feminisme i DK i 2019?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Alt om musik, musikvideoer, kunstnere, udstyr og musikteori skal postes i de andre respektive fora.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Re: feminisme i DK i 2019?

Indlæg Skrevet: 3. jun 2019, 15:07

Helt enig - det har intet med hinanden at gøre.

Men så har du netop ikke forstået virkeligheden, altså at disse ting jo også er blevet forbudt under “tildækningsloven”.

Deraf ordet glidebane.
Brugeravatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 3. jun 2019, 15:18

Holger skrev:Helt enig - det har intet med hinanden at gøre.

Men så har du netop ikke forstået virkeligheden, altså at disse ting jo også er blevet forbudt under “tildækningsloven”.

Deraf ordet glidebane.

Jeg er altså ikke enig med dig. Uanset om det er en sammeligning / eller en glidebane, så har en elefanthue ingen generel betydning, udover at varme hovedet dejligt om vinteren. En burka derimod, signalere undertrykkelse hos en kvinde - og de 2 ting kan man ikke sætte op mod hinanden - eller se en form for sammenligning mellem. Derfor mener jeg ikke at andre forbud som elefanthue kan trækkes ind i denne her diskussion.
"nothing is stronger than the weakest part" ...
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 3. jun 2019, 15:32

Jeg er helt enig i at de to ting ikke kan sammenlignes.

Det er heller ikke mig, der trækker dem ind, men det er de så blevet alligevel af lovgiverne og politikerne.

Deraf ordet glidebane.

Du kan læse mere her og forstå, at det er gledet fra burkaforbud til et mere generelt forbud:
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-08-0 ... orbudt-med

Det giver politiet fascistlignende beføjelser.
Brugeravatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 3. jun 2019, 15:46

Holger skrev:Jeg er helt enig i at de to ting ikke kan sammenlignes.

Det er heller ikke mig, der trækker dem ind, men det er de så blevet alligevel af lovgiverne og politikerne.

Deraf ordet glidebane.

Du kan læse mere her og forstå, at det er gledet fra burkaforbud til et mere generelt forbud:
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-08-0 ... orbudt-med

Det giver politiet fascistlignende beføjelser.

Nu drejer indlægget sig om "feminisme", og der mener jeg ikke huer og lignende er berettiget - i forhold til burka, som betyder undertrykkelse af en kvinde. Men, jeg forstår alligevel godt din pointe! :)
Brugeravatar
tomcat
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg Skrevet: 3. jun 2019, 19:16

the19thbear skrev:
tomcat skrev:
Det ville være helt fantastisk, hvis Danmark blev et land, der ligestiller kønnene juridisk.

Hvordan bliver kønnene ikke ligestillet juridisk?

Der er flere måder.

Den i mine øjne aller, aller mest groteske non-ligestilling af kønnene i Danmark er den, som jeg linkede til deroppe:
At flertallet af politiske partier synes det er *helt fint* at nogle voksne hygger sig med at beskære udvalgte dele af levende småbørns kønsorganer.

Forældrebestilt ikke-medicinsk ampution på spædbørn er (naturligvis) en overtrædelse af dansk straffelov.
Men så har vi noget, jurister kalder retssædvanen:
at denne makabre forbrydelse i praksis ikke retsforfølges.
Sålænge forbryderen bare selv producerer offeret. = Du må gerne gøre det på dine egne spædbørn, men sq ikke på naboens.

Efter en del års lobbyarbejde fik bl.a. Intact Denmark (dansk forening mod børneomskæring) endelig i 2003 politikerne til at vedtage en særlov.
Som indtil videre kun beskytter ca halvdelen af småbørnene.
Den anden halvdel, drengene (plus interkøn, i øvrigt) lader vi i stikken.

P.t. er det ganske straffrit at fastspænde og beskære et spædbarn i Danmark.
Bortset fra lige, hvis det er en pige. Indtil 2003 var også dét straffrit.

Jeg linkede til listen, hvor man kan checke sin kandidats svar på, om han/hun arbejder for at indføre beskyttelse af alle børn.
Altså indføre en aldergrænse for kosmetisk kirurgi på *alle* umyndige børn. F.eks. 18 år.
Her er linket igen:
https://intactdenmark.dk/folketingsvalg-2019/?fbclid=IwAR0bvTztFdu1ahVO0H2gOhvfI1Qzdruj3uFsAlvtB9_8GhKNJ0xKw4YypRA

Du kan nemt checke, hvad din måske-kandidat har besluttet.

Eksempel, på billedet:
Hvis jeg nu f.eks. godt kan lide Tom Andkjær på grund af hans holdning til klimapolitik eller whatever.
Jeg klikker ind på min valgkreds, Københavns Storkreds, og scroller ned til Nye Borgerlige.
Andkjær er markeret med grøn farve –– d.v.s. han ønsker at indføre en aldersgrænse.
Vedhæftede filer
Screen Shot 2019-06-03 at 18.22.21.png
Screen Shot 2019-06-03 at 18.22.21.png (710.39 KiB) Vist 330 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Sierra. Logic 10.4.4
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)
Brugeravatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 3. jun 2019, 22:35

Rosenfeldt skrev:
Mr. Soundman skrev:At fordømme burkaen må jo stå folk frit for i et frit demokratisk land med ytringsfrihed ja - no problem. Men det der forbud mod burka, som man har indført, det bryder jeg mig ikke om. Jeg bryder mig grundlæggende ikke om ideen om, at vi skal have et påklædningspoliti.

Så det jeg hører dig sige er, at "man bør ikke forbyde folk at køre for stærkt, - men man kan godt fordømme det"? :)

Rosenfeldt skrev:
Mr. Soundman skrev:Sådan håber jeg ikke du hører mig nej... :lol:

...

Nej, den sammenligning var nok mere ment som sjov ... :-D

Det anede mig :wink:
Brugeravatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 3. jun 2019, 23:10

Til dem, der støtter op om et burkaforbud, så vil jeg sige, at man bør tænke sig om to gange, før man begynder at slynge om sig med forbud af den slags.

Rosenfeldt skrev:...jeg mener stadig ikke at burka hører hjemme i Danmark, da jeg synes at det sender klare signaler om, at undertrykke kvinden.

"Burkaen er en konkret voldelig undertrykkelse af kvinder, som vi har pligt til at gribe ind overfor. Dragten er et undertrykkelsesredskab, som er komplet uforenelig med den demokratisk betingede frihed og ligestilling mellem kønnene, det har taget vores forfædre århundreder at opnå."

Det er muligt, at det sender signaler af kvindeundertrykkelse, men det samme kan man f.eks. sige om Bibelen – også Det Nye Testamente som kristendommen baseres på – for nu bare at tage et eksempel. Skal Bibelen så også forbydes i Danmark?

Jødedom er mig bekendt heller ikke en religion, der stiller mand og kvinde lige indbyrdes. Skal vi så forbyde både burka, Bibelen og jødedommen i Danmark?

Så vidt jeg ved, mener visse hinduister, at mennesker, som fødes svært handikappede, selv har været skyld i deres skæbne. Mage til usympatisk – og i min verden direkte ond – tankegang skal man da lede længe efter. Prøv at tænk på, hvor mange dybe traumer en handikappet, der fødes i en hinduistisk familie, må få. Hele deres tankesæt er undertrykkende overfor syge og svage og (så vidt vides) uskyldige stakkels mennesker. Så kunne vi lige tilføje hinduismen på listen over, hvad vi skal have forbudt i Danmark.

Og sådan kan man blive ved… Men nogle gange skal man lige slå koldt vand i blodet, før man lader sig rive med at strømninger, der lige kortvarigt er oppe i tiden – lige for øjeblikket er det især muslimer der står for skud i Europa… Man bør dog lige bevare det kølige overblik, før man griber til panik-handlinger. Hvis man siger A, hvorfor så ikke også sige B, osv… og snart har man altså ikke religionsfriheden længere. Dette har været praktiseret i Sovjet. Er det der, vi vil hen?

Hvis man ønsker et burkaforbud, så synes jeg man skal komme ud af busken, og stå ved, at det man derved ønsker per definition er at gå bort fra en mangeårig vestlig tradition for en høj grad af religionsfrihed og naturligvis en dertilhørende grundlovsændring, i stedet for sådan noget fedt-spil med ”forbud mod ansigtstildækning der ikke tjener et anerkendelsesværdigt formål”, som reelt slet ikke er i grundlovens ånd.
Brugeravatar
the green 9
Executive Producer
Executive Producer
Sted: oddesund

Indlæg Skrevet: 4. jun 2019, 08:11

Jeg skal da lige love for at der hurtigt gik DF feminisme i det :D
Brugeravatar
mik_c
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Vesterbro

Indlæg Skrevet: 4. jun 2019, 08:20

Jeg er stadig sur over jeg ikke måtte ha kasket på i timerne i folkeskolen.

Men nej beklædnings forbud er nok en dårlig ide.. Men offentlige og private arbejdspladser stiller jo krav til beklædning men tager ofte ekstra hensyn hvis det er af religiøse årsager.. Ligesom man må ha tørklæde på sit pas men ikke kasket. Men må dog ha en pasta si på hoved hvis man er pastafarian eller er ihvertfald tilfældet i USA.. Well så I virkelighedens verden er det jo ofte ikke så frit med beklædningen alligevel.
Brugeravatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 4. jun 2019, 12:39

Nå men mit tale-gen blev trigget, så jeg har som sædvanlig en masse at tilføje:

Vedr. det med burkaforbud og kvinders rettigheder:

Personligt tror jeg reelt ikke burka-hetzen først og fremmest handler om kvinders rettigheder. Jeg tror, at det langt hen ad vejen handler om ganske almindelig mangel på tolerance overfor noget, der virker lidt for anderledes, end det man er vant til. Det er noget primitiv flokdyrmentalitet – at kanøfle individer, der skiller sig for meget ud. Argumentet med, at problemet med burkaen skulle være det kvindeundertrykkende aspekt, er da bare noget en DF-spinddoktor på et eller andet tidspunkt er kommet med, da det klinger godt i tiden, og dermed er effektivt, når folk skal manipuleres i en ønsket retning. Og løgne der bygger på et korn af sandhed, er som bekendt også altid effektive, så den har jo ligget lige til højrebenet. Om nogle få år vil man sikkert finde et klima-argument for at forbyde burkaen, og til den tid vil dette fungere lige så godt til at få folk revet med på anti-burka-bølgen - eller hvem der nu skal flokdyr-kanøfles til den tid.

Jeg vil gerne understrege, at det ovenforstående er min personlige tro/forestilling/tolkning vedr. andre menneskers bagvedliggende motiver – det er naturligvis ikke noget jeg kan vide eller bevise. (Jeg bygger vurderingen på min mangeårige erfaring med, hvorledes homo sapiens generelt fungerer...) Men jeg nævner det, for at forklare en af grundene til, at jeg irriteres over burkaforbud – jeg har nemlig en idé om, at det er motiveret af ganske almindelig primitiv, meningsløs og ufrugtbar intolerance - (ofte måske på et ubevidst plan). Jeg tror også, at mange fortalere for burkaforbud er for feje til åbent at indrømme, hvad sagens kerne egentlig drejer sig om, og dette irriterer mig ligeledes.

Hør nu her – der er måske 20 mennesker ud af en befolkning på næsten 6 millioner, der går med burka (hvis altså de får lov)… Hvis det var kvinders rettigheder man ville gøre noget for, så havde krudtet nok været brugt betydelig mere effektivt på andre ting. Et forbud mod Bibelen ville f.eks. ramme meget bredere, for nu bare at tage et eksempel… Men det ved jeg ikke, om f.eks. DF er parat til.
Senest rettet af Mr. Soundman 4. jun 2019, 12:45, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 4. jun 2019, 12:44

Mr. Soundman skrev:Nå men mit tale-gen blev trigget, så jeg har som sædvanlig en masse at tilføje:

Vedr. det med burkaforbud og kvinders rettigheder:

Personligt tror jeg reelt ikke burka-hetzen først og fremmest handler om kvinders rettigheder. Jeg tror, at det langt hen ad vejen handler om ganske almindelig mangel på tolerance overfor noget, der virker lidt for anderledes, end det man er vant til. Det er noget primitiv flokdyrmentalitet – at kanøfle individer, der skiller sig for meget ud. Argumentet med, at problemet med burkaen skulle være det kvindeundertrykkende aspekt, er da bare noget en DF-spinddoktor på et eller andet tidspunkt er kommet med, da det klinger godt i tiden, og dermed er effektivt, når folk skal manipuleres i en ønsket retning. Og løgne der bygger på et korn af sandhed, er som bekendt også altid effektive. Om nogle få år vil man sikkert finde et klima-argument for at forbyde burkaen, og til den tid vil dette fungere lige så godt til at få folk revet med på anti-burka-bølgen - eller hvem der nu skal flokdyr-kanøfles til den tid.

Jeg vil gerne understrege, at det ovenforstående er min personlige tro/forestilling/tolkning af andre menneskers bagvedliggende motiver – det er naturligvis ikke noget jeg kan vide eller bevise. (Jeg bygger vurderingen på min mangeårige erfaring med, hvorledes homo sapiens generelt fungerer...) Men jeg nævner det, for at forklare en af grundene til, at jeg irriteres over burkaforbud – jeg har nemlig en idé om, at det er motiveret af ganske almindelig primitiv, meningsløs og ufrugtbar intolerance - (ofte måske på et ubevidst plan). Jeg tror også, at mange fortalere for burkaforbud er for feje til åbent at indrømme, hvad sagens kerne egentlig drejer sig om, og dette irriterer mig ligeledes.

Hør nu her – der er måske 20 mennesker ud af en befolkning på næsten 6 millioner, der går med burka (hvis altså de får lov)… Hvis det var kvinders rettigheder man ville gøre noget for, så havde krudtet nok været brugt betydelig mere effektivt på andre ting. Et forbud mod Bibelen ville f.eks. ramme meget bredere, for nu bare at tage et eksempel… Men det ved jeg ikke, om f.eks. DF er parat til.

Med respekt for dine meninger og holdninger, - så tager jeg mig alligevel til hovedet!
Brugeravatar
the19thbear
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Roskilde

Indlæg Skrevet: 4. jun 2019, 15:39

Nårh men altså. Jeg havde håbet på at der var nogle mandlige feminister (er der overhovedet kvinder på dette forum) som ville blande sig lidt og udvide min horisont. Desværre ikke tilfældet. Men tak for snakket indtil videre

Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg Skrevet: 4. jun 2019, 16:01

Siden de ikke selv kan definere begrebet, så er det jo også nok op af bakke. Hvor meget mening "mandlige feminisme" så giver, er da også et spørgsmål jeg stiller mig selv, de er iøvrigt heller ikke udelt legitime eller accepterede inden for feminisme erfarer jeg iflg Wiki:

There is debate within feminism over whether or not men can be feminists. Some feminists, like Simone de Beauvoir in her seminal textThe Second Sex, argue that men cannot be feminists because of the intrinsic differences between the sexes,[17] Separatist feministsalso hold this view, arguing that only by rejecting the masculine perspective entirely can feminism allow women to define themselves on their own terms, and that the involvement of men in the feminist movement will inculcate the values of patriarchy into any social change. Some writers[18] hold that men do not suffer the same oppression as women, and as such cannot comprehend women's experience, and as such cannot constructively contribute to feminist movements or concepts.[19][20]
/Dub
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg Skrevet: 4. jun 2019, 16:11

Rosenfeldt skrev:
Mr. Soundman skrev:Nå men mit tale-gen blev trigget, så jeg,..............

Med respekt for dine meninger og holdninger, - så tager jeg mig alligevel til hovedet!

Han har også tabt mig fuldstændig
/Dub
Brugeravatar
the19thbear
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 4. jun 2019, 19:46

DUBTEMPLE skrev:Siden de ikke selv kan definere begrebet, så er det jo også nok op af bakke. Hvor meget mening "mandlige feminisme" så giver, er da også et spørgsmål jeg stiller mig selv, de er iøvrigt heller ikke udelt legitime eller accepterede inden for feminisme erfarer jeg iflg Wiki:

There is debate within feminism over whether or not men can be feminists. Some feminists, like Simone de Beauvoir in her seminal textThe Second Sex, argue that men cannot be feminists because of the intrinsic differences between the sexes,[17] Separatist feministsalso hold this view, arguing that only by rejecting the masculine perspective entirely can feminism allow women to define themselves on their own terms, and that the involvement of men in the feminist movement will inculcate the values of patriarchy into any social change. Some writers[18] hold that men do not suffer the same oppression as women, and as such cannot comprehend women's experience, and as such cannot constructively contribute to feminist movements or concepts.[19][20]

Wow. Det der citat lyder helt sølvpapirshat-agtigt. Altså som mystiske konspirationsteorier.
Det minder mig om de samme typer der siger at hvide ikke kan eller skal bidrage til snakken om racisme, fordi de er hvide.
Gakkelak.
Jeg kan så trøste mig med at det nok kun er ultra-feminister der har det sådan og ikke det generelle segment (hvad det så end er, for det er jeg virkelig ikke blevet klog på endnu).

Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: På kanten

Indlæg Skrevet: 29. jun 2019, 10:00

Allerede lidt ældre artikel - men ... :-D

Detektor: Saudi Arabien topper listen, der kårer Danmark til verdens mindst feministiske land

"– Der er jo mange måder at måle på, om et land er feministisk eller ej – og ét parameter, man kan bruge, er at spørge folk, om de opfatter sig selv som feminister. Det er det, undersøgelsen har gjort. Og det har vi også tydeligt skrevet i artiklen. Når det så er sagt, så varierer folks opfattelse af at være feminist meget vildt fra land til land, og det er klart, at man ikke kan bruge denne undersøgelse til at konkludere, at Danmark er et mindre ligestillet land end Saudi Arabien, siger hun."
Brugeravatar
the19thbear
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 29. jun 2019, 11:49

Det hænger jo nok sammen med at dk har haft kønskampen, mens saudi Arabien nok ikke har.
:)

Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 29. jun 2019, 11:50

Brugeravatar
gs-dk
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Frederiksberg

Indlæg Skrevet: 29. jun 2019, 20:20

Så se lige den her - det er crazy.
https://www.dr.dk/tv/se/mercedes-princi ... usland#_=_
Brugeravatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 30. jun 2019, 01:22

gs-dk skrev:Så se lige den her - det er crazy.
https://www.dr.dk/tv/se/mercedes-princi ... usland#_=_

Spændende program. Og altid rart med kulturelle inputs fra andre lande for at modvirke åndelig indavl.

Nå men et par kommentarer herfra - passager der gjorde indtryk på mig:

24:30-27:10
Æhmm... plejer man ikke at sige, at danske kvinder er så sexuelt frigjorte? Her er det da vidst de russiske kvinder der er foran mht. frigjorthed og mangel på kønsforskrækkelse... :lol:

35:44-36:30
De er da hårde ved hinanden - her fortæller en af kursisterne i alles påhør, at Diana med sin påklædning ligner en luder eller en fra en fattig familie, så Diana er lige ved at græde... Mmmmmm - sikke søde de er ved hinanden... :roll:

38:30-40:30
Her har Diana og en fyr gejlet hinanden op til den helt store romance... Og så kommer Dianas spørgsmål om, hvad han kan tilbyde hende. Han spørger, hvad hun ønsker sig, og hun siger, at hun vil have en familie, en lejlighed samt penge... Men ak - lejlighed og penge kan den stakkels fyr desværre ikke give hende, så når han lige skal til at kysse hende igen (40:27), så trækker hun hovedet væk og siger kort og kontant "det var en skam". :roll: Stakkels fyr :(

47:24-49:04
Her har vi så "Diana 4 år"... "min kjole skal være pænere end de andres kjoler"... Og Dianas kjole skal også være pænere end konsulens kones kjole... Det udvikler sig til en diskussion mellem Diana og hendes mand, hvor Diana beklager sig over, at den kjole han har købt til hende ikke er ligeså flot som konsulens kones kjole, og hun mener han bør levere den tilbage bla bla... :roll: Åååååhh stakkels mand! :lol: "Jeg købte det, jeg havde råd til", forklarer han.
Senest rettet af Mr. Soundman 30. jun 2019, 01:34, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
gs-dk
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Frederiksberg

Indlæg Skrevet: 30. jun 2019, 01:31

Jeg synes nu også, at scoreakademiet med den mest klammo lærer var grænseoverskridende:).

Tilbage til "After Party"