Et par spørgsmål til at lave et langt mix (60 min)

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Maunus
Medlem
Indlæg: 253
Sted: KBH

Et par spørgsmål til at lave et langt mix (60 min)

Indlæg af Maunus »

Hej jeg efterlyser en eller flere jeg kan stille et par spørgsmål omkring et mix.

Jeg kan godt mixe selv, og jeg har spillet i mange år men det er førse gang jeg skal prøve kræfter i et mix på en times tid. Jeg har ca. 50 numre som jeg gerne vil have sat sammen til et mix på lidt over en time. Så hvis du har lavet nogen af disse dersens lange mix vil jeg gerne spørge lidt til råds. det er simple ting som deler du det i BPM, key, genre? klipper du i et program? Mixer det i en kør? osv. osv.

håber nogen lige har et par øjeblikke :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvis du har brug for hjælp til at sammensætte numre så det bliver mixet tonalt korrekt (hvilket klart lyder fedest IMO), så findes der programmet Mixed In Key. Det analyserer også BPM for dig.
50 numre til 60 minutters mix lyder i mine ører af ret meget, hvor lange er numrene sådan ca. i gennemsnit?

Medlemsavatar
Maunus
Medlem
Indlæg: 253
Sted: KBH

Indlæg af Maunus »

Det er numre fra 3 - 6 minutter.. så det handler om man ikke skal sidde for længe i hvert nummer.. Jeg har mixed in key da jeg spiller som DJ og laver lidt diverse ting :)

Men jeg tænker lidt om hvordan man starter? jeg har tidligere lavet 30 min mixes og sådan, men der har jeg typisk gjort mig i 1 genre.. men nu strækker det sig fra ca. 80 til 160 bpm.. Så skulle man måske bare sortere alle numre i BPM og så tage dem en efter en?

en anden ting er jo også key som der blir nævnt, det jo også en god ting at holde det op ad hinanden..

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

hvis BPM ligger meget hulter til bulter, og det spænder imellem 80 og 160, så er det jo oplagt eksempelvis at mixe et 82 bpm nummer med et 156 BPM, og så stretcher du lidt i det ene, det andet, eller tilpasser begge to. Mere end 8-12 BPM bliver svært at gøre medmindre du har en god "flydende" timestretch algoritme.

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Mht forsk. tempi :
Du kan jo evt slutte et nummer i break-down/mellemstykke og starte næste nummer i dets breakdown
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Maunus
Medlem
Indlæg: 253
Sted: KBH

Indlæg af Maunus »

ja det er jo rigtig nok, men hvordan ville i sætte det op? Ville i tage dem i højere og højere tempo? eller i vildere og vildere genre? osv.

Medlemsavatar
jacobe
Medlem
Indlæg: 260
Sted: Skåne, Sverige

Indlæg af jacobe »

Maunus skrev:ja det er jo rigtig nok, men hvordan ville i sætte det op? Ville i tage dem i højere og højere tempo? eller i vildere og vildere genre? osv.
Det er i hvert fald sådan Ben Liebrand arrangerer sine årsmix, og det har virket fantastisk i 20 år.
Jeg ved hvad jeg taler om... jeg har selv læst det på Gearslutz!

Medlemsavatar
Maunus
Medlem
Indlæg: 253
Sted: KBH

Indlæg af Maunus »

Ja hvilken en af dem siger du? Genremæssig eller bpm mæssig?

Medlemsavatar
jacobe
Medlem
Indlæg: 260
Sted: Skåne, Sverige

Indlæg af jacobe »

Begge dele.
Jeg ved hvad jeg taler om... jeg har selv læst det på Gearslutz!

Medlemsavatar
awp
Forum Donator
Indlæg: 257
Sted: Denmark, Copenhagen

Indlæg af awp »

Jeg skal lige forstå her. Er det mix mellem to pladespillere/cd du vil lave eller er det et megamix - altså klippet sammen på computeren?

Ben Liebrands er nemlig megamix og det er jo en anden snak hvis det er det du vil. Her er programmer som Sonys Acid og cubase gode til den slags.

Awp
Macbook Pro 17" - Mac Pro dual Xeon 30" cinema display - PC i7 3.0 ghz. Nexus2, East West QLOV, Trilogy, Halion, Cubase

Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator
Indlæg: 2621
Sted: Holstebro - Denmark

Indlæg af SAPPY »

Giv dig god tid og lyt på numrene og find de overgange der passer bedst sammen og start fra lav tempo og fortsæt med højere og højere tempofyldte numre så der bliver et flow. Enkelt og med simple beatmixede overgange og uden alt for meget effekt stuff på, det giver i mine ører det bedste lyttevenlige resultat.

Jeg ville ikke mixe det tonalt, men som sagt bruge noget tid på at finde de numre og de overgange der passer bedst sammen

Umiddelbart ville jeg bruge lidt færre sange og gå efter ca. 2 min af hvertnummer som minimum, da det bliver vildt presset med 50 numre på 60 min......men det kan jo være du har skills der gør det til en smal sag :)

Her er et simpelt beatmixet synthpop megamix som jeg har lavet, her kan du høre hvordan jeg har gjort.....det er lavet i one take på en dobbelt cdafspiller.


Hvis dit cd-brænderprogram kan brænde uden pause mellem numrene kan du med fordel klippe megamixet op efterfølgende så du/man kan hoppe rundt mellem numrene....altid træls med een lang fil (spole spole)

Held og lykke med projektet :wink:

Medlemsavatar
Maunus
Medlem
Indlæg: 253
Sted: KBH

Indlæg af Maunus »

Tak for det, vil prøve se på det. Det et eller ikke så vigtigt at det lige er 60 min, det er ok det er længere..

Jeg har tidligere brugt Sony acid og været mega glad for det, men virker det til Mac?

Medlemsavatar
RBS
Medlem
Indlæg: 567
Sted: KBH

Indlæg af RBS »

Du finder svaret på denne måde: http://lmgtfy.com/?q=sony+acid+mac

Men audacity kan bruges, hvis det skal være gratis. Ellers kan bruge en hvilken som helst sequencer (eks. Logic, Cubse etc.)!

Medlemsavatar
Dex
Medlem
Indlæg: 533
Sted: Odense

Indlæg af Dex »

Jeg vil helt klat anbefale dig Ableton Live 8 til dette. Hvis der bruger radio edit, og ikke extended eller længere club version, af de forskellige numre kan du sagtens mix 50 sanger på 60-74 min- = ala tid på en cdr.

Tjek lige Live 8 ud, når du først har lært det at kender kan du hurtigt lave et sådan mega-mix.

Medlemsavatar
Maunus
Medlem
Indlæg: 253
Sted: KBH

Indlæg af Maunus »

Jeg må nok indse at det skal laves foran skærmen og ikke live.. så har man også bedre tid til at sidde prøve det ene og det andet af.. jeg har ableton

Jeg har Ableton Suite 8 og så står der nedenunder Ableton Live 8 plus a world of sound.. er det ikke Ableton Live 8 jeg har så?

Medlemsavatar
Dex
Medlem
Indlæg: 533
Sted: Odense

Indlæg af Dex »

Jov så har du hele Live pakken :)

Nyt svar