Moog Voyager vs. Slim Phatty vs. Minitur

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Re: Moog Voyager vs. Slim Phatty vs. Minitur

Indlæg af AvS »

En synth til 1000 usd bliver næppe solgt for 5600 kr herhjemme desværre. Bliver nok nærmere 7 - 7.5 k som KlausH siger.

Medlemsavatar
GeorgeHayduke
Medlem
Indlæg: 1764

Indlæg af GeorgeHayduke »

teevee skrev:
GeorgeHayduke skrev: Vil du ha' en Moog, eller vil du ikke? ;)

De er Made in the USA, og har altid været dyre, ifht. hvad de kan. Sådan er det. Jeg synes ikke Moog's grundlyd er den mest spændende af alle synths, men de lyder som Moog, og det pointen.
Jo hvem ville ikke have en :wink: Hvad med noget nyt og ikke bare det samme i andet gave indpakningspapir?

Men 1000 $ er ikke en dum pris, en Moog Minitaur koster 4500 kr. fra ny og den her ville så koste ca 5600 kr. (ved kurs 560,18) Så det er bare en tusse mere :)
Jeg forstår dig sådan set godt, deres synths tit mangler modulationsmuligheder. Jeg ville ønske, at de bare var mere rundhåndede med CV-indgange/udgange, for så kan man klare det meste eksternt. Minitauren har trods alt 3 software-konfigurerbare CV-indgange, som man kan sende mange steder i synthen. Jeg har brugt min Oberheim CV-synth til at styre Moog'en, og det går fint, selvom det selvfølgelig ikke er det samme, som at have knapper.

Men det kan dog fås! Hvis du har penge nok, for ca. 40K Voyager XL :D

Billede

Grunden til at den simple monosynth (Sub Phatty, Taur osv) stadigvæk kan sælges er jo, at det næsten 100% er grundlyden der bestemmer, om en synth vil blive købt frem for en anden.
Senest rettet af GeorgeHayduke man 21. jan 2013 18:30, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

KlausH skrev:Billede

Til $1000 Det virker sgu rimelig lovende, jeg skyder på omkring 7000,- herhjemme
Jeg tror den har SysEx som Minitaur'en da den har memory, så hvis der kommer en rack udgave, så kunne det være fristende...

Synes det er dybt godnat at lave så få tangenter dog.

Umiddelbart skal det ikke undre mig at det er en slags blanding af en Minitaur og en Phatty... garanteret de samme oscillatorer som i Minitaur'en og derfor ikke så hoj i tonerne (deraf sub måske)... vi får at se...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

"En VST lyder som en rigtig analog Moog? Så skal man da vist have nye monitorer."

nej då er det da først at man IKKE skal have nye monitorer! :lol: ... man skal så nok ikke mixe på dem hehe.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

"Grunden til at den simple monosynth (Sub Phatty, Taur osv) stadigvæk kan sælges er jo, at det næsten 100% er grundlyden der bestemmer, om en synth vil blive købt frem for en anden."

...og filteret uden tvivl... uden tvivl.

Og da MOOG leverer varen på begge fronter er de noget dyrere... nogle af maskinerne er pengene værd, andre ikke. Synes Voyager'en er for dyr i forhold til prisen på en Phatty og hvad de kan sammenlignet.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
GeorgeHayduke
Medlem
Indlæg: 1764

Indlæg af GeorgeHayduke »

Jeg synes umiddelbart den lyder mere Phatty-agtig med sub, men jeg kender ikke Phatty'en så godt, så jeg er meget i tvivl.

Den virker knap så mættet i bassen som Minitauren, og der er noget i mellemtonen også, der får mig til at tænke på Phatty'en. Men jeg har aldrig ejet den, og har naturligvis ikke hørt Tauren i de øvre registre.

Tjek disse klip:



Hører gerne mere om, om det lyder som Taur eller Phatty-tonen i dine eller andres ører?

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Og jeg vill enok købe en Elektron A4 før en Sub Phatty... i mit tilfælde.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

GeorgeHayduke skrev:Jeg synes umiddelbart den lyder mere Phatty-agtig med sub, men jeg kender ikke Phatty'en så godt, så jeg er meget i tvivl.

Den virker knap så mættet i bassen som Minitauren, og der er noget i mellemtonen også, der får mig til at tænke på Phatty'en. Men jeg har aldrig ejet den, og har naturligvis ikke hørt Tauren i de øvre registre.

Tjek disse klip:



Hører gerne mere om, om det lyder som Taur eller Phatty-tonen i dine eller andres ører?
Taur'en har jo ingen øvre registre :lol: ... Minitaur'ens absolut største minus er at den ikke kan gå højere, og mangler PWM og Sync. Men jeg kan bedre lide grundlyden og filteret i Minitaur end Phatty'en... men med det sagt kan Phatty'en dæleme lave mange flere typer af lyde end Minitaur'en... Phatty'en slår Minitaur totalt ved Leads i hvert fald, og jeg synes ikke det er fordi Phatty'en ikke kan levere rigtig fede og dybe MOOG basser... Taur'en har bare en edge mere i forspring på det punkt... den har bedre "fat i pappet" i højttalerne.

Skulle jeg vælge at fjerne en, ville jeg seriøst have et problem...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
GeorgeHayduke
Medlem
Indlæg: 1764

Indlæg af GeorgeHayduke »

Razmo skrev:..

...og filteret uden tvivl... uden tvivl.

..
Ja, det er en del af det! Imo, igen er Moogs filter måske ikke det mest spændende i verden, men det lyder af ægte hi-fi på 70'er-måden, varmt og rundt.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

GeorgeHayduke skrev:Jeg synes umiddelbart den lyder mere Phatty-agtig med sub, men jeg kender ikke Phatty'en så godt, så jeg er meget i tvivl.

Den virker knap så mættet i bassen som Minitauren, og der er noget i mellemtonen også, der får mig til at tænke på Phatty'en. Men jeg har aldrig ejet den, og har naturligvis ikke hørt Tauren i de øvre registre.

Tjek disse klip:



Hører gerne mere om, om det lyder som Taur eller Phatty-tonen i dine eller andres ører?
Skal jeg være ærlig synes jeg den har mere karakter af en blanding imellem en Phatty og en af de gamle MINIMOOG's ... der er noget af den gamle sound over den synes jeg at fornemme, men det er pisse svært at bedømme når man ikek har nogen direkte A/B sammenligning... det kan jo også være preset'et der lige er lavet sådan...

Men jeg hører ikke de stærke taurus oscillatorer i de klips der, og jeg læste at Sub Phatty'en havde et "Standard MOOG filter" hvilket Minitaur'en ikke har, da det er et andet som ikke fjerner så meget af bass'en når der skrues op for resonansen.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

GeorgeHayduke skrev:
Razmo skrev:..

...og filteret uden tvivl... uden tvivl.

..
Ja, det er en del af det! Imo, igen er Moogs filter måske ikke det mest spændende i verden, men det lyder af ægte hi-fi på 70'er-måden, varmt og rundt.
jeg er enig... MOOG filteret dur ikke til alt, men det er et af de mest fede og cremede filtre derude, og er derfor nok den lyd der er defacto standard i bla.a. HipHop... grunden til at jeg vill ehave en MOOG var bla.a. den filter lyd der er når der ingen resonans er på... den der virkelig dybe, fede og runde "BOOOOOOM" agtige sound, da jeg godt kan lide musikken fra gruppen "Redshift"... han bruger en gammel modular MOOG nemlig, og den musik har ingen rytme i sig, der er det disse dybe MOOG bas'er der pulserer hele tiden og det lyder fedt i mine ører... og jeg kan høre den lyd med det samme jeg fyrer Phatty'en af... Taur'en er en lille smule anderledes... den er lidt mere "åben" i lyden, hvor Phatty'en virker lidt mut i toppen... den har ikke ligefrem "sparkle" hvis man kan sige det sådan uden at lyde som en vin etiket :lol: det er som om Phatty'ens lyd "roder" lidt mere... svært at forklare... som om der er noget sagte forvrængning, en slags "mudren"...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
GeorgeHayduke
Medlem
Indlæg: 1764

Indlæg af GeorgeHayduke »

Razmo skrev:
GeorgeHayduke skrev:Jeg synes umiddelbart den lyder mere Phatty-agtig med sub, men jeg kender ikke Phatty'en så godt, så jeg er meget i tvivl.

Den virker knap så mættet i bassen som Minitauren, og der er noget i mellemtonen også, der får mig til at tænke på Phatty'en. Men jeg har aldrig ejet den, og har naturligvis ikke hørt Tauren i de øvre registre.

Tjek disse klip:



Hører gerne mere om, om det lyder som Taur eller Phatty-tonen i dine eller andres ører?
Taur'en har jo ingen øvre registre :lol:...
Det er jo det! Det er i hvertfald ikke en synth man skal købe til leads, nej. Men hvis den bare havde een oktav mere, så ville jeg sjældent ramme loftet. Udover bass, har jeg indtil videre brugt den til plucks, electric piano, et varmt orgel, brass pads m.m.

Her er et klip af en lille test jeg lavede ved at indspille Borderline, det er 100% Minitaur bortset fra trommer. Leaden ligger en oktav under den originale version, der nåede jeg loftet :)

https://dl.dropbox.com/u/23321450/Gear/ ... ayduke.mp3

Medlemsavatar
GeorgeHayduke
Medlem
Indlæg: 1764

Indlæg af GeorgeHayduke »

Razmo skrev:..
Skal jeg være ærlig synes jeg den har mere karakter af en blanding imellem en Phatty og en af de gamle MINIMOOG's ... der er noget af den gamle sound over den synes jeg at fornemme, men det er pisse svært at bedømme når man ikek har nogen direkte A/B sammenligning... det kan jo også være preset'et der lige er lavet sådan...
Ja, men jeg tror meget af det kommer fra filterets overdrive, snarere end fra oscillatorerne og filteret som sådan. Det lyder mere som et drive-kredsløb, end som en mætning af VCA'en. Men det er fornemmelser/gisninger, ja det er meget svært at høre sådan noget, når man ikke kan lave A/B.

Det du siger du ikke lige kan sætte en finger på mht. til LP'en er givetvis lige præcis det jeg mener, når jeg siger at noget i mellemtonen på demoerne får mig til at tænke på Phatty'en.

Men med sub'en og noise og drive er det svært at høre om det er samme grundlæggende motor som de gamle Phatties.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Har lavet en lille A/B test med min Minitaur og Phatty... første lyd er minitaur, næste phatty så minitaur igen og så phatty og så fremdeles.

Det jeg er mest overrasket over er at der ikke er så stor forskel når først resonansen er skruet op. ellers er konklusionen som jeg skrev tidligere, at phatty'en er lidt mørkere i lyden, men begge har samme typpiske moog filter... minitaur'en er dog lidt tyndere kan jeg høre hvad grundlyden angår dog meget mere skarp og fyldig end phatty'en.

Men at bedømme hvad der er bedst synes jeg er svært... men jeg ville nok sige minitaur efter min smag.

Meget af forskellen ligger også i envelope's kan jeg så sige... det virker som om EG->cutoff har en meget større range på minitaur'en end på phatty'en, og man skal dæleme ikke glemme envelope's når man bedømmer en analog synth.

http://razmo.ziphoid.com/MOOG.mp3

P.S. phatty'en fik ikke lov at varme op i 45 minutter, og det kan høres :lol:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
GeorgeHayduke
Medlem
Indlæg: 1764

Indlæg af GeorgeHayduke »

Haha, når man hører de clips med åbent filter kan man næsten ikke høre forskel, sådan er det med den slags, det er marginalerne, der tæller :dollargrin:

Når man hører filter og envelopes arbejde, så tænker jeg det ville vise større forskelle?

Jeg skulle/skal lige vende mig til Taurens envelopes. Ikke mindst er attack bindegalt hurtigt på 0. Så man skal passe på klikkende settings, og ikke sætte attack på nul, hvis man ikke vil have et kratigt anslag, eller lave en trommelyd.
Envelopes er faktisk næsten altid det der tager længst tid for mig, når det gælder om at få en intuitiv fornemmelse af en ny synth, tror jeg.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

http://www.moogmusic.com/news/introducing-sub-phatty

som jeg sagde, der vil være en standalone/plugin editor til den... så mangler jeg bare at den kommer i rack version, så får den sku' nok den sidste plads i min mixer :-P
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

GeorgeHayduke skrev:Haha, når man hører de clips med åbent filter kan man næsten ikke høre forskel, sådan er det med den slags, det er marginalerne, der tæller :dollargrin:

Når man hører filter og envelopes arbejde, så tænker jeg det ville vise større forskelle?

Jeg skulle/skal lige vende mig til Taurens envelopes. Ikke mindst er attack bindegalt hurtigt på 0. Så man skal passe på klikkende settings, og ikke sætte attack på nul, hvis man ikke vil have et kratigt anslag, eller lave en trommelyd.
Envelopes er faktisk næsten altid det der tager længst tid for mig, når det gælder om at få en intuitiv fornemmelse af en ny synth, tror jeg.
Så har du ikke subwoofer :lol: Phatty'ens rå oscillatorer har meget mere bottom end her hos mig... jeg kan godt høre forskel på de rå oscillatorer, og også på toppen kan jeg høre mere sparkle på manitaur'en... om det er mine ribbon tweetere der gør det ved jeg ikke, men i mine ører lyder minitaur'ens oscillatorer lidt bedre...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

GeorgeHayduke skrev:Haha, når man hører de clips med åbent filter kan man næsten ikke høre forskel, sådan er det med den slags, det er marginalerne, der tæller :dollargrin:

Når man hører filter og envelopes arbejde, så tænker jeg det ville vise større forskelle?

Jeg skulle/skal lige vende mig til Taurens envelopes. Ikke mindst er attack bindegalt hurtigt på 0. Så man skal passe på klikkende settings, og ikke sætte attack på nul, hvis man ikke vil have et kratigt anslag, eller lave en trommelyd.
Envelopes er faktisk næsten altid det der tager længst tid for mig, når det gælder om at få en intuitiv fornemmelse af en ny synth, tror jeg.
Nej... filteret er der egentligt ik så megen forskel i synes jeg efter jeg testede resonansen... men envelopes'ne er der stor forskel på... den range jeg skrev om bla.a. det gør at jeg er nødt til at hive sustain op på minitaur'en for at lave samme response kurve for hvis cutoff er helt nede på phatty'en, og EG til Cutoff er helt skruet op, så åbner filteret ikke helt op... det gør det på minitauern
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
GeorgeHayduke
Medlem
Indlæg: 1764

Indlæg af GeorgeHayduke »

Razmo skrev:...

Så har du ikke subwoofer :lol: Phatty'ens rå oscillatorer har meget mere bottom end her hos mig... jeg kan godt høre forskel på de rå oscillatorer, og også på toppen kan jeg høre mere sparkle på manitaur'en... om det er mine ribbon tweetere der gør det ved jeg ikke, men i mine ører lyder minitaur'ens oscillatorer lidt bedre...
Heh, nej, jeg tror jeg kan høre ned til 40Hz eller sådan noget, sidder med gode hovedtelefoner.

Jeg kunne skam godt høre forskel, men jeg griner bare af, at det er marginaler, i det store hele. Marginaler som man kan bruge meget tid på at vælge imellem, vel at mærke :)

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

GeorgeHayduke skrev:
Razmo skrev:...

Så har du ikke subwoofer :lol: Phatty'ens rå oscillatorer har meget mere bottom end her hos mig... jeg kan godt høre forskel på de rå oscillatorer, og også på toppen kan jeg høre mere sparkle på manitaur'en... om det er mine ribbon tweetere der gør det ved jeg ikke, men i mine ører lyder minitaur'ens oscillatorer lidt bedre...
Heh, nej, jeg tror jeg kan høre ned til 40Hz eller sådan noget, sidder med gode hovedtelefoner.

Jeg kunne skam godt høre forskel, men jeg griner bare af, at det er marginaler, i det store hele. Marginaler som man kan bruge meget tid på at vælge imellem, vel at mærke :)
jaaaa... og aligevel... de ER tæt på hinanden... jeg tror at det der gør forskellen er at minitaur'en er skræddersyet til bas, og gør det hamrende godt, og ER bedre i min verden til bas end phatty'en... men phatty'en vinder på modulationsmuligheder... de modulationsmuligheder og den ekstra PWM og SYNC gør at de er forskellige aligevel... de rå OSC og VCF er ikke så forskellige igen i sig selv...

Dog kan man stadig godt høre et slags "fingeraftryk" selv om man spiller vidt forskellige presets på begge maskiner... en slags "spectrum fingeraftryk" af en art, og der er der ingen tvivl for mig... Phatty'en er mere mørk og ikek lige så kraftig i lydbilledet som minitaur'en der har kraftighed og mere sparkle... og det synes jeg går igen i samtlige presets maskinerne imellem.

Det KAN bare være dem der har lavet presetsne selvfølgeligt... det skal jeg ikke kunne sige, men selv de nye presets der kommer med den hvide phatty har samme karikatur, så jeg tror ikke det er presets'ne.

summa sumarum; jeg ville ikke undvære nogen af dem, period. Men jeg ville ikke undvære NOGEN af mine synth i det hele taget :lol:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Razmo skrev:Har lavet en lille A/B test med min Minitaur og Phatty... første lyd er minitaur, næste phatty så minitaur igen og så phatty og så fremdeles.
Fedt. Synes egetligt der er ret stor forskeld filtrene. Bryder mig virkeligt ikke om Phattyen, Minitaur har en blødere lyd, som minder mig om min Moog Prodigy jeg engang havde, mens Phattyen er mere hård i lyden.

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

What?

Medlemsavatar
GeorgeHayduke
Medlem
Indlæg: 1764

Indlæg af GeorgeHayduke »

Amos fra Moog siger:
"The technology very directly comes from both lines.
The VCO core comes from the Minitaur, and the variable waveshaper comes from the LP / Voyager. "

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

GeorgeHayduke skrev:Amos fra Moog siger:
"The technology very directly comes from both lines.
The VCO core comes from the Minitaur, and the variable waveshaper comes from the LP / Voyager. "
Så har de taget det bedste fra begge to, det er jo godt nok...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

:D

What?

Nyt svar