Tips og tricks (indstillinger, effekter, routing osv.)

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Kaptajnen
Medlem
Indlæg: 161
Sted: Frederikssund

Re: Re:

Indlæg af Kaptajnen »

Båtbåt skrev:
Springer skrev:
Stereotrick for mono instrumenter: pan instrumentet - 20 (fx) send til en egnet reverb bus pan bussen +20.
Jeg har prøvet stereotricket men jeg kan ikke høre nogen forskel udover at det samlede signal bliver lyder kraftigere (dubbingeffekt). Jeg har endda prøvet at pan'e fuldt ud. Jeg har svært ved at høre forskel. Har det noget at gøre med om jeg sender før eller efter faderen (pre/post)? Det har jeg også leget med men uden tydelig forskel.

:(

Anyone?
Kunne forestille mig det er fordi du stadig har dit tørre signal med i din reverb. Prøv at sætte din reverb på 100% wet og se om det ikke hjælper :)
[color=#530200][i]Søren Jensen[/i]
[url]http://www.sixstringstudios.com[/url][/color]

Medlemsavatar
Båtbåt
Forum Donator
Indlæg: 1178
Sted: Odense

Indlæg af Båtbåt »

Jeg vil prøve. Tak for rådet :)

Medlemsavatar
Tossyfar
Medlem
Indlæg: 260
Sted: Aarhus

Indlæg af Tossyfar »

Hvis man har svært ved at få BD ordentlig gennem et tæt mix (ex. metalspadehelvede el. lign), så sug 1/2-1dB ud af guitarerne med en comp der er trigget med stortrommen. Be gentle!
...og er det ikke nok, så find den frekvens hvor stortommen brager mest igennem (typisk 55-60Hz-ish) og så i stedet for at booste stortrommen der, så sug en lille smule (1-3dB) ud på bassen på netop den frekvens.

Hvis lilletrommen ikke stikker ordentlig ud. Måske er den "dull" eller indelukket? Brug lilletrommen fra overhead'sne og gate dem trigget fra lilletrommesporet. Woobam; top og crisp :-)
Fremtiden er ikke hvad den har været!

Medlemsavatar
Søren Sømand
Forum Donator
Indlæg: 882
Sted: Næstved

Indlæg af Søren Sømand »

Hvordan gør i hvis i fx har en hardware comp i gerne vil bruge på bussen?
Hvordan stiller i Latency comp i de generelle indstillinger?

Søren Sømand

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Compression basics snare (ableton) (ikke som svar til soeren)

Medlemsavatar
Søren Sømand
Forum Donator
Indlæg: 882
Sted: Næstved

Indlæg af Søren Sømand »

Søren Sømand skrev:Hvordan gør i hvis i fx har en hardware comp i gerne vil bruge på bussen?
Hvordan stiller i Latency comp i de generelle indstillinger?

Søren Sømand
No one?

Søren Sømand

Medlemsavatar
steand
Medlem
Indlæg: 2346
Sted: København

Indlæg af steand »

@Søren : Jeg er ikke sikker på hvad det egentligt er du spørger om. Men i Cubase som jeg bruger, laver man bare en Ekstern Effekt, som sættes ind. Den kan selv måle forsinkelsen (Latency v.hj.a. et Ping) og sætte den korret ind, så skal man ikke tænke mere over det. Men alternativt kan du vel bare indspille det ind som et almindeligt audiospor, så lægger Sequenceren vel audioen korrekt ligesom hvis du indspillede en guitar.
[size=85][color=#40BFFF]Audio/Akustik/Elektronik Ingeniør, producer, komponist og musiker.[/color][/size][size=80] [color=#80BFFF][url]https://soundcloud.com/techau/[/url][/color][/size]

Medlemsavatar
Søren Sømand
Forum Donator
Indlæg: 882
Sted: Næstved

Indlæg af Søren Sømand »

steand skrev:@Søren : Jeg er ikke sikker på hvad det egentligt er du spørger om. Men i Cubase som jeg bruger, laver man bare en Ekstern Effekt, som sættes ind. Den kan selv måle forsinkelsen (Latency v.hj.a. et Ping) og sætte den korret ind, så skal man ikke tænke mere over det. Men alternativt kan du vel bare indspille det ind som et almindeligt audiospor, så lægger Sequenceren vel audioen korrekt ligesom hvis du indspillede en guitar.
Tak steand. Det var lidt som du skriver, bare hvordan folk gør det i Logic?

Søren Sømand

Medlemsavatar
Mig
Medlem
Indlæg: 139
Sted: København S

Indlæg af Mig »

Vil gerne anbefale Keyboard Maestro (freeware) til når man laver den samme handling/genvej i op til flere gange!
sidder konstant og bouncer speaks i logic, hvor den bouncede fil skal have et meget eksakt navn.
Før skulle jeg væge det jeg ville bounce, skifte over til finder, kopiere navnet, tilbage til logic, bounce og paste navn i bounce vinduet! Alt dette gjort med genvejs taster, hvilket i sig selv ikke tog lang tid, men når man skal lave det samme trick 3000 gange, finder man på alternativer: Keyboard Maestro. Det er i bund og grund bare en Keyboard Macro software. Alt det overnævnte gør jeg nu blot ved at trykke på en knap!
så nu, istedet for 2 speaks i minutet, laver jeg op til 5! betyder meget i den lange ende!

Link: http://www.keyboardmaestro.com/main/

Håber det kan bruges af nogen.

/Mikael.
[b]iMac 20", 2.2GHz, 4GB Ram.[/b] OSX 10.5
M-Audio Firewire 1814
Logic Pro 8, Live 8
Akai MPK 49

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Søren Sømand skrev:
steand skrev:@Søren : Jeg er ikke sikker på hvad det egentligt er du spørger om. Men i Cubase som jeg bruger, laver man bare en Ekstern Effekt, som sættes ind. Den kan selv måle forsinkelsen (Latency v.hj.a. et Ping) og sætte den korret ind, så skal man ikke tænke mere over det. Men alternativt kan du vel bare indspille det ind som et almindeligt audiospor, så lægger Sequenceren vel audioen korrekt ligesom hvis du indspillede en guitar.
Tak steand. Det var lidt som du skriver, bare hvordan folk gør det i Logic?
Du pinger også nu i Logic 9.

Hvilken version har du?

EDIT: Din profil siger 8.xx så jeg stemmer for en opgradering. :)
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
SMP
Forum Donator
Indlæg: 2164
Sted: ˙٠•●CPH●•٠˙

Indlæg af SMP »

Hvorfor er denne tråd ikke sticky?

Alle tråde med over 100 views pr reply burde være sticky IMHO.
“Music is what feelings sound like.”

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Det er den da...(?)
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
SMP
Forum Donator
Indlæg: 2164
Sted: ˙٠•●CPH●•٠˙

Indlæg af SMP »

:oops:

As you were, Gentlemen.
“Music is what feelings sound like.”

Medlemsavatar
Nørgaard
Forum Donator
Indlæg: 166
Sted: Vamdrup

Indlæg af Nørgaard »

Her er en video med Carpark Norths lydmand som forklarer hvordan han laver Laus vokal.

Nyeste gear: Eastman E20D (Akustisk guitar)

Medlemsavatar
Søren Sømand
Forum Donator
Indlæg: 882
Sted: Næstved

Indlæg af Søren Sømand »

Luny Tune skrev:
Søren Sømand skrev:
steand skrev:@Søren : Jeg er ikke sikker på hvad det egentligt er du spørger om. Men i Cubase som jeg bruger, laver man bare en Ekstern Effekt, som sættes ind. Den kan selv måle forsinkelsen (Latency v.hj.a. et Ping) og sætte den korret ind, så skal man ikke tænke mere over det. Men alternativt kan du vel bare indspille det ind som et almindeligt audiospor, så lægger Sequenceren vel audioen korrekt ligesom hvis du indspillede en guitar.
Tak steand. Det var lidt som du skriver, bare hvordan folk gør det i Logic?
Du pinger også nu i Logic 9.

Hvilken version har du?

EDIT: Din profil siger 8.xx så jeg stemmer for en opgradering. :)
Så fik jeg opgraderet.
Jeg kan se at man kan trykke ping. Min tid bliver +91 hver gang. Næste spørgsmål er så hvad i stiller Plugin Latency til?
  • Off
  • Audio and Software instuments
  • All
Jeg kan nemlig høre forskel fra nr. 2 valg til nr. 3 valg men jeg kan så tilgengæld mærke en enorm latency hvis jeg skal indspille noget med ALL indstillingen.

Søren Sømand

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »


Medlemsavatar
Anonymbruger01
Medlem
Indlæg: 629

Indlæg af Anonymbruger01 »

Nørgaard skrev:Her er en video med Carpark Norths lydmand som forklarer hvordan han laver Laus vokal.

Fed lille gennemgang.

Jeg læste et sted at hvis man ikke har en multibåndskompressor til rådighed, kan man via sidechain lave en meget diskret desesser med pro tools standard plug ins - nogen tips der?

Medlemsavatar
nithel
Medlem
Indlæg: 49

Indlæg af nithel »

Hvis her er nogen der bruger FL Studio kan jeg varmt anbefale at bruge en peak controller i stedet for en kompressor til at sidechaine. På den måde kan man nemmere holde styr på store mængder sidechaining, og samtidig tager det 10 gange mindre CPU. Man sætter en Fruity Peak controller på den Insert man vil styre med, og så sætter man en balance på den insert der skal sidechaines. Højreklik på volume, vælg 'link to controller', og vælg Peak ctrl - peak som controller. I mapping formula skriver man "1-Input" for at sidechaine. Man kan lave alt muligt sjovt med den hvis man har lidt styr på matematikken, men ellers er det så bare 'accept' og så justere mængden inde i peak controlleren.

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Søren Sømand skrev:Næste spørgsmål er så hvad i stiller Plugin Latency til?
All.

Og det er Plugin Latency -> Compensation der sættes dér.

Når du så så optage så brug Low Latency mode. Væn dig til at have den knap i din Transport bar, keycommand eller hvad der nu passer dig bedst.
Der inde hvor du sætter Compensation til All kan du også sætte en værdi for Low Latency mode og den værdi er grænseværdien for hvilke plugins der bypasses i Low Latency mode.
Hos mig står den på 5 ms hvilket vil sige at alt der introducerer mere end 5 ms latency disables i Low Latency mode.

Det betyder selvfølgelig også at tingene når du optager ikke lyder helt lige som i normal mode, men jeg har ikke oplevet det som et problem overhovedet.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Steven Stale Drums Trigger plugin:

Hidtil har den officielle anbefaling fra Steven Slate været at kopiere alle implicerede spor og panne og outputte dem til bussen/aux'en med pluginnet på, men som det er nævnt i denne tråd http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1&t=33398 anbefaler jeg denne metode i stedet:

Snare spor: Send til Bus 1
(Valgfrit, men jeg anbefaler:
Alt-Klik på Sendknappen for Unity Gain.
Klik og hold på Sendknappen for at vælge Pre Fader.)

Andre spor: Send til Bus 2
(Valgfrit, men jeg anbefaler:
Alt-Klik på Sendknappen for Unity Gain.
Klik og hold på Sendknappen for at vælge Pre Fader.)

Der er nu automatisk oprettet Aux'er der repræsenterer de to busser.
Pan Aux 1 til venstre.
Pan Aux 2 til højre.
Output begge Aux'er til Bus 3.


Aux 3 oprettes nu automatisk med Bus 3 som input.
Insert Triggerpluginnet på Aux 3.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Delax
Forum Donator
Indlæg: 3640
Sted: København

Indlæg af Delax »

Er Steven Slate Drums Trigger plugin vejen frem hvis man gerne vil fede trommer op uden at erstatte de eksisterende men måske bare vil have en ekstra snare mixet ind uden at skulle sidde og indspille den med midi og flytte den så den ligger oven i den eksiterende snare.
Plugin presets @ https://www.16sounds.com/
.NET Development @ http://www.dotbuch.net/

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Luny Tune skrev:
Søren Sømand skrev:Næste spørgsmål er så hvad i stiller Plugin Latency til?
All.

Og det er Plugin Latency -> Compensation der sættes dér.

Når du så så optage så brug Low Latency mode. Væn dig til at have den knap i din Transport bar, keycommand eller hvad der nu passer dig bedst.
Der inde hvor du sætter Compensation til All kan du også sætte en værdi for Low Latency mode og den værdi er grænseværdien for hvilke plugins der bypasses i Low Latency mode.
Hos mig står den på 5 ms hvilket vil sige at alt der introducerer mere end 5 ms latency disables i Low Latency mode.

Det betyder selvfølgelig også at tingene når du optager ikke lyder helt lige som i normal mode, men jeg har ikke oplevet det som et problem overhovedet.
Interessant. Må prøve Low Latency mode, for jeg har møg meget besvær med at bruge eksterne compressore, og optage dem ind igen så det passer med det originale spor. Det underlige er at når jeg lytter "live" med I/O pluginnet og har pinget, så spiller det originale spor helt perfekt sammen med det effekterede spor, men når jeg optager det så er den helt gal.

Medlemsavatar
AdamSampler
Medlem
Indlæg: 324

Indlæg af AdamSampler »

Lidt små distortion tricks;

Man kan lave nogle sjove delays ved at smide en distortion el. amp efter delay-plugin'et på bussen - meget obvious men kan lyde super fedt ;-)

og et lille PT trick; Lo-Fi plugin'et kan virkelig hive ting frem i mixet ved at hæve "distortion" med 0.1 - 0.3 (og nogle gange mere hvis kilden kan bære det)

Medlemsavatar
deepFly
Medlem
Indlæg: 252
Sted: Københavnsområdet

Indlæg af deepFly »

Jeg har afprøvet det her med at lave low cut på alle intrumenter under 100 hz, men det resulterer bare i at alt "skratter"...! kan ikke lige huske termen for det... noget med at der ligger for meget oven på hinanden i det samme frekvensområde...? Er der en måde at ryde op i sit mix i de lave frekvenser uden at man oplever det? Det er især de synths jeg bruger til pads det går helt galt med. Hvilke frekvensområder plejer i at ryde op i på de enkelte intrumenter?

Medlemsavatar
j79
Medlem
Indlæg: 781
Sted: Göteborg

Indlæg af j79 »

Mit gæt er at du enten har noget resonans på det filter du cutter med, eller bruger et alt for stejlt filter?

Hvis det er ren oprydning plejer jeg at cutte så meget som muligt uden at det ændrer på lyden på det enkelte solo'ede track.

Nyt svar