Mikrofon, preamp til indspilning af Pop, Rbn, Dance, Techno

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Aqvortrup
Medlem
Indlæg: 62
Sted: Aarhus

Re: Mikrofon, preamp til indspilning af Pop, Rbn, Dance, Techno

Indlæg af Aqvortrup »

pekka skrev:Det kniber godt nok med det budget.

... og ja, det er oplagt at ordkløve løs omkring paradokset "2000 kr" og ønsket om "professionel lyd", men i stedet hermed det bud:

alt i ét: mikrofon + preamp + lydkort + USB-kabel + stativ
-> http://www.thomann.de/dk/audio_technica_at2020_usb.htm

Så er det penge til overs, som du lægger i sparregrisen - den sparregris du om 2 år tømmer og har råd til noget ordentligt udstyr. Indtil da har du et sparsomt men let betjent og nogenlunde vellydende setup, der i hvert fald kan få dig i gang med at lave masse musik her og nu.
Det er sku et godt bud.
+1 herfra :thumbup:
- Asger

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

okay fedest hvis de lyder godt jo...
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Medlemsavatar
unklekarma
Medlem
Indlæg: 2418
Sted: København

Indlæg af unklekarma »

pekka skrev:Det kniber godt nok med det budget.

... og ja, det er oplagt at ordkløve løs omkring paradokset "2000 kr" og ønsket om "professionel lyd", men i stedet hermed det bud:

alt i ét: mikrofon + preamp + lydkort + USB-kabel + stativ
-> http://www.thomann.de/dk/audio_technica_at2020_usb.htm

Så er det penge til overs, som du lægger i sparregrisen - den sparregris du om 2 år tømmer og har råd til noget ordentligt udstyr. Indtil da har du et sparsomt men let betjent og nogenlunde vellydende setup, der i hvert fald kan få dig i gang med at lave masse musik her og nu.
Den ville jeg nok også springe på!

Default avatar
emillund
Medlem
Indlæg: 29

Indlæg af emillund »

Grunden til at jeg skrev det var dyrt det var fordi at jeg når jeg klikker ind på den til 1200 ikke ser nogen preamp fx, og der står da heller ikke noget om nogen preamp i teksten. Er det mig der er blind. Men hvis det er med preamp og det hele så er det godt nok billigt ja.

PS: tak til alle jer der bidrager til at hjælpe mig.

På forhånd tak til de kommende.

Medlemsavatar
fjolle
Forum Donator
Indlæg: 1369
Sted: Amsterdam

Indlæg af fjolle »

emillund skrev:Grunden til at jeg skrev det var dyrt det var fordi at jeg når jeg klikker ind på den til 1200 ikke ser nogen preamp fx, og der står da heller ikke noget om nogen preamp i teksten. Er det mig der er blind. Men hvis det er med preamp og det hele så er det godt nok billigt ja.
Når det nu er usb skal det nok ik igennem noget andet en direkte i compen :)

og 1200 er stadigvæk ikke dyrt for en mikrofon :D

Default avatar
Søren P
Medlem
Indlæg: 5

Indlæg af Søren P »

"Hej Søren P jeg er så uheldig at jeg bruger Vista, men er det så ikke kun noget software man ikke behøver jeg ikke kan bruge, fordi mikrofon, mixeren og lydkortet burde da saktens kunne bruges i Vista"

Jeg ved faktisk ikke om det er driveren til lydkortet der ikke er understøttet at vista.. Men kig på nettet eller spørg i Aage.. (men du skal nok ikke regne med at de ved det)

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

en usb mic skal slet ikke bruge en preamp eller lydkort... den skal bare i usb porten og så er det det... damn jeg ville have det underlig med at sætte en mic op ti vocal.. og så putte et usb stik i den :shock: Men jeg ville nu gerne høre den.. så ender du med at købe den så lave lige en vocal fil og del den med os.. uden eq og comp :-)

Vh jens
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Default avatar
emillund
Medlem
Indlæg: 29

Indlæg af emillund »

Men grunden til jeg skal bruge en preamp er jo ikke at jeg så kan sætte den i computeren, grunden til det er at volumen er alt for lav lige nu i mine optagelser og så samtidig en bedre mikrofon ville hjælpe.

Default avatar
emillund
Medlem
Indlæg: 29

Indlæg af emillund »

Altså jeg er ikke sikker på volumen rejker.

Medlemsavatar
Tau Gundersen
Medlem
Indlæg: 2075
Sted: Nansensgade

Indlæg af Tau Gundersen »

Bruh, hvis du får en USB mic er det en "alt inklusiv"-mic, der leverer et brugbart signal lige ud af boksen... Pekkas råd var fantastisk såvidt jeg ser det. Køb noget "anstændigt" nu, læg i sparegrisen de næste par år og grind grind grind så du får noget cash ind, og invester så i KVALI udstyr. Kvaliteten koster selvfølgelig - ja - men det gør det SÅ meget nemmere at få et prof. resultat hvis man bare lægger fx 15.000 i en mic/pre combo (ex. titan/greatriver combo'en).

Default avatar
emillund
Medlem
Indlæg: 29

Indlæg af emillund »

Forresten skal mine optagelser foregå i et helt almindeligt rum.

Kan det egenlig overhovedet lade sig gøre.

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

Jeg tror også jeg ville prøve pekkas forslag...
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Medlemsavatar
Tau Gundersen
Medlem
Indlæg: 2075
Sted: Nansensgade

Indlæg af Tau Gundersen »

emillund skrev:Forresten skal mine optagelser foregå i et helt almindeligt rum.

Kan det egenlig overhovedet lade sig gøre.
Ja, men som med alle andre kompromisser bliver kvaliteten tilsvarende ringere.. Måske skal du bare overveje at booke tid i et studie til dine indspilninger, og så skide på kvaliteten af dine hjemmeindspilninger, men bare bruge dem som øvere så du kender dit materiale 100% inden du går i studiet..

Default avatar
emillund
Medlem
Indlæg: 29

Indlæg af emillund »

Foretrækker at optage hjemme hos mig selv.

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Det kan man osse sagtens med mindre du vil have en meget komerciel sound hvor vokalerne skal vaere helt toere indmellem
Evt hvis du har et meget lille rum kan det godt lyde helt ok og hvor du osse kan blande en reverb i bagefter

Default avatar
emillund
Medlem
Indlæg: 29

Indlæg af emillund »

Nu skriver i jo alle sammen køb den der Pekka anbefalede og det synes jeg også er et rigtig godt bud, men jeg vil gerne vide om det er fordi at volumen er ligeså høj som med en almindelig mikrofon med preamp. Eller det er fordi i tror jeg kun kan tilslutte en almindelig mikrofon med en preamp. Hvis det er fordi man automatisk henter højere volume igennem usb stikket end mini-jack. Så kan man bare købe sådan en her: http://www.tele-online.dk/product.asp?p ... 769&sub=68

Håber der er nogle af jer som der tilligere har anbefalet mig den der usb mikrofon til 1200 kigger forbi igen, men også meget gerne andre der kan forklare mig hvad folk har ment i anbefalingen.

På forhånd tak.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Mit råd er: drop den usb-audio dingenot og prop den direkte i usb
skriver noder

Medlemsavatar
Furland
Forum Donator
Indlæg: 1167
Sted: Far, far away hinsidan

Indlæg af Furland »

Du skal altså ikke tænke på om du ikke kan få "volume" nok! Det er der ikke noget der hedder!

Det du skal tænke på er følgende:

1. Køb den Audio Technica hos Thomann.
2. Modtag pakken
3. Tænd for din bærbare, og lad den starte helt op.
4. Plug svinet i en ledig USB port, og bed til de store vista guder er med dig (selvom jeg har gjort arbejdet for dig og kan bekræfte at de står på din side!)
5. Start din sequenser eller andet DAW program (hvilket bruger du egentligt?)
6. Husk på at det er en "side-adress" mikrofon, hvilket betyder man synger ind i den på den aflange side og ikke i "toppen"
7. Tryk på din optage knap og gå bonanza!

Held og lykke.
:-)

Ps. Link til den specifikke mikrofon, til AT's hjemmeside, hvor der også er manual downloads osv. kommer hér som en ekstra service meddelelse:
http://www.audio-technica.com/cms/wired ... index.html
:sweden:

Default avatar
emillund
Medlem
Indlæg: 29

Indlæg af emillund »

Hej jeg kigger ikke desideret på denne mikrofon, men ville gerne vide hvad i mener om denne mikrofon i forhåld til det jeg skal bruge en mikrofon til:
http://www.thomann.de/dk/the_tbone_sc60 ... nmikro.htm

Medlemsavatar
fjolle
Forum Donator
Indlæg: 1369
Sted: Amsterdam

Indlæg af fjolle »

The AT2020 is a lot of mic for the money. It blends the smooth sound typical of a large-diaphragm unit with a touch of extra brightness. Low noise and high SPL capacity round out a truly impressive package. This microphone will appeal to amateur and professional alike, and at a price that almost guarantees that you'll get more than you pay for.
http://www.proaudioreview.com/june05/au ... nica.shtml

DOG skal det siges: du skal have fat i et popfilter ved siden af. Men til den pris er der også rum til et popfilter. Men så har du også alt du skal bruge :)
Hej jeg kigger ikke desideret på denne mikrofon, men ville gerne vide hvad i mener om denne mikrofon i forhåld til det jeg skal bruge en mikrofon til:
http://www.thomann.de/dk/the_tbone_sc60 ... nmikro.htm
Jeg tror der er rigeligt der har givet udtryk for at den Audio Technica nok er det bedste du finder til den pris.
Jeg kan desuden IKKE finde nogen reviews på den tbone, men derimod flere positive på den anden.
Det betyder altså noget, at der ikke er nogen der har noget som helst at sige om den. Det eneste du kan finde
er det fabrikanten siger og det kan du ik bruge til en dart

Desuden skal den mic du kigger på der have en ekstern preamp og så løber det aligevel op.
OG så skal du have et stativ. Og så skal du have kabler osv osv osv.

Medlemsavatar
Furland
Forum Donator
Indlæg: 1167
Sted: Far, far away hinsidan

Indlæg af Furland »

Emil, det kan lyde groft det her men, taget i betragtning af det info vi har om dit ønske til setup, så er den AT2020 plus et ekstra pop-filter en no-brainer. Køb den, og glem alt om andet, da det i dit setup dvs. lydkortets kvalitet vil betyde meget, meget lidt. Du får ikke bedre kvalitet til den pris, heller ikke selv om en anden mikrofon ser sejere ud.
Saml flasker på Roskilde, tag overtid på arbejdet, sælg din kæreste, pantsæt mormor og donér så din sjæl til djævlen, men lad nu være med at sats på tanken om super-elite-producer kvalitet til 2k!
Har du nu styr på, om dit sequenser software overhovedet kan indspille? som f.eks. Reason jo ikke kan!!!

Det lyder harskt, men er en smule velment inden jeg kunne tvinges til at råbe TROLL
:sweden:

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Furland, jeg tror du skal have styr på prioriteterne, hvis sjælen, mormor og kæresten kommer efter grejet :wink:
skriver noder

Medlemsavatar
Furland
Forum Donator
Indlæg: 1167
Sted: Far, far away hinsidan

Indlæg af Furland »

bryla skrev:Furland, jeg tror du skal have styr på prioriteterne, hvis sjælen, mormor og kæresten kommer efter grejet :wink:
Hvis jeg siger jeg taler af erfaring, er det så politisk ukorrekt?!? :twisted:
Ps. der er i øjeblikket en god exchange rate i DKK mod SKK (Svenske trædollars) på en godt slidt, men brugbar Mormor der kan lave "Frekadææler" her ovre i det Svenske, så har du én du kan undvære?
:sweden:

Medlemsavatar
Jakob Løkke Madsen
Forum Donator
Indlæg: 366
Sted: Aarhus

Indlæg af Jakob Løkke Madsen »

Uhm, frikadeller ...
[url=http://www.jackrock.dk]jackrock.dk[/url]
[url=http://www.jakobloekkemadsen.com]jakobloekkemadsen.com[/url]
[url=http://soundcloud.com/jack-rock]soundcloud.com/jack-rock[/url]

Default avatar
emillund
Medlem
Indlæg: 29

Indlæg af emillund »

Hej hvad er jeres mening om denne mikrofon:
http://www.thomann.de/dk/samson_co3u.htm

Nyt svar