Hjælp til Valg af Stortromme Mikrofon

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Frederikkofoed
Medlem
Indlæg: 469
Sted: Herning

Hjælp til Valg af Stortromme Mikrofon

Indlæg af Frederikkofoed »

Hey Alle Sammen

Hvad ville i foreslå som stortromme mikrofon?? Har overvejet en Audix D6, Shure Beta52 eller en AKG D112.

Men hvad med en Yamaha Subkick, ville det være et bedre valg.

Bare kom med ideer og hvad du syntes ville være det bedste køb?

- Frederik
[i]Frederik Kofoed[/i]

Medlemsavatar
Louis
Forum Donator
Indlæg: 130
Sted: København Vesterbro

Indlæg af Louis »

DU kan ikke bruge en SubKick alene, den er kun beregnet til at hjælpe med at få bunden med i stortrommelyden. Jeg bruger Audix D6 sammen med en Yamaha subkick (når jeg også vil have bunden med :) ).

/Louis

Medlemsavatar
Ekkomand
Medlem
Indlæg: 26

Indlæg af Ekkomand »

Jeg har gode erfaringer med en Audix D6 og en Sennheiser md421. Sidstnævnte er jeg faktisk mest glad for..til alt!

Mikkel

Medlemsavatar
mavis
Forum Donator
Indlæg: 130
Sted: Albertslund

Indlæg af mavis »

Er også meget glad for min kombination af en D6 og Subkick til rock og pop. Og så med en Peluso 22 47 uden for trommen. Hvis det godt må være lidt støvet, foretrækker jeg en MD421 i stedet for D6'eren.

/Tim

Medlemsavatar
Kaaber
Medlem
Indlæg: 810
Sted: Taastrup

Indlæg af Kaaber »

Genre? Budget? Studie eller Live? :)
KaaberSound - Udlejning af Lyd & Lys
[url=http://www.KaaberSound.dk]KaaberSound.dk[/url]
[url=https://www.facebook.com/pages/KaaberSo ... 6194822249]KaaberSound på Facebook[/url]

Medlemsavatar
Frederikkofoed
Medlem
Indlæg: 469
Sted: Herning

Indlæg af Frederikkofoed »

Kaaber skrev:Genre? Budget? Studie eller Live? :)
Den skal bruges i studiet, mit budget ligger på ca. 2500 kr. Men det ville være dejligt med en man også kan bruge live.

-Frederik
[i]Frederik Kofoed[/i]

Medlemsavatar
Farsen
Forum Donator
Indlæg: 168
Sted: København

Indlæg af Farsen »

Jeg er helt pjattet med Audio-technica AE2500, som jeg syntes lyder rigtig godt. Her har du en dynamisk + kondensator i samme mikrofon.

Der er en til salg her.
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=21&t=21658

Medlemsavatar
Frederikkofoed
Medlem
Indlæg: 469
Sted: Herning

Indlæg af Frederikkofoed »

Har du et lyd eksempel eller noget så jeg har noget at forholde mig til?

- Frederik
[i]Frederik Kofoed[/i]

Medlemsavatar
Kaaber
Medlem
Indlæg: 810
Sted: Taastrup

Indlæg af Kaaber »

Jeg er ret vild med kombinationen af en Beta52 og en U87'er hvis det skal være lidt hårdpumpet. Men det sprænger jo budgettet med ca en faktor 10 :lol:

Men jeg ville starte med en Beta52. Og så kan du altid senere tilføje en ekstra mic. Jeg har også fået nogenlunde resultater ved at parre den med en SE2200A. Og den er til at finde ret billigt.
KaaberSound - Udlejning af Lyd & Lys
[url=http://www.KaaberSound.dk]KaaberSound.dk[/url]
[url=https://www.facebook.com/pages/KaaberSo ... 6194822249]KaaberSound på Facebook[/url]

Medlemsavatar
Lasso
Medlem
Indlæg: 1775
Sted: DK

Indlæg af Lasso »

+1 til 421 og ellers RE-20 som er den fedeste stortrommemic. D12 hvis det skal være old school med masser af lav mellemtone.

De sædvanlige "klassikere" som beta52, d112, d6 kan intet andet end at lave scooped mudder og klik i min bog.

Medlemsavatar
Jakob
Medlem
Indlæg: 590
Sted: København

Indlæg af Jakob »

Lasso skrev:+1 til 421 og ellers RE-20 som er den fedeste stortrommemic. D12 hvis det skal være old school med masser af lav mellemtone.

De sædvanlige "klassikere" som beta52, d112, d6 kan intet andet end at lave scooped mudder og klik i min bog.
Enig!
Da jeg i mandags skulle finde den rette mikrofon til et projekt prøvede jeg en hel masse, og beta52 synes jeg godt nok var forfærdelig. D112 fungerede ok, men slet ikke så godt som MD421 og D12, som bare lyder meget mere lækkert.
RE-20 har jeg stadig tilgode at høre, men den høster jo meget ros rundt omkring.
Jeg er vildt glad for min U47 fet, som lyder fantastisk på stortromme, men hvis jeg skulle vælge en mikrofon til en fornuftig pris ville jeg nok vælge en 421'er, fordi den er så nem at arbejde med. Jeg synes aldrig den mikrofon lyder skidt, og samtidig kan den bruges på stort set alt andet med et godt resultat til følge.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

RE-27 - altid god for mig.

Medlemsavatar
Aqvortrup
Medlem
Indlæg: 62
Sted: Aarhus

Indlæg af Aqvortrup »

RE-20 er også min favorit på BD. Kombineret med en U47 fet, så bliver det rigtig lækkert.
- Asger

Medlemsavatar
West
Forum Donator
Indlæg: 573
Sted: Chr Havn

Indlæg af West »

AE-2500 anytime.
Jeg var i PUK for en måned siden og havde alle mics (der findes næsten) til rådighed undtaget AE-2500 som jeg er vant til at bruge.
Det var den eneste mic jeg savnede.
[color=#000000]Why do we think in pencil,[/color]
[color=#0000FF]and make our decisions in ink?[/color]

Default avatar
ULF
Medlem
Indlæg: 6
Sted: Kbh

Indlæg af ULF »

Jeg sælger en AKG D12 for en ven.
Er du interesseret?

Medlemsavatar
Frederikkofoed
Medlem
Indlæg: 469
Sted: Herning

Indlæg af Frederikkofoed »

ULF skrev:Jeg sælger en AKG D12 for en ven.
Er du interesseret?
Ja måske hva ska han ha for den??

- Frederik
[i]Frederik Kofoed[/i]

Medlemsavatar
soduno
Medlem
Indlæg: 794
Sted: Denmark - Copenhagen

Indlæg af soduno »

Shure Beta 52 A plejer altid at virke for mig :)
James May:
"Look, i can't dummy it down to your level because I am scared of hights"

Medlemsavatar
bluesfendermanblues
Forum Donator
Indlæg: 275

Indlæg af bluesfendermanblues »

Frederikkofoed skrev:Hey Alle Sammen
Hvad ville i foreslå som stortromme mikrofon?? Har overvejet en Audix D6, Shure Beta52 eller en AKG D112.
Men hvad med en Yamaha Subkick, ville det være et bedre valg.
Bare kom med ideer og hvad du syntes ville være det bedste køb?
- Frederik
Live er Audix D6, suværen. Dens scoopede lyd er en stor fordel, som sparer tid for et lille band, som ikke har hele dagen til lydprøve.

i studie kombinerer jeg to mikrofoner:
A) Inde i stortrommen: MD421, der lige 'kigger' ind af hullet i frontskindet (peger på der hvor køllen rammer slagskindet).
B) Udenfor trommen har jeg fattigmandsudgaven af Neumann 47Fet, en Audio-Technica 4047.

C) Et ekstra tip er at købe en billig GA1 ribbon og placere den ca. 1 meter fra sættet pegende på punktet midt imellem lilletromme og stortromme. Denne mic kan du evt. komprimere lidt halvhårdt for at give sættet lidt karakter.

D112 og Beta52 har jeg aldrig synes var noget særligt. Og de gange jeg har brugt dem alligevel, har jeg kæmpet med lyden bagefter. Og det er lidt spild af tid IMO.

HUSK: Mht. trommemikrofoner, er det generelt svært at tale om 'spot' mikrofonerne isoleret set. Det er kombinationen af mikrofoner, som afgør det færdige resultat (der forudsætter at trommerne er stemt godt og at akustikken i optagerummet ikke trækker voldsomt ned). Hver for sig lyder den enkelt 'spot' mikrofon/ eller optagede spor, måske ikke særlig spændende.

Tænk trommesættet som eet instrument både når du mic'er op og når du mixer. Det kræver en del erfaring. Men en god optagelse af sættet får dig til at glemme, at der er tale om et sæt der er optaget på 4,8 eller 12 spor. Det skal lyde som eet instrument når du har mixet færdig. Den bedste helhedslyd får du ved at starte med overheads og så lægge resten af trommer på efterhånden, så du bevarer overblik over helheden.

Det tager nogle år at blive god til at optage og mixe, som miles Davis sagde: "vis mig en tekniker, der er god til at optage trommer og jeg skal vise dig en tekniker, der dygtig til det meste" 8-)

Nyt svar