain" og markerer så et område større end mit "s". Derefter duck'er jeg mit område og trimmer til sidst enderne til. Normalt er det ikke nødvendigt at cross-fade. Det tager mig ca. en halv til en hel time at gå en lead vokal igennem, men det er alt besværet værd. Det skulle også lige mangle andet efter det, der kan have været dagevis med indspilninger, ugevis med editering samt muligvis transatlantiske flyture.
Har du prøvet Waves Renaissance De-esser i Broadband Mode? Den kan lyde meget naturligt, og helt anderledes end de fleste de-essere når den indstilles korrekt.

Når det er sagt gør jeg tit eller har tit gjort det samme som dig,

Medlemsavatar
Tau Gundersen
Medlem
Indlæg: 2075
Sted: Nansensgade

Indlæg af Tau Gundersen »

Joe Belmaati skrev:Jeg kan slet ikke lide at bruge de-esser. Det lyder rent ud sagt af H til IMHO. Jeg gør det, at jeg går hvert enkelt vokalspor igennem og duck'er alle s'er, t'er mv et sted mellem 4 og 8 db. Jeg bruger ganske enkelt Pro Tools plug-in "Gain" og markerer så et område større end mit "s". Derefter duck'er jeg mit område og trimmer til sidst enderne til. Normalt er det ikke nødvendigt at cross-fade. Det tager mig ca. en halv til en hel time at gå en lead vokal igennem, men det er alt besværet værd. Det skulle også lige mangle andet efter det, der kan have været dagevis med indspilninger, ugevis med editering samt muligvis transatlantiske flyture.
Kompromisløshed er fedt. :thumbup:
Jeg er også meget på manuel vokaleditering på flere måder og synes faktisk næsten det er lidt undervurderet, HEH. Aligning, volume automation herunder deess og fades/trimming ta'r altid lidt af min tid, men jeg kan faktisk rigtig godt lide at sidde og pusle med det.

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

Universal Audio har for nylig lanceret en De-Esser til deres UAD-1 serie... Precision De-Esser, hedder den... og den er satme feei :-D

Billede

Et lille hint. Jeg har set, at mange smider De-Esseren på som et af de sidste led i vokal-kæden. Det er ikke altid hensigtsmæssigt. Specielt ikke hvis man tager godt fat med compressorer. For så vil compressorne blot fremhæve S'erne og T'erne yderligere, og dermed sætte De-Esseren på overarbejde... hvilket så ofte vil resultere i en noget kedelig og "flad" vokallyd.

Smid hellere De-Esseren på INDEN compressoren/compressorne... det giver en meget mere naturlig lyd, og giver en langt bedre kontrol med S'erne og T'erne :)

mvh.
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Hmmm...jeg er ikke enig. Men sidste gang jeg bedyrede at de-esseren bør sidde som sidste led i kæden fik jeg også smæk af nogle for at fremlægge det som den evige sandhed.

Men det er det jo heller ikke. I mine øjne bør de-esseren blot komme efter en comp, men der kan sagtens komme både comps og eq's bagefter.

Hvis du de-esser før compen så skal du have threshold så langt ned for at få fat i s'erne at du ofte også får fat i andet i signalet end blot s'erne. Derfor lyder en de-esser ofte ikke så godt som første led. Ved at compe først så kommer s'erne op i niveau og reelt kommer de også først da op i et niveau hvor de kan genere/lyde unaturligt høje. De-esseren tager let fat i dem da du ikke skal have threshold så langt ned for at få fat i dem.

Og hér kommer så det jeg tror er humlen i det hele:
Husker du at medregne den comp der er brugt under tracking?
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg er med Mike her.

Selvfølgelig er der 1 comp på (tracking) men mix-mæssigt er jeg til de-esser før comp. Bruger du Waves Ren De-esser i broadband så lyder det sgu ret naturligt. Og den tager relativt lidt af det gode væk, og fordi den er broadband kan man altid booste med en hi shelf efterfølgende uden mærkeligheder.

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

Hey Luny :)

2 ting.

1. Jeg fik (naturligvis) ikke medregnet en evt. comp'en under tracking... så ja, der kan selvfølgelig være en comp inden De-Esseren.

2. Det er rigtigt, at du skal have din threshold noget længere ned, hvis du De-Esser inden diverse comps... men det er ikke et reelt problem, hvis du har en god De-Esser. Eksempelvis kan du tweake UAD Precision De-Esseren RIGTIG RIGTIG meget, så den kun naile præcis det den skal. Der er overhovedet ingen problemer der :)

Jeg har også prøvet at smide den på diverse steder i vokal-kæden, og indtil videre er min konklusion, at det afgjort lyder bedst at placere De-Esseren INDEN diverse comps... igen ser jeg så lige bort fra en evt. comp'en under tracking.

Jeg har bl.a. brugt UAD De-Esseren på det live-album jeg lige har færdiglavet... og der prøvede jeg også at flytte rundt på rækkefølgen af diverse plugs på vokal-sporet. Og tro mig, der var KÆMPE forskel på om De-Esseren sad forrest eller bagerst i rækken. Den landede forrest... og der var i øvrigt ikke comp på vokalen under tracking her !!!

mvh.
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Jeg er helt enig med jer begge, men jeg ser bare ikke bort fra tracking compen. Den betyder efter min opfattelse og erfaring rigtig meget i denne henseende.

Og der er jo flere forhold der gør sig gældende.
Hvor grimme ER de s'er der skal beherskes i det hele taget? Hvis det ikke er så problematisk materiale så er det jo heller ikke så kritisk vedr. metoden.
Hvad er vores kriterier hver især for hvordan det skal lyde i sidste ende? Jeg hader læspe-resultatet som pesten, men lyt til f.eks. Bryan Adamth på Waking Up The Neighbourth engang... :shock: Rihanna... Need I go on... Der sidder sq nogle teknikere der med armene over hovedet fordi de synes de har de fedeste de-eththere...

Det kan jo være en tilfældighed, men jeg har bare endnu ikke oplevet en de-esser jeg synes lyder bedre forrest i kæden.

Er der optaget med en tracking comp (der laver noget) så kan jeg fint finde på at de-esse først når jeg mixer.

Men i øvrigt, superfedt med en fed de-esser til UAD kortet, hva'? Vi kan nok hurtigt blive enige om at de fede de-essere ikke hænger på træerne, så det er da fedt! Skal den tilkøbes eller er det en del af en update?
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Sonnox Oxford kommer i øvrigt med en nice de-esser meget snart.

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

Luny Tune skrev: Og der er jo flere forhold der gør sig gældende.
Hvor grimme ER de s'er der skal beherskes i det hele taget? Hvis det ikke er så problematisk materiale så er det jo heller ikke så kritisk vedr. metoden.
Hvad er vores kriterier hver især for hvordan det skal lyde i sidste ende? Jeg hader læspe-resultatet som pesten...
Hmm.. skægt... for det er LIGE PRÆCIS denne læspe-effekt jeg får frem/fornemmer, hvis jeg smider De-Esser'en bagerst i kæden. Og i de grelle eksempler, kan De-Esser'en slet ikke fange S'erne og T'erne ordentlig, uden at vokalen bliver fuldstændig indelukket (du skal næsten prøve at arbejde med live-vokaler, hvor trommeslageren samtidig tæver på bækner... så er det ekstra sjovt :shock: ). Smider jeg så De-Esser'en forrest, så er der ingen problemer.
Luny Tune skrev: Det kan jo være en tilfældighed, men jeg har bare endnu ikke oplevet en de-esser jeg synes lyder bedre forrest i kæden.
Hmm... ja, det synes jeg jo så er lidt strange. Jeg har kun 2 forskellige De-Esser'ere, og forskellen på de 2 er den samme, mht. om de sidder forrest eller bagerst i kæden. De lyder klart bedre/mere naturlige, hvis de sidder forrest.
Luny Tune skrev: Men i øvrigt, superfedt med en fed de-esser til UAD kortet, hva'? Vi kan nok hurtigt blive enige om at de fede de-essere ikke hænger på træerne, så det er da fedt! Skal den tilkøbes eller er det en del af en update?
Ja, det er SUPER FEDT :-D ... som med alle andre UAD-1 plugs, så er det et plug-in man betaler separat for. Men det er ABSOLUT pengene værd :)

mvh.
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Nyt svar