Clavia Nord Lead

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
LarsVinter
Medlem
Indlæg: 52

Clavia Nord Lead

Indlæg af LarsVinter »

Hej...

Overvejer lidt at undersøge markedet for en brugt Clavia Nord Lead i rack-udgave.
I den forbindelse, vil jeg høre om der er nogen her, der ved, hvad forskellen (bare de vigtigste) er på hhv. Nord Lead 1, 2 og 3?

Fx er det samme lyd, men "kun" et spørgsmål om antal samtidige stemmer? Eller er det grundlæggende forskellige instrumenter?

Jeg kunne ikke umiddelbart finde en "product comparison" på Clavia's egen hjemmeside, men måske nogle ved det her?

Lars

Medlemsavatar
unklekarma
Medlem
Indlæg: 2418
Sted: København

Indlæg af unklekarma »

LarsVinter skrev:Hej...

Overvejer lidt at undersøge markedet for en brugt Clavia Nord Lead i rack-udgave.
I den forbindelse, vil jeg høre om der er nogen her, der ved, hvad forskellen (bare de vigtigste) er på hhv. Nord Lead 1, 2 og 3?

Fx er det samme lyd, men "kun" et spørgsmål om antal samtidige stemmer? Eller er det grundlæggende forskellige instrumenter?

Jeg kunne ikke umiddelbart finde en "product comparison" på Clavia's egen hjemmeside, men måske nogle ved det her?

Lars
Du skal bruge den til live brug??

Medlemsavatar
LarsVinter
Medlem
Indlæg: 52

Indlæg af LarsVinter »

unklekarma skrev:
Du skal bruge den til live brug??
Nej. Udelukkende studie. Nogle gange trigget live af mother keyboard, men i 9 ud 10 tilfælde trigget af sequencer.

Lars

Medlemsavatar
unklekarma
Medlem
Indlæg: 2418
Sted: København

Indlæg af unklekarma »

LarsVinter skrev:
unklekarma skrev:
Du skal bruge den til live brug??
Nej. Udelukkende studie. Nogle gange trigget live af mother keyboard, men i 9 ud 10 tilfælde trigget af sequencer.

Lars
sorry, overså det med rack udgave, men hvis det er til studiebrug så ville jeg nok personligt gå efter nordlead 1 pga. prisen ;)
Der må være mulighed for noget software editing på Nordlead 1? For ellers er Nordlead 3 måske at foretrække, da den er nemmere at redigere på (synes jeg).

Men jeg må ærligt indrømme jeg ikke har rørt Nordlead så meget, så jeg kan ikke give en vild beskrivelse af forskellene...

uanset hvad, så får du noget fed semi-klassisk synth i hvilken som helst Nordlead ;)

Medlemsavatar
LarsVinter
Medlem
Indlæg: 52

Indlæg af LarsVinter »

unklekarma skrev:
sorry, overså det med rack udgave, men hvis det er til studiebrug så ville jeg nok personligt gå efter nordlead 1 pga. prisen ;)
Der må være mulighed for noget software editing på Nordlead 1? For ellers er Nordlead 3 måske at foretrække, da den er nemmere at redigere på (synes jeg).
Tak for info. Har set billige Nord Lead 1'ere på E-bay (ca. 2500 DKK) - kan købe dem via USA. Hvis det mest er redigeringsmulighederne, der har ændret sig, så gør det ikke så meget. Jeg kan jo evt. designe et "device panel" i Cubase selv, der kan redigere synthen derfra via midi (går ud fra at alle settings kan styres via midi).

Lars

Medlemsavatar
unklekarma
Medlem
Indlæg: 2418
Sted: København

Indlæg af unklekarma »

LarsVinter skrev:
unklekarma skrev:
sorry, overså det med rack udgave, men hvis det er til studiebrug så ville jeg nok personligt gå efter nordlead 1 pga. prisen ;)
Der må være mulighed for noget software editing på Nordlead 1? For ellers er Nordlead 3 måske at foretrække, da den er nemmere at redigere på (synes jeg).
Tak for info. Har set billige Nord Lead 1'ere på E-bay (ca. 2500 DKK) - kan købe dem via USA. Hvis det mest er redigeringsmulighederne, der har ændret sig, så gør det ikke så meget. Jeg kan jo evt. designe et "device panel" i Cubase selv, der kan redigere synthen derfra via midi (går ud fra at alle settings kan styres via midi).

Lars
Tja - altså har ikke haft så meget hands on på dem som sagt, men der er vist også liiiidt flere muligheder på Nordlead 3 end på 1'eren.
mht. midi - så er det der hvor Nordlead er lækker. Alt kan styres uden nogen problemer (gjorde den jeg prøvede).

Men, det er en lidt "voldtaget" synth, så du skal sgu igang med noget seriøs programmering :D

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

nu kommer jeg lige og forvirrer. for den bedste af de 3 i min smag er lead 2... jeg synes bare den lyder bedre.... 3 er lidt nemmere at programmere på, men synes ikke det vejer helt op for lyden. især hvis du skal have rack, hvor du indstiller noget en gang og alle andre gange skal du bare tænde for den

Medlemsavatar
Stylophone
Medlem
Indlæg: 1012
Sted: Randers, Denmark

Indlæg af Stylophone »

Hejsa

Jeg har både en Nordrack II, og en Nord Lead 3 - Og jeg synes helt klart bedst om 3`eren - Dels fordi den har jeg med tangenter, dels fordi den er nemmere at have med at gøre, da du kan se hvor dine parametre står, når du henter en gemt lyd - Det kan du ikke på de gamle - Og så har den med polyfoni (Tag jer ikke af gradbøjningen af ordet ;-) ) - Og lige på det punkt specielt, synes jeg at 1`eren halter LANGT bagefter.......

Mit bud: Har du boxen, og vil du ofre den, så køb en 3`er - Ellers som minimum en 2`er

/HC
H.C. Röder - http://www.hcrstudio.hcroeder.dk - http://www.hcroeder.dk - http://www.myspace.com/hcroeder - http://www.stylophone.dk

| MBP 15" 2.4 ghz - 2 gb ram | Mac Pro 2 x 2.66 ghz - 3 gb ram |
| Digidesign HD|2 m. 192 |
| Logic Studio 8 | Protools HD 8.0.3 |

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Ser absolut ingen mening i at sammenligne 1'eren og 2'eren med 3'eren, eller at sige "minimum 2 eren" fordi 3'eren er ikke et skridt op men bare en anden synth (ja dyrere og flere features, men en anden lyd).
Nordlead 1 og 2 er samme synth engine, så de lyder mere eller mindre identiske, mens 3'eren er en helt ny engine og dermed lyder den også temmeligt anderledes fra nord 1 og 2.
2'eren har nogle ekstra features som 1'eren ikke har. F.eks ring modulation, du kan synce til støj og distortion. 2'eren har også 16 voices i stedet for sølle 4 som 1'eren har (uden voice ekspantion). Så er der jo også lige kommet 2x som har "bedre" convertere og en del større hukommelse. Men i bund og grund er 1'eren og toeren samme lyd, hvis man ser bort fra de ekstra features 2'eren har.
3'eren derimod er noget helt andet vil jeg sige. Den har rimmeligt habile FM egenskaber. 2 filtre, som lyder anderledes. Den har efter min mening, og helt sikkert mange andres, en mere varm og blød lyd en 1'eren pg 2'eren. Jeg kan bedst lide 2'eren. Jeg synes at den har mere karakter end 3'eren og den er fleksibel nok til at lave en pokkers masse lyde på.

Nyt svar