Compressor, hvor vigtig ved tracking?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Jakob
Medlem
Indlæg: 590
Sted: København

Compressor, hvor vigtig ved tracking?

Indlæg af Jakob »

Hejsa.

Jeg er stadig ny og mine spørgsmål kan derfor virke lettere uintelligente, men det må i bare bære over med :lol:

Jeg har lige fået indrettet mit lille studie og har i næste weekend en session med et punkband. Vi skal have lavet en demo til dem. Jeg har efterhånden forholdsvis godt styr på hvordan jeg får vellyd ud af mit udstyr.
Jeg har en FMR RNC på vej (julegave), som jeg jo så først modtager efter vi er gået i gang med indspilningen. Jeg tænkte derfor på.. Hvor vigtig er compressor under tracking?
vi bliver ikke færdig med tracking inden jul og når ikke at gå i gang med at justere eller mixe. Kan man vente med at give lortet en gang outboard comp til efter det ligger på computeren? Eller er det en fordel at bruge compressoren under tracking?

På forhånd tak.

Medlemsavatar
Michael
Forum Donator
Indlæg: 1841
Sted: Vestsjælland

Indlæg af Michael »

Det er ikke bidende nødvendigt, selvom det oftest er en god idé allerede under tracking.
Meeen.... I sku' nok ku' klare det efterfølgende. :)
I have no solution, but I do admire your problem.

[url]http://www.artbyaccident.dk[/url]
[url]http://www.lydgaarden.dk[/url]
[url]http://www.silentheart.dk[/url]

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Jeg har osse taenkt samme ting , skal tracke Vocal i januar her.

Hvad er fordelen egentligt hved at comprimere vokalen i indgangen andet end at den ikke skal igennem DA/AD en extra gang?

Medlemsavatar
Michael
Forum Donator
Indlæg: 1841
Sted: Vestsjælland

Indlæg af Michael »

Jeg bruger det for sådan liiige at få strammet lidt, bare lidt, under tracking.
Bruger ikke voldsomt meget, bare lige nok til at holde styr på skidtet, og en udmærket garanti mod overstyring.
Men altså......... før jeg havde mine DIY maskiner gik det jo fint, så........ :-D
I have no solution, but I do admire your problem.

[url]http://www.artbyaccident.dk[/url]
[url]http://www.lydgaarden.dk[/url]
[url]http://www.silentheart.dk[/url]

Medlemsavatar
Martin Frederiksen
Medlem
Indlæg: 991
Sted: Odense

Indlæg af Martin Frederiksen »

Jeg syntes det er vigtigt med compressor under tracking af vokal. Da man får et mere jævnt signal i indgangen.
Man skal dog huske på ikke at gribe for kraftigt fat. Den må gerne være lidt neutral lydmæssigt, men stadig have virkningen, så man får en god vokal at arbejde vidre med på computeren.

PS: Holger har iøvrigt skrevet lidt omkring det i vokal mixing. Og jeg syntes faktisk der er rigtigt godt.
Senest rettet af Martin Frederiksen ons 6. dec 2006 22:57, rettet i alt 1 gang.
Venlig hilsen
Martin Almind // Producer & Sangskriver
https://www.facebook.com/MartinAlmindMusic

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

aha! , det lyder fornuftigt.

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

I dag og med den måde vi optager på i dag er der kun to praktiske ting der er klaret ved at tracke med comp/limiter på.

1. Med en limiter kan man lige sørge for at man aldrig får overstyret konverteren.

2. Hvis du kun har én fuldfed comp til f.eks. vokal kan det være en god ide at tracke med den sådan at du ikke behøver smutte ud og ind af konverterne igen for at få den på vokalen. Hvis du tracker med en fed comp indstillet fornuftigt og behersket så kan du ofte nøjes med at eftercompe med en god software comp. Og er det f.eks. en 1176'er eller en anden som tilfører noget "mums" kan du ved at tracke med den få dens "mums" på bas, guitar, alle korsporene, sax'en, osv. uden at skulle sidde at bounce altsammen senere. Altså egentlig lidt samme princip som når man køber sig en fuldfed preamp. Med dén får man også den fede lyd på alle sine optagelser.

Men som Michael siger; Er man usikker på hvordan og hvor meget så vær enten forsigtig eller undlad at tracke med den og bounce/insert senere under mixet.

Med RNC'en på vokal går du ikke helt galt i byen med 6:1 ratio, hurtigste attack og 50-100mS release og så lade den reducere et par dB eller tre i gennemsnit.
Så har du et rimeligt udgangspunkt for lige at lade en software comp tage det sidste om nødvendigt. (Det er det sikkert.)
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Jeg tror jeg vil tage risikoen saa :)

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

Som Luny så ganske rigtigt skriver, så er der primært 2 årsager til at man smide en compressor i signalkæden under vokal-indspilninger... farvning og sikkerhed mod overstyring af konvertere... en 3. mulighed er så også for at jævne signalet lidt ud !!!

Nuvel, det med sikkerheden mod overstyring af konvertere, det burde man faktisk tage hånd om, uanset brug af compressor eller ej... jeg ved ikke om du også følger med på Aages forum... men der var for nylig en tråd hvor vi snakkede lidt om recording levels m.m.... og jeg er jo af det opfattelse, at ALT for mange mennesker har en tendens til at tracke ALT for kraftigt, i det digitale domæne... men det er jo en helt anden snak !!!

For mit vedkommende, der bruger jeg primært mine 1176'ere til at farve vokal-lyden under tracking... og jeg kan love dig, at en 1176'er farver på den HELT FEDE måde :-D

Det skal også lige siges, at har man en RIGTIG RIGTIG god og hurtig compressor, så kan man faktisk tillade sig, at udjævne vokal-sporet lidt mere under tracking, end med andre compressorer... og lige præcis her, har 1176'eren en KÆMPE force !!!

mvh.
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Medlemsavatar
Darwich
Medlem
Indlæg: 575

Indlæg af Darwich »

Jeg må inderømme at jeg compe kraftigt under indspilning...den står til 5:1 ratio 100 i releaseog den står og comper helt ned til -8 til -10db..

om det er klogt eller ej så ved jeg ikke...jeg bruger focusrite Liqued channel.
-

Medlemsavatar
Martin Frederiksen
Medlem
Indlæg: 991
Sted: Odense

Indlæg af Martin Frederiksen »

ja. Jeg tror det kan være smag og behag :) Og bare det behager, så er det jo fjong :-D
Venlig hilsen
Martin Almind // Producer & Sangskriver
https://www.facebook.com/MartinAlmindMusic

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

I har helt ret alle tre.

Mike har ret angående både farvningen med en comp som 1176 (som man bliver blød i knæene over når man først har fået øre på den :-P) og i dét med at optager man i 24 bit kan man begynde at give sig selv noget headroom at arbejde med. De 24 bit åbner mulighed for bedre arbejdsdisciplin, kan man sige.

Jeg gør som Darwich og arbejder signalet ret meget færdigt under indspilning. I virkeligheden nok mest fordi jeg kommer fra en tid hvor det var ret vigtigt at rette signalet til inden optagelse fordi det var på analog bånd. Grove fejl skulle væk inden man udnyttede båndcompressionen og så var der igen dét med at man måske ikke havde så meget outboard at man kunne gøre alt det man gerne ville bagefter. Der skulle altså tages nogle beslutninger før optagelse og havde man "kun" én 1176 kunne man jo ikke få den på både vokalen, bassen og snaren i mixet. Så måtte den f.eks. på snare under trommetracking, vokal under vokalproduktionen og på bassen i mixet.

Og Martin har ret i at det jo er noget man vælger til eller fra som man kan lide det, men det er netop min pointe at det kræver noget erfaring at vide præcist hvor meget der er nok eller for meget når man tracker vokal og lige har et cuemix oppe at stå. At optage med en heftig comp på er jo det der hedder "destruktivt", altså det kan ikke undo'es. Står man efterfølgende med en lige lovlig klemt vokal så er det skidt.

Måske kunne man anbefale følgende:
Hvis du har mulighed for det så optage det første nummer uden brug at compen. Når du så får compen så leg med det og prøv dig frem med et prøve mix af dette første nummer. Så kan du eksperimentere dig frem til en fornuftig comp-indstilling til de forskellige ting du skal tracke fremover. Så kan du bruge disse indstillinger som en slags presets og tracke med compen på (og som os andre være meget opmærksom på den under indspilningerne!). På den måde skal du så kun arbejde med at bounce optagelserne på det første nummer.
Og husk at RNC'en ikke er superfed på bas. Den kan godt bruges til at udjævne niveauet en del, men er ikke i sig selv nok og er ikke fed til at give bassen en god "compet karakter". Når det er mixtid så lav en liste over hvad du har til rådighed herinde og så kommer folk helt sikkert gerne med forslag til hvad du kan gøre med det du har.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
JimR
Forum Donator
Indlæg: 1027
Sted: Fredensborg

Indlæg af JimR »

Darwich skrev:Jeg må inderømme at jeg compe kraftigt under indspilning...den står til 5:1 ratio 100 i releaseog den står og comper helt ned til -8 til -10db..

om det er klogt eller ej så ved jeg ikke...jeg bruger focusrite Liqued channel.
Også her, den får en over nakken!

JimR

Default avatar
ref

Indlæg af ref »

jeg er lidt anti-alt.

så derfor bruger jeg ikke komp-eq-noget når jeg indspiller.

men BAGEFTER !!! i selve mix-proccesen. når der skal arbejdes.

erfaring..... jo mere mad, der er at dele ud af jo bedre...
Skal da klart prøve noget her idag, rent faktisk.
med at compe . vocalen,, har dog kun en beheinger comprossor. desværrer.
Jeg går altid udfra det præncip med at have masser af signal ind i min maskine.

Btw..
er det ikke noget med at Beheringer er en TOTAL ripoff af dbx ??

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Jeg ville aldrig tracke med en Behringer comp. De er simpelthen ikke gode nok til at blive "foreviget" på den måde. Misforstå mig ikke. Jeg forstår godt at nogen bruger dem hvis de ikke har noget bedre og når man har dem tænker man at de vel er bedre end ingenting og sådan... Men de er virkelig skidt. Lad mig illustrere det sådan at jeg har en dbx266xl som jeg synes er en del bedre end Composer compsene fra Behringer, men efter jeg har fået ordentlige comps "bare" som f.eks RNC står det meget klart at 266'eren aldrig kommer til at lave noget i mit studie nogensinde igen. Jeg beholder den i huset fordi jeg KAN få brug for den gate der sidder i, men maskinen sidder ikke engang i mine racks mere.

Hvis du først har tracket med din Behringer så kan du ikke få den af igen og tænk hvis du senere skulle bruge dit arbejde seriøst kommercielt eller noget. Så ville du spolere mulighederne for f.eks. at få lavet den fede comp på de spor...
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
AK
Medlem
Indlæg: 44
Sted: København

Indlæg af AK »

jeg indspiller altid med comp på...ik mere ind -3db.. lige til at tag toppen..
og EQ..det hænder, engang imellem...

Medlemsavatar
nickkbh
Forum Donator
Indlæg: 2362
Sted: Bangkok,Thailand

Indlæg af nickkbh »

Jeg er ridder af gain,ingen comp her,først bagefter.
Har prøvet at compe for meget,og stå med et øv bagefter.

Default avatar
Frankovitchy
Medlem
Indlæg: 14
Sted: CPH

Indlæg af Frankovitchy »

kommer helt an på om det er en top tjekket prof sanger eller en total nybegynder.....

en top tjekket og meget dynamisk sanger får lov til at slippe på bånd næsten uden kompression
simpelthen for at være sikker på at alt det gode kommer med....
Hvor en mere amatør sanger, som man typisk tager i bidder, ja der får 1176'eren sgu lov til at
arbejde for føden...

EQ, tjaa low cut kan man ligeså godt med det samme....og hvis man ved hvad man laver så er der sgu heller ikke
noget galt med lidt at løfte toppen blidt med det samme....
(så kigger vi på alt det kirugiske senere i mix fasen)
Man kan ikke polere en lort !

Medlemsavatar
rickiboy
Forum Donator
Indlæg: 97
Sted: København

Indlæg af rickiboy »

Ingen compressor her ved indspilning - vil gerne have et så rent produkt at arbejde med som mulig. Bagefter får den til gengæld gas.

Medlemsavatar
Jakob
Medlem
Indlæg: 590
Sted: København

Indlæg af Jakob »

Tak for de fede svar. Jeg kan se folks holdning er vidt forskellige. Det tyder heldigvis på, at jeg når at få min RNC inden vi starter tracking, så må jeg jo eksperimentere lidt.

Et andet spørgsmål, hvordan bruger jeg min outboard comp. på det jeg allerede har indspillet? altså, hvordan kobler jeg det sammen med min mbox, mixer og computer?

beklager "newbie"-spørgsmålene.

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 950
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

jeg synes også det kommer meget! an på hvem der skal mixe. Forstået således, at er det mig selv, comper, low cutter, fasevender osv jeg det der skal under indspilningen!! men skal det ud af huset, hører jeg lige den der skal mixe hvad han gerne vil have, for ham måske til at komme et par timer under indspilningerne!.. På den måde er alle glade!! :D

Medlemsavatar
Martin Frederiksen
Medlem
Indlæg: 991
Sted: Odense

Indlæg af Martin Frederiksen »

[quote="Jakob"]Tak for de fede svar. Jeg kan se folks holdning er vidt forskellige. Det tyder heldigvis på, at jeg når at få min RNC inden vi starter tracking, så må jeg jo eksperimentere lidt.

Et andet spørgsmål, hvordan bruger jeg min outboard comp. på det jeg allerede har indspillet? altså, hvordan kobler jeg det sammen med min mbox, mixer og computer?

beklager "newbie"-spørgsmålene.[/quot

Nu ved jeg ikke lige hvor mange kanaler input der er på sådan en mbox. Men kjeg går da ud fra der er et par stykker, principet er iøvrigt det samme, så jeg snakker om kanal 3-4 in/out

Du tager de vokal spor du vil have igennem outboard, og sætter spornes output til eks kanal 3-4 (Hvis det er stereo) så de går ud af komputeren på spor 3-4, og over i compresorens input. Compresorens output connecter du med mbox input 3-4. Og så laver du et nyt spor i sequenceren hvor input er 3-4 og så afspiller du, mens du optager. således at du får vokalerne indpå et nyt spor, tilført kompresor. (Husk at mute original vokal spor efter du har tracket, så den ikke afspiller 2 ens vokaler)
Venlig hilsen
Martin Almind // Producer & Sangskriver
https://www.facebook.com/MartinAlmindMusic

Nyt svar