Tips og tricks (indstillinger, effekter, routing osv.)

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
deepFly
Medlem
Indlæg: 252
Sted: Københavnsområdet

Re: Tips og tricks (indstillinger, effekter, routing osv.)

Indlæg af deepFly »

j79 skrev:Mit gæt er at du enten har noget resonans på det filter du cutter med, eller bruger et alt for stejlt filter?

Hvis det er ren oprydning plejer jeg at cutte så meget som muligt uden at det ændrer på lyden på det enkelte solo'ede track.
Okay cool... vidste jeg ikke :) kan det skabe resonans at bruge et for stejlt filter?
Prøvede mig lidt frem og lyttede enkeltvis, som du også skriver, og så sad den i skabet :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Cut med 6dB/oktav eller 12dB/oktav, og så evt. en faselineær eq. :)

Medlemsavatar
deepFly
Medlem
Indlæg: 252
Sted: Københavnsområdet

Indlæg af deepFly »

Christoffer I. N. skrev:Cut med 6dB/oktav eller 12dB/oktav, og så evt. en faselineær eq. :)
Undskyld men det bliver du nødt til lige at forklare :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

deepFly skrev:
Christoffer I. N. skrev:Cut med 6dB/oktav eller 12dB/oktav, og så evt. en faselineær eq. :)
Undskyld men det bliver du nødt til lige at forklare :)
I din EQ kan du nok styre hvilken stejlhed din lowcut skal have. Vælg 6dB/oct eller 12dB/oct, cuts der bliver lavet med stejlere filtre end det lyder ofte kunstigt og det er som regel ikke det man ønsker med en lowcut. :)

Angående at bruge en faselineær EQ så går det ud på at du med en normal EQ flytter faserne på de frekvenser du cutter. Det kan give en hørbar ændring i lyden, men det vil være tydeligere med stejlere filtre (f.eks. 24 eller 48dB/oct), så det er nok også en af tingene du er stødt på med dit problem tidligere. :)
En faselineær EQ ændrer ikke på fasen i det signal du cutter væk. Dvs. det påvirker ikke lyden udover at du får dit rene cut. :)

Medlemsavatar
deepFly
Medlem
Indlæg: 252
Sted: Københavnsområdet

Indlæg af deepFly »

Mange tak for forklaringen :) Det skal helt sikkert prøves! Hvordan kan man se om ens software-eq er faselineær? Bruger Fabfilter's Pro-Q...

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Producenten vil som regel gerne reklamere med det. :)
Dog er der som udgangspunkt ikke noget galt i at bruge en normal eq til at cutte med, det er nærmere nørderi.
Jeg bruger selv Flux Epure som vist skulle være en "minimum phase" EQ.

Waves har lavet en faselineær EQ, kan ikke lige huske hvad den hedder, men den har det problem at der opstår en betydelig forsinkelse igennem den, da der skal regnes en del på tingene for at få den korrekte lyd ud, helt faselineært. :) Nu har det plugin vist også nogle år på bagen, så vidt jeg husker..

Medlemsavatar
j79
Medlem
Indlæg: 781
Sted: Göteborg

Indlæg af j79 »

Måske er det bare mig der har det sådan, men jeg vil mene at der absolut ingen grund er til at bruge en linear-phase eq til simpelt hi-pass...for det første cutter man jo ting man stort set ikke kan høre, for det andet introducerer de latency, for det tredje er de lidt mere cpu-sultne. Det er selvfølgelig muligt at det siger mere om mine ører end om de forskellige eq's, men jeg prøvede begge dele på et tidspunkt og kunne ikke høre nogen forskel :?

Medlemsavatar
eberl42
Medlem
Indlæg: 392
Sted: Djursland

Indlæg af eberl42 »

Jeg smider lige et trick jeg har læst mig frem til og afprøvet en del gange med stort held.
For at få en lead vokal til at "trække sig lidt tilbage" i lydbilledet når den synger kraftigt (feks omkvæd) og blive helt tæt i de stille stykker (feks vers).
Sæt en send med rumklang på vokalen og skru lidt op.
Send vokal sporets output ud igennem en bus, sæt en compressor på den bus....
Så vil rumklangs mængden variere efter hvor kraftig vokalen er før compressoren..... Dvs når der synges kraftigt kommer der mere klang på, når der synges svagt er der nærmest ingen klang....

Og jeg vil også tilskrive mig de stemmer der laver "manuel" de´esser med volume automatisering, det fungerer virkeligt godt.
Jeg bruger også samme funktion når jeg har voldcomprimeret en vokal og feks g´er og k´er bliver for kontante....
http://www.johannessmed.com
Producer - Kunstner - Musiker

Medlemsavatar
ragras
Medlem
Indlæg: 159
Sted: Slagelse

Indlæg af ragras »

Kan godt være jeg spørger dumt men, hvad er routing..?

Hvilke effekter bruger i i jeres vocal mix og guitar mix..?

Default avatar
LionelMogensen
Medlem
Indlæg: 125
Sted: København

Indlæg af LionelMogensen »

RigPa skrev:Et gammelt trick fra firserne egentlig inspireret af nogle Tina Turner produktioner: Signal ind i en effectmaskine, SPX90/900/1000 el lign. Stereopitch med ca 10% af en ½tone op i den ene side og 10% af en ½tone ned i den anden. Sæt et delay på de to signaler på ca 10 ms. Det kan bruges på alt undtagen trommer til at lave federe stereo ting og kan 'løfte' instrumenter skråt opad og bagud i lydbilledet. I beskedne mængder kan den virke ambient sammen med andre instrumenter. Har lavet den på mange forskellige maskiner og senest vhja plugins. Lyder altid lidt forskelligt men fedt. Stinkefedt på guitar picks.
Jeg ved godt at det er lang tid siden denne her har været oppe at vende, men jeg kunne dødgodt tænke mig at høre hvilke plugins man kan genskabe denne effekt med i Cubase på Mac? Jeg har lavet den manuelt i cubase ved at duplikere spor og pitche dem op og ned, men det tager evigheder og vil gerne prøve det af på en del instrumenter. Jeg synes det lyder virkeligt lovende.

Tak!
MacBook (2 GHZ Core 2 Duo, 4 GB RAM), Cubase Studio 5, Edirol UA-25EX, Ensoniq ASR-10, Yamaha PSR-330, Technics KN-1500, MIDI-gangstativ

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Lidt godbider om b la MS og Microphone valg og Bousouki istedet for guitar paa popproductioner
med Dann og Dave Huff og Ed Saey


Medlemsavatar
Franne500
Medlem
Indlæg: 605

Indlæg af Franne500 »

Vagn Hollund skrev:Lidt godbider om b la MS og Microphone valg og Bousouki istedet for guitar paa popproductioner
med Dann og Dave Huff og Ed Saey


sejt - hvordan "fjerner" man midten i Logic ? Skal der ekstra plug ins til ?

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Wessberg
Medlem
Indlæg: 488
Sted: København

Indlæg af Wessberg »

deepFly skrev:Mange tak for forklaringen :) Det skal helt sikkert prøves! Hvordan kan man se om ens software-eq er faselineær? Bruger Fabfilter's Pro-Q...
Det var dog skræmmende, som jeg hele tiden quoter dig, det skal du ikke ligge noget i :-D - Jeg bruger bare også FabFilter Pro-Q ofte, og den kan operere både i minimumfase- og lineærfasetilstand. Du vælger blot, hvilken tilstand du ønsker, nederst i plugin'et. Der vil altid være en forsinkelse forbundet med lineærfase, så du kan vælge forskellige latency-tider, allesammen vil dog have en indvirkning på især dens respons i basområdet. Pas dog på med at vælg for stor en latency (= headroom at arbejde med i bundregistret af frekvensgangen, hvad gælder lineærfaseeq's pga. bølgelængde), da der kan forekomme en kedelig bivirkning på spor med stejle transienter.

Medlemsavatar
deepFly
Medlem
Indlæg: 252
Sted: Københavnsområdet

Indlæg af deepFly »

Det er helt i orden :) er glad for du gidder at hjælpe og svare på spørgsmålene... kan jo også være der er andre der kan få noget ud af det her på forummet...

Medlemsavatar
thamdrup
Medlem
Indlæg: 40
Sted: København

Indlæg af thamdrup »

Mht faselinearitet for equaliziere ....

Faseforskydning i forbindelse med eq, er ikke nødvendigvis af det onde. Alle de klassiske analoge equalizere f.eks. er ikke-faselineære, og netop måden de forskyder fasen på i forskellige frekvenser er med til at give dem deres særlige lyd. Faselineære equalizere er nok korrekte, men har altså ikke så meget karakter, som de ikke-lineære. Jeg bruger dem først og fremmest på masterbussen.

-Simon Thamdrup

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Luny Tune skrev:
Søren Sømand skrev:Næste spørgsmål er så hvad i stiller Plugin Latency til?
All.

Og det er Plugin Latency -> Compensation der sættes dér.

Når du så så optage så brug Low Latency mode. Væn dig til at have den knap i din Transport bar, keycommand eller hvad der nu passer dig bedst.
Der inde hvor du sætter Compensation til All kan du også sætte en værdi for Low Latency mode og den værdi er grænseværdien for hvilke plugins der bypasses i Low Latency mode.
Hos mig står den på 5 ms hvilket vil sige at alt der introducerer mere end 5 ms latency disables i Low Latency mode.

Det betyder selvfølgelig også at tingene når du optager ikke lyder helt lige som i normal mode, men jeg har ikke oplevet det som et problem overhovedet.
Naar jeg optager laver jeg et cue Bounce af hele arrangementet og slaar Compensation fra
Da jeg ikke er helt sikker paa hvornaar der er latency
Det er muligvist over kill ?
Senest rettet af Vagn Hollund fre 30. sep 2011 04:30, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

En slags exciter plug jeg lavede efter at have set en Mix tutorial om det
Den giver lidt extra kriller til en mandlig vokal sat paa en bus
http://dl.dropbox.com/u/1243874/Diverse ... stoBus.cst

Medlemsavatar
Crevil
Medlem
Indlæg: 733
Sted: Brabrand

Indlæg af Crevil »

Vagn Hollund skrev:Lidt godbider om b la MS og Microphone valg og Bousouki istedet for guitar paa popproductioner
med Dann og Dave Huff og Ed Saey

Fedt! Og meget spændene!

Medlemsavatar
stjernemusik
Medlem
Indlæg: 906
Sted: København

Indlæg af stjernemusik »

Jeg er begyndt at bruge Logic's egen plugin "Enveloper" til at forme transienter. Den er god til at give endnu mere punch hvis du ikke har nok i forvejen. Kan faktisk bedre lide den end SPL Transient Designer, og den bruger meget lidt CPU.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jeg skulle faktisk til at skrive præcis det samme. Har ikke erfaringer med andre plug-ins, men bruger Logic's Enveloper. Hvis jeg har rytmiske passager, hjælper det at lege lidt med den.
skriver noder

Medlemsavatar
stjernemusik
Medlem
Indlæg: 906
Sted: København

Indlæg af stjernemusik »

Super :) Her er en til: Haas effekten kan laves med Logics egen "Sample Delay". Super nemt og super lidt CPU igen. Jeg bruger det tit inden for trommer til nogle mid/top ting. For at give bredte, eller for at rydde op i centerområdet i et mix. Husk at tjekke for faseproblemer. For jer der ikke ved hvad Haas effekten er: Google


Bonus: Vi ved alle at vi skal lowcutte så naturligt så der gives plads til bunden i et mix. Jeg er også begyndt at highcutte så snart det er muligt, så der er plads til andet top. Det skal selvfølgeligt ikke gå ud over sangen, men det gir lidt mere dybde i et mix syns jeg :-)

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Massenburg dialer GML 8200 in paa samplet piano

Medlemsavatar
Honik
Medlem
Indlæg: 12
Sted: København - Christiania

Indlæg af Honik »

Jeg bruge ofte, i omkvæd, en Vocal Transformer hvor jeg i højre side pitcher 4 cents op og i venstre 4 cents op og bibeholder midten som den er ... så lyder det meget bredere og lyder som om at der er flere spor.. (hvis man leder efter den store lyd)

Det virker!!
[color=#BF0000]Står du med lort til halsen, skal du ikke hænge med hovedet[/color]

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Et trick til rock guitar optagelser er at bruge 2 57'ere på ampen. Én lige i midten og én 45 grader så de står ca V, og så på mixeren uden eq, bare at blende de 2 kanaler.
så kan man suplere med rumklang på kun den ene 57'er.

Nyt svar