Tips og tricks (indstillinger, effekter, routing osv.)

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Re: Tips og tricks (indstillinger, effekter, routing osv.)

Indlæg af GoatSonds »

Et trick til vokaler er at pitche den mono omkring 8-10 cents og kun ha pitchet på omkring 25% mix

Medlemsavatar
stjernemusik
Medlem
Indlæg: 906
Sted: København

Indlæg af stjernemusik »

Tjek lige hele mixet igennem i mono når du tror du er færdig ;) Husk at referencelyt!

Medlemsavatar
Martin Frederiksen
Medlem
Indlæg: 991
Sted: Odense

Indlæg af Martin Frederiksen »

stjernemusik skrev:Tjek lige hele mixet igennem i mono når du tror du er færdig ;) Husk at referencelyt!
Svare det ikke efterhånden til at tjekke "Sort/hvid" kompatibel til film
Venlig hilsen
Martin Almind // Producer & Sangskriver
https://www.facebook.com/MartinAlmindMusic

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Martin Frederiksen skrev:
stjernemusik skrev:Tjek lige hele mixet igennem i mono når du tror du er færdig ;) Husk at referencelyt!
Svare det ikke efterhånden til at tjekke "Sort/hvid" kompatibel til film
Det kommer an på hvor musikken bliver afspillet.

Medlemsavatar
Crevil
Medlem
Indlæg: 733
Sted: Brabrand

Indlæg af Crevil »

P3 klokkede i den for nogle dage siden med mono kompatibiliteten.
Så de fleste håndværkere osv. havde 3 minutter uden lyd, fordi interviewet ikke kunne høres i mono.
Der er stadig mange som lytte mono uden at tænke over det.

Default avatar
xenos
Medlem
Indlæg: 2

Indlæg af xenos »

Indstillinger!!! Lige nu tænker jeg ganske enkelt på hvad folk bruger på deres db/bass/synth EQ+Compression vis.
Attack, Release, Ratio, Thres = compression
boost, cuts og hvor = EQ Hvad bruger i "altid".

Fx er jeg gået hen og blevet i tvivl om jeg bør putte høj eller lav thres på mine kicks, men har førhen næsten altid brugt
omkring -10 db thres og ratio 4:1 på kicks. Jeg er stadig itvivl om hvordan jeg bør stille realease og attack, men syntes lav attack
lyder "bedst". Og dette bliver så EQ'et med low cut ca under 40 hz + omkring 450-600 stykker og evt igen helt oppe i toppen og måske
lidt mellem 1.5-3K.

Medlemsavatar
zakkwylde
Medlem
Indlæg: 2034
Sted: Amager

Indlæg af zakkwylde »

Test din panning og balance ved at tage et sæt bøffer på omvendt. L og R skal altså være modsat af hvad de burde være.

Mange, inkl. mig selv favoriserer én side mere end den anden (også selvom man tænker over det). Mine egne ører hører forskelligt. For mange "skide" trommerslagere og deres bækkener :twisted: på scenen har gjort at mine ører har to lidt forskellige kurver.

Det kan også nogle gange give et nyt syn på tingene, og så er det lidt sjovt synes jeg. Jeg har det sådan at min panning og balance skal fungere i både alm. og omvendt.

prøv det :wink:
Senest rettet af zakkwylde man 16. jul 2012 01:36, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
stjernemusik
Medlem
Indlæg: 906
Sted: København

Indlæg af stjernemusik »

xenos skrev:Indstillinger!!! Lige nu tænker jeg ganske enkelt på hvad folk bruger på deres db/bass/synth EQ+Compression vis.
Attack, Release, Ratio, Thres = compression
boost, cuts og hvor = EQ Hvad bruger i "altid".

Fx er jeg gået hen og blevet i tvivl om jeg bør putte høj eller lav thres på mine kicks, men har førhen næsten altid brugt
omkring -10 db thres og ratio 4:1 på kicks. Jeg er stadig itvivl om hvordan jeg bør stille realease og attack, men syntes lav attack
lyder "bedst". Og dette bliver så EQ'et med low cut ca under 40 hz + omkring 450-600 stykker og evt igen helt oppe i toppen og måske
lidt mellem 1.5-3K.
Der er ikke noget "altid". Der er kun det materiale du arbejder med og referencerne som du skal forholde dig til. Læs mere om EQ og compression, så ved du hvad jeg mener. Det lyder lidt som om du leder efter noget du ikke engang ved hvad er :-)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

zakkwylde skrev:Test din panning og balance ved at tage et sæt bøffer på omvendt. L og R skal altså være modsat af hvad de burde være.

Mange, inkl. mig selv favorisere én side mere end den anden (også selvom man tænker over det). Mine egne ører høre også forskelligt. For mange "skide" trommerslagere og deres bækkener :twisted: på scenen har gjort at mine ører har to lidt forskellige kurver.

Det kan også nogle gange give et nyt syn på tingene, og så er det lidt sjovt synes jeg. Jeg har det sådan at min panning og balance skal fungere i både alm. og omvendt.

prøv det :wink:
Godt tip Zakkwylde. Det vil jeg lige skrive bag øret.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det var derfor jeg fik indført en LR flip funktion på Danfield Monitor2.

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Er der nogle ideer til, hvordan jeg får mine vokaler til at lyde åbent - som de er nu, synes jeg mere de lyder som om de er indspillet nede i en papkasse. - Min mikrofon burde være brugbar (Røde NTK) og en Solo610 preamp. - Men måske jeg skal finde en mikrofon med en anden karakteristik. ??

De bedste hilsner.
Stig.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nok nærmere dit indspilningsrum.

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Holger skrev:Nok nærmere dit indspilningsrum.

Hej Holger :)

Har du forslag til hvilken slags rum jeg skal bruge ??

Stig.

Medlemsavatar
Bjerre
Forum Donator
Indlæg: 2030
Sted: Randers

Indlæg af Bjerre »

Jeg tror han mener mere akustisk regulering og/eller et større rum. Hvis du sidder i et lille rum der ikke er ordentligt akustisk behandlet vil du få mange hurtige reflektioner der vil give dig lyden af et lille rum = papkasse.

Nogle mener, at 610'eren kan lave en lidt "lukket" lyd da den kan være "mørk" i lyden...
[i]Hearing is believing... Or so I've heard[/i]

[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, de indspilningsrum, ikke din rumklangseffekt.

610'eren er noget mudret i lyden efter min mening.

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Hej Bjerre og Holger !!

Tak for jeres bud på det...
Jeg vil prøve at indspille vokalen i et større rum, og se om det hjælper.
- Hvad for en preamp vil I anbefale mig, hvis jeg ender med at må skifte 610'eren ud ?? :|

De bedste hilsner
Stig.

Medlemsavatar
Bjerre
Forum Donator
Indlæg: 2030
Sted: Randers

Indlæg af Bjerre »

He he - vedr. preamp ved jeg godt hvad Holger vil foreslå ;-) og den er meget "ren" omend den også kan bibringe med lidt harmonisk distortion. 610'eren er måske det man ville kalde en farve-preamp. Den går man efter, når man vil have lige præcist det den bibringer en optagelse. Laver man mange optagelser med den samme mic/preamp vil noget af dens "farve" ophobe sig i mixet og komme til at dominere. Derfor går mange efter en "ren" preamp da man så ikke opnår samme problemer.

Mht. akustikken kan et stort rum give en større lyd, men det rums klang, kommer så også med på optagelsen. Derfor kan det være en fordel, hvis man vil have fuld kontrol at dæmpe meget. Nogle af de "hjemmelavede" løsninger der florerer er at stille dig med ryggen til et hjørne og stille en masse madrasser op i hjørnet bag dig. Eller stå med ryggen til et åbent klædeskab, med tøj hængende på lågerne. Det kan hjælpe.meget på optagelser i et ikke reguleret miljø. At det så kan være svært at mixe i samme miljø er så en anden snak.

Åh forresten, så var ovenover ville preampen nok være en Great River. Personligt har jeg gode erfaringer med SPL. F.eks. channel one eller track one, hvis du tænker på channelstrips. Som preamp alene, er jeg glad for GAP pre73, men det er også en preamp der "tilføjer noget
[i]Hearing is believing... Or so I've heard[/i]

[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Bjerre skrev:Åh forresten, så var ovenover ville preampen nok være en Great River. Personligt har jeg gode erfaringer med SPL. F.eks. channel one eller track one, hvis du tænker på channelstrips. Som preamp alene, er jeg glad for GAP pre73, men det er også en preamp der "tilføjer noget
Altså som udgangspunkt er Great River'en jo også inspireret af Neve 1073. At ME-1NV og GAP Pre73 nok ikke lyder helt ens er nok også grundet prisforskellen og designforskelle.

Medlemsavatar
Bjerre
Forum Donator
Indlæg: 2030
Sted: Randers

Indlæg af Bjerre »

Det er rigtigt ja - og lidt sjovt, da Great Riveren skal presses noget mere før den lyder som en 1073, hvor Gap'en gør det tidligere - eller hvertfald introducerer tydelig harmonisk distortion. Det kan selvfølgelig være meget subjektivt, hvad.man synes de to preamps lyder af. Men det er lidt sjovt at GR'eren betragtes som en "ren" preamp når det er en klon af 1073'eren.
[i]Hearing is believing... Or so I've heard[/i]

[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Den er overhovedet ikke ren, nej. Men den lyder genialt :-) Ellers vil jeg meget gerne anbefale Tube-Tech MP1A.

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Hej !

Det er jo nogle temmelig dyre preamp i foreslår.
Hvad med den her - SSL X Logic Alpha Channel - den har jeg tidligere været interesseret i, men købte i stedet for Solo610'eren. Vil den kunne være et godt alternativ til det ??

Stig.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

GA Project Pre73 starter på en ret fornuftig pris:
http://www.4sound.dk/shop/preamps/ga-pr ... -mkii.html

Der findes også Pre73 DLX. Den har udgangstrafo i + lidt forskellige andre forbedringer iforhold til Pre73 Mk II

Det er muligt at modde Pre73'eren yderligere med 2 trafoer mere. Hvis du på forhånd ved at du skal ha' den "fuldt moddet" er det nok smartest at købe den direkte hos Golden Age Music.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvad er der mest fornuft i hvis man vil bruge 2 compressore på mix/masteren? Først en comp med "mellem" attack for at lade transienter komme igennem, derefter en comp med "hurtig" attack? Som regel er jeg meget glad for auto-release, da det tit kommer til at give det bedste resultat IMO, men hvilke(t) af trinnene ville man vælge andet end auto, hvis overhovedet?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvis du vil serielt komprimere i masteringen, så handler det først om hvad det specifikt er du ønsker at opnå. F.eks. kan du ønsker at den første compressor skal arbejde med langsom attack og auto-release for at lave lidt levelling uden at den grabber så meget. Næste comp kan så have andre indstillinger, men ikke nødvendigvis hurtigt attack - det handler ofte mere om shaping i form af at ændre punchet eller blot lidt alternativ kontrol af kraftige slag. Det er ikke en substitut for limiting eller clipping på nogen måde.

Jeg tror du vil få det bedste resultat ud af at stille dig selv spørgsmål, dvs. hvad er det du ønsker at opnå.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev:Det er ikke en substitut for limiting eller clipping på nogen måde.
Det kan der jo være noget om.


Jeg prøvede det lige på et af mine egne numre jeg netop har gjort færdigt. Det var så i omvendt rækkefølge af beskrevet her i tråden, og bidrog ikke med noget positivt, så ekstra-comp'en blev smidt af igen.

Jeg håbede mest af alt bare på at lave det højere, hvilket det jo også blev, men bedre blev det ikke. Nu er der så lidt fornuftige ord jeg kan bruge lidt tid på.. Takker. :-D

Nyt svar