SSL og værdien af summing / analog hardware i 2018

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
goldfinger23
Medlem
Indlæg: 146

SSL og værdien af summing / analog hardware i 2018

Indlæg af goldfinger23 »

Jeg mixer typisk "i boksen", men har leget med tanken om at investere i en SSL X-Desk mixer og et par SSL Bus Compressorer. Måske også noget analog saturation a la SSL Fusion.

Ideen ville være at sende mine grupper ud igennem compressorer / hardware / mixer (4 stereo-grupper i alt / 8 spor) som det allersidste led, inden jeg sender nummeret til mastering.

Er der nogen, der arbejder på den måde, og har erfaringer?

Jeg elsker lyden af plader mixet på en SSL desk, men kommer aldrig til at kunne gøre det i praksis. Så er nysgerrig efter, om man kan opnå en del af magien / "the glue" / sammenhængskraften på måden beskrevet ovenfor - eller om det er spild af (mange) penge og tid.

ALTERNATIVET er bare at bruge plugins a la Waves NLS, der emulerer de her konsoller - og f.eks. en software-udgave af bus compressoren. Det er det, jeg gør nu.

Mest af alt prøver jeg at finde ud af, om ovenstående er investeringen værd, eller om det, jeg kan opnå med mine SSL-inspirerede plugins er lige så godt (eller 99.9% lige så godt).... Mine mix mangler tit den sammenhængskraft og varme, jeg hører på gamle plader, men det er måske bare fordi, jeg er en dårlig mixer!

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg er holdt op med at have et religiøst forhold til grej, fordi hvad du måske ikke har opdaget så er de kunstnere der glimrer på SSL så ganske meget mere rutinerede end dem du overhovedet ville kunne tiltrække i din biks. Du vil opdage at du kan få en fed lyd ud af at forenkle dit mix på en måde så korrektiv equalizeringer bliver knapt så påkrævet. Det vil sige hvis du bare tilgår entry level grej med en lille smule omhu ... vil du alligevel kunne skabe en personlig signaturlyd, hvor ingen ville mistænke dig for at lave noget på ikke name-droppe gear. Og vi andre får ikke dit grej at se efter en sæson kastet i grams over Den Blå Avis og andre brugsalgs sites.

Kort og godt er det vigtigere hvad der imellem ørene på dig end hvad der fra din side bliver opvist af conneuseaur grej. Den slags kunder er ikke værd at samle på!

--sd

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Har du tjekker nogle af de A/B test af analog vs software der er på Tuben? Jeg har virkelig svært ved at høre nogen som helst forskel, og slet ikke nogen forskel der er pengene og besværet værd.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

goldfinger23 skrev:Mest af alt prøver jeg at finde ud af, om ovenstående er investeringen værd, eller om det, jeg kan opnå med mine SSL-inspirerede plugins er lige så godt (eller 99.9% lige så godt)....
Jeg har regnet på det grej du lister, og det kommer jo op omkring 60-80k. Det vil efter min mening ikke være investeringen værd.
Du kan komme langt med et noget lavere beløb ved at købe SSL 500 moduler. Og så er der igen billigere og gode alternativer til ihvertfald bus comp'en i 500 formatet.

Men ellers er jeg sådan set enig med Søren.
Hvis ikke du kan nå til et godt resultat ITB, så arbejd videre med det, indtil du kan. Du køber dig ikke til det gode mix ved at smide 20k efter en analog mixer.

Default avatar
goldfinger23
Medlem
Indlæg: 146

Indlæg af goldfinger23 »

Tak for svar!

For at præcisere mit behov, så er det til eget brug (jeg har ikke "kunder" i den forstand).

Derudover vil jeg gerne ramme et mere autentisk lydende resultat, der minder om plader fra 70'erne, 80'erne og delvist 90'erne.

Jeg synes godt, jeg kan lave noget, der lyder lækkert og klart/rent i boksen. Men jeg har svært ved at give mine numre den autentiske varme, der kommer fra gamle konsoller/bånd/compressorer osv. med plugins. (Også selvom jeg bruger plugins, der i teorien modellerer disse hardware-enheder til perfektion).

Er det bare et spørgsmål om at lære at bruge softwaren bedre - eller kan jeg komme længere - hurtigere og mere intuitivt - ved f.eks. at sende mine 4 main grupper ud igennem et godt hardware setup som sidste step inden mastering?

Edit: Christoffer svarede delvist på dette. Og ja, er med på at ens teknik er vigtigere end ens grej -- men som sagt handler mit spørgsmål lige så meget om at opnå varme/autenticitet/sammenhængskraft i lydbilledet, end det handler om at opnå vellyd i moderne forstand.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Varme.. Prøv at mixe/EQ'e anderledes.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Men al min "skræmmekampagne" til trods, så har jeg da selv brugt ~50k på analogt grej, som jeg bruger når jeg afslutter numre. Jeg bliver ekstra glad for resultatet, og har lært at tage højde for hvad det gør ved mit mix, så jeg eksempelvis ikke mixer for lyst tidligere i processen.
I den tid jeg har haft det, har det bidraget til et - for mig - bedre resultat, men det er ikke det der har gjort mig bedre til at mixe.
Jeg ville meget nødig undvære muligheden for det i dag. Dog, skulle jeg råde mig selv i dag, ville jeg nok bruge pengene på noget andet.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Så som du kan læse, har jeg selv været i dit sted, og det har kriblet i fingrerne efter at prøve dyrt analogt grej. Hvis du vælger at prøve noget hardware, så lad vær med at hoppe i med hele kroppen og den fulde investering. Køb 1 del af pakken, og lær den ordentligt at kende. Find ud af om det er pengene værd for dig.
Samtidigt bliver du forhåbentligt bedre til at mixe, så husk at skelne imellem hvad der sker ITB og hvad hardwaren tilføjer.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Der er desværre en hel masse - mange glemmer om den digitale mix process, og det er på fælles teutonsk hedder udstyring ... eksempelvis skal man graine til -18 db RMS ... men hvis ballistikken i det du ser i de metre du har til rådighed ved trackingen tilfældigvis skulle peak værdier i stedet, ja så arbejder dine plugins ikke optimalt fordi ... du er lidt sparsom med det plugins'ne skal arbejde med. I dine kompressorer hvor langt skal thressholdet f.eks ned for at du kan hive 3 dB af???

Gør dig selv den tjeneste at du benytter:https://klanghelm.com/contents/products/VUMT/VUMT.php på alting, sammen med:https://www.sonalksis.com/freeg.html både før og efter bx_cleansweep inden du drømmer videre om hardware og sygt dyre plugins.

--sd

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

De er "begyndt" at have headroom trims hos UAD og Brainworx, aner ikke med Waves.
Men det er et godt råd Søren. Dog ikke noget jeg har problemer med, udover et bestemt freeware plugin jeg bedst kan li' resultatet af ved ca. -10dBFS. Nu er det vist heller ikke mine lydidealer der sigtes efter her i tråden...

Default avatar
goldfinger23
Medlem
Indlæg: 146

Indlæg af goldfinger23 »

Tak for svar - som altid er det informativt herinde.

For lige at bringe en anden dimension ind i debatten, har jeg faktisk også tænkt på - i stedet, eller i kombination med ovenstående - at eksperimentere med at gå mere "vintage lo-fi" . . . Har hørt gode ting om Tascams budget-mixere fra 70'erne og 80'erne - f.eks. den her: https://reverb.com/item/15826714-tascam-m-208-80-s

Som jeg skrev for oven, leder jeg efter noget, der kan farve min lyd og binde den sammen på en autentisk måde. Det behøver ikke at lyde "bedre" i objektiv forstand - eller renere - men jeg savner den sidste dimension af "sammenhæng" i mangel på bedre ord i mine mix, og sælger gerne ud af lydkvalitet for at opnå den!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har selv haft en lignende tanke, dog var det mere i retning af gammelt digitalt grej, for at få rullet noget top af på en halvsmadret måde.
Jeg har dog droppet det, fordi det vil være en usikker investering.
Man ved ikke om komponenterne i det gamle grej holder en uge eller 10 år endnu.. Lige hvad angår gamle analoge mixere er det noget lettere at recappe hele eller dele af konsollen, end at reparere eller udskifte gamle digitale processorer/convertere o.l.
Omkring farven fra det gamle digitale grej holder jeg mig til plugins, som gør jobbet godt for mig.

Default avatar
goldfinger23
Medlem
Indlæg: 146

Indlæg af goldfinger23 »

Skriv gerne, hvilke plugins du bruger! Er selv en sucker for 12-bits og 16-bits tidlig digital lyd!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvis du kører 64 bit synes jeg du skal prøve Goodhertz Vulf Compressor. Måske også deres Lossy plugin. Jeg ser selv frem til at prøve Vulf comp.

For "gammel" farve bruger jeg en af følgende:
- FXPansion Bloom delay, desværre discontinued, Digital mode ned et sted imellem 15 og 11 Bit, lavere Bit støjer for meget, og så tæt på at clippe input.
- UAD EP-34 Tape Delay, top er rullet en del af, og der er mulighed for distortion eller ej og der er et stort gain spænd. Derudover indbygget EQ der er god.
- UAD AMS RMX 16 verb/FX, top også rullet af, men slet ikke i samme grad som EP-34.
- Kush Omega N, ikke rigtigt gammel farve men bare en rigtig god afrulning af top.
- iZotope Trash 2, delay modulet har forskellige modes, den ene mere smadret end den anden, og der er gode justeringsmuligheder.
- Eventide SP2016, falder jo nok egenligt udenfor hvad der efterspørges, da jeg ikke er sikker på man kan få dens tøre egenlyd uden verb. Jeg undlader at nævne andre farvede verbs.
- Klanghelm SDRR er aldrig i brug, men den kan du også lave farve med.
- Sonic Charge Permut8, også god smadder/farve, heller ikke nok i brug. Dens egentlige/dybere virkemåde har noget af en indlæringskurve.
- UAD Ampex ATR tape maskine, også rigtig mange muligheder for at finde noget der virker til situationen.
Evt. D16 Decimort, uden at bruge samplerate reduceren. Det er dog oftest den del jeg bruger i den..

Generelt kan jeg godt finde på at køre ting igennem et delay, fordi det er de færreste der er helt clean.

Til UAD platformen køber jeg nok Korg delay'et når der er råd til det, hvis demoen giver et tilfredsstillende resultat for mig. Jeg regner med gammel digital klang lignende deres andre digitale plugins (RMX 16, Lex 224 m.fl.)

Kunne nævne en masse andret, men eksempelvis farve-comps har normalt et distortion formål hos mig.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg ved sgu ikke... lige når det angår EQ og compressor, synes jeg som regel bedre om lyden af hardware end software. Men man skal et stykke op i pris før det virkeligt rykker. Og det er bestemt ikke et "must" for at kunne lave fed lyd.

Et andet og meget billigere trick du eventuelt kan prøve, er at køre 96 kHz. For nogen plugins gør det ikke nogen særlig forskel, men for andre bliver diskanten nogen gange lidt mere "analog-agtig". Men så skal hele din signalvej fra start til slut være 96 kHz. Optagelse, produktion, mix og det hele. Ellers giver det ikke det store. Og ja, det giver faktisk mening selvom resultatet til sidst skal downsamples til 44.1 kHz til en mp3 eller en CD.

Goldfinger: Hvilken stil laver du? Og måske kan du poste et af de her mix som du synes mangler noget, og så kan det være der er nogen der kan gennemskue hvad der kan gøres ved at lytte på det? For hvis det nu kan klares i mixet, er det jo sikkert en bedre løsning.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2677
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Søren Dyhr skrev:Der er desværre en hel masse - mange glemmer om den digitale mix process, og det er på fælles teutonsk hedder udstyring ... eksempelvis skal man graine til -18 db RMS ... men hvis ballistikken i det du ser i de metre du har til rådighed ved trackingen tilfældigvis skulle peak værdier i stedet, ja så arbejder dine plugins ikke optimalt fordi ... du er lidt sparsom med det plugins'ne skal arbejde med. I dine kompressorer hvor langt skal thressholdet f.eks ned for at du kan hive 3 dB af???

--sd
Nogle gange tænker jeg at jeg er fuldstændig malplaceret i dette forum, bare fordi jeg har nogle små synthesizere og prøver at lave noget musik. Jeg fatter ikke meget af hvad det er Søren snakker om her :shock:
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Nicolai skrev: Nogle gange tænker jeg at jeg er fuldstændig malplaceret i dette forum, bare fordi jeg har nogle små synthesizere og prøver at lave noget musik. Jeg fatter ikke meget af hvad det er Søren snakker om her :shock:
Det er jo bare to sider af samme palet ... nogle tænker som musikere og andre tænker som teknikere, og begge kan godt lide af tvangs tanker om synergien der eventuelt ville kunne opstå hvis man komplicerede tingene med endnu flere værktøjer i spil på samme tid. Immidlertid handler det oftest om det modsatte ....at få fjernet så meget som muligt der stritter i hver sin retning.

Lad os tage et eksempel fra din verden. En mand på klaver ... hans venstre hånd hvad laver den egentlig - det burde afspejle hvad sammenhæng han indgår orkestralt. Så hvis bassen og rytmeguitaren allerede ligger der i det område???

--sd

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det der kan jeg godt genkende. Jeg har flere gange prøvet at mixe numre som forskellige chat-venner fra irc sad fast med, og typisk havde de brugt helt absurd mange plugins. Et typisk scenarie er at man startet med en ikke helt god grundlyd, og så prøvet at redde den med en dårlig EQ, som så har lavet nogle problemer man så har prøvet at redde med f.eks. en kompressor, og så måske nogen andre filtre for at få det til at fylde mere i lydbilledet. Og efter 4-5-6 plugins af varierende kvalitet i serie er lydkvaliteten efterhånden ret skummel.

Typisk fjernede jeg bare alle effekt-plugins og startede forfra med færre og bedre plugins. Typisk kun cirka en trediedel så mange! Og pludseligt står mixet klart og tydeligt, og med mere "punch" fordi fasen heller ikke længere har fået så mange tæv undervejs.

TL;DR... hellere få gode plugins der er indstillet rigtigt, end mange dårlige.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Joachip skrev:Det der kan jeg godt genkende. Jeg har flere gange prøvet at mixe numre som forskellige chat-venner fra irc sad fast med, og typisk havde de brugt helt absurd mange plugins. Et typisk scenarie er at man startet med en ikke helt god grundlyd, og så prøvet at redde den med en dårlig EQ, som så har lavet nogle problemer man så har prøvet at redde med f.eks. en kompressor, og så måske nogen andre filtre for at få det til at fylde mere i lydbilledet. Og efter 4-5-6 plugins af varierende kvalitet i serie er lydkvaliteten efterhånden ret skummel.

Typisk fjernede jeg bare alle effekt-plugins og startede forfra med færre og bedre plugins. Typisk kun cirka en trediedel så mange! Og pludseligt står mixet klart og tydeligt, og med mere "punch" fordi fasen heller ikke længere har fået så mange tæv undervejs.

TL;DR... hellere få gode plugins der er indstillet rigtigt, end mange dårlige.
Hvad er forskellen på et godt og et dårligt EQ-plugin? Er der nogle mærker/plugins, du kan pege på, der er dårlige? :)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Ork ja, f.eks. EQ-7 og EQ-10 til Buzz er ustabile og lyder generelt mystisk når de endelig kører. Det er specielt oppe i diskanten at de ikke helt gør det man indstiller dem til. Jeg skyder på at nogen af koefficienterne er i skoven. Jeg vil mene det kvalificerer som decideret "dårligt". Nogen gange må man sgu godt kalde en spade for en spade, synes jeg.

Buzz kan både bruge VST plugins og plugins i dens eget format, og nogle af de gamle er desværre stadigvæk i brug rundt omkring.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Joachip skrev:Nogen gange må man sgu godt kalde en spade for en spade, synes jeg.
Selvfølgelig! Det var af ren nørdet interesse. Tak for info. :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tillad mig at kopiere en Facebook-update på engelsk, som jeg lavede for noget tid siden. Det handler godt nok om mastering, men det omhandler i høj grad også analogt udstyr:


Most people go through these four stages of understanding mastering:

1) Starting out with some simple tools and not knowing how to use them

2 Getting a shitload of plug-ins, using way too many of them and using way too much processing

3) Realizing it still sounds bad, pointing to or buying analog equipment to provide a (non-existant) magic bullet

4) Realizing that you rarely need to use much processing, but it is all in the room acoustics, good monitoring and experience

There is usually no convincing people that the solution is not to be found in point 2 and 3. I know, I have been there myself ;-)

Medlemsavatar
kalen
Medlem
Indlæg: 159
Sted: København NV

Indlæg af kalen »

Det kan måske også handle om mikrofon og preamp valg samt opsætningen af det? Hvis du indspiller som dem du gerne vil lyde som, kan det være det bliver nemmere at mixe.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

kalen skrev:Det kan måske også handle om mikrofon og preamp valg samt opsætningen af det? Hvis du indspiller som dem du gerne vil lyde som, kan det være det bliver nemmere at mixe.
Mikrofon helt sikkert, offaxis rejection der er dårligere en 30 dB er en væsentlig grund til massive behov for eqalizering. Preamp nej det er ret så mikroskopisk hvad det gør, med mindre de presses pænt op i saturation.

Jack Joseph Puig siger at, den gamle fairchild 660 i Abbey Road der blev brugt på Beatles blev brugt til at flytte rytmisk på det som de spillede. Men tro mig det var de utallige jobs på Reberbahn i Hamburg der gjorde det muligt. Jeg hørte en gang et album med Stevie Wonder der på given foranledning spillede samtlige indtrumenter. Jeg kunne godt forestille mig at det var det som faktisk er det O.P. i virkeligheden slås med????

—sd

Medlemsavatar
kalen
Medlem
Indlæg: 159
Sted: København NV

Indlæg af kalen »

Søren Dyhr skrev:
kalen skrev:Det kan måske også handle om mikrofon og preamp valg samt opsætningen af det? Hvis du indspiller som dem du gerne vil lyde som, kan det være det bliver nemmere at mixe.
Mikrofon helt sikkert, offaxis rejection der er dårligere en 30 dB er en væsentlig grund til massive behov for eqalizering. Preamp nej det er ret så mikroskopisk hvad det gør, med mindre de presses pænt op i saturation.

Jack Joseph Puig siger at, den gamle fairchild 660 i Abbey Road der blev brugt på Beatles blev brugt til at flytte rytmisk på det som de spillede. Men tro mig det var de utallige jobs på Reberbahn i Hamburg der gjorde det muligt. Jeg hørte en gang et album med Stevie Wonder der på given foranledning spillede samtlige indtrumenter. Jeg kunne godt forestille mig at det var det som faktisk er det O.P. i virkeligheden slås med????

—sd
Det var også bare en tanke. Jeg ved ikke hvem personen vil lyde som og hvilken slags musik personen laver. Det er ikke engang sikkert der bliver brugt mikrofon. Det var bare en tanke :)

Nyt svar