UAD-1 eller Powercore?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

UAD-1 eller Powercore?

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hej, jeg skrev samme spørgsmål inde på LF i nat, men jeg kunne forestille mig at jeg ville kunne få mere hjælp herinde nu, da der virker meget dødt på LF nu.. :)

Jeg står i lidt af et dilemma, da jeg ikke umiddelbart har den store mulighed for at teste de to produkter.
Jeg har fået at vide af en ven, at Fairchild compressoren til UAD-kortene skulle rykke helt sindssygt, og generelt har jeg den opfattelse at effekterne til UAD-kortene er fede.
Omvendt kan man så sige, at Powercore har mange flere forskellige plugs på bagen, + andre firmaer der laver produkter til TC's populære kort.
Jeg har lige fået tjekket, og så vidt jeg kan se (Hvis jeg da ellers kan kende en Firewire-port) så har jeg 2 tilgængelige firewire-porte, dvs. at der evt. er mulighed for køb af et af Powercore Firewire-kortene.
Mit største problem er, at jeg overhovedet intet kender til hvor mange ting jeg kan have kørende på samme tid, fra de forskellige typer kort. Universal Audio har skrevet lidt om deres kort på deres hjemmeside, og umiddelbart er jeg ikke 100% sikker på at jeg vil få nok krafter ud af det, men ellers har jeg genveje til at få udnyttet det jeg skal bruge, det ville jo bare være det fedeste hvis det hele kunne trækkes i ét track, istedetfor at mastere eller eq'e wav-filer..

En tilføjelse til det oprindelige indlæg:
Prismæssigt havde jeg nok tænkt mig at gå efter enten Powercore Firewire (dvs. den til 10K) eller Powercore PCI MkII (vist ligeledes til 10K), og hvis jeg skulle vælge et af UAD-kortene ville jeg umiddelbart helst købe Flexi Pak, og så for de 500$ tage Fairchild'en og den mere avancerede Reverb og så lægge 50$ oveni og få et 3. plug til 150$.
Hvis jeg vælger Powercore, skal jeg så have nyt lydkort? Har i øjeblikket et Delta AP 2496 som jeg er ganske tilfreds med, men jeg har hørt at Powercore sammen med M-Audio lydkort ikke skulle være en god blanding, er der nogle der kan be-eller afkræfte dette? Er der i såfald lignende eller andre problemer hvis jeg vælger et UAD-kort?

Jeg ved, at det er mange spørgsmål, men jeg håber på bare nogle enkelte svar, da jeg synes jeg er lidt i vildrede.. :)

På forhånd tak.
Mvh. Christoffer.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har hverken UAD eller PowerCore.

Ud fra de erfaringer jeg trods alt har gjort mig praktisk med UAD og PowerCore: Begge har fantastisk plug-ins og lyder rigtig godt. Latency-mæssigt og stabilitetsmæssigt mener jeg at PowerCore har overtaget - men nu kommer der sikkert 10 UAD brugere og siger noget andet ;-)

Hvis jeg stod og skulle købe et af de to produkter, så lagde jeg pengene hos PowerCore.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

For mig er der heller ingen tvivl om, at der - Fremtidsmæssigt - ligger mest potentiale hos Powercore, og det virker for mig som om at UAD er lidt forældede (Læste en artikel på SoundOnSound om at UAD-kortene skulle være tilbage fra 2002 af), og TC udvikler nærmest konstant nye plugs.
Jeg har lidt en drøm om at anskaffe mig både Powercore og UAD-kort, men det rækker pengene altså ikke lige til i første omgang, og som det ser ud i øjeblikket mangler jeg virkelig nogle kvalitets EQ's og Comp's/Limiter's.

Medlemsavatar
Kardia
Medlem
Indlæg: 85
Sted: DK Nord - Aalborg

Indlæg af Kardia »

Jeg har begge kort. Har haft dem i ca. 3 år.

Når du siger kvalitets eq's og comp's så er det helt sikkert UAD du skal gå efter først. Det er klart Powercore overlegent når det drejer sig om dynamiske plugs.
Specielt er LN 1176, Fairchild, Precision EQ og Precision Limiter virkelig fantastiske.
amazingspace.dk

Logic Pro X 10.7.2
Mac Pro, Monterey, 48GB Ram, RME Fireface 800, Rostec LM8
Macbook PRO M1, Monterey, 2020, 8GB Ram

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

På den anden side er der TC's MD-serie og især Oxford til PowerCore.. Oxford er jo virkelig kræs.

Medlemsavatar
Kardia
Medlem
Indlæg: 85
Sted: DK Nord - Aalborg

Indlæg af Kardia »

Ja det er de bestemt.
Dem kender jeg ikke helt så indgående ,da jeg kun har brugt dem i andre studier. Men jeg er ret sikker på at de er i samme klasse.
De er dog noget dyrere. :)

Ang. latency, skrat osv. er der på mit setup klart bedst performance med UAD. PowerCore er noget mere følsom over for meget lave latencys.
amazingspace.dk

Logic Pro X 10.7.2
Mac Pro, Monterey, 48GB Ram, RME Fireface 800, Rostec LM8
Macbook PRO M1, Monterey, 2020, 8GB Ram

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mange tak, det bekræftede nemlig lidt den tro jeg havde.. :)

Hvis der er andre med andre meninger er de selvfølgelig stadig mere end velkomne til at tilføje noget.. :)

Medlemsavatar
dfg_MacGyver
Medlem
Indlæg: 1209
Sted: Roskilde

Indlæg af dfg_MacGyver »

har et af hvert. PoCo pci og Uad. Købte dem da de kom ud nærmest. Har ingen problemer i Pc P4, kører buffer 32-64 i mindre mix.

Idag ville jeg slet ikke investere i DSP-kort hvis økonomien skal med i overvejelserne. 8-)
Sony oxford serien(som er kræs) er det bedste for mig ved PoCo og for mig er dreamverb det bedste ved UAD.

MEN de nye plugs til dsp-kortene kræver mere og mere power . Kortene udvikler sig ikke lige så hurtigt som PC'erne mht dsp power.
Så det blir bare for dyrt med DSP-kort hvis økonomi er med i billedet. Især hvis man påtænker at gå op i 96k!!!(Så kan man ofte kun køre halvt så mange plugs). Feks kan UAD køre 2stk :shock: af den nye precision multiband stereo i 44,1k eller 2stk af den nye re201 stereo i 44,1k.

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Indlæg: 806
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

Har selv powercore firewire og er ret glad for det. Ingen probs med det system (kører PT7) omk de medfølgende plugs, så er jeg blevet lidt skuffet her og der. Omk EQ så farver de lyden på selve sporet med det samme når jeg ligger plugget på sporet, og det lyder af bæh i forhold til fks Sonalksis plugs som er SUUPPPER. Håber ikke der er noget galt med mit system, men det TC eq'en stinker lidt af lommeuld.
Omk rumklangene, så er det ret gode, der er 2plugs, masterverb og Classicverb. Classic verb faver på en lidt irreterende (kase agtig) måde og masterverben kan godt ligesom (krakkelere, smuldre) i toppen. MEEEEEEEEN nu til det fede...

Omk verb, så har jeg prøver TC's VSS3 plug som er snydt ud af næsen på tc's system6000 og DET sparker røv, WOW. Mange flere muligheder og super krystal klar sound. Vil sige at det slår master og classics verb's røv for hårdt, men det koster også lige ca. 4.500 kr. Så kan man eventuelt købe tc's unplugget kort og VSS3 plugget og så er man næsten op i samme prisklasse som firewiren.

Omk compression/limiting så bruger jeg det medfølgende 24/7.c plug, og det er ret godt når man ikke presser det for meget. Faver ikke så vidt jeg ved lyden og opfører sig ganske hæderligt, klager ikke, men har så heller ikke sammenlignet det med andre tilsvarende plugs.

Masterx3, ville ikke bruge det til mastering, da jeg nu har tc's MD3 masterings plug som SPAAARKER mucho numse. Bruger egentligt Masterx3 mere til noget compression, men ret godt plug som godt kan presse lyden ret meget uden at det kommer til at lyde af bæ.

Det medfølgende DeNoise plug er jeg også rigtig glad for, virker super.


Men til EQ afdelingen, så hælder jeg sku til Sonalksis eq, og så køber man lige også sonalksis eq/comp bundle og så er man kørende ;) Jeg kører selv AMD dualcore og kan køre RIGTIG mange sonalksis plugs selv i 96khz mange flere end jeg kan køre TC's plugs. Så sonalksis EQ har været en lille "life saver" for mig her på det sidste, så at jeg kunne bruge min powercores dsp kraft på den DYYYYRE VSS3 klang, læææækert.
sounds and scores - www.lasseelkjaer.dk

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

dfg:
Jeg regner kun med at køre i 44.1 og max 24 bit, kører 16 bit sådan som tingene ser ud lige nu, og har egenligt ingen planer om at skifte op. (Nu kender jeg faktisk heller intet til om bit-raten sluger mere cpu/ram, men ellers ville jeg da gerne overveje det)
Som det ser ud for mig i øjeblikket kører jeg med en buffer på 2048 (Håber ikke I flamer mig alt for meget, men på et tidspunkt kunne Cubase ikke trække det ordentligt mere, så måtte jeg gå fra 256 til 2048 før at forskellen blev hørbar - Ved for lav buffer var der pops/clicks), kommer det til at have en stor indflydelse på latency med hensyn til et køb af DSP-kort, eller vil jeg kunne sætte bufferen ned, eller hvordan?

Lasse:
Vil helst uden om at køre for mange "normale" plugs (Tænker på sonalksis-plugs'ne), da min maskine er en temmelig gammel p4 3.0'er.

Men tak for mange brugbare svar indtil videre, det hjælper godt på vej, men kunne godt lige tænke mig et svar på latency-spørgsmålet, ellers er jeg (næsten) tilfredsstillet.. :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

lasse78 skrev: Så sonalksis EQ har været en lille "life saver" for mig her på det sidste, så at jeg kunne bruge min powercores dsp kraft på den DYYYYRE VSS3 klang, læææækert.
Jeg sværger også til at Sonalksis EQ er markedets bedste native EQ.

Jeg prøver i øvrigt at få Sonalksis til at sponsorere en konkurrence her i forummet så vi kan vinde nogle plug-ins.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lyder da fedt.
Men bør jeg overveje at bruge sonalksis EQ's/plugs? Jeg har som sagt stort set ikke mere vst-kraft at give af, og køb af en ny computer ligger uden for budgettet (Har dog overvejet kraftigt at købe en Intel Mac når G5'erne bliver afløst af dem)..

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Et DSP kort + extra plug-ins koster jo stort set det samme som 2/3 af en ny computer. Så det er måske ikke af økonomiske årsager du bør gøre det.

Personligt foretrækker jeg at køre native (AU/VST) og så spæde op med lidt extra hardware, både analog+digital.

Sonalksis EQ+Comp er creme de la creme hvad angår software.

Medlemsavatar
BenjaminVO
Medlem
Indlæg: 98
Sted: København N

Indlæg af BenjaminVO »

Så Holger.

Hvad hedder den EQ fra Sonalksis som du ret ofte snakker om? Er det én man kan købe alene (I så fald for hvor meget?), eller får man den med i en plugin-pakke medfølgende f.eks. Sonalksis-compressor? Du roser jo ret tit Sonalksis til skyerne, så det må jo snart kigges lidt nærmere på :wink:

Mvh,
Benjamin

Medlemsavatar
bogh
Forum Donator
Indlæg: 674
Sted: Where the sun don't shine

Indlæg af bogh »

@Benjamin:

værs'go

Kan købes både enkeltvis og i bundles.
:-D

Medlemsavatar
biller
Medlem
Indlæg: 329
Sted: Silkeborg

Indlæg af biller »

Jeg husker tydeligt hvor glad Holger var/er for Waves Ren. Comp & Eq -

Men hvordan synes i at den ligger i forhold til Sonalkis både EQ & comp?
:/Ellenhart

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har mest været (og er stadig) glad for Renaissance Compressor, ikke så meget equalizeren (oprindelig mest af nød).

Jeg bruger stadig Renaissance Compressor, men aldrig andet end Sonalksis EQ. Jeg har længe haft et lidt for laissez-faire forhold til kvaliteten af equalizere i computeren, indtil jeg virkelig begyndte at teste/lytte efter. Ups, bedre sent end aldrig.

Sonalksis Compressoren er også virkelig god, bedre end Renaissance til visse ting. Generelt vil jeg sige at Sonalksis Compressoren er lidt mere avanceret/fleksibel, og har en lidt mere åben lyd som er velegnet til mange ting som ikke må blive for bløde. Jeg synes Renaissance har tendens til at være lidt for lukket og mangle punch/click når man presser den. Da Sonalksis og Ren Comp på sin hvis er ret modsatrettede i lyd er de faktisk en kanon god kombination, jeg bruger tit begge på vokal i røven på hinanden.



Her en lille EQ betragtning:

I en simpel test mellem Sonalksis og Logic..begge indstilles identisk til at cutte 6dB @ 80Hz med en lowshelf m. Q=0.71. Begge EQs er attenueret 4.5dB for at undgå overs.

-Sonalksis lyder fint og naturligt i både bund og top, og peaker nu ved -2.5dBFS.

-Logics lyder lidt sjov i toppen og mærkelig vendt på hovedet i bunden, og peaker nu ved 0.0dBFS

Dvs. en afvigelse på 2.5dB mellem to i princippet ens spor! Disse peaks kommer tydeligst når der er meget signal i sporet i forvejen, så peaker Logics eq uproportionalt meget. Dvs. ikke alene får man et dårligere signal i bunden+en mystisk top, men ens signal skal skrues mindst 2.5dB mere ned end Sonalksis for ikke at peake. Puha.

Var ikke specielt imponeret over Elemental Audio Eqiums lyd. Ok, men manglede bl.a. mulighed for slopes på highpass osv. Ellers et godt og meget fleksibelt interface.

Waves begynder virkelig at vise sin alder nu, det løb er kørt. Har ikke testet deres nye EQ dog.

Medlemsavatar
biller
Medlem
Indlæg: 329
Sted: Silkeborg

Indlæg af biller »

Det er sjovt at du nævner det med skarphed / blødhed -

Jeg synes personligt aldrig at Waves RenComp´n har kunnet give et
rigtigt "smæk" på eks. snare´s - den har altid haft en tendens til
at blødgøre uanset hvor hårdt den så bliver presset.

Jeg husker en US trommeslager brokke sig vildt over at hans
snare ikke nærmest savede sig gennem mixet.
Han ville gerne have en slags pistolskuds effekt i lyden :roll:
:/Ellenhart

Medlemsavatar
dfg_MacGyver
Medlem
Indlæg: 1209
Sted: Roskilde

Indlæg af dfg_MacGyver »

Christoffer I. N. skrev:dfg:
Jeg regner kun med at køre i 44.1 og max 24 bit, kører 16 bit sådan som tingene ser ud lige nu, og har egenligt ingen planer om at skifte op. (Nu kender jeg faktisk heller intet til om bit-raten sluger mere cpu/ram, men ellers ville jeg da gerne overveje det)
Som det ser ud for mig i øjeblikket kører jeg med en buffer på 2048 (Håber ikke I flamer mig alt for meget, men på et tidspunkt kunne Cubase ikke trække det ordentligt mere, så måtte jeg gå fra 256 til 2048 før at forskellen blev hørbar - Ved for lav buffer var der pops/clicks), kommer det til at have en stor indflydelse på latency med hensyn til et køb af DSP-kort, eller vil jeg kunne sætte bufferen ned, eller hvordan?
tja, buffer indstillinger kommer an på en kombi af forskellige computer specs og lydkort . Jeg skiftede feks mine DSP kort til computer med bla højere busspeed, det gav mig 10-20% mere DSPpower ud af kortene.

Syns du først sku få dig et andet lydkort (hvis din profil passer). Feks RME, MOTU eller LYNX. Brug reverben SIR(gratis) og anskaf Sonalksis plugs(de er goe, eq'en er næsten lisså go som sony oxford :wink: ). Så er der nok oss råd til en athlon dualcore Pc.
:-D

Default avatar
hbuus
Forum Donator
Indlæg: 543
Sted: Østjylland

Indlæg af hbuus »

Jeg synes kortene er for dyre, må jeg indrømme, i hvert fald TC Powercore.

Har selv en Powercore Element, som jeg gav 4.000 for i sin tid, hvilket jeg finder, er en passende pris - sku' jeg ha' givet 10.000 kr. for kortet, ville jeg ha' ærgret mig gul og grøn bagefter, for det er det efter min mening ikke værd. Klart, man kan høre forskel på, om der bruges en software-rumklang som f.eks. RoomVerb eller ClassicVerb fra Powercore, men alligevel. Og med de maskiner der er på markedet i dag, betyder den ekstra DSP-power ikke det store. Jeg kan f.eks. se, at du har en P4 på 3 Ghz.

MEN! - når det er sagt, så er det sgu' alligevel lidt fedt at smide en svinefed rumklang fra Powercore på en bus, og så kigge på CPU-meteret, der ikke rokker sig ud af pletten. Og jeg skal da blankt indrømme, at jeg i DEN grad nyder det, hver gang jeg kører noget igennem Powercore's rumklange, især vokal.

Sååå...er du rumklangs-freak, og kan du lide at have det hele "in the box", og har du mange penge, jamen....så bliver du næppe skuffet over, hvad Powercore kan levere. Men strammer budgettet lidt, og vil du gerne have andet end rumklang, og har du i forvejen en monster-maskine, der kan trække alt herfra og til juleaften...så ville jeg nok i stedet købe RoomVerb og spare en masse penge.

Du spørger, om du skal have nyt lydkort, fordi du har hørt, at Powercore ikke fungerer med lydkort fra M-Audio. Jeg kan fortælle, at jeg har kørt med M-Audio Delta 44 og Powercore Element, og det fungerer upåklageligt. Og fra hvad jeg har set på Powercore nyhedsforummet, er MkII betydeligt mere kompatibel.

Nå, her er et par links til dig:

http://www.powercore.noheaven.com/
http://www.chrismilne.com/uadforums/ (nede pt.)

Håber du bliver glad for hvad du end vælger......

Med venlig hilsen
Henrik

Medlemsavatar
Chris Wulff
Medlem
Indlæg: 1788
Sted: København

Indlæg af Chris Wulff »

Jeg vil også gerne lige give mit besyv med, nu hvor tråden stadig lever


Jeg købte powercore firewire fordi jeg var blevet supertræt af logic's compressorer, og fordi der lige pludeselig var en PoCo I DBA til Kr.6000.- der ikke engang havde været pakket op (der fulgte kvit med)

Og jeg må sande at træerne ikke vokser ind i himlen når vi snakker software comps.
Den 1176 clon der er med PoCo er da en klasse bedre end logic's egne comp's, men også to klasser dårliger end "The real thing". Jeg har testet min Urei 1176LN op mod PoCo's
Og PoCo'en limitere ikke engang halvt så meget trods du presser den til det yderste. Men er faktisk herre fed til trommer.


Ang. Rumklange
De to klange der følger med fra fabrikken, Megaverb og den anden?? er slet ikke så fede som jeg regnede med, efter at havde læst tråde på andre fora.
Der kan man ligeså godt bruge space designer. Ellers skal man købe nogle klange fra MD serien de lyder RIGTIG fedt (Hørt deres demo'er), men så er idé'en jo også væk, så kommer det jo til at koster spidsen af en jetjager.


EQSat:
Den er jeg rigtig glad for, den lyder fint og har et godt bruger interface

Sony oxford:
Dem har jeg ikke hørt, kan ikke få deres demo'er til at virke :cry: :evil:


MD3:Mastering Comp
Den er superfed, Dog synes jeg det er lidt stramt at give Kr. 10.000.- for et plugin, det kommer jeg aldrig til :?


Summasummarum:
Jeg er glad for at jeg kun skulle slippe 6 kilo for den, 10 kilo er sku lige i overkanten i forhold til hvad man får

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

dfg:
Har helst ikke lyst til at købe athlon, og som jeg skrev så regner jeg med at den jeg kører på nu kan holde indtil jeg får mig en Intel-mac.

Det er lækkert med så mange svar (Især angående Powercore), men jeg tror at jeg er brændt mest varm på at købe et UAD-1 Flexi kort, og så tage springet fra SX1 til 3, jeg skal så lige ha' forhørt mig lidt omkring SX3, har hørt at det skulle køre meget ustabilt, men når tiden kommer må jeg lige lave et nyt topic.. :)

Medlemsavatar
ecozyz
Medlem
Indlæg: 435

Indlæg af ecozyz »

Jeg fornemmer efterhånden at vi er kommet ret tæt på et måske i virkeligheden særdeles kontant problem..
Det virker jo reelt ikke til at der er særligt mange af jer "super brugere" der bruger logics egne plugs.
I den forbindelse har jeg den lille tilståelse at de tunge plugs slet og ret ikke kan køre på min gamle arbejdstation, og at jeg - sådan lidt bredt - nærmest har droppet de fleste andre logic plugs, da jeg ikke synes de lyder særligt godt.
Står jeg helt alene..
Må jeg lige i UAD versus PoCo diskussionen pointere at den kommende version version af OS til PoCo giver ( sådan har jeg forstået det) 20 timers brug af en række hulens heftige TC plugs. OS er kommet til PC, men er så vidt vides stadig på vej til mac !?

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Indlæg: 806
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

Man gir IKKE 10 kilo for MD3, kun 8 ;) Og jeg er rigtig glad ka jeg love dig ;)

Og det er rigtigt med det 20 timers demo på TC's plugs ved opgradering til powercore 2.0. Prøv lige vss3'eren. SÅ kan vi snakke rumklang for alle pengene 8)
sounds and scores - www.lasseelkjaer.dk

Default avatar
Jørn B.
Medlem
Indlæg: 2

Indlæg af Jørn B. »

Jeg har en PowerCore firewire som med den nyeste driver (2.0) fungerer rigtig godt. Den væsentligste fordel er at få adgang til Sonys Oxford serie samt TCs egne System 6000 algoritmer, herunder MD3 mastering, som er den plug-in (af alle), der har rykket mest for mig. Sonys EQ er helt transparante. De medfølgende PowerCore plug ins anvender jeg stor set ikke.
Mvh
Jørn B.

Nyt svar