Hvordan får jeg lavet 8 line-signaler om til el/lys?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Brugeravatar
de Haan
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: København

Re: Hvordan får jeg lavet 8 line-signaler om til el/lys?

Indlæg Skrevet: 8. okt 2009, 22:53

Eicen skrev:Hvor hård er du til DIY elektronik?

Hvis det findes en DIY-løsning, er jeg meget interesseret i at høre om det, da det ville være fedt hvis det kunne gøres billigere end at købe du "dimmers".
Brugeravatar
Preben Friis
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: CPH

Indlæg Skrevet: 8. okt 2009, 23:14

de Haan skrev:Vil jeg godt kunne sætte en almindelig elpære til dimmerens outputs, eller vil de ikke kunne holde til det?

Jo, du kan sætte op til 1000 W på hvert output ... Max. 3680 W (16 A) for alle 4 udgange - så jo, den kan holde til alle de pærer du kan komme i nærheden af :-D.

Du skal have lavet et kabel med fire jack til et 5-polet DIN for hver 4 kanaler, så burde det køre.
Brugeravatar
de Haan
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 8. okt 2009, 23:18

Okay, super :)

Men det er jo lidt meget overkill med 1000 W per kanal, når jeg regner med at sætte en 40 W pære til, så det ville da være rart hvis et fandtes noget alternativt :p
Brugeravatar
Preben Friis
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 8. okt 2009, 23:28

Det kan laves ret simpelt.

http://www.electronics123.com/s.nl/it.A/id.354/.f
http://electronics123.net/amazon/datasheet/k12.pdf

Til 40W kan du spare kølepladen væk, og da du kan regulere dit input kan du også spare potentiometeret væk .. og så er der ikke mange komponenter tilbage.

Jeg kiggede lige på http://www.elsupply.dk. Komponenter for under 30 kr. pr. kanal. En plastik kasse til en hund... Så kan det vist ikke blive billigere.
Senest rettet af Preben Friis 8. okt 2009, 23:38, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
de Haan
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 8. okt 2009, 23:31

Det ser sgu godt ud! Mange tak

Hvad hvis jeg gerne vil lave det så det kan trække 100 W, bare for fremtids skyld - kan jeg så spare kølepladen væk?

Og hvad mener du med at jeg kan regulere mit input, så jeg kan spare potentiometeret væk?

Mvh Nikolaj
Brugeravatar
Preben Friis
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 8. okt 2009, 23:42

Til 100 W ville jeg nok sætte en lille køleplade på.

Det med at du kan spare potentiometeret væk, er fordi at du jo har en volumenkontrol på den høretelefonforstærker som du skrev om. Man kan evt. også sætte en trimmer i, og så bare justere den første gang før man skruer kassen sammen.
Brugeravatar
de Haan
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 9. okt 2009, 07:31

Okay.

Volumenkontrollen fra hovedtelefonforstærkeren, styrer både lydstyrken på signalet til højtaler, og signalet til lys, så jeg bliver nødt til at stille den efter hvor højt det skal være i højtaleren. Så jeg derfor skal jeg vel stadig bruge et potentiometer...?
Brugeravatar
Preben Friis
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 9. okt 2009, 12:02

Ja, så skal du stadig have et potentiometer... (eller en trimmer).
Brugeravatar
de Haan
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 9. okt 2009, 14:32

Okay, tusind tak for hjælpen! Så vil jeg kaste mig ud i mit hidtil mest komplicerede DIY-projekt i næste uge :)
Brugeravatar
de Haan
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 17. okt 2009, 13:11

Preben Friis skrev:Det kan laves ret simpelt.

http://www.electronics123.com/s.nl/it.A/id.354/.f
http://electronics123.net/amazon/datasheet/k12.pdf

Til 40W kan du spare kølepladen væk, og da du kan regulere dit input kan du også spare potentiometeret væk .. og så er der ikke mange komponenter tilbage.

Jeg kiggede lige på http://www.elsupply.dk. Komponenter for under 30 kr. pr. kanal. En plastik kasse til en hund... Så kan det vist ikke blive billigere.

Nu har jeg været i ELFA og kigge efter delene. Der kom det til at koste lidt over 100 kr. pr. kanal. Og så er det jo noget smartere at købe to stk. Soundlab 4 Channel DMX Dimmer Pack http://www.amazon.co.uk/gp/product/B000 ... hisProduct
til £50 pr. stk.

Men det lyder da interessant at du har fundet delene til 30 kr. per kanal. Det vil jeg lige tjekke ud! Er det inklusiv stikdåser og jackinputs?

EDIT: Hmm, jeg kunne ikke finde ud af at finde delene der inde. Hvis du har gemt det, eller har tid, ville det være superfedt hvis du gad poste et screenshot af indkøbskurven med alle delene til én kanal :)
Brugeravatar
de Haan
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 24. okt 2009, 19:48

Nu har jeg snakket med et klogt ingeniørhoved om de links du gav, og han siger at han ikke ville bygge det, da det er ret farligt.
Så nu har jeg besluttet mig for i stedet at købe 8 Velleman byggesæt, og har lige bestilt dem fra USA hvor de ikke er så dyre :)

Jeg vender tilbage med noget video når det er færdigt!
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 24. okt 2009, 20:09

de Haan skrev:Nu har jeg snakket med et klogt ingeniørhoved om de links du gav, og han siger at han ikke ville bygge det, da det er ret farligt.
Så nu har jeg besluttet mig for i stedet at købe 8 Velleman byggesæt, og har lige bestilt dem fra USA hvor de ikke er så dyre :)

Jeg vender tilbage med noget video når det er færdigt!

Sagde han hvad der var farligt ved at bygge dem? Jeg tror ikke umiddelbart at velleman byggesættene er så meget anderledes end det der er tegninger af deroppe, men jeg kan jo tage fejl. :)
Gravity Assist - Year Two - 10 minutters stille Ambient, der kombinerer 4 af mine numre fra 2019:
https://youtu.be/h358cWHrJOY
Brugeravatar
Preben Friis
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 24. okt 2009, 23:07

Hm. Jeg fik ikke nogle beskeder om at der var skrevet i denne tråd.

De 30,- kr var et overslag ud fra hvad de aktive komponenter koster, uden jacks og 230 volt paneler. Sidstnævnte burde man kunne få billigere end 70 kr, man ja, det løber hurtigt op.

Det er altid farligt at lave elektronik der er tilsluttet direkte til lysnettet - uanset om det er byggesæt eller ej. Der er 230 Volt på størstedelen af printpladen. Hvis man ikke er fortrolig med at arbejde med den slags, bør man nok finde noget færdigt.

Jeg har lavet en del af den slags for mange år siden, men til de priser man kan købe færdig elektronik til i dag, ville jeg ikke orke at gå igang med det.

Vær ommærksom på at du ikke kan bruge en normal DMX dimmer. Det skal være med 0-10V analog indgange, som den jeg postede et billede af.
Brugeravatar
de Haan
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 25. okt 2009, 14:51

Jeg kan desværre ikke huske præcist hvad det var han sagde var farligere ved det mere. Men de to sæt er ihvertfald bygget lidt forskelligt op... Mener bl.a. han sagde at Velleman-sættet var bedre, fordi printpladen var lavet til sættet, da strømmen let kan "springe rundt på printpladen" når det er 230V. Og på Vellemanpladen sidder kanalerne forholdsvis langt fra hinanden.

Men nu har jeg ihvertfald allerede bestilt Vellemansættene, og de koster nærmest det samme som at købe enkeltdelene når man bestiller dem fra USA.

Men tusind tak for hjælpen alligevel, nu er jeg da ihvertfald blevet en lille smule klogere på elektronik :)
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 25. okt 2009, 15:23

Fortæl endelig mere om projektet når du er kommet videre! :)
Gravity Assist - Year Two - 10 minutters stille Ambient, der kombinerer 4 af mine numre fra 2019:
https://youtu.be/h358cWHrJOY
Brugeravatar
de Haan
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 21. nov 2009, 16:31

Så er kassen færdig, her er lidt billeder :) :

viewtopic.php?f=2&t=25423&p=256411#p256411

Der kommer noget video senere

Tilbage til "Andet Udstyr & Lydteknik"