Tips og tricks (indstillinger, effekter, routing osv.)

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Brugeravatar
vilddyr
Forum Superstar
Forum Superstar
Indlæg: 1367
Sted: Kbh N

Tips og tricks (indstillinger, effekter, routing osv.)

Indlæg Skrevet: 23. maj 2007, 19:20

Hej!

Tænkte det kunne være interessant hvis folk havde lyst til at dele nogle af deres små fifs, tilfældige vaner, smarte tricks osv. med os andre, og vice versa! Det kan være utraditionelle måder at bruge forskellige effekter, plug-ins eller andet... Og disse metoder er selvfølgelig åven for diskussion.

Jeg vil gerne lægge ud med at sige: DeEsser!! Den fedeste de'esser jeg har prøvet til dato er SSL channel fra Waves, find de frekvenser der volder problemer, og giv dem et ordentlig skub, tryk på knappen Dyn S-C (Eq bliver sidechain til dynamics delen), rul bunden væk, og indstil compressoren efter smag og behag. Voila. Jeg synes man får en deesser der tager bedre mod efterfølgende EQ osv. Det skal siges at jeg de'esser FØR eq og comp... Hvilket mange måske synes er noget :shit: Men på den her måde får jeg et vokaltrack, der meget bedre kan tåle at få hældt noget top på, som ofte kan mangle ved spor der er tracket gennem kanp så fedt gear og mics.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Indlæg: 31182
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 23. maj 2007, 20:33

Et konkret De-Esser trick på vokal jeg altid selv bruger (når du nu selv nævner de-esser):

Waves Renaissnace De-Esser
Freq = 4.800 - 8.800 Hz
Filter = HPF (lowcut)
Mode = Wideband
Range = 32 dB (eller evt. mere)
Threshold = Efter behag (styrer mængden)

Det giver en naturlig type de-esser som ikke lyder af læsp og dækker godt ind uden at ædelægge toppen (pga. høj range, men lav threshold). Dertil kan man stadig lave manuel volume automation på de værste sibilanter. I Logic bruger man Shift+CTRL+ALT mens man markere et område, så laves der automatisk et plateau man kan hive ned.
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Indlæg: 10826
Sted: Århus

Indlæg Skrevet: 23. maj 2007, 22:17

Fed idé med denne tråd. Her er mit bud:

Locut på reverb bussem. Alt efter stil og tæthed i det øvrige lydbillede kan den sættes hvor som helst fra 100 hz og måske helt op til 1,5 khz (jeg er ikke lige så stiv i tallene - jeg plejer at gøre det på gehør), og den kan være alt fra en let dæmpende lo shelf til et meget skarpt cut filter, men uanset hvad, så vil det rigtigt benyttet rydde gevaldigt op i det samlede lydbillede.

Næste ...
David Mondrup

www.monsdrum.com · Engelsholm Højskole
Det er bedre at kloge sig end at dumme sig.
Brugeravatar
JimR
Forum Donator
Forum Donator
Indlæg: 1023
Sted: Fredensborg

Indlæg Skrevet: 23. maj 2007, 22:28

Øv, jeg ville sige det samme! + low cut (= high pass) på alt hvad der ikke indeholder væsentlige informationer under ca. 100 Hz bør cuttes: Guitarer, synths og keyboardlyde, sangstemmer og især korstemmer. Det rydder gevaldigt op i mixet.

Jeg gad godt høre nogle EQ tips da jeg stadig er lidt af en EQ-newbie

mvh

JimR
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Indlæg: 21816
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 23. maj 2007, 22:41

Nu hvor det lige kom til EQ-snak synes jeg da efterhånden jeg har fået den erfaring ud af mine dsp-kort at det somme tider bare handler om at være lidt kreativ, og booste godt selvom man normalt ville syntes det bliver et alt for kraftigt boost. Min full on-bass booster jeg gerne en 8-10dB ved 1-2KHz med UAD Cambridge EQ rimelig høj Q (Høj Q = "spids" kurve, så vidt jeg er med på?!), men der indgår jo så også et lp-filter eller to i albino'en der laver lyden, så det er ikke så markant lydene igen.
Men når man først har prøvet lidt forskellige EQ's finder man ud af hvor forskelligt tingene rent faktisk kan lyde og farve..
Brugeravatar
Michael
Forum Donator
Forum Donator
Indlæg: 1840
Sted: Vestsjælland

Indlæg Skrevet: 23. maj 2007, 22:44

Et "trick" jeg er glad for på vokal er, at kopiere hovedsporet, skrue pænt langt ned, for så at compe det næsten ind i helvede.
På den måde synes jeg, at jeg får den effekt ud af compen jeg gerne vil have, og samtidig bevarer jeg det naturlige, ved at have størstedelen af output fra vokalen på hovedsporet.

Som De-esser bruger jeg mest Nyquist EQ, (freeware) som er fantastisk god til at gå ind på et meget snævert område.
Men det er vel næppe et "trick" ligesom konsekvent lowcut 30 Hz. på alt, heller ikke er det.
Brugeravatar
Simond
Forum Donator
Forum Donator
Indlæg: 451

Indlæg Skrevet: 24. maj 2007, 00:41

Michael skrev:Et "trick" jeg er glad for på vokal er, at kopiere hovedsporet, skrue pænt langt ned, for så at compe det næsten ind i helvede.
På den måde synes jeg, at jeg får den effekt ud af compen jeg gerne vil have, og samtidig bevarer jeg det naturlige, ved at have størstedelen af output fra vokalen på hovedsporet.

Som De-esser bruger jeg mest Nyquist EQ, (freeware) som er fantastisk god til at gå ind på et meget snævert område.
Men det er vel næppe et "trick" ligesom konsekvent lowcut 30 Hz. på alt, heller ikke er det.


Uden så at compe hovedsporet! eller hvad?
Compassion
Brugeravatar
Michael
Forum Donator
Forum Donator
Indlæg: 1840
Sted: Vestsjælland

Indlæg Skrevet: 24. maj 2007, 00:57

Lige præcis.
Det er ikke på alle typer musik, men det er ret fedt på en hel del.
Brugeravatar
Simond
Forum Donator
Forum Donator
Indlæg: 451

Indlæg Skrevet: 24. maj 2007, 01:06

Michael skrev:Lige præcis.
Det er ikke på alle typer musik, men det er ret fedt på en hel del.


He he. Det lyder sgu meget fedt. Det havde jeg umiddelbart ikke lige forestillet mig.
Compassion
Brugeravatar
Michael
Forum Donator
Forum Donator
Indlæg: 1840
Sted: Vestsjælland

Indlæg Skrevet: 24. maj 2007, 01:12

Det virker rigtig godt på mere stille numre, akustiske ballader eller musik, hvor der ikke er den store instrumentering.
Jeg føler at jeg bevarer noget af den "umiddelbare sandhed" på den måde.
Brugeravatar
Simond
Forum Donator
Forum Donator
Indlæg: 451

Indlæg Skrevet: 24. maj 2007, 01:15

Michael skrev:Det virker rigtig godt på mere stille numre, akustiske ballader eller musik, hvor der ikke er den store instrumentering.
Jeg føler at jeg bevarer noget af den "umiddelbare sandhed" på den måde.


Lige præcis. Der hvor der er plads til nærværet i vokalen, helt op i øret på én.
Compassion
Vagn Hollund

Indlæg Skrevet: 24. maj 2007, 01:57

Saette en voldcomp-bus paa bassen med en 80htz og < , lowpassfilter
og lowcutte i de rene signal som jeg forvraenger en anelse
sender begge til en sumbus og efterbehandler lidt

Men hoved proincippet er at dybbassen er voldcompet uden at mediumsignalet er paavirke og man kan saa osse bedre mixe til hvor meget mid/karacter der skal vaere i bassen

Jeg maa lige poste et clip en af dagene
Simon

Indlæg Skrevet: 24. maj 2007, 10:04

Hmm.. Det er sikkert et tip som alle kender, når jeg mixer pikrock ITB smider jeg trommerne i grupper, men hvis jeg savner lidt smæk på især SN og BD, plejer jeg at lave en kopi af det givne spor (evt. gated eller soundreplaced), som jeg router direkte til masteren og udenom grupper.

Ellers lærte jeg det sejeste "soundreplacer"-tip af Gustav. Man tager da bare en højttaler som afspiller SN-sporet, lægger den (højttaleren) ned oven på en lilletromme med en seiding der lyder godt - og optager den. Ding dong, så har man dødsseiding uden bleed. (hvis man kan lide det)
Brugeravatar
MortenDK
Bag pulten
Bag pulten
Indlæg: 219
Sted: Frederikssund

Indlæg Skrevet: 24. maj 2007, 11:57

jeg er begyndt at bruge den her Bækken kompremering

Samt at optage trommer uden HH og OH over på et stereo spor, som jeg smider en sans amp eller anden form for distortion på, som man så blender ind så det passer uden det bliver for meget, fedt til alt slags musik syntes jeg.
Samme med bas!.
Kan give et kedeligt tromme spor lidt karakter, eller bøffe et rockspor godt og grundigt ud over kanten!
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Indlæg: 31182
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 24. maj 2007, 11:58

david mondrup skrev:Fed idé med denne tråd. Her er mit bud:

Low cut på reverb bussen. Alt efter stil og tæthed i det øvrige lydbillede kan den sættes hvor som helst fra 100 hz og måske helt op til 1,5 khz (jeg er ikke lige så stiv i tallene - jeg plejer at gøre det på gehør), og den kan være alt fra en let dæmpende lo shelf til et meget skarpt cut filter, men uanset hvad, så vil det rigtigt benyttet rydde gevaldigt op i det samlede lydbillede.

Der vil jeg foreslå at sætte lowcut FØR reverben på bussen. Det lyder mere naturligt, og så ikke cutter helt så højt som 1.5 kHz måske..

Et andet trick der involverer reverb på bussen er at indsætte en De-Esser FØR reverben på bussen. Således undgår du de grimme s-eksplosioner fra reverben, men får stadig masser af fin top.
Brugeravatar
JimR
Forum Donator
Forum Donator
Indlæg: 1023
Sted: Fredensborg

Indlæg Skrevet: 24. maj 2007, 12:38

MortenDK skrev:jeg er begyndt at bruge den her Bækken kompremering

Samt at optage trommer uden HH og OH over på et stereo spor, som jeg smider en sans amp eller anden form for distortion på, som man så blender ind så det passer uden det bliver for meget, fedt til alt slags musik syntes jeg.
Samme med bas!.
Kan give et kedeligt tromme spor lidt karakter, eller bøffe et rockspor godt og grundigt ud over kanten!


Jeg har brugt samme trick med at smide (freeware) Voxengo Boogex på kick/snare og bas for at smadre lyden lidt så det ikke bliver så sterilt. Det kan også bruges på hihat og tamburin men så bliver det 'temmelig' smadret. Det var fedt til noget reggae.

mvh

JimR
Brugeravatar
RigPa
Tekniker
Tekniker
Indlæg: 195
Sted: Viby J

"Lydmandens Special"

Indlæg Skrevet: 24. maj 2007, 12:44

Et gammelt trick fra firserne egentlig inspireret af nogle Tina Turner produktioner: Signal ind i en effectmaskine, SPX90/900/1000 el lign. Stereopitch med ca 10% af en ½tone op i den ene side og 10% af en ½tone ned i den anden. Sæt et delay på de to signaler på ca 10 ms. Det kan bruges på alt undtagen trommer til at lave federe stereo ting og kan 'løfte' instrumenter skråt opad og bagud i lydbilledet. I beskedne mængder kan den virke ambient sammen med andre instrumenter. Har lavet den på mange forskellige maskiner og senest vhja plugins. Lyder altid lidt forskelligt men fedt. Stinkefedt på guitar picks.
www.MicroSonic.dkwww.Make-It-Count.dkwww.totalwpoptimization.netwww.AudioSchematics.dk

Höfner, Teisco, Elgam, Star LC10, JBS, Krupp, Bofors, Bosch, Toyota, LFö.
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Indlæg: 10826
Sted: Århus

Indlæg Skrevet: 24. maj 2007, 15:10

Holger skrev:
david mondrup skrev:Fed idé med denne tråd. Her er mit bud:

Low cut på reverb bussen. Alt efter stil og tæthed i det øvrige lydbillede kan den sættes hvor som helst fra 100 hz og måske helt op til 1,5 khz (jeg er ikke lige så stiv i tallene - jeg plejer at gøre det på gehør), og den kan være alt fra en let dæmpende lo shelf til et meget skarpt cut filter, men uanset hvad, så vil det rigtigt benyttet rydde gevaldigt op i det samlede lydbillede.

Der vil jeg foreslå at sætte lowcut FØR reverben på bussen. Det lyder mere naturligt, og så ikke cutter helt så højt som 1.5 kHz måske..

Et meget højt cut lyder ikke naturligt - men det skal det jo heller ikke altid. Nogle gange virker det godt for mig.

God idé med at lægge cuttet før reverb - simpelt, men jeg havde ikke lige selv tænkt på det. Det må jeg lige prøve næste gang.
David Mondrup

www.monsdrum.com · Engelsholm Højskole
Det er bedre at kloge sig end at dumme sig.
Brugeravatar
Lasso
Forum Superstar
Forum Superstar
Indlæg: 1697
Sted: DK

Indlæg Skrevet: 24. maj 2007, 15:26

M/S optagelse. Min nye kæphest efter at have vundet slaget om æggebakkerne.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Indlæg: 31182
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 24. maj 2007, 16:40

Haha, du er ikke blev sagsøgt af EggFoam® for injurier
Brugeravatar
AvS
Forum Superstar
Forum Superstar
Indlæg: 3334
Sted: Valby

Indlæg Skrevet: 24. maj 2007, 16:45

david mondrup skrev:
Holger skrev:
david mondrup skrev:Fed idé med denne tråd. Her er mit bud:

Low cut på reverb bussen. Alt efter stil og tæthed i det øvrige lydbillede kan den sættes hvor som helst fra 100 hz og måske helt op til 1,5 khz (jeg er ikke lige så stiv i tallene - jeg plejer at gøre det på gehør), og den kan være alt fra en let dæmpende lo shelf til et meget skarpt cut filter, men uanset hvad, så vil det rigtigt benyttet rydde gevaldigt op i det samlede lydbillede.

Der vil jeg foreslå at sætte lowcut FØR reverben på bussen. Det lyder mere naturligt, og så ikke cutter helt så højt som 1.5 kHz måske..

Et meget højt cut lyder ikke naturligt - men det skal det jo heller ikke altid. Nogle gange virker det godt for mig.

God idé med at lægge cuttet før reverb - simpelt, men jeg havde ikke lige selv tænkt på det. Det må jeg lige prøve næste gang.


Jeg lægger storset altid et lowcut før reverb på mine sends og jeg synes bestemt ikke et meget højt cut er "forkert". Bruger det meget tit hvis jeg kun vil have de høje frekvenser til at hænge "hvisle" lidt.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Indlæg: 31182
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 24. maj 2007, 16:49

Klart nok, det er 100% subjektivt. Men jeg sagde bare at det lyder mere *naturligt* måske ikke at cutte så højt. Så ville jeg nærmere bruge low shelf eller nogle gange federe: bruge reverbens egen low time parameter. Så er det akkumuleret filtrering.
Brugeravatar
Michael
Forum Donator
Forum Donator
Indlæg: 1840
Sted: Vestsjælland

Re: "Lydmandens Special"

Indlæg Skrevet: 24. maj 2007, 16:50

RigPa skrev:Et gammelt trick fra firserne egentlig inspireret af nogle Tina Turner produktioner: Signal ind i en effectmaskine, SPX90/900/1000 el lign. Stereopitch med ca 10% af en ½tone op i den ene side og 10% af en ½tone ned i den anden. Sæt et delay på de to signaler på ca 10 ms.

Også brugt meget på Sanne produktionerne dengang. Øv, den glemte jeg at nævne, hahaha......
Har et preset på reverben præcis sådan, total fyldig vokal, når det er den rette genre altså.
Brugeravatar
Lasso
Forum Superstar
Forum Superstar
Indlæg: 1697
Sted: DK

Re: "Lydmandens Special"

Indlæg Skrevet: 24. maj 2007, 20:28

RigPa skrev:Et gammelt trick fra firserne egentlig inspireret af nogle Tina Turner produktioner: Signal ind i en effectmaskine, SPX90/900/1000 el lign. Stereopitch med ca 10% af en ½tone op i den ene side og 10% af en ½tone ned i den anden. Sæt et delay på de to signaler på ca 10 ms. Det kan bruges på alt undtagen trommer til at lave federe stereo ting og kan 'løfte' instrumenter skråt opad og bagud i lydbilledet. I beskedne mængder kan den virke ambient sammen med andre instrumenter. Har lavet den på mange forskellige maskiner og senest vhja plugins. Lyder altid lidt forskelligt men fedt. Stinkefedt på guitar picks.


Eventides Harmonizer og brugt på 11 ud af 10 firser plader. Det smarte ved harmonizeren er, at den pitcher de to sider op og ned løbende og effekten er derfor knap så gennemskuelig.
Vagn Hollund

Indlæg Skrevet: 24. maj 2007, 21:16

Der er en del der osse bruger eventide til at goere clean Gt fyldigere ved at pitche en 10ms delay lidt

Tilbage til "Andet Udstyr & Lydteknik"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster