Monitors til produktion af elek. musik + mix i soveværelse?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
de Haan
Medlem
Indlæg: 1448
Sted: København

Monitors til produktion af elek. musik + mix i soveværelse?

Indlæg af de Haan »

Hejsasa

Nu synes jeg snart jeg trænger til at skifte mine hi-fi højtalere ud med et sæt rigtige monitors, så jeg kunne godt bruge lidt rådgivning fra de erfarne. Jeg ved der har været enormt mange monitor-tråde ala denne, så links modtages meget gerne :)

Mine krav til monitorsene er følgende:

- De skal koste max 4000 kr.

- De skal være "gode" til brug i et forholdsvis lille rum, med begrænset akustisk regulering

- Da de både skal bruges til at lave elektronisk musik på og til mix, skal de ikke lyde for "grimt", så jeg mister inspirationen, når jeg sidder og laver musik. Kan man mon overhovedet stille dette krav til et sæt monitors?

- De skal helst være aktive

Håber I kan hjælpe mig :)

Mvh Nikolaj

Medlemsavatar
Larzen
Medlem
Indlæg: 673
Sted: Aarhus, Denmark

Indlæg af Larzen »

Haha sjovt nok var jeg lige ved at skrive det samme ;D
Kunne også godt trænge til et par nye monitors :D
Bedste hilsner
[color=#0000FF]Mads L[/color]



Medlemsavatar
Bech5
Medlem
Indlæg: 3160
Sted: Århus C

Indlæg af Bech5 »

KRK VXT4 *punktum*!

Medlemsavatar
Michael
Forum Donator
Indlæg: 1841
Sted: Vestsjælland

Indlæg af Michael »

Ja, det er jo ikke den første tråd om netop dette.
Måske findes svaret i en af de andre :idea:
I have no solution, but I do admire your problem.

[url]http://www.artbyaccident.dk[/url]
[url]http://www.lydgaarden.dk[/url]
[url]http://www.silentheart.dk[/url]

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Indlæg: 553
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

Ellers hvis du er heldig at få fingerne i et par gamle Event 20/20bas.. De er virkelig gode til elektronisk musik..

Valgte desværre selv for hurtigt og tog den nemme løsning.. Event TR8 som skulle være den nye model af 20/20bas.. Og de er bare slet ikke nær så gode..

Medlemsavatar
de Haan
Medlem
Indlæg: 1448
Sted: København

Indlæg af de Haan »

Michael skrev:Ja, det er jo ikke den første tråd om netop dette.
Måske findes svaret i en af de andre :idea:
I know. Jeg kan bare ikke finde dem, med den skidne søgefunktion der er for tiden. Så links ville være rart :)

Medlemsavatar
de Haan
Medlem
Indlæg: 1448
Sted: København

Indlæg af de Haan »

Nysted skrev:Ellers hvis du er heldig at få fingerne i et par gamle Event 20/20bas.. De er virkelig gode til elektronisk musik..

Valgte desværre selv for hurtigt og tog den nemme løsning.. Event TR8 som skulle være den nye model af 20/20bas.. Og de er bare slet ikke nær så gode..
De skal også bruges til mix af "normal" rockmusik...

Medlemsavatar
jakes
Medlem
Indlæg: 1446

Indlæg af jakes »

Vi prøver lige igen,

Glem alt om hvad andre har af monitors - der findes ingen guidelines for hvilke monitors der passer til dig.

Test og køb de monitors der passer til dine ører.

Og til sidst - brug søgefunktionen her på forummet.

http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=2&p=273113
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php ... acff3af255
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=2&t=26457
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=2&p=270197

Og der er mange mange flere.

J.
[color=#FF0000]"tager den aldrig hvis der står ukendt nummer"[/color]

Medlemsavatar
de Haan
Medlem
Indlæg: 1448
Sted: København

Indlæg af de Haan »

Taktak, jeg er vist dårlig til at bruge søgefunktionen :?

Jeg regner også med at tage ned i Aage med nogle af mine egne numre, og lytte til lidt forskelligt. Men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal lytte. Det skal vel ikke bare være dem det lyder bedst på, når det nu ikke er hi-fi højtalere jeg skal købe. Har I nogle gode råd til hvad jeg skal lytte efter? Jeg huske der engang var en rigtig god tråd om netop hvad man skulle lytte efter, når man prøver monitors, men jeg kan selvfølgelig ikke finde den :-P Så link modtages mægtigt gerne :)

Medlemsavatar
Sebastian MA
Medlem
Indlæg: 144
Sted: Copenhagen

Indlæg af Sebastian MA »

Yamaha HS80M er også et fornuftigt bud.

Medlemsavatar
kokken4800
Medlem
Indlæg: 2511
Sted: Nykøbing Falster

Indlæg af kokken4800 »

+1 til Yamaha..!

Prodipe 8, som godt nok er en budget-monitor, er også fornuftig prisen taget i betragtning
http://www.diximusic.com - [b]International site for our label, and recording studio[/b]
[b]Worldwide digital music distribution[/b]
http://www.art-book.dk - [b]Booking - Management & Events[/b]

Medlemsavatar
BazazPro
Medlem
Indlæg: 89
Sted: København

Indlæg af BazazPro »

Nu har jeg ikke den store erfaring på det stage men ved en del om det
Jeg vil anbefale KRK RP 5 G2 !
For det første er de ikke så dyre for et sæt Monitors
De lyder også super fedt men det er jo en smag og behag sag :)
Men du skal tænke på de fleste som der har brugt Hi-Fi Højtaler og går over til Monitors Kan høre en noglelunde forskel.
Altså nu vil jeg ikke sige at Hi-Fi Højtaler er dårlig eller nedgøre dem eller noget men begge parter er jo til to Helt forskellige formål
Altså Hi-Fi Højtaleren fik jeg fortalt og har læst om at de er lavet til at lytte til selve Musikken Og-
- Studio Monitors de er lavet til man kan "Lege" med Alle lydene og sådan altså de er virkelig lavet til at man kan producere det er så ikke det
Formål Som Hi-Fi Højtalere har.
De lyder også meget godt selvom man ikke har det store akustik i værelset men man kan altid sætte lidt akustisk dæmpende materiale rundt omkring værelset.
Men prøv at ligge mærke til Bassen det virker i hvertfald for mig.
God fornøjelse ! :)

Medlemsavatar
jakes
Medlem
Indlæg: 1446

Indlæg af jakes »

de Haan skrev:Taktak, jeg er vist dårlig til at bruge søgefunktionen :?

Jeg regner også med at tage ned i Aage med nogle af mine egne numre, og lytte til lidt forskelligt. Men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal lytte. Det skal vel ikke bare være dem det lyder bedst på, når det nu ikke er hi-fi højtalere jeg skal købe. Har I nogle gode råd til hvad jeg skal lytte efter? Jeg huske der engang var en rigtig god tråd om netop hvad man skulle lytte efter, når man prøver monitors, men jeg kan selvfølgelig ikke finde den :-P Så link modtages mægtigt gerne :)
stop et sekund.
Den eneste grund til at du skal ned til aage, er fordi du skal høre om du kan tage nogle monitors med hjem til test.
Det at du tester hos Aage giver langt fra samme resultat som hvis selv samme monitor bliver testet hjemme hos dig selv. Grunden er naturligvis, at dit rum har en helt anden akustik.

Så, derfor. Hjem med nogle sæt monitors, indspil, mix og hør resultaterne af alle dine mixes til sidst. Det mix der lyder bedst i dine ører, høre til de monitors det er mixet på og er dem du skal vælge. BASTA

Ingen, og jeg gentager for 10.000 gang, ingen skal eller kan vælge hvilke monitors du skal bruge. Det er dine ører og det er dem du skal bruge til at lave musik med.


J.
[color=#FF0000]"tager den aldrig hvis der står ukendt nummer"[/color]

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Jeg har lige en tilføjelse til...
jakes skrev:Så, derfor. Hjem med nogle sæt monitors, indspil, mix og hør resultaterne af alle dine mixes til sidst.
...bare for at præcisere en smule; Hør resultaterne på helt andre anlæg, altså ikke på et af de pågældende sæt monitors. Det er ude i verden dine mixes skal virke. Ikke på monitors i dit studie. Det handler om hvor godt dine monitors gør dig i stand til at mixe så det lyder godt på alt andet end lige dine monitors. See? I princippet kan det lyde af hest på dine monitors, men hvis det lyder som det skal ude i verden så er "mission accomplished".

Sørg for at starte HELT forfra hver gang du testmixer og sørg for at du gør det med et åbent sind og tager beslutninger på basis af hvad du hører og ikke som du mener at huske der skulle gøres ved tingene. Du kan komme til at opleve STORE forskelle på resultatet. Det er den eneste måde du virkelig finder den rigtige monitor til dig på.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
lydmuren
Medlem
Indlæg: 352
Sted: Aalborg

Indlæg af lydmuren »

som nævnt tidligere til andre, er der sådan en fin liste som holger har knoklet med at sætte sammen, af hardware og andet der bl.a. er fornuftigt at smide sine penge efter. alt står i FAQ , her er de monitors som er anbefalet, god jagt :-D
ADAM S3A
ADAM A7
ATC SCM20ASL PRO
ATC SCM50ASL PRO
Barefoot MicroMain27
Digidesign RM1
Digidesign RM2
Dynaudio BM5A
Dynaudio BM6A Mk2
Dynaudio BM12A
Dynaudio BM15A
Event 20/20 BAS
Event Studio Precision ASP 6
Event Studio Precision ASP 8
Focal Twin6 Be
Focal Solo6 Be
Genelec 8040
Genelec 8050
Genelec 8060
JBL LSR4328P
JBL LSR6328P
JBL LSR6332
Klein+Hummel O110
Klein+Hummel O300
KRK VXT8
NHT Pro M20
PMC AML1
PMC DB1S-A
PMC TB2S-A

evt denne model koster ca 4000 så er der ca 80 kr tilbage alt efter hvordan kursen ligger, et bette overskud så er der til en pose bajere eller en ryger :lol:
http://www.dv247.com/studio-equipment/k ... tor--41869

har set disse monitors på flere videoer fra studier rundtomkring

VH
LM
aa

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

lydmuren skrev:evt denne model koster ca 4000 så er der ca 80 kr tilbage alt efter hvordan kursen ligger, et bette overskud så er der til en pose bajere eller en ryger :lol:
http://www.dv247.com/studio-equipment/k ... tor--41869
Det er for én, ikke et sæt.
Microsoft Certified og Apple fanboy!


Medlemsavatar
jimmi abildgaard
Forum Donator
Indlæg: 982
Sted: Ballerup

Indlæg af jimmi abildgaard »


Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Jeg vil som Holger anbefale at du går efter de Bm5a mk II'er til salg her på forummet. God pris og god højtaler!

Medlemsavatar
Michael
Forum Donator
Indlæg: 1841
Sted: Vestsjælland

Indlæg af Michael »

EmilEmil skrev:Jeg vil som Holger anbefale at du går efter de Bm5a mk II'er til salg her på forummet. God pris og god højtaler!
Men kun hvis man ikke får hovedpine efter et par timer pga. diskanten, som jeg eksempelvis gør, netop på Bm5.
I have no solution, but I do admire your problem.

[url]http://www.artbyaccident.dk[/url]
[url]http://www.lydgaarden.dk[/url]
[url]http://www.silentheart.dk[/url]

Medlemsavatar
jakes
Medlem
Indlæg: 1446

Indlæg af jakes »

Hvad skal listen bruges til, hvilken gavn gør den ??? I anbefaling af monitor sektionen burde der stå følgende:

Redigeret version.

Det at du tester monitors hos diverse forhandlere giver langt fra samme resultat som hvis selv samme monitor bliver testet hjemme hos dig selv. Grunden er naturligvis, at dit rum har en helt anden akustik.

Så, derfor. Hjem med nogle sæt monitors, indspil, mix og hør resultaterne af alle dine mixes til sidst.(læs længere nede vedr. resultater af mix på andre anlæg) Det mix der lyder bedst i dine ører, høre til de monitors det er mixet på og er dem du skal vælge. BASTA

Ingen skal eller kan vælge hvilke monitors du skal bruge. Det er dine ører og det er dem du skal bruge til at lave musik med.


Hør resultaterne på helt andre anlæg, altså ikke på et af de pågældende sæt monitors. Det er ude i verden dine mixes skal virke. Ikke på monitors i dit studie. Det handler om hvor godt dine monitors gør dig i stand til

at mixe så det lyder godt på alt andet end lige dine monitors. See? I princippet kan det lyde af hest på dine monitors, men hvis det lyder som det skal ude i verden så er "mission accomplished".

Sørg for at starte HELT forfra hver gang du testmixer og sørg for at du gør det med et åbent sind og tager beslutninger på basis af hvad du hører og ikke som du mener at huske der skulle gøres ved tingene. Du kan

komme til at opleve STORE forskelle på resultatet. Det er den eneste måde du virkelig finder den rigtige monitor til dig på.

----------

Og så er det satme skræmmende, at efter jeg og Lune har beskrevet hvad man kan gøre vedrørende køb af monitors, så pumper det guddælme videre med forslag til hvilke monitors folk har erfaring med.

SSSSTTTOOOOOOOPPPPPPPPPP nu for en i syv sytten. :twisted: :twisted:

Jeg er dybt rystet...

J.
[color=#FF0000]"tager den aldrig hvis der står ukendt nummer"[/color]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

jakes skrev:Hvad skal listen bruges til, hvilken gavn gør den ??? I anbefaling af monitor sektionen burde der stå følgende:
Der står allerede en tydelig forklaring i starten af listen i FAQ'en: Dette er ikke en facitliste, men god inspiration.

En mere uddybdende forklaring finder du i Monitors FAQ'en (PDF'en) også her på siden.

Medlemsavatar
jakes
Medlem
Indlæg: 1446

Indlæg af jakes »

Har så lidt på fornemmeren at folk ikke læser FAQ´en :!: :!:
[color=#FF0000]"tager den aldrig hvis der står ukendt nummer"[/color]

Default avatar
Instrumental Reason
Medlem
Indlæg: 218
Sted: Nørrebro

Indlæg af Instrumental Reason »

Jeg synes vxt 4 håndterer den halvdårlige akustik i mit sovevætelse på en god måde... Men lyt selv, hør dem i andres studier og se om du kan låne et sæt hjem fra Aage.

Og jeg kan jeg anbefale at tage en god lytter i aages monitorrum, selvom det ikke er helt ligesom derhjemme giver det et billede af højtalerens grundlyd (bas respons etc)... Det hjalp i hvert fald mig som ikke i forvejen havde lyttet alle mærkerne til ukendelighed.

Fortsat god jagt!

Medlemsavatar
Bech5
Medlem
Indlæg: 3160
Sted: Århus C

Indlæg af Bech5 »

jakes skrev: SSSSTTTOOOOOOOPPPPPPPPPP nu for en i syv sytten. :twisted: :twisted:

Jeg er dybt rystet...

J.
Arhh... nu synes jeg måske lige du skulle klappe pruh-hesten!

Når manden nu beder om forslag, så er det fair nok også at give ham forslag til hvad der nu er værd at lytte til i den prisklasse. Alle ved at Monitors, såvel som lyd i al almindelighed, er en subjektiv vurdering i forhold til præferencer. Dermed ikke sagt at der ikke er nogle "dos and don'ts", og i det henseende går han jo i hvert fald ikke galt i byen med de forslag der bliver givet her, og de forslag der er på listen med udstyrsanbefalinger. Derfra må han jo så selv vurdere hvad han foretrækker. :wink:

At der så er ALT for mange af den slags tråde som stort set er identiske, det er så en helt anden sag... :roll:

Nyt svar