GSSL til Mastering?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Flouvio
Medlem
Indlæg: 712
Sted: CPH

@Morten Hjort

Indlæg af Flouvio »

Luny Tune skrev:Det er noget du tvinger den til. Du overstyrer simpelthen konverteren på vej ind. :wink:
Eller på vej ud til analog processering :-D
Selvom clipping æder spidser, høres den kortvarige distortion, der opstår, ikke særligt meget. Når Holger benytter sig af teknikken, kan niveauet hæves, uden at signalet får karakteristisk over-komprimerings-sound, som af og til kan dominere på nogle masters, selvom det ikke passer til den givne genre.
F
Quad 2,66 Windåze XP, Samplitude 10 Pro, Cubase 4, Sony Soundforge, Powercore MkI & MkII, Liquid Mix 32, RME, NTP, Gyraf, Avalon, Waves, Cranesong, NHTPro, KRK og Studer
http://www.myspace.com/masterboxdk

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Flouvio skrev: Eller på vej ud til analog processering :-D
Men det er jo det samme som intern clipping, og har ikke noget med converteren at gøre, med mindre du hentyder til en dårlig D/A som ikke kan lide meget output. Men det er jo ikke egentlig clipping.

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Eller taler Flouvio om at overstyre det analoge grej insertet i konverteren?

Men det er jo heller ikke det samme.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nej han skriver "på vej ud", det er svært at misforstå

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Mja...han skriver "på vej ud til analog processering" hvilket fortæller mig at netop den analoge processering er tænkt på som en faktor...

Anyways, det skal vi to jo ikke slås om! :lol: Uanset hvad virker det underligt for udover dét du allerede har skrevet så giver det heller ikke så meget mening at clippe signalet FØR "analog processering".
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Den analoge *processering* bliver der ikke nævnt noget om, det er "på vej ud analogt" fordi det handler om D/A - ikke om processering.

Men som du selv siger giver det ingen mening at clippe før analog processering (måske limitering i visse tilfælde dog). Men man kan heller ikke, så jeg fatter minus.

Medlemsavatar
Flouvio
Medlem
Indlæg: 712
Sted: CPH

Indlæg af Flouvio »

Luny Tune skrev:Mja...han skriver "på vej ud til analog processering" hvilket fortæller mig at netop den analoge processering er tænkt på som en faktor...

Anyways, det skal vi to jo ikke slås om! :lol: Uanset hvad virker det underligt for udover dét du allerede har skrevet så giver det heller ikke så meget mening at clippe signalet FØR "analog processering".
Hmmm i er sgu da et par ordkløvere i to :-D, men vi hygger os jo med den slags nørderi.

Princippet virker hér - og jeg ved godt clippingen jo reelt ikke sker i konverteren. Jeg taler om høje levels i software miljøet eller i DSP, men når vi rider så tæt på kanten vil konverteren uvægerligt også clippe, om end det så er subtilt. Med den naturligt sløve respons i mit analoge gear på de berørte kortvarige impulser, kan jeg for at være ærlig heller ikke høre den store forskel. Om det er lydteknisk korrekt eller ej, at ofre de peaks inden analogkæden bekymrer mig derfor ikke så meget.

Jeg så metoden anvendt af min gamle chef Jan Eliason, der brugte den for at undgå soft limiting eller overshooting i AD-delen. Jeg undrede mig også over fremgangsmåden dengang, men med tiden har det bidt sig fast som en reel mulighed. Desuden har min RME/nuendo konverter det ikke med at lyde specielt godt, når jeg skyder over på vej ind, så derfor benytter jeg Jans gamle metode, der i hvertfald lyder noget bedre hér.
Håber at lidt forklaring kastede lidt lys over emnet.
F
Quad 2,66 Windåze XP, Samplitude 10 Pro, Cubase 4, Sony Soundforge, Powercore MkI & MkII, Liquid Mix 32, RME, NTP, Gyraf, Avalon, Waves, Cranesong, NHTPro, KRK og Studer
http://www.myspace.com/masterboxdk

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Aha, men for lige at nørde helt færdig, så giver det ikke så meget mening at clippe før det analoge trin synes jeg.

Men at køre meget højt ud af konverteren vil selvfølgelig presse D/A trinnet (dvs. den analoge del), men det synes jeg ikke fungerer som andet end distortion - ikke som clipping.

Så hellere clippe rigtigt på vej ind. DAD AX24 er smuk til at clippe med, lige som Lavry Gold jo også er kendt for denne egenskab.

Du har ret i at RME ikke er optimal til clipping, hvilket eftersigende skulle skyldes op-ampsne. Derfor kunne jeg godt tænke mig at modde op-ampsne, selvom jeg får at vide i min høresnegl at det ikke er så simpelt.

Medlemsavatar
Flouvio
Medlem
Indlæg: 712
Sted: CPH

Indlæg af Flouvio »

Holger skrev:Aha, men for lige at nørde helt færdig, så giver det ikke så meget mening at clippe før det analoge trin synes jeg.

Men at køre meget højt ud af konverteren vil selvfølgelig presse D/A trinnet (dvs. den analoge del), men det synes jeg ikke fungerer som andet end distortion - ikke som clipping.

Så hellere clippe rigtigt på vej ind. DAD AX24 er smuk til at clippe med, lige som Lavry Gold jo også er kendt for denne egenskab.

Du har ret i at RME ikke er optimal til clipping, hvilket eftersigende skulle skyldes op-ampsne. Derfor kunne jeg godt tænke mig at modde op-ampsne, selvom jeg får at vide i min høresnegl at det ikke er så simpelt.
Vi må på kursus i modding så, for RME laver efter min overbevisning en af de bedste konvertere jeg har hørt. (Har dog ikke hørt Lavry gold endnu) Glæder mig dog til den nye qs-konverter med valgbar limiting i - lad os håbe den sparker røv! (Miller siger den lander i næste uge) :wink:
Quad 2,66 Windåze XP, Samplitude 10 Pro, Cubase 4, Sony Soundforge, Powercore MkI & MkII, Liquid Mix 32, RME, NTP, Gyraf, Avalon, Waves, Cranesong, NHTPro, KRK og Studer
http://www.myspace.com/masterboxdk

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Ok det er vist blevet til en lettere kryptisk tråd denne her, men fedt at læse med...

Ang mit problem, kan det så betale sig at clippe i ADI-2'eren eller skal jeg gøre det internt i computeren? Nu må jeg lige se hvad Sony's pris bliver på deres limiter (eller Chandlers som også har en softlimiter på markedet inden for kort tid)... Kan være at jeg alligevel inden for 2-3 måneder kan få lavet en GSSL samt købt et limiter plugin..

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg synes stadig at clip i RME'en kan være optimal løsning i visse tilfælde - det kommer an på situation. Morten der er IKKE et endegyldig svar på dine spørgsmål, alt hvad du kan ønske at få at vide er allerede til stede i denne tråd. Resten er op til dig.

@Flouvio, yes RME er fantastisk.. især til prisen, og jeg har testet den op mod langt, langt dyrere mærker. Den bedste indtil videre har dog været DAD AX24, om det er prisen værd er så en anden ting. Jeg har lavet en tråd på Tune Towns DIY forum vedr. RME op-amps modding.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Morten Hjort skrev: Kan være at jeg alligevel inden for 2-3 måneder kan få lavet en GSSL..
Ja!!! :-D

Glæder mig allerede til byggeweekend....

Nyt svar