Søger råd om køb af Midi keyboard

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Søger råd om køb af Midi keyboard

Indlæg Skrevet: 8. okt 2019, 12:47

Jeg står over for at ville købe en hel del vægtede tangenter

Derfor påtænker jeg at købe en M-audio Hammer 88

https://www.thomann.de/dk/m_audio_hammer_88.htm

Og et stativ:
https://www.danguitar.dk/record-ks-54-d ... oardstativ

Spørgsmålet er egentlig, er der nogen af jer der har gode/dårlige erfaring med disse produkter.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 10 år med ørene i Lydmaskinen -
Brugeravatar
stralner
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Nordjylland

Re: Søger råd om køb af Midi keyboard

Indlæg Skrevet: 8. okt 2019, 20:20

Hald skrev:Jeg står over for at ville købe en hel del vægtede tangenter

Derfor påtænker jeg at købe en M-audio Hammer 88

https://www.thomann.de/dk/m_audio_hammer_88.htm

Og et stativ:
https://www.danguitar.dk/record-ks-54-d ... oardstativ

Spørgsmålet er egentlig, er der nogen af jer der har gode/dårlige erfaring med disse produkter.

Jeg ville prøve de keys af før køb, m-audio´s keys har aldrig imponeret mig ihvertfald :morning:
Cubase 10 pro
petal
Røvballemusiker
Røvballemusiker
Sted: Kbh V

Indlæg Skrevet: 8. okt 2019, 20:43

Lige meget hvad andre synes, og hvad du når frem til ved at læse om det, så ved dine egne fingrer det bedst.

Ind i en butik med dig. Prøv flere forskellige keybeds af, også de dyreste og mærk forskellen.

Personligt elsker jeg tangent-følelsen af et gammelt flygel. Den finder jeg nok aldrig i et midi-keyboard nogen steder.

Den bedste synth-keybed jeg har haft mine fingre i, sidder i Sequentials Prophet 6 og andre synths med samme keybed: Fatar TP/9S.

Dette link kan måske være en hjælp :)
https://www.gearslutz.com/board/electro ... isted.html
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: 2300

Indlæg Skrevet: 9. okt 2019, 00:39

Hvis du vil have Fatar som i en Nord Stage, kan du gå efter en Doepfer hos Thomann, findes i forskellige prisklasser. Kun keybed & kasse & lidt til, ingen lyde, kun midi, såvidt jeg kan se.
[b]Arbejdssøgende[/b] inden for musikundervisning i sammenspil, guitar og sangskrivning, samt inden for social mentoring og misbrugsvejledning
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 9. okt 2019, 08:29

Graceville skrev:Hvis du vil have Fatar som i en Nord Stage, kan du gå efter en Doepfer hos Thomann, findes i forskellige prisklasser. Kun keybed & kasse & lidt til, ingen lyde, kun midi, såvidt jeg kan se.

Det kan godt være jeg lige skal undersøge forskellen. Men da det ikke skal bygges ind i et studiebord eller et hul digitaflygel skal det være med kasse der er pæn.

Jeg skal også lige have undersøgt "aftertouch" som M-audio'en ikke har.

Jeg havde også kigget på studio logic SL88, men der er nogle der mener deres tangenter er lidt plastik, og det er ikke alle Fatar TP/100LR der er bygget lige præcist.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 10 år med ørene i Lydmaskinen -
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 9. okt 2019, 08:39

Det skal siges at jeg nok næppe kommer til at bruge alle 88 tangenter da jeg ikke spiller klassisk musik, så har også kigget på 73 tangenter, men så er der stort set kun StudioLogic SL73 Studio.
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg Skrevet: 9. okt 2019, 09:02

M-audio ,... hmmmm ,... noget af en chance at tage

For et 88 keys ville jeg give dette en chance istedet

https://www.thomann.de/dk/swissonic_controlkey_88.htm

Så har du også et reelt controllerkeyboard, med aftertouch,..
/Dub
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 9. okt 2019, 09:06

Jeg har kigget lidt på Aftertouch og det bliver ikke nødvendigt for mig, men det er et must at den har vægt i tangenterne med hammer.

Studiologic SL88Grand koster mere end det dobbelte af M-audio'en, men har så også træ i tangenterne, så jeg kommer hele tiden tilbage til M-audio Hammer 88...
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 9. okt 2019, 09:20

Hvis vægtede tangenter er første prioriteten ,.. i god kvalitet ,.. så ville jeg ikke lade M-audio om dette

Jeg har selv købt et dedikeret PX110 Casio-piano til 1500 kr brugt i DBA ,... Yamaha og Roland kan også være med

Svarer lidt til dette:

https://www.thomann.de/dk/casio_cdp_s100.htm

Bare med fysisk midi-out også, hvilket var mere almindeligt for nogle år siden
/Dub
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: På kanten

Indlæg Skrevet: 9. okt 2019, 11:21

Jeg spiller på et Alesis QS-8. Bruger det reelt kun som masterkeyboard. Jeg fandt det til en plovmand.
Så hvis det er, så er det muligt at kigge på ældre 88 tangenters synths og måske finde noget billigt der.
Listen som petal linker til er et godt udgangspunkt.
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 9. okt 2019, 11:52

Hald skrev:
Graceville skrev:Hvis du vil have Fatar som i en Nord Stage, kan du gå efter en Doepfer hos Thomann, findes i forskellige prisklasser. Kun keybed & kasse & lidt til, ingen lyde, kun midi, såvidt jeg kan se.

Det kan godt være jeg lige skal undersøge forskellen. Men da det ikke skal bygges ind i et studiebord eller et hul digitaflygel skal det være med kasse der er pæn.

Jeg skal også lige have undersøgt "aftertouch" som M-audio'en ikke har.

Jeg havde også kigget på studio logic SL88, men der er nogle der mener deres tangenter er lidt plastik, og det er ikke alle Fatar TP/100LR der er bygget lige præcist.

Nej kønt er det ikke.

Jeg har et fatar keybead jeg skal have gjort noget ved, monteret midi & flotte paneler, en af de mange løse ender i mit liv.
[b]Arbejdssøgende[/b] inden for musikundervisning i sammenspil, guitar og sangskrivning, samt inden for social mentoring og misbrugsvejledning
Brugeravatar
bluefonia
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg Skrevet: 11. okt 2019, 00:26

Hald, selv om du ikke regner med at dit synthspilleri vil kaste dig ud i de yderste kroge på 88 tangenter, så er de rigtig rare at have alligevel, især hvis du bruger SW instrumenter med keyswitches, da disse som regel ligger ude på de yderste tangenter i højre og venstre side af klaverituret.
iMac i7 3.4Ghz 32 Gb · MacBook Air · Apollo Twin · Adam A7X · Studio One 4.5/Logic Pro X · Vintage Design M73D MKll · RNC 1773
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 11. okt 2019, 00:56

viewtopic.php?f=21&t=79812

Roland, kun midi, tilnærmelsesvist pænt.
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 11. okt 2019, 06:20

Graceville skrev:http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=21&t=79812

Roland, kun midi, tilnærmelsesvist pænt.

Ja jeg tror også jeg lige skal snakke med ham, men sjælland.. Har set et par stykker af dem på youtube der ikke kunne tåle transporten ved at sende dem.
Brugeravatar
MrBacon
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 11. okt 2019, 11:01

Jeg har ikke erfaring med de modeller, du linker til desværre. Men du går ikke galt i byen med et studiologic.

https://www.thomann.de/dk/studiologic_sl88_grand.htm

Husk der er SL88 uden vægtede (koster halvt så meget) og med vægtede (som på ovenstående link, grand modellen), hvis du læser anmeldelser.

Derudover vil jeg ellers stemme i koret og sige, at du bliver nød til at klimre lidt på tangenterne, før du ved, om det er dig eller ej. Det er jo mindst ligeså meget en smagssag, som det er specs.

Husk at vægtede tangenter ikke er super til f.eks. synth eller organ (aner ikke hvad du spiller ... troede du spillede trommer tbh)
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 11. okt 2019, 13:55

MrBacon skrev:Jeg har ikke erfaring med de modeller, du linker til desværre. Men du går ikke galt i byen med et studiologic.

https://www.thomann.de/dk/studiologic_sl88_grand.htm

Husk der er SL88 uden vægtede (koster halvt så meget) og med vægtede (som på ovenstående link, grand modellen), hvis du læser anmeldelser.

Derudover vil jeg ellers stemme i koret og sige, at du bliver nød til at klimre lidt på tangenterne, før du ved, om det er dig eller ej. Det er jo mindst ligeså meget en smagssag, som det er specs.

Husk at vægtede tangenter ikke er super til f.eks. synth eller organ (aner ikke hvad du spiller ... troede du spillede trommer tbh)

Jeg kan se at der er nogle der ikke er super begejstret for StudioLogic SL88 pga kontakterne skal moddes i dem.
Jeg har et midi keyboard til mine synth og orgel.
Den der hedder Grand har OGSÅ vægtede tangenter, men der er træ i tangenterne så det er mere woody-feel..
Jeg spiller lidt på alle instrumenter.
Brugeravatar
MrBacon
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 11. okt 2019, 13:59

Hald skrev:Den der hedder Grand har OGSÅ vægtede tangenter, men der er træ i tangenterne så det er mere woody-feel..

Det var også det, jeg skrev.

Hvis du har andre midi keys til orgel og synths osv, så vil du da blive træt af semivægtede ret hurtigt, som nogle af de andre modeller, der bliver linket til. Kender ikke M-audio'en, men hvis keys er ligeså fede, kan du jo lige så godt spare de ekstra knaster.
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 11. okt 2019, 14:05

MrBacon skrev:
Hald skrev:Den der hedder Grand har OGSÅ vægtede tangenter, men der er træ i tangenterne så det er mere woody-feel..

Det var også det, jeg skrev.

Ja undskyld, jeg læste hurtigere end jeg forstod. :lol:

Jeg har et klaver der efterhånden lyder af prut, ikke kun minimal stemning, men også nogle hamrer der går løs og ikke rammer de rigtige strenge, så det lyder som om jeg konstant spiller forkert. Men jeg sidder alligevel derinde da jeg ikke gider spille klaver på mit keyboard.

Så nu skal der tilføjes vægtede tangenter til studiet.
Brugeravatar
ThomasRiem
Bag pulten
Bag pulten
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg Skrevet: 11. okt 2019, 14:07

Discount-løsningen kan være at gå efter gamle Ensoniq-keys (asr-10 og KS-32 tror jeg), som har Fatar-Keys el lign. Det gælder osse Kurzweil pc88... men man skal ikke være ræd for at kunne blive nødt til at lime vægtene på, når de falder af eller at skulle demontere lortet og smøre med grafit en dag... :dollargrin:
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 11. okt 2019, 14:44

ThomasRiem skrev:Discount-løsningen kan være at gå efter gamle Ensoniq-keys (asr-10 og KS-32 tror jeg), som har Fatar-Keys el lign. Det gælder osse Kurzweil pc88... men man skal ikke være ræd for at kunne blive nødt til at lime vægtene på, når de falder af eller at skulle demontere lortet og smøre med grafit en dag... :dollargrin:

Det ville jeg ikke have råd til i vinduer, for jeg ville ikke nå at åbne dem før de bliver smidt igennem i arrigskab! :dollargrin:
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 11. okt 2019, 16:07

Hald skrev:
ThomasRiem skrev:Discount-løsningen kan være at gå efter gamle Ensoniq-keys (asr-10 og KS-32 tror jeg), som har Fatar-Keys el lign. Det gælder osse Kurzweil pc88... men man skal ikke være ræd for at kunne blive nødt til at lime vægtene på, når de falder af eller at skulle demontere lortet og smøre med grafit en dag... :dollargrin:

Det ville jeg ikke have råd til i vinduer, for jeg ville ikke nå at åbne dem før de bliver smidt igennem i arrigskab! :dollargrin:

God grund til at smide igennem vinduet :roll:

Jeg har Ensoniq KS32

Herlige Lyde, men møg-keyboard, jeg er slet ikke så imponeret over Fatar efter denne oplevelse :(

Fatar-keys blev skiftet allerede på garantien før der var gået 12 mdr ,... adskillige keys døde

Siden garantien udløb har jeg selv måttet reperere det jævnligt, (kontakterne der oxiderer),..

Keys er tortur-tunge, på den ufede måde, og skarpe i kanten i en grad så dine fingre rives til blods hvis du "trækker sidelæns" til noget rock og rul

Overvejer faktisk at bygge selve elektronikken fra KS32 ind i en rack-case ,... og smide resten ud :)
/Dub
Brugeravatar
ThomasRiem
Bag pulten
Bag pulten
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg Skrevet: 12. okt 2019, 10:37

Tjo, Ensoniq nåede at lave nogle virkelig mystiske ting til sidst..! :-)
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 12. okt 2019, 13:33

ThomasRiem skrev:Tjo, Ensoniq nåede at lave nogle virkelig mystiske ting til sidst..! :-)

Må sige jeg elsker lydene fra både emu og ensoniq

Men, ja,.... har en ASR-10 også

Har ikke orket at få den taget i brug

(og gider ikke salg samt de sædvanlige åndsvage skambud og henvendelser, mangler ikke pengene :-) )
/Dub

Tilbage til "Andet Udstyr & Lydteknik"