Aktive monitors til max 5.000,-

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Lars Winther
Forum Donator
Indlæg: 1003
Sted: København S

Aktive monitors til max 5.000,-

Indlæg af Lars Winther »

Hej med jer.

Jeg er på udkig efter et par nye monitors... Jeg havde egentlig tænkt mig at de højst skulle koste omkring 4.000,-, men jeg kan se at der ikke rigtig findes noget i den prisklasse - så jeg må nok lidt højere op... Hos Nettomusic kan jeg få et sæt Adam A7 til 5.500 (dér skred budgettet så for anden gang ;-))

Er det et fornuftigt bud, dels til prisen, og dels på et sæt som jeg kan bruge et godt stykke tid? (= resten af min halv-prof-karriere og et stykke ind i min prof-karriere :-D)


mvh Lars

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Hvis jeg var dig......eller hvis du var mig.....eller.......ANYWAYS!! SÅ ville jeg straks købe dem her:
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?t=1544

Og starte med at bruge hvad jeg nu havde af forstærker stående (eller købe en i DBA) til at smide i numsen af dem, og så engang når der blev råd købe en ordentlig amp.

I know, det er ikke aktive monitors, men det er monitors der kan bringe dig meget langt for relativt få penge. Det er helt sikkert! Vælger du nye aktive monitors til 5K så lander du slet ikke i nærheden af denne kvalitet. :wink:
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Lars Winther
Forum Donator
Indlæg: 1003
Sted: København S

Indlæg af Lars Winther »

Det var måske et bud... hvad er gode forstærkere til passive monitors? Og hvad koster sådan en laban ca?
Jeg er sådan lidt tilbageholdende ang. JBL - men jeg har også kun min oplevelse af deres EON live-monitors som ganske frygtelige at basere på.. kan de lave ordentligt grej?

Der er også et sæt Genelec 8030A til 5.500,- brugt - hvordan er det i forhold til?

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

8030'ere? Ja, dem kunne du da også ha' til at tjekke på om mixet holder på mindre højttalere som ikke spiller så godt... Hehehe Aj, altså jeg er jo Genelec fan, men de små modeller dér er nu ikke noget match for en fuldblods monitor. Tænk på 4412'erne som det der kaldes midfield monitors. De er altså ikke store nok til for alvor at spille et stort kontrolrum rigtigt op og har i store studier førhen været brugt som monitors der kunne danne bro mellem de store bamser i væggen og NS10'erne eller de Auratones der lå på ryggen af pulten. Dér og i mindre studier hvor de har været main monitors har de fundet deres plads i branchen men de er jo lidt store til helt små ministudier og midfield monitors ser man efterhånden ikke mange steder i de store studier mere, så 4412'erne er gået lidt af mode. Det ændrer dog ikke ved det forhold at det er en seriøs monitor. Det er også en pænt stor monitor i forhold til 8030 og dét er klart også en faktor du skal være opmærksom på. Det er ikke en monitor du bør have stående lige på hver side af fladskærmen...

Jeg har mixet et par plader på sådan et sæt og selvom de kan have en tendens til at blive lidt bløde i bunden med tiden (eller rettere basenhederne gør) så synes jeg stadig de lyder rigtig godt og mixene lavet på dem fungerer simpelthen rigtig godt ude i verden. Lidt ligesom med mine ege monitors hér. Jeg synes ikke altid det er helt fantastisk det jeg har lavet, og det skyldes jo nok også at monitorerne kan blive ved med at pege ting ud som kunne blive bedre, men når jeg kommer ud i verden med det så fungerer det bare som det skal. (Jeg har så et par andre problemer som jeg bokser med, men det drejer sig om akustik, og jeg havde indtil for nylig lidt meget egenstøj i pulten.) Sådan er det også med 4412. Jeg har også arbejdet på store JBL bamser (4430 tror jeg de hed...dem med "røvballe-diskanterne"...) men de lød sq af pølse...! 4412'erne er fra før verden gik af lave. :)

Jeg er desværre ikke forstærker-guru, men en god powerfuld hifi amp tro jeg sq vil gøre det fint. Jeg har prøvet dem med en ordently møghund af en Sony hifi forstærker i numsen og det lød sq godt. Jeg vil tro du kan finde noget interessant hos hifi-klubben til en overkommelig pris.
Senest rettet af Luny Tune ons 4. okt 2006 23:57, rettet i alt 1 gang.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Lars Winther
Forum Donator
Indlæg: 1003
Sted: København S

Indlæg af Lars Winther »

Hm... jeg havde godt tænkt at de var større, men 60*30 cm så jeg lige på spec-sheetet... Jeg hader jo at størrelse skal være en faktor over lydkvalitet, men det er det desværre lidt p.t. Så selvom de lyder som et godt bud må de nok ryge af listen over muligheder af denne grund...

Hvis vi skal holde os i den lidt mindre størrelse (ikke meget større end fx Tannoy Active Reveal, altså sådan måske 20*30 cm), hvad er så mulighederne?

Medlemsavatar
rasmus nørregaard
Medlem
Indlæg: 329
Sted: 8520

Indlæg af rasmus nørregaard »

jeg er sq, på trods af at de ikke står som de skal, svært tilfreds med mine adam a7ere...

du skylder ihvertfald dig selv at tage ind
i aage og tage et sniglyt!
bomtjik

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Ja, jeg ville jo GØRE plads til dem, men..... :wink:

Ok! Jamen,...hmmmm...jeg ved jo ikke hvad de koster, men PMC har lavet nogle små monitors de kalder AML1-A:
http://www.pmcloudspeaker.com/aml1.html

Jeg vil lige tjekke prisen hos DeFilm studioservice...

EDIT:
OOOOOOOooooog så fik jeg liiiiiiiige tjekket prisen.......:shock:......35K (ekskl. moms)...såååå.....jeg stopper lige fløjten i lommen igen.... :roll:
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
rasmus nørregaard
Medlem
Indlæg: 329
Sted: 8520

Indlæg af rasmus nørregaard »

Luny Tune skrev:Ja, jeg ville jo GØRE plads til dem, men..... :wink:
du er meget velkommen til at diskutere denne problemstilling med min bedre halvdel :-D (plz :wink: )
bomtjik

Nyt svar