Tips og tricks (indstillinger, effekter, routing osv.)

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Kapello
Medlem
Indlæg: 522
Sted: København/Sverige

Re: Tips og tricks (indstillinger, effekter, routing osv.)

Indlæg af Kapello »

Et "trick" jeg er glad for på vokal er, at kopiere hovedsporet, skrue pænt langt ned, for så at compe det næsten ind i helvede.
På den måde synes jeg, at jeg får den effekt ud af compen jeg gerne vil have, og samtidig bevarer jeg det naturlige, ved at have størstedelen af output fra vokalen på hovedsporet.
Jeg skal lige hjælpes her?!?
Har du så to identiskes spor med vocal tændt på en gang?? en med voldcomp og en "naturel"??
Giver det ikke en masse fase-problemer?

Ha' det super
Kapello
[color=#0000BF][i]Når du peger fingre ad andre er der altid tre fingre som peger mod dig selv![/i] [/color]

Medlemsavatar
Kapello
Medlem
Indlæg: 522
Sted: København/Sverige

Indlæg af Kapello »

Et gammelt trick fra firserne egentlig inspireret af nogle Tina Turner produktioner: Signal ind i en effectmaskine, SPX90/900/1000 el lign. Stereopitch med ca 10% af en ½tone op i den ene side og 10% af en ½tone ned i den anden. Sæt et delay på de to signaler på ca 10 ms.
Og ved at have forskellige delay settings10 msi left og 12-16 i den anden giver det endnu mere bredde.
Ved så at route det processerede signal gennem en autopanner får man en meget mere levende effekt, som ikke bliver så statisk og stædig.
God på akustiskk guitar, man har glemt at doble for eksempel - eller hvis man som ene guitarist skal genskabe 2-3 doblede guitarer live... :wink:

Kapello
[color=#0000BF][i]Når du peger fingre ad andre er der altid tre fingre som peger mod dig selv![/i] [/color]

Medlemsavatar
Longhorn
Medlem
Indlæg: 1265
Sted: Kolding

Indlæg af Longhorn »

Kapello skrev:
Et "trick" jeg er glad for på vokal er, at kopiere hovedsporet, skrue pænt langt ned, for så at compe det næsten ind i helvede.
På den måde synes jeg, at jeg får den effekt ud af compen jeg gerne vil have, og samtidig bevarer jeg det naturlige, ved at have størstedelen af output fra vokalen på hovedsporet.
Jeg skal lige hjælpes her?!?
Har du så to identiskes spor med vocal tændt på en gang?? en med voldcomp og en "naturel"??
Giver det ikke en masse fase-problemer?

Ha' det super
Kapello
Nej det giver ikke fase-problemer hvis man har delay-kompensering.. Det er et trik som kan være fedt på mange instrumenter bl a. trommer.
"You never really finish a mix.. you just give up on it"
"Væk med 2kHz"

Medlemsavatar
Kapello
Medlem
Indlæg: 522
Sted: København/Sverige

Indlæg af Kapello »

Ok - vildt - det skal da prøves; spændende!
Igen en god og inspirerende tråd - dejligt.
Ha' det super
Kapello
[color=#0000BF][i]Når du peger fingre ad andre er der altid tre fingre som peger mod dig selv![/i] [/color]

Medlemsavatar
megl
Medlem
Indlæg: 1485
Sted: Århus

Indlæg af megl »

Kapello skrev:
Et gammelt trick fra firserne egentlig inspireret af nogle Tina Turner produktioner: Signal ind i en effectmaskine, SPX90/900/1000 el lign. Stereopitch med ca 10% af en ½tone op i den ene side og 10% af en ½tone ned i den anden. Sæt et delay på de to signaler på ca 10 ms.
Og ved at have forskellige delay settings10 msi left og 12-16 i den anden giver det endnu mere bredde.
Ved så at route det processerede signal gennem en autopanner får man en meget mere levende effekt, som ikke bliver så statisk og stædig.
God på akustiskk guitar, man har glemt at doble for eksempel - eller hvis man som ene guitarist skal genskabe 2-3 doblede guitarer live... :wink:

Kapello
Og ved at pitche forskelligt op og ned bliver den ENDNU bredere - fx 7 cent og 5 cent

SPX-serien har et preset der hedder et eller andet med Symphonic, der gør nøjagtig det.

/megl

Medlemsavatar
Ueb
Medlem
Indlæg: 81

Indlæg af Ueb »

Longhorn skrev:
Kapello skrev:
Et "trick" jeg er glad for på vokal er, at kopiere hovedsporet, skrue pænt langt ned, for så at compe det næsten ind i helvede.
På den måde synes jeg, at jeg får den effekt ud af compen jeg gerne vil have, og samtidig bevarer jeg det naturlige, ved at have størstedelen af output fra vokalen på hovedsporet.
Jeg skal lige hjælpes her?!?
Har du så to identiskes spor med vocal tændt på en gang?? en med voldcomp og en "naturel"??
Giver det ikke en masse fase-problemer?

Ha' det super
Kapello
Nej det giver ikke fase-problemer hvis man har delay-kompensering.. Det er et trik som kan være fedt på mange instrumenter bl a. trommer.

Ok, så det er dét der sker når man kopierer et, eksempelvis, vokalspor. Er der nogen som kan forklare hvorfor der opstår faseproblemer? Bør en kopi af et spor ikke ligge i perfekt fase?

Medlemsavatar
Longhorn
Medlem
Indlæg: 1265
Sted: Kolding

Indlæg af Longhorn »

Er der nogen som kan forklare hvorfor der opstår faseproblemer? Bør en kopi af et spor ikke ligge i perfekt fase?
Jo, det burde være i fase hvis selve programmet understøtter delay-kompensering - Tjek evt. at det ikke er slået fra!
"You never really finish a mix.. you just give up on it"
"Væk med 2kHz"

Medlemsavatar
Ueb
Medlem
Indlæg: 81

Indlæg af Ueb »

Aha, det vil altså sige at min sequencer skyder en kopi lidt ud af fase hvis ikke delay-kompensering er slået til...
Er det ikke lidt bagvendt logik? Måske forstår jeg det bare ikke, men man skulle da tro at sequenceren automatisk placerede en kopi i korrekt fase, hvorefter man selv kunne faseforskyde det hvis man ville...
Ikke at det gør den store forskel, men er der en bestem grund til at det virker sådan?

Medlemsavatar
Morten Pilegaard
Medlem
Indlæg: 276
Sted: København

Indlæg af Morten Pilegaard »

Ueb skrev:Aha, det vil altså sige at min sequencer skyder en kopi lidt ud af fase hvis ikke delay-kompensering er slået til...
Er det ikke lidt bagvendt logik? Måske forstår jeg det bare ikke, men man skulle da tro at sequenceren automatisk placerede en kopi i korrekt fase, hvorefter man selv kunne faseforskyde det hvis man ville...
Ikke at det gør den store forskel, men er der en bestem grund til at det virker sådan?
Jeg tror at det der blev snakket om var at hvis man tilføjede plugins (i Protools kan du æble klikke på "volume-displayet" og se hvor mange samples hvert spor (tallet stiger jo flere plugins du putter på) bliver kompenseret for..), enten internt eller skulle ud gennem en D-A A-D og ind igen.
Der skal man være opmærksom, men de fleste DAWs har noget delaykompensation af en eller anden art.

Jeg tror ikke der er nogen sequencer der faseforskyder automatisk. I det fleste kan du holde CRTL nede mens du trækker en fil/region så du trækker den præcist i timelinen.. - Dermed undgår du faseproblemer!

Morten.

Medlemsavatar
Ueb
Medlem
Indlæg: 81

Indlæg af Ueb »

All Right, det er den vej rundt...
Så er jeg med. Tak :)

Medlemsavatar
zakkwylde
Medlem
Indlæg: 2034
Sted: Amager

Indlæg af zakkwylde »

Morten Pilegaard skrev: (i Protools kan du æble klikke på "volume-displayet" og se hvor mange samples hvert spor (tallet stiger jo flere plugins du putter på) bliver kompenseret for..), enten internt eller skulle ud gennem en D-A A-D og ind igen.
Fedt tak, den kendte jeg ikke.

Medlemsavatar
NICOPA
Forum Donator
Indlæg: 103

Indlæg af NICOPA »

Hej,
Hvad er det en deesser kan man ikke kan gøre med f.ekc en tripel-C??
Senest rettet af NICOPA ons 10. sep 2008 10:57, rettet i alt 1 gang.
[b]Thomas Nicolajsen
Det Bruunske Pakhus
Fredericia
tlf.: 28425936
nicolajsen.thomas@gmail.com

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Triple C har også noget de-esser i sig, men de angriber det vist mere som at man bruger noget af en multiband comp som de-esser.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
NICOPA
Forum Donator
Indlæg: 103

Indlæg af NICOPA »

Så bare lige for at være med...
En desser er en comp der settes på en ferkvens?

Thomas
[b]Thomas Nicolajsen
Det Bruunske Pakhus
Fredericia
tlf.: 28425936
nicolajsen.thomas@gmail.com

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 949
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

NICOPA skrev:Så bare lige for at være med...
En desser er en comp der settes på en ferkvens?

Thomas
Nej.. En Deesser kan være en multibånds-comp, som er sat til kun at komprimere fra f.eks. 12 khz og op!

Medlemsavatar
DavidDotDk
Medlem
Indlæg: 597
Sted: Zealand, Denmark

Indlæg af DavidDotDk »

Hvis jeg skal "grime" mine synths ned plejer jeg at optage dem direkte ind i MSN messenger... og så gemme dem og self. CHOP N SCREW

Prøv det... det gir en lækker, vinyl smadre agtig effekt..

Default avatar
Kellox

Indlæg af Kellox »

Et godt trick, hvis man har et rockband i studiet, hvor sangeren ikke bryder sig om at stå isoleret i sangbox eller lign. med hovedtelefoner på, og dub'e leadvocal.

Well, så placér ham i kontrol rummet, skru op for højtalerne og lad ham synge dér. Optag dine vocalspor og optag så bagefter, ved samme lydstyrke, et spor uden vocal (kun det backingtrack han sang til skal optages, altså overhør'en) og fasevend det.

Kør så faderne lige højt op og/eller send det til vocal buss eller hvad du end gør, overhør'et fra højtalerne vil ikke være der, og sangeren vil være lykkelig.

Kellox
http://www.myspace.com/kelldalager

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Godt trick til at fjerne overhør fra hovedtelefonerne også. :thumbup:

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Et lille tip til folk med TC Konnekt 48 lydkort:

Jeg har længe savnet en hardware knap til at switche over til mono på mit TC Konnekt 48, ligesom der er på Konnekt 6.
Jeg bruger selv mono rigtig meget når jeg mixer, så det er tidskrævende og fylder på skærmen hvis man bliver nødt til at køre mono gennem et plugin på masterkanalen (jeg bruger "spatialisation" i cubase).
Jeg kom dog i tanke om at man kan skifte mellem 3 presets via remoten, så jeg gemte en version af mit nuværende preset som jeg har liggende på 1'eren, det er faktisk det eneste jeg bruger. Det preset loadede jeg så op på 2'eren så der er to identiske du kan skifte mellem. Du har nu mulighed for at "skille" daw kanalen ad, så du kan panne hver side ind på midten og derved få mono via program vælgeren på remoten.
Det kører helt smooth, der er ingen glitches når du skifter program. Man skal godtnok holde to knapper nede for at skifte, men det har alligevel forbedret mit workflow en smule.

Medlemsavatar
jakes
Medlem
Indlæg: 1446

Indlæg af jakes »

Hvorfor bruger du ikke bare Cubase´s egen mono funktion i controlroom ??

J.
[color=#FF0000]"tager den aldrig hvis der står ukendt nummer"[/color]

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Jeg må ærlig talt indrømme at jeg ikke vidste den funktion eksisterer i control room. Jeg har ikke indledt mig på at lære controlroom at kende da jeg kan styre alle funktioner på lydkortet via remoten, der manglede bare en mono knap på :)

Medlemsavatar
jacko
Medlem
Indlæg: 323

Indlæg af jacko »

Rykket til selvstændigt opslag. Se "tramp?"

Default avatar
Croell
Medlem
Indlæg: 41

Indlæg af Croell »



Den er nok lidt langtrukken.

Mvh.
Christian Enevoldsen

Infirmary Sound

Medlemsavatar
Båtbåt
Forum Donator
Indlæg: 1178
Sted: Odense

Indlæg af Båtbåt »

oesterby skrev:
Chris Wulff skrev:
Ronnikj skrev:
Når jeg sidder på toilettet kommer det ud i mono....
DAMN
Stereo er også en mulighed...
Hvis man så oveni dette samtidig sveder, kaster op og hælder vand ud af begge ører, er det så surround?

/BB

Medlemsavatar
Båtbåt
Forum Donator
Indlæg: 1178
Sted: Odense

Indlæg af Båtbåt »

Springer skrev:Vokalproduktion: Kopier originalsporet - hæv de grimme s'er og t'er på det kopierede spor - komprimer det efterfølgende temmeligt hørbart - skru ned for det kopierede spor - hæv det langsomt indtil du har en behagelig samlet top - resultat: en mere naturlig lyd end en de-esser.

Trommer:
sidechain BD med bassen for at få orden i bunden. Brug flere samples per tromme istedet for at forsøge at eq'e compe en stor lyd frem. Bland akustiske og processerede beats.

Alle instrumenter undtagen bas og BD: Væk med bunden (alt under 100 hz minimum!).

Stereotrick for mono instrumenter: pan instrumentet - 20 (fx) send til en egnet reverb bus pan bussen +20.
Jeg har prøvet stereotricket men jeg kan ikke høre nogen forskel udover at det samlede signal bliver lyder kraftigere (dubbingeffekt). Jeg har endda prøvet at pan'e fuldt ud. Jeg har svært ved at høre forskel. Har det noget at gøre med om jeg sender før eller efter faderen (pre/post)? Det har jeg også leget med men uden tydelig forskel.

:(

Anyone?

Nyt svar