Tråden hvor jeg kan glæde mig over min bådmodel

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Alt om musik, musikvideoer, kunstnere, udstyr og musikteori skal postes i de andre respektive fora.
Brugeravatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Fyn

Tråden hvor jeg kan glæde mig over min bådmodel

Indlæg Skrevet: 30. apr 2019, 05:42

Jeg tænkte først at bringe det her i standard-glædestråden men fornæmmede dog hurtigt, at jeg nok dårligt ville kunne fatte mig i korthed, så derfor en separat glædestråd her :-D

Jeg vil gerne glæde mig over endelig at være ved at være færdig med at bygge en model af min båd. Det har taget over et halvt år... utrolig mange arbejdstimer. Jeg har lavet den i glasfiber:
IMG_9958_B.jpg
IMG_9958_B.jpg (68.15 KiB) Vist 447 gange

IMG_9960_B.jpg
IMG_9960_B.jpg (57.78 KiB) Vist 447 gange

IMG_9964_B.jpg
IMG_9964_B.jpg (37.87 KiB) Vist 447 gange

IMG_9940_B.jpg
IMG_9940_B.jpg (57.7 KiB) Vist 447 gange

Modellen er bygget omhyggeligt efter mål som en nøjagtig kopi af min rigtige båd - i målestoksforhold 1:10.

Modellens samlede vægt er også nøjagtig ligesom den rigtige båd - (skaleret ned selvfølgelig) - og tyngdepunktets placering er præcis som på den rigtige. Formålet med projektet er nemlig, at modellen skal bruges til at udføre stabilitetsundersøgelser, eftersom der gennem tiderne er blevet lavet væsentlige konstruktionsændringer på båden siden den oprindelig blev bygget - (der findes mennesker som er omkommet ved, at de har bygget om på deres båd uden efterfølgende at kontrollere, om stabiliteten stadig er i orden :shock: ).

Modellens tyngdepunkt kan finjusteres med flytbare og justerbare vægte, således at tungdepunktet kan justeres op/ned - forefter/agterefter samt til hver side:
IMG_9969_B.jpg
IMG_9969_B.jpg (71.88 KiB) Vist 447 gange

IMG_9975_B.jpg
IMG_9975_B.jpg (83.22 KiB) Vist 447 gange

IMG_9973_B.jpg
IMG_9973_B.jpg (74.49 KiB) Vist 447 gange

Modellen kan således konfigureres nøjagtig ligesom originalen.

For at kunne teste bådens stabilitet har jeg lavet den sådan, at ekstra vægte kan placeres rundt omkring i båden - især uhensigtsmæssige steder:
IMG_9971_B.jpg
IMG_9971_B.jpg (73.33 KiB) Vist 447 gange

IMG_9977_B.jpg
IMG_9977_B.jpg (74.56 KiB) Vist 447 gange

Nu venter der bare en lang række tests af modellen i vand, så stabiliteten kan vurderes... Den vil blive skubbet til sine grænser og den vil blive udsat for en masse ting, som jeg af flere gode grunde ikke ønsker at udsætte den rigtige båd for. Der skal tages et hav af målinger, der skal regnes, tegnes kurver, opmåles arealer under kurver... Den skal testes statisk i et lille kar, den skal testes dynamisk med bølger i et lidt større bassin, og den skal også have et par ture på det rigtige hav. Der skal fotograferes, filmes, og hvis jeg får tid, så vil jeg lave en eller to Youtube-videoer :)
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: På kanten

Re: Tråden hvor jeg kan glæde mig over min bådmodel

Indlæg Skrevet: 30. apr 2019, 08:36

:shock:

Vildt projekt. Lyder også både dyrt - ud over det sikkert også er tidskrævende (som alt andet med båden jo også er).
Men dejligt nørdet. Lad os endelig høre mere hen af vejen. :)
Brugeravatar
AvS
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Valby

Indlæg Skrevet: 30. apr 2019, 12:02

Feeedt! Elsker den slags projekter. Den ser virkelig pro ud. Jeg har helt blank når det kommer til at arbejde med glasfiber - kan du forklare lidt om processen? Har du lavet en støbeform først eller hvordan?
Brugeravatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 30. apr 2019, 12:31

SustainerPlayer skrev::shock:
Vildt projekt.

Det kommer nok på top 2 eller 3 af mit livs mest nørdede og spektakulære bedrifter :lol:

SustainerPlayer skrev:Men dejligt nørdet.

Dette er en af grundene til, at jeg vælger at dele det med jer her på Lydmaskinen. Det er nemlig det eneste sted jeg lige kan komme i tanker om, hvor jeg tænker der kan findes typer, der vil kunne se en form for mening i et så mærkeligt projekt :)

SustainerPlayer skrev:Lyder også både dyrt ...

Det kan du tro. Indtil videre forventer jeg samlet at løbe op i små 10.000 kr. for hele projektet. (Heri er indregnet grej/udstyr, jeg har været nødt til at købe, som efterfølgende også kan bruges til andre ting).

Det er dog væsentlig billigere, end den helt dyre løsning:
Hvis man vil lave en fuldstændig stabilitetsundersøgelse af en båd, hvor man ikke i forvejen har tegninger over bådens form, så vil det først kræve en scanning af bådens skrog og efterfølgende kalkuleringer med særlig software... Jeg har læst, at det skulle koste i omegnen af 30-50.000 kr. at få udført af prof firma :roll:

SustainerPlayer skrev:... ud over det sikkert også er tidskrævende (som alt andet med båden jo også er).

Jeg havde jo som sædvanlig den der barnagtige forestilling om, at jeg lige skulle bygge modellen på et par uger... :luny:
:lol:
Brugeravatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 30. apr 2019, 21:48

AvS skrev:Jeg har helt blank når det kommer til at arbejde med glasfiber - kan du forklare lidt om processen? Har du lavet en støbeform først eller hvordan?

Ja jeg har først bygget en form. Derefter er glasfiberet bygget udenpå formen, hvorefter formen er gravet ud af glasfiberet. Jeg kan jo lige lægge nogle billeder og forklare lidt mere, når jeg har bedre tid en af dagene.

Det er også noget af det jeg tænker at vise på en youtube-video på et tidspunkt - how to do.
Brugeravatar
Morten B
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Søvind

Indlæg Skrevet: 1. maj 2019, 07:28

Hold kæft hvor er det flot udført. Og pænt nørdet. Hatten af :)
Brugeravatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 1. maj 2019, 11:38

Tak skal du have Morten B :)
Brugeravatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 2. maj 2019, 11:04

AvS skrev:Jeg har helt blank når det kommer til at arbejde med glasfiber - kan du forklare lidt om processen? Har du lavet en støbeform først eller hvordan?

Okay AvS - her kommer en billedserie der viser processen i helt grove træk:

Først laves en form i pap:
IMG_4117_B.jpg
IMG_4117_B.jpg (68.74 KiB) Vist 332 gange

Papformen fyldes op med fugeskum:
IMG_4178_B.jpg
IMG_4178_B.jpg (85.98 KiB) Vist 332 gange

Skumklumpen tages ud af papformen:
IMG_4530_B.jpg
IMG_4530_B.jpg (60.87 KiB) Vist 332 gange

Skumklumpen skæres til:
IMG_4773_B.jpg
IMG_4773_B.jpg (91.72 KiB) Vist 332 gange

Lufthuller/ujævnheder i skumoverfladen fyldes med spartelmasse:
IMG_4805_B.jpg
IMG_4805_B.jpg (110.1 KiB) Vist 332 gange

Konstruktionen skæres over i to dele:
IMG_6717_B.jpg
IMG_6717_B.jpg (97.5 KiB) Vist 332 gange

Hver halvdel tapes fuldstændig til med alu-tape:
IMG_6891_B.jpg
IMG_6891_B.jpg (63.79 KiB) Vist 332 gange

Glasfibervæv klippes til:
IMG_6916_B.jpg
IMG_6916_B.jpg (95.92 KiB) Vist 332 gange

Polyester blandes med hærder:
IMG_6921_B.jpg
IMG_6921_B.jpg (74.31 KiB) Vist 332 gange

Konstruktionen smøres ind i polyester med pensel:
IMG_6922_B.jpg
IMG_6922_B.jpg (69.5 KiB) Vist 332 gange

Glasfibervæv lægges på og gennemvædes i polyester vha. pensel:
IMG_6925_B.jpg
IMG_6925_B.jpg (100.83 KiB) Vist 332 gange

Glasfiberkonstruktion udhules:
IMG_7190_B.jpg
IMG_7190_B.jpg (100.36 KiB) Vist 332 gange

Overskydende glasfiber langs kanten skæres væk:
IMG_7246_B.jpg
IMG_7246_B.jpg (93.72 KiB) Vist 332 gange

Hjørner og kanter forstærkes indvendig med glasfiberspartel:
IMG_7257_B.jpg
IMG_7257_B.jpg (71.62 KiB) Vist 332 gange

IMG_7271_B.jpg
IMG_7271_B.jpg (104.88 KiB) Vist 332 gange

Yderligere glasfiber lægges på indersiden af konstruktionen:
IMG_7347_B.jpg
IMG_7347_B.jpg (129 KiB) Vist 332 gange

Skroget afstives med træstykker, der fastgøres med glasfiberspartel:
IMG_7968_B.jpg
IMG_7968_B.jpg (61.01 KiB) Vist 332 gange

IMG_8048_B.jpg
IMG_8048_B.jpg (87.39 KiB) Vist 332 gange

IMG_8054_B.jpg
IMG_8054_B.jpg (68.57 KiB) Vist 332 gange

Gelcoat (to-komponent) smøres på udvendig:
IMG_8080_B.jpg
IMG_8080_B.jpg (92.17 KiB) Vist 332 gange

Overfladerne slibes jævne:
IMG_8333_B.jpg
IMG_8333_B.jpg (63.1 KiB) Vist 332 gange

En krængningsprøve i vand med kendte vægte på bådens side viste desværre, at modellen var blevet alt for tung i højden sammenlignet med den rigtige båd – den øvre halvdel måtte desværre på slankekur for at tabe et par hundrede gram… surt show, men ingen vej udenom:
IMG_8468_B.jpg
IMG_8468_B.jpg (54.65 KiB) Vist 332 gange

IMG_8469_B.jpg
IMG_8469_B.jpg (61.02 KiB) Vist 332 gange

IMG_8672_B.jpg
IMG_8672_B.jpg (71.65 KiB) Vist 332 gange

IMG_8678_B.jpg
IMG_8678_B.jpg (69.58 KiB) Vist 332 gange

Metaldele fastgøres rundt omkring vha. glasfiberspartel og glasfiber ikke-spartel:
IMG_8751_B.jpg
IMG_8751_B.jpg (82.18 KiB) Vist 332 gange

IMG_8764_B.jpg
IMG_8764_B.jpg (50.01 KiB) Vist 332 gange

Modellen males:
IMG_9520_B.jpg
IMG_9520_B.jpg (52.78 KiB) Vist 332 gange
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 2. maj 2019, 13:47

Spændende!

Hvad har du købt af åndedræts værn? Står der MAL koder på de forskellige ting, eller hvordan har du fundet frem til hvilket filter der skal bruges?
Gravity Assist - First Contact - Mit første forsøg med programmet Paulstretch, fra April 2016:
https://youtu.be/d5gpvYRPglk
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: På kanten

Indlæg Skrevet: 2. maj 2019, 16:05

Fedt - tak for billederne og den fine gennemgang! :thumbup:
Brugeravatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 2. maj 2019, 22:02

Christoffer I. N. skrev:Hvad har du købt af åndedræts værn? Står der MAL koder på de forskellige ting, eller hvordan har du fundet frem til hvilket filter der skal bruges?

De er desværre ikke altid så flittige til at skrive MAL-kode på produkterne, som man køber. Det er snarere undtagelsen end reglen.

Så kan man google sikkerhedsdatablade på nettet, men det er heller ingen garanti for, at man finder MAL-koderne. Til gengæld skriver de som regel i sikkerhedsdatabladene, hvilken type filter, der bør benyttes.

Glasfiberspartel, polyester og gel-coat skulle dog ligge på 4 eller 5 som det første ciffer i MAL-koden. Hvis man bruger filtermaske, skal filteret være af type A (mod organiske dampe fra væsker med kogepunkt over 65 gr C) – og filtertype P2 når man sliber på det efter hærdning.

Til acetone, som bruges til afrensning imellem lagene, der skal man bruge filtertype AX (mod organiske dampe fra væsker med kogepunkt under 65 gr C).

Det mest rigtige vil være at benytte luftforsynet maske i stedet for filtermaske til så skrappe produkter. Personligt plejer jeg dog at nøjes med filtermaskeløsningen, eftersom jeg ikke arbejder med den slags ret tit. Der kan sagtens gå år imellem, at jeg laver noget i glasfiber (eller i det hele taget noget der er så giftigt). De retningslinjer man kan læse sig til, er jo i princippet baseret på at man arbejder med det dagligt igennem mange år.
Brugeravatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 2. maj 2019, 22:46

SustainerPlayer skrev:Fedt - tak for billederne og den fine gennemgang! :thumbup:

Velbekomme :)

Glæder mig til at lave Youtubevideo også på et tidspunkt :) Men der går nok lige noget tid endnu, før det bliver klart. Det tager jo også ekstra tid, når man selv skal lave baggrundsmusikken :wink:

Jeg har desværre ingen videooptagelser fra byggeprocessen - til gengæld har jeg vel noget nær en trilliard fotos, så det skal nok gå. Men når modellen skal testes i bølger, så skal der til gengæld filmes. Jeg skal forresten også se, om ikke jeg kan strikke noget brutal musik sammen til scener, hvor man ser bådmodellen blive presset meget hårdt :-P
Brugeravatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 2. maj 2019, 23:41

Christoffer I. N. skrev:Hvad har du købt af åndedræts værn? Står der MAL koder på de forskellige ting, eller hvordan har du fundet frem til hvilket filter der skal bruges?

Forresten: Malingen, som jeg bruger, mener jeg der plejer at være MAL-koder på. Den jeg bruger har kode 2-1, så vidt jeg lige på stående fod husker.
EmilEmil
Producer
Producer
Sted: 2200

Indlæg Skrevet: 3. maj 2019, 15:15

jeg glæder mig over at du er gået all in på en båd-model og har det for fedt over det! :) :) :)
Brugeravatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 3. maj 2019, 16:51

Tak skal du have Emil :wink:

Tilbage til "After Party"