Korg MR 1000 hjælp til 1 bit stereo

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
dude2010
Medlem
Indlæg: 23

Korg MR 1000 hjælp til 1 bit stereo

Indlæg af dude2010 »

Jeg har købt en Korg MR 1000 og har en håndfuld spørgsmål til den.

10-100.000 Hz er rangen på den, så man teknisk set kan få lyd som på en LP.
Hvad skal jeg købe af microfoner hvis jeg vil lave field optagelser der kommer tæt på den båndbredde?
Har en Behringer ECM 8000 microfon liggende, men.. skal jeg bare lade den blive liggende?
ECM 8000 beskrives som givende lidt, til ingen stereo rum her: http://www.soundcheck.dk/forum/thread.p ... adId=25903
Hvad skal der købes af mics der giver fuld opløsning og stereo rum?

Der siges at preampen i den, ikke helt matcher dens 1 bit optagelse - nogen der ved om det er til at ændre i konstruktionen af preampen?

Er der et sted jeg kan se mig ud af, hvordan jeg laver en mic opstilling til optagelse af stereo med meget stort perspektiv?

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Hejsa,

Jeg mener at ECM 8000 er en målemikrofon så den er nok næppe optimal til alm. optagelse. Det er desuden også en mono mikrofon plus Behringer ikke er kendt for at lave de bedste mikrofoner.

Jeg mener at Earthworks audio laver nogle ret højtopløselige mikrofoner.
Men hvorfor vil du lave optagelse som dækker hele spektret? Det er næppe det der gør at dine optagelser bliver gode optagelser.

Mht. preamps kan du altid købe en ekstern preamp.
Ellers se her: http://www.busmanaudio.com/mods.html

Bred stereo, kan du prøbe med ORTF opstilling (søg på google). Det synes jeg kan give et ret godt stereo perspektiv.

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

mikrofonen skal bare kunne gå fra 30-40 hz til 20 khz eller over.Der er vidst ikke så mange mikrofoner der kravler over 25khz. Behringeren kan ikke bruges til lydoptagelse.
Først skal du tænke på det praktiske. lille eller stor mikrofon ,skal du kunne holde dem i hånden, skal der måske vindhætte på.
Er du langt væk fra lyd kilden skal det måske være en kølle mikrofoner.

Man kan ikke ud fra specifikationerne på mikrofonen sige noget om hvordan den lyder tonalt eller optager et rum i en stereo
opsætning. Det vil afhænge meget mere af opstillingen af mikrofonerne.
Jeg har kun erfaring med en B&0 stereo mikrofon (den ruller i øvrigt af ved 13khz). Det kan der komme fantastiske optagelser ud af. Sådan en stereo mikrofon er nok det mest kompakte, men er bundet af at optage i XY opstilling tror jeg det hedder.
Jeg tror jeg ville købe en akg eller senheiser.

Default avatar
dude2010
Medlem
Indlæg: 23

Indlæg af dude2010 »

ECM 8000 ER en målemicrofon, men de skriver den er super god til overhead på klaver etc. og er højtopløst på deres site, men det gør behringer egentlig om alle deres produkter hmm...

Ok helt sikkert Earthworks svarer egentligt på det her: http://www.earthworksaudio.com/our-microphones/

Jeg vil lave optagelse der dækker hele spektret, fordi det er langt bedre. Jeg er virkelig vild med ultra højopløste optagelser, som ikke rigtigt er på det kommercielle marked endnu - og så har jeg et anlæg der kan gengive det. Har man ikke det, ikke kan hører, eller bare holder sig til 50 år gammel teori er det jo fløjtende ligegyldigt. Så kunne jeg bruge min iPhone som diktafon.
Men idéen, for mig, er at skabe et setup, der virkeligt kunne nå LP niveauet. Jeg er enig med dig, dårlige microfoner etc. så er man lige vidt - men det er også derfor jeg har oprettet tråden, til alle de ting jeg ikke ved.

ORTF
Billede

Hvordan fungere det egentligt i forhold til det binaurle system? Har i ikke nogen samples i kan ligge op?

Det Binaurale system:

Tag lige hovedbøfferne på, virker ikke uden, og hør det her! Det er sgu ret fantastisk.
http://www.sajithmr.me/downloads/Barbershop.mp3


Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Jeg kender ikke noget til det Binaurale sytem. Jeg ved ikke om det er interesant til musik optagelser..måske.

Jeg ville koncentrere mig om de klassiske stereo optagemetoder. Hvis du har et ordentlit hifi anlæg
venter der dig nogen 3-D opleveser i überklasse. Og det er lige før du kan opnår det mig et par karroke
mikrofoner du har fundet på et loppemarked til 5 kr....(for begge 2) :dollargrin:

Måske du skulle gå efter et par high end dynamiske istedet for kondensator mikrofoner. Diskanten vil
muligvis parre sig bedere med dit "Digitale" optage medie. Fed maskine den der korg. :thumbup:
Ser ikke lige så godt ud som min Uher 4400, men kan tilgendgæld optage mange flere kilo Hertz.

Har du lavet nogen optagelser endnu?. Ellers start ud med at optage i Mono. Gå helt tilbage til basic. 8-)
Der masser af 3D i selv mono optagelser.
Jeg aner ikke hvilke mikrofoner jeg skal anbefale dig. Alle mikrofoner er interesante specielt i sådan en
"direkte ned i kassen" optagelse.

Default avatar
dude2010
Medlem
Indlæg: 23

Indlæg af dude2010 »

Det er heller ikke så meget decideret musik jeg vil lave - jeg har da tænkt mig at tage ind til radiohuset på Frederiksberg, og få nogen af de studerende til at fyrre den af som Slash på en cello 8-)
Men nok mere til hverdags situationer. Da jeg er fotograf, har jeg vist også et kamera der kan skyde HD, der tænker jeg det kunne være lidt skægt at kombinere det. Alle ved hvor sygt vildt det var, første gang man hørte et surround der faktisk virkede, og igen på blue-ray, der var det bare endnu vildere - det her kunne blive endnu mere opløst.

Hvad er for og imod på kondensator og dynamiske microfoner? Og hvad kunne virke til mit foretagende?
Kan du uddybe det med diskanten?

Hvad er der ellers af klassiske stereo optage metoder?

Ok uher lokker nok lidt flere damer til, men Korg er ret brugervenlig. Og kan optage i et modsvarende RAW-format til mit Kamera og det er jeg udemærket klar over hvad gør for billederne!
Nej jeg har ikke fået lavet nogen optagelser endnu, jeg poster nogen når jeg får nogen mics =)

Det er ellers et fedt forum det her, folk glæder sig nærmest på ens vejene - andre steder var man blevet heilet synd og ære fra, fordi man havde købt noget gear hatersne ikke havde råd til. :banan:

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

En dynamisk mikrofon ville nok gøre lyden lidt varmere og en kondensator ville fokusere lidt mere på diskanten.
Diskant gengivelsen har traditionelt ikke været super duper på digitale medier,og hvis den så oven ikøbet er lidt over
exponeret. Men men det er bare mit gamle 16 bit traume der bryder op, tingene har ændret sig en del, og nu har du oven
i købet en 100khz maskine. :-D
En del af de kineser kondensator mikrofoner i prisklassen 500 til 1500 er lidt over exponeret i diskanten.
Den mikrofon du vælger skal være så linær som muligt. Alle mikrofoner har nogle pukler på frekvenskurven.
Jeg mener at kugle mikrofoner er dem der er mest linære. Dvs du også har lyd indstråling bagfra.

akg c451 en pænt linær mikrofon.
Og B&o BM6 klarer sig også ganske pænt.



Den gamle B&o stereo bånd mikrofon kunne godt finde på at suge bassen til sig! eller er det bare fordi den går rigtigt
dybt ned :-D. Båndmikrofonen er en 8 tals mikrofon, dvs lyd ind forfra og bagfra men ikke særligt meget fra siderne.
Vedhæftede filer
bm6_dk(1).jpg
bm6_dk(1).jpg (13.38 KiB) Vist 2137 gange
c451b.jpg
c451b.jpg (22.49 KiB) Vist 2138 gange

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Her kan du se 3 mikrofon opstillinger
XY ORTF og A/B

EDIT: Jeg tror de har blandet rundt i billederne XY og ORTF billedet er da det samme bare set opefra.

Billede

Billede


Billede

http://homerecording.about.com/od/micro ... mics_3.htm

Så er der noget der hedder MS stereo, det kræver en speciel MS for forsrærker.
Det er en 8 tal mikrofon sammen med en nyre mikrofon.





Billede

Nemest er nok en stereo mikrofon.
Phillipsen kan du måske finde på et loppemarked til en 50´r :-P
Vedhæftede filer
ph2.jpg
ph2.jpg (29.69 KiB) Vist 2134 gange
RodeNT4StereoMicrophone.jpg
RodeNT4StereoMicrophone.jpg (4.25 KiB) Vist 2125 gange
akg-c426b-stereo-microphone.jpg
akg-c426b-stereo-microphone.jpg (36.45 KiB) Vist 2130 gange

Default avatar
Dionysos
Medlem
Indlæg: 70
Sted: Ribe

Indlæg af Dionysos »

Hvis jeg var dig, ville jeg kigge på et sæt DPA 4006. De er selvfølgelig for store til at få ind i vores små beskidte ører, så til ægte kunstkopf/binaurale optagelser kan de selvfølgelig ikke bruges. Jeg har til gengæld hørt nogle eksempler med dem i henholdsvis A/B og med en jecklin disk imellem dem, hvor det var meget svært at tro sine egne ører.

Default avatar
dude2010
Medlem
Indlæg: 23

Indlæg af dude2010 »

Ok det lyder interessant! Det er ikke noget du kan poste?

Her er en smagsprøve http://www.dpamicrophones.com/en/produc ... item=24010
Det lyder godt nok super crisp!
-Meeen er det seriøst de koster 15.000/stk. det kan jeg ikke bruge til alt for meget, eller har ikke råd!
http://www.aage.dk/shop/instrumentmikro ... /4006.html

Default avatar
Dionysos
Medlem
Indlæg: 70
Sted: Ribe

Indlæg af Dionysos »

Ja, du kan da lige bide spids på, at de lyder "crisp"(!)
Mit svar var nærmere et "hvis jeg havde pengene", hvad jeg heller ikke har (Er selv rygende amatør), men du kan finde masser af eksempler på lækre optagelser med DPA'erne på den side, der hedder noget med "ting og skøger" (på engelsk).


Selv ynder jeg at lege med deres 4060'ere til den slags ting (også kugle). De lyder fantastisk til prisen, men deres (forholdsvis) høje egenstøj kan måske blive et problem for dig(?)

(Må jeg i øvrigt spørge dig om, hvad der er fedt med de 100 khz? De fleste brugere herinde hører alligevel ikke en dyt over 17 khz)

Default avatar
dude2010
Medlem
Indlæg: 23

Indlæg af dude2010 »

Det er for mig ligegyldigt, når de er så dyre. Men du må meget gerne se om du kan finde links til de optagelser.

Det er helt ok du spørg med de 100k hz, de fleste andre fora havde bare sablet det ned.
Et godt anlæg, en god CD maskine og en god LP pickup - hvad lyder rigtigst? Det gør LPen det ved vi alle sammen. Hvorfor? -Fordi optagelsen TEKNISK set ikke er begrænset opad til. En CD derimod ER begrænset fra 20-20kHz. Og ny forskning, der slet ikke er så ny mere, viser præcis, at måden vi OPFATTER kvaliteten af den samme optagelse, afhænger af bit opløsningen og sample frekvensen. Mange oplever det som "luft" i optagelserne.

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Jeg bevæger mig lige ud i noget jeg ikke har forstand på!.
Men er det ikke sådan at en højere samplings frekvens 82, 96 etc vil behandle f.eks en 10khz sinus pænere end f.eks standard 44khz sampling gør det.
altså de toner vi sagtens kan høre.

Jeg tror stadig det liger i selve principet som en vinyl plade (og bånd) virker på. Opløsningen er i teorien uendelig, digital er begrænset af antal bit og samplings frekvens.
Gad vidst om 16bit/44khz cd´r nogen sinde blir eftertragtet vintage lyd.

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Dionysos skrev:Hvis jeg var dig, ville jeg kigge på et sæt DPA 4006.
- - -
...det var meget svært at tro sine egne ører.
Så dem skal man holde sig fra? :-P
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
mester
Medlem
Indlæg: 1081
Sted: København

Indlæg af mester »

dude2010 skrev:Det er for mig ligegyldigt, når de er så dyre. Men du må meget gerne se om du kan finde links til de optagelser.

Det er helt ok du spørg med de 100k hz, de fleste andre fora havde bare sablet det ned.
Et godt anlæg, en god CD maskine og en god LP pickup - hvad lyder rigtigst? Det gør LPen det ved vi alle sammen.
I beg to differ. Jeg mener klart at digital lyd er mere "rigtig" - LP'en er muligvis flatterende, men ikke mere rigtig. Jeg har nu aldrig brudt mig specielt om vinyl i forhold til CD. Jo, nogle gange kan det havde en meget fed "fedme" og kraft, men jeg kan ikke leve med det støj, knas, brum og bulder (det lyder som en forbryderbande a la Dalton-brødrene), samt ofte også en dybt irriterende forvrængning der altid sætter sig lige i leadvokalen, som vinyl indeholder.

Og det med de 100 kHz er fis i en hornlygte og en meget god måde at brænde en masse penge af på.....hvis du altså spørger mig :)

I øvrigt: mit bud på et fantastisk stereo-mikrofonsæt er 2 x Sennheiser MKH8040 el. 8020. Noget billigere end DPA4006 og ikke så lidt federe - igen: min mening......(de går såvidt jeg husker i øvrigt til i hvert fald 40khz...)
http://www.blackburst.dk

Er inhabil på følgende områder:
- Forhandler af Danley Sound Labs.
- Affilieret med Yamaha.

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Næh.. mest rigtig er der aldrig noget af det der blir. Jeg har aldrig gidet ofre særlig mange penge på en cd afspiller 2-3000krs klassen fordi jeg grundlæggende syntes
der er et eller andet galt i forhold til min "gamle reference" For mig gør cd´n noget forkert med musikken, det svinger bare ikke på same måde.
det har ændret sig i løbet af årene og jeg køber nu masser af cd skiver på loppemarked.
Ambience og stoflighed er lysår bagud i forhold til LP.

støj og knas er noget du selv tilføre LP pladerne, det er de ikke født med. Der findes kun en måde at håndtere en LP på.
Brum eksistere ikke hvis du har sat det ordentligt sammen. Og bulder og rummel afhænger af din pladespillers kvalitet og hvordan den står....Men ja det var hovedargummentet for en stor del af konsummere til at skifte over til CD. Endelig kunne vi behandle vores musik som vi havde lyyy--yyy-yst til....de-de-de-de kan---n-n-n-n ikke gå i styk-k-k-ker. de cd´r er de ved at skille sig af med nu.Man skovler dem ud af husene man fodrer grise med dem eller hænger dem op i træet til pynt.

Dem køber jeg nu for en skilling, ligesom jeg købte alle jeres LP´r mange tak.
Men nu har vi mp3 og er nået i mål det er det perfekte medie. Nu kan vi slippe for at røre ved det klamme plastic cover som blev ridset og grimt, og slippe for at
finde ud af hvordan det system med fjederen i midten egentligt virker...og hov nu flækkede coveret. :dollargrin:
Jeg putter dog alle mine cd´r i plastiklommer, så fylder de kun en trediedel og er bare meget mere behagelige.

Hvis der er noget der forvrænger så rens pick-upen eller måske den er slidt eller slet ikke justeret.

Default avatar
dude2010
Medlem
Indlæg: 23

Indlæg af dude2010 »

ZoSo skrev:Næh.. mest rigtig er der aldrig noget af det der blir. Jeg har aldrig gidet ofre særlig mange penge på en cd afspiller 2-3000krs klassen fordi jeg grundlæggende syntes
der er et eller andet galt i forhold til min "gamle reference" For mig gør cd´n noget forkert med musikken, det svinger bare ikke på same måde.
det har ændret sig i løbet af årene og jeg køber nu masser af cd skiver på loppemarked.
Ambience og stoflighed er lysår bagud i forhold til LP.
Det her går jeg 200% med!
Elektronisk musik - prøv lige at smid Trentemøller på LP på! Det nr. med klokkerne, der kommer de helt omme bagved dig.
...Og spil den så på CD, så dør du da mildest taget af grin! Lige præcis stofligheden er helt gone.

LP pickup og afspiller, kan sagtens nå 99% uden tilført støj, knas og brag - det kræver bare man bruger nogen penge det. (Som med så meget andet)

MEN lyden, kvaliteten, opløsningen er jo ikke forhekset ned i vinylen - det er jo sådant set bare fordi det kører fuld opløsning... -Og det er præcis hvor jeg vil hen!

Default avatar
dude2010
Medlem
Indlæg: 23

Indlæg af dude2010 »

Billede
Sennheiser MKH 8040
Highlights

* cardioid pick-up pattern

* modular design

* wide frequency response 30 to 50.000 Hz

* symmetrical transducer with 2 backplates providing extremly low distortion

* extremly low inherent self-noise

* accurate directional pattern

Ser sgu også fed ud, men stadig alt for dyr - 8600 for een :(
* non reflective Nextel coating

* ideal as a spot microphone and for surround recordings

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

dude2010 skrev:Elektronisk musik - prøv lige at smid Trentemøller på LP på! Det nr. med klokkerne, der kommer de helt omme bagved dig.
...Og spil den så på CD, så dør du da mildest taget af grin! Lige præcis stofligheden er helt gone.
Og du kan ikke se at netop dén oplevelse fortæller at det IKKE er frekvensresponsen der er forskellen?

Nogle gange mastereres der forskelligt til vinyl og cd. Man samler måske bunden til mono, lader masteren være mere dynamisk og måske lavere eller måske cuttes der lidt ekstra i bunden...

I tilfældet med Trentemøller du nævner (og så mange andre) er odds faktisk at det er cd-masteren der ligger til grund for vinyl-masteren. Det er meget ofte samme master der bruges. MEN da vinylen jo hører til i det analoge domæne så bliver signalvejen til vinylen straks interessant. Og de ting der gøres anderledes i masteringen til vinyl er rent faktisk på grund af de mere snævre begrænsninger for skæringen.

Med gamle albums bliver det helt sort at tale om bedre frekvensrespons fordi de ofte er baseret på 1/4" masters eller f.eks. U-Matic masters og senere op mod introduktionen af cd'en blev mixene/masterne modtaget på DAT og i de tilfælde var den bedste frekvensrespons altså leveret på DAT'en når vi taler en øvre grænsefrekvens.

Det er superfint at ææælske vinyl. Jeg bliver sq også selv nostalgisk og jeg nåede desværre aldrig selv at få udgivet et album på vinyl, hvilket ærgrer mig den dag i dag. Men hvis der skal argumenteres i en tekniksnak så kommer vinylen altså til kort lynhurtigt.

Hvis jeg skal holde mig til frekvensresponsen så er det et faktum at omend vinylen (vi holder os til at tale om god kvalitet hér naturligvis) beviseligt har en frekvensgang op mod de 50 kHz og sikkert endnu højere så er det langt fra hvad vi anser for linært. Selv inden for det hørbare område er det et "bakkelandskab" og med til et skære vinyler hører kalibrering af systemet hvor man equalizer til en jævn/hensigtsmæssig frekvensgang. Det betyder så også at de potentielt kedelige ting der kan opstå ved equalizering (vi taler om grafiske analoge equalizere) ender på alle de albums der trykkes efterfølgende. Ikke at det uvægerligt bliver skidt, men det bliver altså heller ikke automatisk godt/bedre.

Som sagt, elsk endelig vinylen! Jeg vil bare lige belyse at det er aaaaalt for snævert at betragte vinylen som et "ubegrænset" medie rent teknisk ud fra en simpel betragtning om at den har større frekvensrespons. Der er helt almindeligt kendte eksempler på dygtige folk som er blevet rost til skyerne for deres vinylmasters og at vinylerne skulle lyde langt bedre hvorpå disse folk har tilkendegivet at det rent faktisk var cdmasteren der blev brugt til vinylen også. Det eliminerer jo helt og aldeles at den bedre frekvensrespons skulle have noget at sige, men bekræfter snarere hvad Mester siger:
mester skrev:LP'en er muligvis flatterende, men ikke mere rigtig.
Hvis man synes vinylen lyder bedre en cd'en så kan det sagtens være at det (subjektivt set) er rigtigt, men det med størst mulige sandsynlighed ikke selve mediets fortjeneste. I bedste fald er det de kompromisser der skulle til for at vinylen kunne skæres problemfrit der er årsagen. Det kan jo så også være betydeligt!

Anyways, tag ikke dette som at jeg synes du tager helt fejl i din opfattelse af hvad der lyder godt. Det kan jeg jo ikke blande mig i. Jeg synes bare jeg vil nævne at du nok skal finde årsagen andre steder end lige i frekvensresponsen, eller "svinge det analoge flag" osv. Det er snarere ting som f.eks. selve afviklingen gennem en pickup du kan lide lyden af. Og alt dette bare for at yde lidt til at du måske ikke får fyret en masse penge af på noget som i virkeligheden ikke giver dig det du søger.

NÅ, men noget mikrofonværk du kunne prøve at finde frem, til er hvad der er brugt på den klassiske audiofil-cd "Jazz at the pawnshop" som lyder fantastisk og formentlig er lige i skabet efter din smag, vil jeg tro. Jeg ved ikke hvilke mikrofoner der blev brugt men den er f.eks. optaget på Nagra båndmaskiner....som igen ikke har en frekvensrespons som bare nærmer sig dét du er ude i.

Omfattende emne og jeg har heller ikke besvaret fyldestgørende hér. Det korte af det lange er at den høje samplefrekvens og 1-bit teknikken handler om resultatet indenfor det hørbare område, ikke om noget der ligger over 22kHz for nu at tage en skærefrekvens som indbefatter ALLE. Der er INGEN der hører frekvenser derover. Hvad nogen end måtte tro eller mene så er det noget andet de hører. Fænomener over det hørbare område kan godt have indflydelse nede i det hørbare område, bestemt, men det ER sket når der bliver optaget. Dvs. du behøver ikke en optager der kan registrere det. Indvirkningen ER allerede sket når optagelsen lagres.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
mester
Medlem
Indlæg: 1081
Sted: København

Indlæg af mester »

dude2010 skrev:Billede
Sennheiser MKH 8040
Highlights

* cardioid pick-up pattern

* modular design

* wide frequency response 30 to 50.000 Hz

* symmetrical transducer with 2 backplates providing extremly low distortion

* extremly low inherent self-noise

* accurate directional pattern

Ser sgu også fed ud, men stadig alt for dyr - 8600 for een :(
* non reflective Nextel coating

* ideal as a spot microphone and for surround recordings
Det kan godt gøres billigere - ring til Moto og få et tilbud.
http://www.blackburst.dk

Er inhabil på følgende områder:
- Forhandler af Danley Sound Labs.
- Affilieret med Yamaha.

Medlemsavatar
mester
Medlem
Indlæg: 1081
Sted: København

Indlæg af mester »

dude2010 skrev: Det her går jeg 200% med!
Elektronisk musik - prøv lige at smid Trentemøller på LP på! Det nr. med klokkerne, der kommer de helt omme bagved dig.
...Og spil den så på CD, så dør du da mildest taget af grin! Lige præcis stofligheden er helt gone.

LP pickup og afspiller, kan sagtens nå 99% uden tilført støj, knas og brag - det kræver bare man bruger nogen penge det. (Som med så meget andet)

MEN lyden, kvaliteten, opløsningen er jo ikke forhekset ned i vinylen - det er jo sådant set bare fordi det kører fuld opløsning... -Og det er præcis hvor jeg vil hen!
Jo men....hvor var Trentemøllers lyd inden det blev skåret ned i vinylen?

Svar: den var digital.
http://www.blackburst.dk

Er inhabil på følgende områder:
- Forhandler af Danley Sound Labs.
- Affilieret med Yamaha.

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

mester skrev:
dude2010 skrev:
Jo men....hvor var Trentemøllers lyd inden det blev skåret ned i vinylen?

Svar: den var digital.
Men stadig interesantat det ændrer så meget ved lyden at den (hvis man er til det, opfattes bedere.) Det kunne evt også være en 24bit master vinylen er skåret
efter.
Men måske der er noget magisk ved vinyl! ja gu er der noget magisk ved vinyl teknologien. Det er jo ikke sån lige til at forstå hvordan der kan ligge så mange
informationer gemt på et så lille område. Jeg er godt klar over at det er gravert ind i rille vægen, men alligevel :shock:
Forstøret 1000 gange.
Billede

Hvis en digital master blir overført til vinyl må der vel ske en form for anti alliasing (eller hedder det alliasing).
Uden at vide det 100% men blir digital musik ikke skudt afsted som strimler 44.100 gange i sekundet. Pickupen glider måske lige hen over de skift.

Mine referencer i forhold til stoflighed og ambience gælder mest ældre musik fra 1950-70, altså med rigtige instrumenter og til dels også rigtigt rum.
Noget af det musik kan man også høre på 16bit/44khz og det lyder pludselig som om det hele er fup. Det kunne være genskabt elektronisk på en computer
med computer instrumenter (overdrevet), men det svinger bare ikke lige så godt og instrumenter og rum er ikke lige så troværdige. Det hele er meget mindere.

Jeg hørte sådan en af de hersens 24bit dvd hos en bekendt (Neil young et eller andet) og det var en behagelig oplevelse. Alle instrumenter blev bare mere
interesante at lytte til. Undrer mig lidt over at det format ikke blir til noget, men der er åbenbart ikke interesse nok.

Også lige til mit spørgsmål: Er der ikke meget størrere opløsning i en 192khz optagelse end i en 44.1 khz. Altså i det frekvens område vi godt kan høre.
Eller er forskellen at strimlerne blir skudt afsted 192.000 gange i sekundet.

Default avatar
d a o
Medlem
Indlæg: 3
Sted: Jutland

Indlæg af d a o »

Hej
Er ny her men vil da lige tilkendegive min mening om mikrofoner !
ECM 8000 er faktisk en god mikrofon og kan naturligvis bruges til musik :-)
http://www.youtube.com/watch?v=Q__raw9kePw&hd=1
Fra DPA er 4000 serien naturligvis super, men deres nye 2000 serie er faktisk lige så god (eller næsten) til under den halve pris!
Deres små mikrofoner skal man slet ikke grine af, det er super gode til prisen og findes i stereo sæt
http://www.dpamicrophones.com/da/produk ... tegory=130

jeg har leget lidt med min Zoom H4n og dens mikrofoner og H4n med ECM 8000 og det er slet ikke dårligt, selv om de ikke når DPA til sokkerne fordi de er blandt verdens bedste, men igen er det instrument optagelser eller er det helheden man vil fange, det gør en forskel.
mvh Hans

Default avatar
d a o
Medlem
Indlæg: 3
Sted: Jutland

Indlæg af d a o »

PS
Min optagelse jeg smed et link af er lavet med ECM 8000 / Zoom H4n og Jecklin disk, og det giver super stereo og perspektiv.

:-)
mvh Hans

Default avatar
dude2010
Medlem
Indlæg: 23

Indlæg af dude2010 »

d a o skrev:PS
Min optagelse jeg smed et link af er lavet med ECM 8000 / Zoom H4n og Jecklin disk, og det giver super stereo og perspektiv.

:-)
Så lig dog de optagelser op man!! :)

Nyt svar