Fedeste stortrommemikrofon

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Achermann
Medlem
Indlæg: 159
Sted: Aarhus

Fedeste stortrommemikrofon

Indlæg af Achermann »

Jeg skal have købt mig en stortrommemikrofon, som først og fremmest skal bruges til studie, men måske også live en sjælden gang. Det er først og fremmest rocktrommer, den skal optage..

Hvad skal jeg gå efter?

Medlemsavatar
Michael
Forum Donator
Indlæg: 1841
Sted: Vestsjælland

Indlæg af Michael »

Den får du nok mange bud på.
Jeg har haft et par af de "anerkendte" på prøve, men de lød faktisk ikke bedre end den tBone BD 300, som jeg har 2 stk. af.
Fed til bastracking også, og koster noget der er til grin.
I have no solution, but I do admire your problem.

[url]http://www.artbyaccident.dk[/url]
[url]http://www.lydgaarden.dk[/url]
[url]http://www.silentheart.dk[/url]

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Én mikrofon som kan lave en god rockstortromme. Jeg vil anbefale Beta91 fra Shure. Jeg lånte Mike Runners trommemikrofoner sidste år til at tracke gode rocktrommer med og jeg havde aldrig prøvet dén før. Jeg synes det er den mokrofon jeg har prøvet som bedst kan stå helt alene med jobbet. Det var fedt lige med en ekstra mic på til at give lidt mere krop, men Beta91 lød nu ret godt helt alene. Den er supernem at bruge da den bare skal lægges midt i bunden af stortrommen. Det er en såkaldt "grænseflade-mikrofon" som ligner en slags firkantet computermus...okay, af Stealth fly typen :lol: men den har gummisål og skal bare stå dernede og tage imod. :-D Godt klik og god dyb bund. Me likes! :-P
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Lasso
Medlem
Indlæg: 1775
Sted: DK

Indlæg af Lasso »

Shure beta52, akg d112, sennheiser e602 synes at være de gængse valg. Du må selv lytte og se hvad der passer dig. Men alle er mere end velegnet til stortrommer både live og i studiet. Selv er jeg glad for e602'eren, som blev valgt i sammenligning med de to andre.

I studiet supplerer du så med en kondensator uden på stortrommen..men det er en anden snak.

Medlemsavatar
Sylle
Medlem
Indlæg: 693
Sted: Nørrebro

Indlæg af Sylle »

Nu kan vi jo snakke rockgenrer, men af den hårde slags, så er kombinationen af B92 og B52 en du ikke helt kan gå galt i byen med, men jeg ville klart anbefale B52'eren hvis det skulle være enten-eller.. B92'eren synes jeg er en supplements mikrofon, der kan give det ondeste klik, hvis du laver heavy, men mangler en masse krop, hvis du spørger mig. B52'eren er meget mere afrundet i lyden, og du kan absolut få et klik frem, men jeg synes nu den bare lyder godt..

I en studiesituation, så bruger jeg en D12 i hullet og en kondensator noget fra tønden. Alternativt D12'eren lidt fra hullet og en B52 inde i tønden, tæt på køllen..
[i]Freelance broadcast lydmand på DR - Touring lydmand - Studietekniker/Producer[/i]

Medlemsavatar
vilddyr
Medlem
Indlæg: 1367
Sted: Kbh N

Indlæg af vilddyr »

Jeg er stor tilhænger af at have en god portion forskellige stortromme mics med i studiet. Der er godt nok ekstremt stor forskel på hvad der er fedt på forskellige tønder synes jeg. Og så igen, til hvilken stilart de nu skal bruge...

Medlemsavatar
Lenz
Medlem
Indlæg: 75

Indlæg af Lenz »

Mine stortromme erfaringer.

En 421'er er ikke at kimse af i studiet....den gør det dog sjældent alene, men kræver en makker ude foran stortrommen fordi den ikke har helt så meget dybbund som førnævnte mikrofoner. Til gengæld er den stram som bare satan i lyden, og har et tryk der ligger i det helt rigtige frekvens område.
Jeg er er færdig med Beta52 i studiet på grund af dens plasticagtige klik, der i mine ører er helt ubrugeligt. (næsten ubrugeligt). Den lyder til gengæld rigtig godt live.
Audix D6 er heller ikke blevet nævnt. D6 er interessant fordi dens frekvensgang er virkelig speciel, den har oceaner af dybbund, og et aggresivt klik, hvilket gør den velgenet til f.eks metalmusik.
421i hullet med D6 som makker foran stortrommen er min favorit studie opsætning til rock.

Et godt trick til at bedømme en stortromme mikrofon til rock, er at gå efter trykket, hvilken mikrofon har mest knytnæve i brystet. Nogle mikrofoner er for subbede, andre splatter ud og nogle fremhæver mislyde(dåselyd, plasticlyd fornemmelsen af at lyden ikke hænger sammen, at der ligger noget oven på lyden) Alting varierer med genre, trommeslager, tromme, skind osv, så det er faktisk fedt at have lidt forskelligt.

Som live mikrofon ville jeg vælge enten B52 eller D6.
Senest rettet af Lenz man 15. jan 2007 11:20, rettet i alt 2 gange.

Default avatar
Simon

Indlæg af Simon »

Ja, det er meget forskelligt hvordan stortrommer lyder, men jeg må sige at i min 24" DW var Beta91 superb!

Medlemsavatar
Louis
Forum Donator
Indlæg: 130
Sted: København Vesterbro

Indlæg af Louis »

beta92, D112 eller lignende +Yamaha Subkick - hvis der mangler lidt bund.

Skindvalg er også ret vigtigt :lol:

Medlemsavatar
Achermann
Medlem
Indlæg: 159
Sted: Aarhus

Indlæg af Achermann »

Jeg tror, jeg vil prøve en D6 så. Jeg har før brugt D112 (ofte live) og også lidt Beta52, men uden rigtig at være imponeret - de lød okay, men ikke så jeg faldt bagover.

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

Hmm en d112 lyder da af øv.. både live og studiet sys jeg.. og en beta 52 er heller ikke så fed i studiet.. men god live.. dog er det altid ca den samme trommelyd man får ud af den og man vil eller ej GG.
Men ja en 421 i hullet er jeg også tilhænger af.. og så måske en akg414 ude foran.
B92 synts jeg man skal passe lidt på med.. hvis trommen lyder godt i sig selv så lyder det også stjerne fedt med sådan en. men lyder den ikke godt så er den svær at rette op på.. hvor putter man så en 52 i så lyder den bare som en 52 gør lige meget hvad tromme det er næsten..

/jens
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Medlemsavatar
Zaki
Medlem
Indlæg: 970
Sted: DK, Valby

Indlæg af Zaki »

Ja D112 er virkelig ikke noget at skrive hjem om. Der er sikkert to stortrommer, som den lyder fedt på, men ellers... :?

Til gengæld har jeg en gammel D12/E (den originale D12, men med XLR), som er super, super fed. Den er ikke pre-EQ'et på samme måde som D112, så man kan lave alle slags stortrommelyd med den. Ellers skulle en EV RE20 være fantastisk, også, men den er bare svær at komme i nærheden af for menneskepenge.

Medlemsavatar
Vogel
Medlem
Indlæg: 157
Sted: Stockholm, Sweden

Indlæg af Vogel »

D6 er fed, men den jeg nok bruger mest er faktisk Shure SM7b. Den er meget mere neutral end de fleste dedikerede stortrommemics, och lader mere af trommen komme frem. Det er tit noget jeg foretrækker. Ellers er jeg også glad for Audio-Technica ATM25. D112 synes jeg bare lyder af basketball.

Hilsen,
Henrik

Medlemsavatar
megl
Medlem
Indlæg: 1485
Sted: Århus

Indlæg af megl »

Yamaha NS-10 ;-)

/megl

Medlemsavatar
Hansen
Medlem
Indlæg: 354
Sted: Ribe

Indlæg af Hansen »

Jeg er rigtig glad for RE-20 fra Electro Voice. Den er sindssygt dyr i DK, men kan fås til 400.- USD på Ebay i USA. Den kan lyde på mange forskellige måder alt efter placering, og så er den ekstremt hårdfør.

D112 er jeg ikke glad for. Det er sådan lidt stortrommens svar på en 57'er. Det er den alle bruger og ingen ved sådan rigtigt hvorfor. Det er der bare nogen der siger man skal :) D112 har et underligt peak et eller andet sted omkring 3kHz (såvidt jeg husker) som bare lyder grimt og plastik agtigt. Så hellere en MD421, der godtnok ikke har for meget klik...

Nyt svar